handdator

Visa fullständig version : Det blev Petra - vem har varit där?

Fajotta
2015-07-30, 02:48
Efter att - förmodligen - tröttat ut halva gruppen här med frågor går nu resan till Petra i slutet av augusti. Efter 12-13 resor till Pythagorion på Samos ville vi (mitt resesällskap framför allt) se och uppleva något annat. Detta i kombination med att reumatism har gjort det svårare och svårare för mig att gå, även små sträckor. För mig är skillnaden mellan 200 meter och 500 stor:mad: Så jag vill gärna höra om ni som varit i Petra tror att det går att ta sig fram vissa av dessa meter med cykel? Och jag älskar fisk, skaldjur å spaghetti - gärna i kombination :D så tips på ställen blir jag glad för. Taxi till grannbyar finns i planen om någon har tips där. För övrigt vill jag tacka alla som hjälpt mig med info - även om mina uschliga knän satt stopp för drömmar bye_bye

Fajotta
2015-07-30, 02:57
För övrigt kan jag inte klura ut hur jag skulle kunna ta med mig de 20 extra kilona till flyktingar Ving tillåter. Har någon en ide så...

Katitzi
2015-07-30, 08:51
Det går säkert bra att cykla i Petra då det inte är så kuperat, förutom den höga klippan där kyrkan ligger. Men det kanske blir trångt med cykel inne i de smalaste gränderna.;)

Katitzi:)

Här kommer ett par bilder från Petra:

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=358&pictureid=12806

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=416&pictureid=5572

Fajotta
2015-07-30, 16:45
Tusen tack för tips å härliga bilder! Blir nog inte så dumt! Glad att jag hittat Petra!

Kalimera
2015-07-30, 19:45
Efter att - förmodligen - tröttat ut halva gruppen här med frågor går nu resan till Petra i slutet av augusti. Det blir jättebra! Som Katitzi skrive så är Petra tämligen platt, och den högsta punkten är klippan, som heter Petra.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/lesbos-petra.jpg

Denna bild är tagen från klippan. Du ser att det är ganska platt. :)

Fajotta
2015-07-30, 20:47
Har varit lite deppig över mina knän men nu ser jag fram emot resan! Hade varit trist att inte komma iväg !! Igen tack!:)

Eva L
2015-07-31, 05:05
Kvinnokoperativet i Petra får du inte missa men det vet du säkert redan. Eva

Pian
2015-07-31, 08:14
Kvinnokoperativet kan ju faktiskt vara lite svårt att ta sig upp i eftersom det är trappor upp. Men funkar det ta dej upp, maten är fantastisk!
Det finns en restaurang som heter Thalassa, den andra från fotbollsplanen, där maten är supergod, och inga trappor! :)
Petra är en jättemysig platt ort, precis som Janne skriver i sin e-guide, en påse gott och blandat!
bye_bye Pian

Fajotta
2015-07-31, 10:46
[QUOTE=Pian;370111]Kvinnokoperativet kan ju faktiskt vara lite svårt att ta sig upp i eftersom det är trappor upp. Men funkar det ta dej upp, maten är fantastisk!

Jag får ta det försiktigt i trappan;) men kyrkan hoppar jag nog över för kommer jag upp lär jag aldrig ta mig ner! Min syster får hålla i mig om trappan saknar räcke. Måste ju testa denna mat! :D

Eva L
2015-07-31, 13:15
Har inget minne av att trappan var speciellt besvärlig. Personalen kan säkert bistå med en hjälpande hand också om det behövs. Maten är helt underbar där och på deras uteplats/stora balkong finns de vackraste tänkbara blomsterarrangemang. Här kan ni sitta och se solen gå ner i havet.

Eva

Fajotta
2015-07-31, 13:29
Har inget minne av att trappan var speciellt besvärlig. Personalen kan säkert bistå med en hjälpande hand också om det behövs. Maten är helt underbar där och på deras uteplats/stora balkong finns de vackraste tänkbara blomsterarrangemang. Här kan ni sitta och se solen gå ner i havet.

Eva

ja det måste jag göra! Antar att det är fiffigt att boka bord. Och igen - tack alla ni som svarat och fått mig att verkligen längtabye_bye

JohnS
2015-07-31, 14:49
Petra er en trivelig liten by, og vi hadde to fantastiske uker der. En lett spasertur går til Anaxos, grannebyen. Man går da den lange rette veien ut av Petra, og når veien svinger inn på land, går man stien langs sjøen, en nydelig liten tur. Hold et øye med de grunne vikene dere passerer, der det fort kan vise seg en blekksprut.
Anaxos har fin strand, og gode tavernaer.

Fajotta
2015-08-01, 00:21
[QUOTE=JohnS;370125]Petra er en trivelig liten by, og vi hadde to fantastiske uker der. En lett spasertur går til Anaxos, grannebyen.

Nu har jag svårt att gå med mina knän, men har nu tittat på bilder på Anaxos och det måste nog bli en tur dit med taxi eller så. Jättebra tips!! :)

Eva L
2015-08-01, 04:24
Det går lokalbuss till Anaxos också. Eva

Fajotta
2015-08-01, 04:59
Det går lokalbuss till Anaxos också. Eva

Jag har sedan november letat efter en resa där jag och min syster kunde boka egna rum/lägenheter (vi är inte sugna på att dela) på en ort som är mysig utan för långa avstånd mellan boende, strand och centrum och där det finns liv och rörelse, lite bykänsla och utan att vara värsta partyställe för ungdomar. Dessutom med flygplats eftersom vi bara kan var borta i en vecka. Och under tiden har jag insett att jag inte längre kan gå vettigt. Problemen har blivit värre mycket fort. Så jag har letat och letat, googlat och frågat här, tittat på Youtubeklipp och tänkt att i Pythagorion vet jag i alla fall att jag kan åka taxi fram och tillbaka från vårt favorithotell. Så hittade jag Petra, just när jag gett upp tanken på en resa utan taxi tre, fyra gånger om dagen (Pythagorion är ju backigt, backigt). Ingen av oss har körkort så :p Eller kanske inte kunna resa alls... Men jag kan cykla:) Och nu känner jag att detta kommer att bli toppen! Tack vare alla er som hjälp mig med tips och som fortfarande gör det! Kan jag bara cykla 200 av 500 meter betyder det mycket. Eller bara ha något att stötta mig på och hänga kassar på. Så ett stort stort tack för tips - jag kommer att följa dem slaviskt:D Jag önskar att ni förstår min tacksamhetAng_elx

Resesugen
2015-08-02, 06:44
När och med vilken researrangör ska ni åka? =) Vi åker själva till petra den 20:e augusti med ving =)

kari
2015-08-02, 09:33
Har inget minne av att trappan var speciellt besvärlig.
Eva

A l t er relativt, Eva :) - med gode knær/ben er ikke trappa noe problem,
og "målet" er vel verdt strevet :) - o m man kan gå opp, eller kanskje problemet er større n e d?

Siden mitt "motto" er "1 bilde sier mer enn 1000 ord" ;) - her er trappa:

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/7dfb1ee9-9d8f-4ed5-ae1e-67c9bddabb51_zpsvlotbrnu.jpg

inkfish
2015-08-02, 09:46
Fajotta det här har du naturligtvis redan prövat men jag tar risken med en onödig fråga - gåstavar?

Fajotta
2015-08-02, 09:48
Ja oj då:-) eftersom jag bara kan gå på sidan i trappor, alltså sidledes, är det än lurig trappa. Det hänger helt på hur lågt räcket man håller sig i sitter. Vill gärna göra ett försök - utan att stå på huvudet! Ner är mycket värre än upp :) får provgå lite, helt enkelt. Roligt att du hade en bild! Var det förresten din man (Arne) som blev skadad i tummen med ett rån?

Fajotta
2015-08-02, 09:52
Fajotta det här har du naturligtvis redan prövat men jag tar risken med en onödig fråga - gåstavar?

Ingen dum fråga! Nej! Har en käpp man kan fälla ihop men det funkar inte riktigt. Tittar på varianter av kryckor man kan vika. Dock säger läkaren att jag ska tvinga mig att gå och stärka musklerna för enligt honom är jag för ung för knäproteser. Får testa stavar !! Tack

Fajotta
2015-08-02, 09:54
När och med vilken researrangör ska ni åka? =) Vi åker själva till petra den 20:e augusti med ving =)

Vi åker med ving den 30 augusti. Allt mitt velande gjorde att det var urplockat på resor veckorna före. Trevlig resa_B-anana

inkfish
2015-08-02, 09:55
Jag gissar att man känner sig tryggare och har bättre balans med stavar eftersom man faktiskt har en på varje sida. Dessutom ser det ju rätt sportigt ut ;)

Fajotta
2015-08-02, 10:02
Jag gissar att man känner sig tryggare och har bättre balans med stavar eftersom man faktiskt har en på varje sida. Dessutom ser det ju rätt sportigt ut ;)

Jag får testa! Så trist att ha ont å svårt att gå. Är bara (???) 50 och har haft detta ett tag nu. Doktorn tycker att kryckor är dåligt för då tränar man inte styrkan. Så jag ska kämpa på nu före resan:)

inkfish
2015-08-02, 10:05
Har inte doktorn sett till så att du kommer till en bra sjukgymnast? Är du bara 50 måste du ju verkligen träna upp det där så att det inte går överstyr för tidigt.

Fajotta
2015-08-02, 10:28
Har inte doktorn sett till så att du kommer till en bra sjukgymnast? Är du bara 50 måste du ju verkligen träna upp det där så att det inte går överstyr för tidigt.

Nej. Han tyckte jag skulle gå på vanligt gym och ta de allra hårdaste passen:eek: Men har en gullig sjukgymnast på förtagshälsan och ska nog prova spinning på Friskis & Svettis. De har nybörjarpass...

Fajotta
2015-08-02, 10:30
Hade faktiskt krymp 4 centimeter när jag skaffade nytt pass nu eftersom knäna är så böjda. Spinning it issnyft_drop

Carina
2015-08-02, 11:03
Jag har också artros och kämpar på med promenader, fast det gör ont, men jag vill inte bli stillasittande och stel. Jag vill gärna tipsa dig om vattegympa i varmt vatten det är jättebra. Jag brukar även passa på att göra övningar i det varma vattnet när vi är i Grekland.

Ha en fin semester i Petra.

Carina

kari
2015-08-02, 11:11
Ja oj då:-) eftersom jag bara kan gå på sidan i trappor, alltså sidledes, är det än lurig trappa. Det hänger helt på hur lågt räcket man håller sig i sitter. Vill gärna göra ett försök - utan att stå på huvudet! Ner är mycket värre än upp :) får provgå lite, helt enkelt. Roligt att du hade en bild! Var det förresten din man (Arne) som blev skadad i tummen med ett rån?

Ja, prøv noen trinn og om rekkverket sitter godt i veggen du, Fajotta :)
Petra er et trivelig og godt valg synes jeg fb_gilla

Og, det stemmer, han ble skadet , det var lang + ringfingeren.
Det går bra :)
- det var venstre hånd, den fungerer, selv om fingrene ikke kan rettes helt ut lenger.

Fajotta
2015-08-02, 12:00
Ja, prøv noen trinn og om rekkverket sitter godt i veggen du, Fajotta :)
Petra er et trivelig og godt valg synes jeg fb_gilla

Og, det stemmer, han ble skadet , det var lang + ringfingeren.
Det går bra :)
- det var venstre hånd, den fungerer, selv om fingrene ikke kan rettes helt ut lenger.

ja just det! Det är ju jag som hade skadad tumme. Har tänkt så på hur det gått

Eva L
2015-08-02, 14:32
Jag har generell artos med stadium 3 i höger knä och 2 i vänster (vid röntgen för fem år sedan) känner mig inte sämre idag än då. Tummarna har slutat värka och knastret i käkarna hör jag inte längre. Kör vattenträning 2-3 pass i veckan och rörlighetsträning hemma varje dag. Se till att få ett bra rörlighetsträningsprogram det är jätteviktigt. Spinning kan bli för repetitivt så det får du se upp lite med. Eva

Lissi
2015-08-02, 16:05
Men har en gullig sjukgymnast på förtagshälsan och ska nog prova spinning på Friskis & Svettis. De har nybörjarpass...
Jag fick träning på recept 4 månader både med bra gymövningar för knäet som en av instruktörerna på F&S instruerade.Jag skadade på Tilos förra året och uppmaning att gå på spin,(vilket jag redan gjort i 15 år). BRA tränng för knäna. Nu nästan symptomfri. LYCKA TILL!!!!

Lissi

Fajotta
2015-08-02, 16:49
Igen tack till alla!! Mina ben är så sneda att jag inte kan gå vettigt, även om jag fick bort smärtan. Men om både doktorn och säger att träning är bra är det bara att sätta igång! Som sagt: Är för ung för proteser ( i mitt fall helproteser på båda knäna) och det vore ju vansinnigt att tjata sig till det då om det riskerar bli dåligt och om träning hjälper. Börjar min semester i morgon och får genast ta tag i projekt Grekland 2015:D Roligt även att höra att folk här har trivts i Petraflabb_flab

Fajotta
2015-08-02, 16:49
Och ni, skulle det ju vara

Resesugen
2015-08-02, 18:02
Vi åker med ving den 30 augusti. Allt mitt velande gjorde att det var urplockat på resor veckorna före. Trevlig resa_B-anana

Ah vi var väldigt sena med våran bokning också tog en "sista minuten" i juni. Men trist vi hade nämligen tänkt hyra bil i 2 dagar, hade ni åkt samtidigt hade man kanske kunnat slå följe =)

Fajotta
2015-08-02, 19:33
Ah vi var väldigt sena med våran bokning också tog en "sista minuten" i juni. Men trist vi hade nämligen tänkt hyra bil i 2 dagar, hade ni åkt samtidigt hade man kanske kunnat slå följe =)

Vadsynd! Hängde på att jag och min syster ville ha egna lägenheter. Då blir det trixigare. Hklapp_klapade varit jätteroligt

kari
2015-08-02, 20:47
ja just det! Det är ju jag som hade skadad tumme. Har tänkt så på hur det gått

Takk for det, Fajotta :)

Nå håper jeg du får riktig godt utbytte av trening/behandling av knærne dine :)

Fajotta
2015-08-03, 03:00
Jag fick träning på recept 4 månader både med bra gymövningar för knäet som en av instruktörerna på F&S instruerade.Jag skadade på Tilos förra året och uppmaning att gå på spin,(vilket jag redan gjort i 15 år). BRA tränng för knäna. Nu nästan symptomfri. LYCKA TILL!!!!

Lissi

Ja jag älskar att cykla!! Ska kontakta dem och be om hjälp hos sjukgymnast. Så att Grekland 2016 kan bli backigt! Tack för stöd!!

Fajotta
2015-08-03, 03:11
Takk for det, Fajotta :)

Nå håper jeg du får riktig godt utbytte av trening/behandling av knærne dine :)

Vet inte om du minns hur förskräckt jag var över Arnes hand? Skar ju själv av sena och nerver i tummen i en (städ-) olycka och fick träna och träna. Det är lite stelt och man greppar inte så bra som före olyckan, men man vänjer sig och mjukar upp det lite med åren (eller är det bara som man vänjer sig?) Tänker bara på det numera om jag tänker på det;) Eller om det är stressig i kassan i affären och man vill skynda sig - då bara fumlar man till det.

Har tänkt mycket på Arnes hand, men efter rånet var ni överrösta med vänners hälsningar här, så jag ville inte tjata eller störa. Stort tack och en kram till dig för din omtanke - och om du tror Petra blir bra är jag mindre orolig:) Jag begär inte Santorinis mest enskilda strand, eller ön där man svimmar av hänförelse bland gummor, getter och oliver som ingen annan skådat. Vill bara ha en skön resa till mitt älskade Grekland!
Hälsa Arne

Eva L
2015-08-03, 10:32
Ja jag älskar att cykla!! Ska kontakta dem och be om hjälp hos sjukgymnast. Så att Grekland 2016 kan bli backigt! Tack för stöd!!

Hoppas du hittar cyklar att hyra i Petra. Jag har kört spinning i 20 års tid men med svår atros fungerar det inte så bra längre. Däremot cyklar jag mycket utomhus och den cyklingen blir mer varierad än spinningen. Om du gillar att cykla tycker jag du ska prova träningscykel inomhus också och till en början kanske 10-15 minuter räcker så får du se vilken effekt det har på dina knän. I artrosskolan är det den tid som brukar rekommenderas att börja med. Det finns många bra knäövningar som syftar till att stärka musklerna som du kan göra men du behöver hjälp av en atroskunnig sjukgymnast. Träningen skiljer sig åt mellan olika typer av knäskador och vid uttalad artros där brosket är helt borta stadium 3-5 är det oftast bättre med kortare träningstid eller träning i varmt vatten.

Eva

Fajotta
2015-08-03, 13:04
Hoppas du hittar cyklar att hyra i Petra. Jag har kört spinning i 20 års tid men med svår atros fungerar det inte så bra längre.

Eva

Ja jag hoppas jag hittar cyklar, men annars får jag traska på. Det är därför jag valt en lite mindre ort med nära till allt och möjlighet att pausa på vägen om det behövs. Ja jag tror som du att spinning i vanlig bemärkelse nog är för tufft. Har frågat Friskis & svettis här i stan om man kan gå på lättaste gruppen och bara köra det man känner funkar och det skulle inte vara några problem. Tror det är svårt att diciplinera sig att sitta hemma själv på en motionscykel. I alla fall är jag ändå lättad att jag var för ung för de två helproteser jag kommer att få så småningom. Inte kul att gå igenom. Sa doktorn också. Dock pratade vi aldrig om grader på artros. Men jag som en gång hade helt raka ben vankar nu runt som min mormor gjorde när hon var 80. Men det ska bli spännande att se hur resan blir. Doktorn sa att jag skulle pressa mig själv både i trappor och backar och gå så mycket som möjligt. Så jag SKA upp till Kvinnokooperativetoch äta:) Tusen tack för dina tips och hoppas du också fått/får en resa till Grekland bye_bye

Eva L
2015-08-03, 15:52
Ni kommer säkert att få en fantastisk resa. Molyvos är jättefint men backigt. I hamnen kan ni sitta ner och dit kommer ni enkelt med turisttåget om det går eller med taxi. Jag bodde på Voulas studios förra året och om du orkar tycker jag att ni ska försöka ta er upp en bit i gränderna. I år blir det ingen Greklandsresa men det är inte knänas fel utan en massa andra omständigheter. Kvinnokoperativet säljer många lokala produkter i sina affärer. De håller hög kvalité.

Eva

sunset
2015-08-03, 16:38
Hej!

Var i Petra förra året och tyckte det var underbart! Rofyllt och enkelt på alla sätt och vis.Glöm inte att ta en taxi upp till lilla byn Petri som ligger ovanför Petra! Underbar mat på tavernan och utsikten är bedårande!

Trevlig resa/Carola bye_bye

Fajotta
2015-08-03, 17:02
Hej!

Var i Petra förra året och tyckte det var underbart! Rofyllt och enkelt på alla sätt och vis.Glöm inte att ta en taxi upp till lilla byn Petri som ligger ovanför Petra! Underbar mat på tavernan och utsikten är bedårande!

Trevlig resa/Carola bye_bye

Hurra vilket bra tips! Kul att ni trivdes. Har haft separationsångest från mitt älskade Pythagorion men syrran har rätt: man måste ju se och uppleva något annat ibland!

Fajotta
2015-08-03, 21:56
Ni kommer säkert att få en fantastisk resa. Molyvos är jättefint men backigt. I hamnen kan ni sitta ner och dit kommer ni enkelt med turisttåget om det går eller med taxi. Jag bodde på Voulas studios förra året och om du orkar tycker jag att ni ska försöka ta er upp en bit i gränderna. I år blir det ingen Greklandsresa men det är inte knänas fel utan en massa andra omständigheter. Kvinnokoperativet säljer många lokala produkter i sina affärer. De håller hög kvalité.

Eva

Nu har jag hittat en bra cykeluthyrare som ska hjälpa mig! Vi tar väl en tripp till molyvos och lite gränder där. Så fina tips jag fått - på alla sätt_B-anana

kari
2015-08-05, 21:11
Vet inte om du minns hur förskräckt jag var över Arnes hand? Skar ju själv av sena och nerver i tummen i en (städ-) olycka och fick träna och träna. Det är lite stelt och man greppar inte så bra som före olyckan, men man vänjer sig och mjukar upp det lite med åren (eller är det bara som man vänjer sig?) Tänker bara på det numera om jag tänker på det;) Eller om det är stressig i kassan i affären och man vill skynda sig - då bara fumlar man till det.

Har tänkt mycket på Arnes hand, men efter rånet var ni överrösta med vänners hälsningar här, så jag ville inte tjata eller störa. Stort tack och en kram till dig för din omtanke - och om du tror Petra blir bra är jag mindre orolig:) Jag begär inte Santorinis mest enskilda strand, eller ön där man svimmar av hänförelse bland gummor, getter och oliver som ingen annan skådat. Vill bara ha en skön resa till mitt älskade Grekland!
Hälsa Arne

TUSEN TAKK, Fajotta, jeg skal hilse Arne, omtanken du har hatt v a r m e r virkelig :)
- og du med din omfattende skade i tommelen (det var et glasskår bak spisen som forårsaket det vel?)
vet bedre enn noen hvilken e n o r m mengde trening som skal til :eek:

Som du, gjorde Arne og sin trening m a n g e ggr hver time på dagen i uker som ble til måneder, og fortsatt holder han på , som vedlikehold,
hver dag, men l a n g t i fra hver time nå:)

- og jeg er sikker på at du får en veldig f i n ferie i Petra fb_gilla

Fajotta
2015-08-05, 22:01
TUSEN TAKK, Fajotta, jeg skal hilse Arne, omtanken du har hatt v a r m e r virkelig :)
- og du med din omfattende skade i tommelen (det var et glasskår bak spisen som forårsaket det vel?)

Som du, gjorde Arne og sin trening m a n g e ggr hver time på dagen i uker som ble til måneder, og fortsatt holder han på , som vedlikehold,

Du måste vara den vänligaste människan på hela internetflabb. Ja det var en glasbit bakom spisen när jag skulle julstäda. Hade just hyrt lägenheten så jag vet att det inte var jag som hade missat att ta bort trasigt glas. Det var ett ohyggligt så och blodet - på riktigt - pumpade över golv och väggar:eek: Hittade blodskvättar år efteråt ... Men att någon elak dum människa rånar något är något helt annat. Glad att ni hittade en bra doktor som hjälpte med övningar. Ja usch! 40 minuters träning och en timmes paus, alla timmar utom då man sov, månad ut å månad in. Blev magsjuk ett par dagar och var tvungen ändå att tränasnyft_drop Men det man måste och det blir bra om man kämpar på.

Hoppas vi någon dag hamnar på samma ö samtidigt. Då ska jag bjuda på något riktigt, riktigt gott! (Som i min värld är fisk:D) ha det kempebra!!!bye_bye

Fajotta
2015-08-05, 22:05

Det blev lite tokigt med stavningen eftersom min katt Fritz gick på tangentbordet men jag hoppas du förstod ändå:)

kari
2015-08-06, 15:12
Det blev lite tokigt med stavningen eftersom min katt Fritz gick på tangentbordet men jag hoppas du förstod ändå:)

Jeg forsto :)

Du måste vara den vänligaste människan på hela internetflabb. Ja det var en glasbit bakom spisen när jag skulle julstäda. Hade just hyrt lägenheten så jag vet att det inte var jag som hade missat att ta bort trasigt glas. Det var ett ohyggligt så och blodet - på riktigt - pumpade över golv och väggar:eek: Hittade blodskvättar år efteråt ... Men att någon elak dum människa rånar något är något helt annat. Glad att ni hittade en bra doktor som hjälpte med övningar. Ja usch! 40 minuters träning och en timmes paus, alla timmar utom då man sov, månad ut å månad in. Blev magsjuk ett par dagar och var tvungen ändå att tränasnyft_drop Men det man måste och det blir bra om man kämpar på.

Hoppas vi någon dag hamnar på samma ö samtidigt. Då ska jag bjuda på något riktigt, riktigt gott! (Som i min värld är fisk:D) ha det kempebra!!!bye_bye

D u er jo virkelig snill og vennlig, j e g har mine "feil og mangler" som de fleste andre :o
Kanskje vi treffes på ei øy en gang, det hadde vært trivelig det fb_gilla