handdator

Visa fullständig version : Tyska Fraport tar över 14 regionala flygplatser


anderz
2015-08-18, 17:55
Tyska Fraport tar över 14 regionala flygplatser i den första privatisering som planeras av den nuvarande regering. Det var många bolag som lade bud på flygplatserna. Värdet var ca 11 miljarder kronor.
Nu kanske Paros "nya" flygplats börjas användas när det kommit in lite kapital starka Bolag.
Anders

Mahava
2015-08-18, 17:57
Jepp läste det där också, tycker det verkar bra, för Fraport har ju kapital att investera vilket grekiska staten inte har, och det borde ju finnas pengar att tjäna i längden.

http://www.ekathimerini.com/200654/article/ekathimerini/business/athens-sells-to-german-firm-rights-to-operate-14-regional-airports

Netwolf
2015-08-18, 18:29
Spännande att se vad som blir av detta!

yannis
2015-08-19, 08:10
Vi får se vad det kommer att innebära med tiden.
Men jag tror intresset för internationella flygplatser lockar, inte nationella.
Nu är till exempel Chania, Korfu, Kos, Rhodos, Lesbos, Mykonos, Samos och Samos det har gällt. Alltså stora charteröar.
Om grekiska staten skulle vilja sälja ut till exempel flygplatserna på Paros, Kastellorizo, Naxos, Ikaria eller Astypalea, skulle det få något intresse från tyskarna? Jag tvivlar!
Birgitta.

Ören
2015-08-19, 08:28
Hoppas det inte blir någon strejk nu då, jag flyger för första gången till Paros om 2 veckor och vill att det ska fungera då. flabb_flabflabb_flab

xenos
2015-08-19, 08:35
Hoppas det inte blir någon strejk nu då, jag flyger för första gången till Paros om 2 veckor och vill att det ska fungera då. flabb_flabflabb_flab

Köper de flygledarna också?

RobEri
2015-08-19, 08:54
Om grekiska staten skulle vilja sälja ut till exempel flygplatserna på Paros, Kastellorizo, Naxos, Ikaria eller Astypalea, skulle det få något intresse från tyskarna? Jag tvivlar!
Birgitta.


Är det verkligen så att den grekiska staten säljer ut flygplatser? Jag är tveksam. Det brukar vara så att staten upplåter rättighet att driva flygplats under ett antal år, säg 30 år, någon form av långtidskontrakt.
Hur som helst, privata intressen är på plats för att tjäna pengar, inte för att bedriva välgörenhet, och då väljer man ut verksamheter (i detta fall flygplatser) där man kan tjäna pengar (mycket pengar!) på. Samma sak gäller hemma i Sverige, privata intressen finns alltid där det finns mycket pengar att tjäna. Olönsamma verksamheter eller kommuner/orter, det får vi skattebetalare stå för. Marknadskrafter skall styra det, så heter det
:(. Marknaden....
Och räkna med att överflödig personal kommer att sparkas, man kommer att vända på varenda sten. Business is business...profit has precedence over personal considerations!

Thira
2015-08-19, 09:23
Det kommer nog inte att finnas så mycket grekiskt ägande kvar i Grekland till slut.
Många stränder och öar står också nu redo att säljas ut eller ligger i Merkels säkerhetsfond. Var på en av dessa stränder i somras och talande var att området runt omkring är helt oexploaterat (i princip utom ett fåtal caféer och tavernor) Stora områden finns kvar av stranden som är km-lång att göra big business. Mängder med möjligheter för utländska blivande ägare att tjäna grova pengar genom att bygga turistområden med hotell och annat eller kanske börja ta betalt för div faciliteter på stranden m.a.o. Det kommer vi att gilla, för att inte tala om hur grekerna själva kommer att fullkomligt älska det.
Skitbra. Toppen. Verkligen! ;)

Mahava
2015-08-19, 09:39
nu hitar jag inte länken men lästa via en länk på tripadvisor att avtalen gäller om 40+10 år, så upp till 50 år, och även stäre flygplatser som Chania och Myttelini mfl ingick och bland annat att minst 300 miljoner euro ska investeras

MetaxaHasse
2015-08-19, 09:58
Jag får väldigt blandade känslor för det som sker nu...
Greklands långivare behöver en pant...ja...men om man ser hur det blir i många fall där utländska intressen går in i de offentliga funktionerna så tenderar det att bli fel och pengar försvinner i fel fickor.
Hoppas att jag har fel...
Hasse

RobEri
2015-08-19, 10:15
Jag får väldigt blandade känslor för det som sker nu...
Greklands långivare behöver en pant...ja...men om man ser hur det blir i många fall där utländska intressen går in i de offentliga funktionerna så tenderar det att bli fel och pengar försvinner i fel fickor.
Hoppas att jag har fel...
Hasse


Grekland är medlem i EU och den allmänna regeln är att all verksamhet (i princip) skall utsättas för konkurrens inom EU-marknad. Kommuner och staten skall inte ägna sig åt business. Det är ju konsekvens av att vara medlem i EU. Sverige och Grekland har sagt ja till EU och vi älskar EU, eller hur? Väldigt många verksamheter (välfungerande sådana!) i Sverige har sålts ut eller öppnats för privata intressen och vi vet ju att en del har gått åt skogen. Statliga och kommunala monopol skall bort och numera (efter EU) är det väldigt svårt att stat/kommun får behålla monopol. Sverige kämpar med näbbar och klor för att behålla Systembolaget, men förr eller senare kommer det att falla.

MetaxaHasse
2015-08-19, 12:53
Jag är för ett europeiskt samarbete,men mot som det blivit.
De pengar som kom från de statligt ägda gick till offentligsektorn+skatterna.
Jag är för fri företagssamhet,men på lika villkor.
Jag ser vad jag själv blir utsatt för som enmansföretagare och det är lätt att översätta till detta stora...Jag känner osäkerhet...men hoppas på att folket i eu nyper ifrån och avpolleterar lite politiker o tjänstemän.
Hasse

xenos
2015-08-19, 14:59
Har en allmän desperation utvecklats de sista månaderna. Grekland behöver psykiatrisk hjälp för sitt självskadebeteende.
Norrmalssyndromet skymtar här.

Kalimera
2015-08-19, 15:01
Var snälla att hålla er till ämnet som är: Fraport tar över 14 regionala flygplatser i Grekland.

MetaxaHasse
2015-08-19, 17:05
Var snälla att hålla er till ämnet som är: Fraport tar över 14 regionala flygplatser i Grekland.
Jag ska försöka :D
Men det är svårt att hålla tillbaks då det gäller vårt älskade Grekland och vårat eget välbefinnande :)
Hasse

anderz
2015-08-19, 17:38
Det verkar som FRAPORT har ett störst intresse av dom Grekiska öar som kommer öka turismen mest. Paros är inte med. Däremot Mykonos och Santorini som ligger relativt nära. Fraport räknar med att skapa 1500 nya arbetstillfällen och 15000 indirekta jobb. här kommer en länk

http://greece.greekreporter.com/2015/08/15/german-company-set-to-take-over-operations-of-14-greek-airports/

Kalimera
2015-08-20, 14:33
Fraport räknar med att skapa 1500 nya arbetstillfällen och 15000 indirekta jobb.Låter ju som att det kommer något gott ur detta.