handdator

Visa fullständig version : "Måsten" med Sifnos?


Apelsina
2006-04-07, 15:38
Ön Sifnos verkar ha många hängivna anhängare - vad är det med Sifnos som är bäst tycker ni? Vad "måste" man se/göra? Vad gör ön speciell och värd att besöka?

undrar Apelsina - som planerat att besöka Sifnos för första gången, under sommarens luff! :)

CarinaN
2006-04-07, 16:12
Jaa, Sifnos är en ö man genast tar till sitt hjärta. Där är så rofyllt och gemytligt att man genast kände "här vill jag stanna LÄNGE"!
Vi bodde i den lilla byn Artemonas, nära huvudbyn Appollonia. Trivdes förträffligt, kände oss väl involverade i det lokala livet. Men jag skulle gärna kunna tänka mig att bo i Kamares också, det är där båtarna anländer.
Hyr en moppe och susa runt på ön! Besök den gamla staden Kastro som är otroligt speciell. Besök de fina stränderna Vathy eller Platys Gialos, den sistnämnda gillade vi bäst. Tycker du om att snorkla och bada klippbad har du många ställen att välja på, vi badade bakom Kastro och även vid klostret chrissopigi. Sedan är den lilla fiskebyn Faros väl värd ett besök, eller varför inte bo där också? Vi gillade också den lilla byn Heronissos, där vi även besökte en festlig keramiker, Maestro. Han presenterade stolt sina fiffiga prylar och sade hela tiden "my patent". En mycket glad och trevlig man!
Det finns mycket att säga om Sifnos, du kan läsa mer här på Kalimera!

Åk till Sifnos - du kommer att bli mer än nöjd!!

Carinabye_bye

Eva L
2006-04-07, 23:44
En vandring mellan Faros och Kastro är inte helt fel. Besök hos några av öns keramiker eller i affärer där deras alster säljes. Inköp av den vällagrade sifnososten hos en av handlarna i Kamares rekommenderas. Jag köpte flera kg vid mitt besök för att dela ut till familj och vänner. Väckte visst uppseende och sonen i familjen som expedierade mig ropade till pappa hon köper alla våra ostar.

Eva

eken
2006-04-08, 21:38
ja det finns ett måste med Sifnos o det är Faros, tyvärr stannade vi bara över dagen. Jättefin snorkling, lugna stränder, finfina tavernor, och (som det verkade) jättefina boende högt belägna, en del, med vy över havet. Dit ska jag återvända ngngång och bara vara!! Kamares var si så där tyckte vi, fastnade som sagt mer för Faros.klapp_klap