handdator

Visa fullständig version : Ö-förslag vecka 9

Pyttan
2015-09-08, 10:05
Hejsan!
Vill gärna ha förslag på grekiska öar som inte är helt "stängda" sista veckan i februari. Ej de stora charteröarna Kreta, Rhodos, Kos.

Funderar på Syros, vad tror ni? :)

Hoppas på vår i Grekland
Pyttan

Claes på Lesvos
2015-09-08, 10:24
Åk till Aten och möt våren!
Var där samma vecka förra året. Reser dit igen 2016. Lagom varmt och mycket att göra. Blir det riktigt fint väder kan du göra en dagsutflykt med båt till många intressanta öar.
Aegean flyger direkt från Stockholm och Köpenhamn. Logi fixar du på AirB&B. Jag hyr för €35 5 min med metron från Monastiraki.

Pyttan
2015-09-08, 10:45
Tack Claes! :)
Har funderat en hel del på Aten också.
Aten är helt klart ett alternativ! Finns ju så mycket att se!

Men vi vill helst ut och vandra i naturen om vädret är fint.
Många ggr när vi är i Grekland på sommaren är det alldeles för varmt för att vandra, så vi tänkte att det kanske är möjligt i månadsskiftet feb-mars.

Thira
2015-09-08, 10:49
Nafplio är mitt förslag. Mängder med intressanta utflyktsmål runt omkring (förutom den lilla staden i sig självt). Finns absolut möjlighet till vandringar och med ett grekiskt folkliv även i februari-mars.

Thira
2015-09-08, 10:50
Och därtill, jättegod mat och hur vackert ocjh mysigt som helst. Man får ö-känsla även i Nafplion eftersom det ligger så nära vattnet.

Lissi
2015-09-08, 11:53
Jag skulle valt Aten/ Pireus, Nafplion eller Thessaloniki. Möjligen kan Thessaloniki ligga för långt norrut för bra väder, men stan är fantastisk!! Där kan man vandra hela dagarna och dessutom ta sig ut till bad.
I Aten har vi varit 2 ggr v 8 (2007 och 2008 Finns resebrev från båda om jag minns rätt) Vi har upplevt både full sommar och snöfall så det kan skifta!
Pireus har ju ö-känsla och är vädret kanon när ni kommer så kan ni lätt sticka till t ex Egina.

Nafplion är ALDRIG fel!!:D

Lissi

Pyttan
2015-09-08, 14:23
Tack Thira! :)
Nafplion verkar helt underbart och är med på listan för en flerveckorsresa i framtiden. :)
Pyttan

Pyttan
2015-09-08, 14:25
Tack Lissi! :)
Ska kika på Egina.
Veckan har krymt till 5 dgr, så det får bli Aten eller till en nära ö.

Pyttan

Kalimera
2015-09-08, 14:46
Veckan har krymt till 5 dgr, så det får bli Aten eller till en nära ö.Flyg inrikes till Naxos. Kommer aldrig glömma våra tre veckor på Naxos i lågsäsong. Det är bland de bästa resor vi har gjort. Att vandra längs helt folktomma stränder i timmar... Suck så underbart! klapp_klap

Pyttan
2015-09-08, 15:57
Tack Janne!:)
Väldigt lockande att ströva längs öde stränder!
Tyvärr funkar det inte med inrikesflyget de dagar vi ska flyga.
Däremot till Paros… kanske lika härligt på Golden beach, Drios eller Santa Maria:)

Kalimera
2015-09-08, 17:07
Väldigt lockande att ströva längs öde stränder!Tyvärr funkar det inte med inrikesflyget de dagar vi ska flyga.Synd.

Jag bloggade därifrån. En av dagarna döpte jag till den perfekta dagen. Du kan läsa inlägget här (http://www.bloggamera.se/2007/11/10/naxos-5/), och se bilder från den perfekta dagen här (http://www.kalimera.se/grekland/naxos_perfekt.html).

Bloggen släcks ner inom kort så du får läsa fort. :)

Pyttan
2015-09-08, 18:24
Ja jättefina bilder Janne, förstår att det är minne för livet. Man blir lycklig när man ser dem. Jag läste din blogg när du skrev den för flera år sen😃. Men varför ska den stängas ner???

För några år sedan på en ensamresa till Chania, Paleochora och Chora Sfakia i början av april så vandrade jag längs vilda öde stränder från Chania till långt förbi Plakias. Fick en härlig känsla för hur det var där innan allt byggdes. Det var kall vind och strålande sol. Magiskt. 😃

Kalimera
2015-09-08, 19:55
Men varför ska den stängas ner???Har inte skrivit något där sedan 2010. Den kostar en del att drifta och nu har jag tröttnat på att betala för något jag inte använder. :)

Pyttan
2015-09-08, 20:29
Då förstår jag, ibland livet tar nya vägar.
Men tråkigt ändå tycker jag

Kalimera
2015-09-09, 07:46
Då förstår jag, ibland livet tar nya vägar.Men tråkigt ändå tycker jagAllt har ett slut. :)

Om jag haft fem dagar på mig hade jag nog stannat i Aten, eller tagit bussen till Nafplion.

Pyttan
2015-09-09, 10:53
Efter att ha läst en del lååånga trådar om Nafplio här på Kaimera så tänker jag att den staden kan bli väldigt bra! 😃
Flygbiljetter har jag redan köpt. 😃

Thira
2015-09-09, 11:26
fb_gilla

Det kommer att bli kanon!
Och bussen tar inte alls lång tid (om ni åker buss) till Nafplion från Aten och jag antar att den går ofta även i lågsäsong. Det är bara att gratulera till ett utmärkt val.

Lissi
2015-09-09, 13:05
Instämmer! Bra val! Vi har varit på dagsbesök v 8 och har haft fina promenader där på stensatta vägen runt "byn". De gånger vi har bott där har det varit i slutet av mars, juli och en gång i oktober. Lika fint alla gånger! Jag ska ju kommande mars bo där 3 dygn i starten på min 14 -dagarstur på Peloponessos. Det ser jag verkligen fram emot!:D

Du får en fin upplevelse för Nafplion är förföriskt vacker.

Lissi

Pyttan
2015-09-22, 17:37
Fast jag är fortfarande nyfiken hur det är på Syros, Ermoupoli vecka 8…
Någon som vet? :)

Kalimera
2015-09-22, 17:42
Fast jag är fortfarande nyfiken hur det är på Syros, Ermoupoli vecka 8…Har ingen aning, men jag skulle tro att där är som i vecka 30, fast mycket färre turister, och kallare. :) Ermoupolis lever året runt.

Lissi
2015-09-22, 17:42
Jag tror att Syros är helt underbart v 8 precis som Nafplio. Städerna är väldigt lika varandra på många sätt, men Ermopouli är större. Jag gillar båda mycket! Det är nog mer " liv" i Ermopouli den tiden än i Nafplion.

Lissi

Pyttan
2015-09-23, 19:00
Tack för svar Janne och Lissi! 😊
Får se vad det blir!
Vet inte riktigt vad jag vill egentligen...

Pyttan

Pyttan
2016-02-16, 15:53
Ojojoj om drygt en vecka landar vi i Aten och jag har ännu inte bokat något hotell...😳😱🙃
Veckan krympte till 5 nätter och nu sist till 4 nätter.

Inväntar väderleksrapporter. Vill helst både se havet och Aten.
Soligt väder= 2 nätter på Egina eller Atens riviera(vougliano) + 2 nätter i Atens city.

Dåligt väder= 4 nätter i Aten

Hursomhelst blir det bra att rymma från födelsedan och njuta av den grekiska våren.
😃

Spizeman
2016-02-16, 16:47
Instämmer med andra i gruppen, flyg till Aten o fortsätt till Nafplion. Vi var där och firade julen. Mycket rörelse i staden o trevligt att sitta på torget o läsa en bok o fika. Vi har alltid bil, hyrde senast en helt ny liten bil för 12€ per dag

Kalimera
2016-02-17, 15:07
Soligt väder= 2 nätter på Egina eller Atens riviera(vougliano) + 2 nätter i Atens city. Eller kanske byta Egina mot två nätter på underbara Hydra.

Pyttan
2016-02-20, 09:23
Ja Janne, bra idé, Hydra vore roligt att se, har aldrig varit på någon av öarna nära Aten.
Nu visar väderleksrapporten att det ska bli sol☀️😃
Båtarna går inte så ofta till Hydra, men om jag tar tre nätter där och morgonbåt till Aten. Då kan jag få två dagar men en natt i Aten. Inte dumt alls.
Men jag väntar till att boka in i det sista 😃 Var ifrån i Pireus går båtarna till Hydra och Egina? Någon som vet?

5 dagar kvar 😃😃😃

Kalimera
2016-02-20, 14:34
Båtarna går inte så ofta till Hydra, men om jag tar tre nätter där och morgonbåt till Aten. Då kan jag få två dagar men en natt i Aten. Inte dumt alls. Välj Hydra, för det är en unik ö, som jag tror passar dig väldigt bra. ;)

Båtarna går från gate E 8. Du kan se var den ligger här (http://greeklandscapes.com/images/maps/piraeus/piraeus-map-3.jpg).

Pyttan
2016-02-20, 21:10
Tack Janne för info om båtarna! 😃

Tror också att jag kommer att gilla Hydra.
Har fått för mig att den är lite lik Amorgos och Folegandros 😃
Ska bli spännande med en ny ö igen.

😃

Helena S
2016-02-21, 13:49
Vill önska dig en trevlig resa Pyttan! bye_bye

Jag blev nyfiken på Hydra flabb_flab Hur är det där i mitten av juli? Hur länge "räcker" det att vara där? Jag vet att det är svårt att svara på eftersom det är så individuellt, men tänker om det räcker med ett par dagar innan man (jag) får lappsjuka, vilket jag inte får speciellt lätt.

Helena S :)

Pyttan
2016-02-22, 08:46
Hej Helena S!
Jag har ju aldrig varit på Hydra, så jag kan tyvärr inte svara på min fråga.
Hoppas att någon annan på forumet svarar på din fråga! 😃

Kalimera
2016-02-22, 17:16
Har fått för mig att den är lite lik Amorgos och Folegandros Vi vandrade inte så mycket så vi såg bara delar av ön, men det vi såg gillade vi väldigt mycket. Det bästa med Hydra är tystnaden, och den grymt vackra staden. klapp_klap

men tänker om det räcker med ett par dagar innan man (jag) får lappsjuka, vilket jag inte får speciellt lätt. Gillar du att läsa böcker i total tystnad och att bada i underbart vatten kan du stanna länge. :)

Helena S
2016-02-23, 16:38
Tack för era svar! :)

Visst gillar jag att läsa böcker i total tystnad (bortsett från hav, ljumma vindar och naturliga ljud :rolleyes: ) och att bada i underbart vatten flabb_flab

Är det lika lugnt där i mitten av juli tro? :o

Helena S - som ska läsa på lite mer om ön... flabb_flab

Kalimera
2016-02-23, 18:40
Är det lika lugnt där i mitten av juli tro? Helena S - som ska läsa på lite mer om ön...Vi var där första veckan i juli, och då var det ganska lugnt. Vi bloggade från den resan, och där kan du läsa om våra känslor för ön, känslor som var starka. Hydra hör till våra absoluta favoritöar. klapp_klap

Du kan läsa vad vi skrev då, med början på denna sida (http://www.kalimera.se/grekland/hydra_hydra.html), och fyra sidor framåt.

Helena S
2016-02-24, 21:24
Förlåt Pyttan för att jag kapade din tråd! :o Jag vill mer än gärna höra hur du hade det där nu vecka 9 :)

Tack Janne, jag läste och jag blev inte mindre intresserad klapp_klap :rolleyes: Ser även att Hydra har ett eget forum här på Kalimera, så jag får väl fortsätta ställa frågor där.. Å jag som varit inställd på att åka till Serifos :) Vi får väl se var det slutar ;) Skulle vilja kombinera Hydra (om det nu blir så) med en annan ö.

Helena S - som gillar att drömma sig bort och planera resor bye_bye

Pyttan
2016-02-24, 21:33
Helt ok för mig Helena! :)

Jag har precis bokat två nätter på Phaedra hotel på Hydra till att börja med. Sedan får vi se om vi blir kvar eller tar två nätter i Aten.
Det är ju bara en långweekend :)
Vi flyger iväg tidigt imorgon bitti :)

Det verkar som det blir en del sol bye_bye

Helena S
2016-02-24, 22:41
Ok, vad bra :o

Ha nu en riktigt härlig långweekend! bye_bye

Helena S

å så berättar du hur det var när du är tillbaka :rolleyes:

Kalimera
2016-02-25, 18:00
Skulle vilja kombinera Hydra (om det nu blir så) med en annan ö.Ta Poros då, det är en bra kombo med Hydra. :)

Carina
2016-02-25, 21:29
Eller kanske Spetses.

Carina

Helena S
2016-02-25, 21:55
Tack för förslag Carina. Har kollat på Spetses tidigare och det lockar tyvärr inte alls. Kanske kan du övertyga mig? :)

Som det ser ut nu i planeringen är det Hydra, Poros, Agistri eller omvänt. Skulle gärna vilja avsluta med ön som jag tror kommer att göra starkast intryck på mig, Hydra. Då går jag emot principen att börja rutten längst bort och avsluta närmast flyget... Hm..

Kollar färjetider och boenden. Har fått kontakt med Pension Efie på Hydra, som jag tycker verkar vara mysigt. Är det någon kalimerian som har bott där?

Helena S

Carina
2016-02-26, 14:49
Det var många år sedan vi var dit, men staden var mysig. Mestadels grekiska turister främst från Aten. Stränderna bestod av klappersten. Vi hade varit på Egina före och tyckte bättre om Spetses stad. Jag vet inte hur det är på Spetses nu förståss.

Carina

kari
2016-02-26, 15:07
Ta Poros då, det är en bra kombo med Hydra. :)

fb_gilla
- den kombinasjonen skulle jeg og velge:)

Kalimera
2016-02-27, 11:52
Som det ser ut nu i planeringen är det Hydra, Poros, Agistri eller omvänt. Skulle gärna vilja avsluta med ön som jag tror kommer att göra starkast intryck på mig, Hydra. Vi åkte rutten Agistri, Egina, Hydra, Spetses och Poros. Att komma till Spetses efter Hydra var inte bra, för den ön kunde vi inte ta till oss. Poros efter Spetses gick däremot bra. Jag skulle nog avsluta med Hydra, för jag tror, precis som du, att den ön kommer göra starkast intryck på dig. :)

Helena S
2016-02-28, 17:32
Tack för svar :)

Vad tror ni om 3 nätter på Agistri och Poros samt avslutande 5 på Hydra? :confused: Verkar det som en bra fördelning av nätterna, eller borde jag prioritera om? Eller kanske slopa Agistri? Det här är i mitten/slutet av juli. Har prelbokat boende på Poros och Hydra :rolleyes:

Å vad jag gillar det här planerandet och kollandet flabb_flab

Helena S bye_bye

Kalimera
2016-02-29, 10:22
Vad tror ni om 3 nätter på Agistri och Poros samt avslutande 5 på Hydra? :confused: Verkar det som en bra fördelning av nätterna, eller borde jag prioritera om? Eller kanske slopa Agistri? Det tycker jag låter som en bra kombo. Tre helt olika öar, och korta båtresor, kan inte bli bättre.

Helena S
2016-03-02, 22:46
Det tycker jag låter som en bra kombo. Tre helt olika öar, och korta båtresor, kan inte bli bättre.

Tack för det! fb_gilla Planeringen är i full gång! :) Har skickat iväg några bokningsförfrågningar som jag väntar att få svar på.

Helena S :)