handdator

Visa fullständig version : Retymnon om 1 vecka


ma
2006-04-07, 23:05
Om en vecka, på vår påskafton, reser jag och mina söner (15 resp 22 år) till Retymnon med Fritidsresor. Har aldrig varit på Kreta förr. Tips?? Vad ska vi se i Retymnon? Förslag på goda o bra restauranger? Vad i övrigt får vi inte missa? Hur varmt är där nu tro?
/Ma

inkfish
2006-04-08, 23:20
En påminnelse till dem som svarar:

att tipsa om olika websajter om Grekland är inte tillåtet enligt Kalimeras regler. Dessutom: svara gärna med något utförligare än förslag om att googla, det kan de flesta säkert lura ut själva.;)

inkfish/moderator

Eva L
2006-04-09, 09:46
Konkreta tips om restauranger har jag svårt att tipsa om eftersom det är några år sedan jag var där. Har besökt Rethymnon många ggr och dottern har jobbat där ett par säsonger. Fiskerestaurangerna nere i hamnen är omotiverat dyra och i mina ögon riktiga turistfällor. Om ni passer hamnen och fortsätter upp i backen finns det ställen dit lokalbefolkningen går. I gränderna finns det också mysiga ställen med god husmankost men även efter strandpromenaden som är lång har jag ätit många goda måltider. Kreta är ett matparadis för den som gillar grekisk mat men naturligtvis finns det mindre lyckade ställen på en massturism ort som Rethymnon. Min favoriträtt där är Jannis mammas hemlagade stifado på restaurang Acrogiali samt alla små förrätter som serveras på många ställen.

Är ni det minsta intresserade av historia är museumet värt ett besök. Här råder god kronologisk ordning och det är gratis på söndagar.
Ett besök i någon av stadens kyrkor rekommenderas också.

I småbyarna utanför Rethymnon finns trevliga tavernor och bra promenadmöjligheter. Olivträkonstnären som huserar på en av tvärgatorna upp från strandpromenaden någonstans i närheten av Ilios hotell är värd ett besök om han finns kvar. Har har haft utställningar utomlands och hantverket är av god kvalitet.

eva