Visa fullständig version : Bagageregler charter
Vi fick tag i flygstolar med Ving och tänkte resa med enbart handbagage.
Ser nu att Thomas Cook (ving) har gräns på 6kg för ett handbagage, vilket är lite svårt att klara.
Har någon varit med om att Ving kollar vikten på kabinväskan?
Margaretha
2015-07-25, 17:44
Vi har varit med om att de kollade handbagaget när vi åkte med Fritidsresor men däremot aldrig när vi åkt reguljärt till och från Grekland. Tror att våra vänner åkte med Ving från Rhodos när de fick väga ryggan.
Margaretha
Kalimera
2015-07-25, 18:59
Ser nu att Thomas Cook (ving) har gräns på 6kg för ett handbagage, vilket är lite svårt att klara. Har någon varit med om att Ving kollar vikten på kabinväskan?Brukar det inte vara 5 kg? Har dock aldrig varit med om att de har vägt handbagaget.
Anna Pernilla
2015-07-25, 19:40
På Gardermoen vägs de. När jag jobbade där var vi väldigt noga med handbagagen. Ofta fick du lapp på de, så kommer du med en till på gaten utan lapp, kunde du få sända den som bagage, ev också betala för den :eek: Men det är inte lika ofta så längre. Det kan ske alltså.
Ser nu att Thomas Cook (ving) har gräns på 6kg för ett handbagage, vilket är lite svårt att klara.
Jag är positivt överraskad av att det är 6 kg. Har alltid varit van vid att det är 5 kg. Men du skriver att planen är att resa med enbart handbagage. Om det är svårt att klara det på 6 kg så undrar jag lite vad du hade väntat dig.
Missförstå mig inte. Jag har alltid varit förundrad över alla er som kan resa med enbart handbagage på 1 vecka eller mera. Själv har jag tufft att klara 15 kg incheckat på en 2-veckorsresa.
Till din fråga. Vi har från och till fått sätta upp även handbagaget på vågen när vi rest. Men det har då varit tillsammans med incheckat bagage. Hur de gör med enbart handbagage vet jag inte då det gäller charter. Däremot är ju lågprisbolagen kinkiga. De både väger och mäter storleken i en särskild träbox med maxmåtten.
Masse
JDäremot är ju lågprisbolagen kinkiga. De både väger och mäter storleken i en särskild träbox med maxmåtten.
Masse
Vi har åkt flera ggr med Rya air i år och de har överhuvudtaget inte ens kollat bagaget, än mindre vägt det! Till Warszawa hade folk jättestora nästan resväskor som handbagage och ingen sa nåt....
Lissi
Vi har åkt flera ggr med Rya air i år och de har överhuvudtaget inte ens kollat bagaget, än mindre vägt det! Till Warszawa hade folk jättestora nästan resväskor som handbagage och ingen sa nåt....
Lissi
Förtroendeingivande...
JJag har alltid varit förundrad över alla er som kan resa med enbart handbagage på 1 vecka eller mera. Själv har jag tufft att klara 15 kg incheckat på en 2-veckorsresa.
Samma här. Ändå försöker man spara vikt på alla sätt, som t ex borra hål i tandbortsskaftet ;)
Mollybus
2015-07-26, 07:47
Lissi
Jag har åkt både med Wizzair och Ryanair till Warszawa och Hamburg, då kollade de handbagaget jättenoga och flera fick checka in väskan istället för att ha den inne i kabinen. Så det är nog olika kanske beroende på vilka som jobbar.....konstigt nog! :confused:
Jag har åkt både med Wizzair och Ryanair till Warszawa och Hamburg, då kollade de handbagaget jättenoga och flera fick checka in väskan istället för att ha den inne i kabinen. Så det är nog olika kanske beroende på vilka som jobbar.....konstigt nog! :confused:
Men självklart kollar de bagaget i SÄKERHETSKONTROLLEN JÄTTENOGA... Jag menade att de inte brytt sig om storleken på bagaget som de gjorde förr!!!
Lissi
Bara att följa reglerna som är satta av de enskilda bolagen.
Att det ej alltid är kontroller är rätt så skönt men åker man dit för övervikt eller felaktiga mått är det bara att glatt betala utan gnäll. klapp_klap
Tack för alla svar.
Om det är svårt att klara det på 6 kg så undrar jag lite vad du hade väntat dig.
Grejen är att jag aldrig funderat på detta tidigare. I de fall vi köpt flygstol av charterbolagen har vi tagit med lagom stor kabinväska utan att tänka så mycket på vikten, har aldrig varit med om att de vägt handbagaget. Därav frågan.
Vi har åkt flera ggr med Ryan air i år och de har överhuvudtaget inte ens kollat bagaget, än mindre vägt det!
Inget reguljärt bolag har väl så låg gräns som 5-6kg? Ryanair tillåter 8 eller 10 kg handbagage om jag minns rätt. Jag har också upplevt Ryan som mycket mer kundvänliga senaste år, petimeteraktiga kontroller av handbagage verkar vara avskaffat.
Hursomhelst så har vi lagt till en incheckad väska i bokningen för säkerhets skull.
Mollybus
2015-07-26, 09:40
Men självklart kollar de bagaget i SÄKERHETSKONTROLLEN JÄTTENOGA... Jag menade att de inte brytt sig om storleken på bagaget som de gjorde förr!!!
Lissi
Men det var just det de gjorde när jag åkte. Flera blev upprörda över att de skulle få checka in sitt handbagage istället för att ta det i kabinen. Det kostar ju en hel del extra om man måste checka in på flygplatsen också.
Men det var just det de gjorde när jag åkte. Flera blev upprörda över att de skulle få checka in sitt handbagage istället för att ta det i kabinen. Det kostar ju en hel del extra om man måste checka in på flygplatsen också.
Jeg har reist med Ryanair kun to ganger, 2013, og 2014, første gangen ble hver eneste handbagasje veid nøye.., flere fikk problemer, måtte betale for innsjekket bagasje!
Andre gangen var det ingen kontroll..
Jeg vil gjerne reise mer med Ryan Air, men ville a l d r i engang t e n k e på å ha en håndbagasje som ikke er innenfor deres regler for mål og vekt :)
Jag är positivt överraskad av att det är 6 kg. Har alltid varit van vid att det är 5 kg. Men du skriver att planen är att resa med enbart handbagage. Om det är svårt att klara det på 6 kg så undrar jag lite vad du hade väntat dig.
Missförstå mig inte. Jag har alltid varit förundrad över alla er som kan resa med enbart handbagage på 1 vecka eller mera. Själv har jag tufft att klara 15 kg incheckat på en 2-veckorsresa.
Masse
Laero har vel, som meg, ofte reist med rutefly, ikke charter ?:)
- man kan ha med 10kg håndbagasje både på Norwegian og RyanAir,
mens SAS, Aegean/ Staralliance tillater 8 kg:)
Vi har ingen problemer med "kun håndbagasje" , har hatt kofferter mellom 7 og 9 kg når vi har hatt maxgrense på 10kg, sist på en 14 dagers reise i april, og da har vi a l t vi trenger:)
- men på reisa hjem utnytter vi vekta ;)
Det er viktig å ha lette vesker/kofferter, slik at"emballasjen" ikke stjeler for mye vekt, våre kabinkofferterveier 1,5 kg bye_bye
Jag har nu slutat att ha en trolley som handbagage. Vi har de senaste resorna till Warszawa och Paris bara haft ryggsäckar som är lätta och kan fyllas till rätt handbagagevikt. ( Till Paris åkte vi SAS och hade även 23 kg bagagevikt om vi velat ) Perfekt tycker vi att bara gå ut efter landning och slippa vänta på bagaget.. Lätta att packa och vi har allt vi behöver. Extra skor , flera ombyten i lätt material , toasaker, böcker , hårtork korsordstidningar , t o m en vadderad jacka ryms och 1kg egen müsli att ha på morgonyoughurten. Det är så himla skönt att inte släpa på väskor och när man åker hem kan man fylla till bredden och checka in om man vill handla saker hem. Nu senast i Paris skulle nyckeln till lägenheten hämtas 1 timmes promenad från boendet så det var underbart att bara ha ryggan när man promenerade.
MEN självklart är alla olika och det är upp till vara och en att packa så att semestern blir härlig! Vi är ju aldrig ute där det krävs finkläder eller högklackat.. Det är ju inte nån tävling....Själv tar det dock mer och mer emot att dra på tunga väskor...
Lissi
Men nåt jag märkt att handbagagen blivit så stora, konstigt att de inte kontrolleras mera det tar upp halva bagageplatsen man får knappt plats med sin handväska ibland har det stora mjukisväskor som det trycker in har man nåt ömtåligt är det bara att glömma övre hyllan
Anna Pernilla
2015-07-26, 16:10
Jag har alltid massor av kläder med mig, alltid finkläder och högklackat. Hur det skall gå till nu på en 3-veckorsresa att inte släpa med allt, vet i 17:o Inte gör det det bättre då jag bokat med Norwegian och vi har 2*20kg i biljetten:p Men handbagagen har jag bara lite nödvändigt för flygturen och något jag absolut inte vill mista och badkläder, om bagagen inte kommer fram...
På charter bestäms vikten beroende på vilket flygbolag som kör sträckningen. SAS har ju många charter och då är det 8kg handbagage.
På charter bestäms vikten beroende på vilket flygbolag som kör sträckningen. SAS har ju många charter och då är det 8kg handbagage.
Nja, det beror kanske på vilket charterbolag det gäller. På Apollos hemsida hittar man bl a det här under Bagageregler:
"SAS Charter 20 kg + 5 kg handbagage, maxmått: 55 x 40 x 23 cm"
Masse
Jag reste med Fritidsresor från Chania till Stockholm i början av sommaren med bara handbagage. Man fick ha 5 kg och de vägde det på flygplatsen.
Åkte charter med Ving 2014 och handbagaget vägdes ihop med resväskan....var på Lesbos! /Carola
Oj vad många gånger man läser på Kalimera om vilket bagage man skall med. Bara handbagage, incheckad väska, varför kostar det så mycket osv.osv.
Har svårt att förstå problemet. Bokar Du ett flyg så finns det regler om bagage för just den tripp du skall flyga. Det är bara att följa dem. Gör Du som på "Sällskapsresan" endast tar med dig en plastpåse med tandborsten så är det ju upp till Dig.
En sak håller jag med om; Varför kan man inte komma överens mellan flygbolagen om EN NORM för vikt och mått, som det nu är kan man bli lätt förvirrad.
Elisabet
2015-08-08, 07:25
Jag har alltid varit förundrad över alla er som kan resa med enbart handbagage på 1 vecka eller mera.Det finns flera knep för att klara det :)
*En viktig sak är vad väskan väger. Den måste vara lätt, annars går det inte.
*Det gäller att inte packa sådant som "kan vara bra att ha". Det klarar man sig alltid utan och skulle det vara något man ändå absolut behöver så går det att få tag i på plats.
*Alla klädesplagg man tar med ska funka ihop så att man inte måste packa ner t ex en extra tröja för att ha något som passar till ett visst par shorts.
*Man måste inse att man inte behöver ha olika kläder på sig varje dag/kväll.
*Alla klädesplagg och annat man packar ska vara så lätta som möjligt.
*Man fyller över de kroppsvårdsprodukter man behöver i mindre behållare som räcker precis. Tar inte med onödigt mycket av någonting.
*Man tar med sig ett par skor för dagen och ett par för kvällen. Båda paren måste förstås vara lätta. Ska man vandra och behöver en tyngre sko för det så har man på sig den när man reser.
*Om det finns handdukar där man ska bo tar man bara en sarong och en liten, lätt handduk till stranden. Finns det inte handdukar på hotellet så skaffar man ett lätt resebadlakan.
*Förutom sitt handbagage så får man ha en hand- eller datorväska. I den packar man kamera, dator och eventuellt andra tyngre saker.
*Jacka, kofta, jeans och andra tunga och skrymmande klädesplagg som man eventuellt vill ha med, har man på sig när man reser.
Själv rymmer jag dessutom alltid min kudde bye_bye
*Förutom sitt handbagage så får man ha en hand- eller datorväska. I den packar man kamera, dator och eventuellt andra tyngre saker.
Verkligen? Det hade jag ingen aning om. Tillåter alla de större bolag att man har det separat, utöver handbagaget? Det låter för mig som två handbagage. Har alltid lagt min laptop, eller numera ipad i handbagaget.
Masse
Verkligen? Det hade jag ingen aning om. Tillåter alla de större bolag att man har det separat, utöver handbagaget? Det låter för mig som två handbagage. Har alltid lagt min laptop, eller numera ipad i handbagaget.
Masse
T o m Ryarair tillåter det :) Men den andra väskan får inte vara så stor att en laptop får plats. Måtten för det "lilla" handbaget hittar man respektive flygbolags hemsida. I sommar har jag flugit med både Ryanair, Norwegian och Novair och ingen har så mycket tittat eller vägt mitt handbagage. Men håller mig alltid inom tillåten vikt ifall att... ;) Jag har heller aldrig haft problem med att hålla mig inom 10 kg handbagage när jag är borta endast en vecka men 5 kg, som charterbolagen tillåter, skulle jag inte klara :eek:
// Malin
Elisabet
2015-08-08, 15:46
Nackdelen med endast handbagage tycker jag är att man inte kan köpa vätskor av något slag på plats och ta med hem.
Jag checkar i så fall in handbagaget på hemvägen om jag köpt vätska på resan...Annars är det ju bara taxfree man får ta med i extra kolli.
Lissi
Jacka, kofta, jeans och andra tunga och skrymmande klädesplagg som man eventuellt vill ha med, har man på sig när man reser.[/COLOR]
är det verkligen värt några hundralappar att bylsa på sig sådär:D
Om jag skulle rest med endast handbagage.. skulle det vara för att det är smidigt att slippa checka in en väska och inte för att spara några hundralappar.. MEN.. jag vet inte hur andra tänker... :rolleyes:..
Själv skulle jag ha svårt för att resa med endast handbagage.. då jag alltid vill köpa med mig lokala produkter hem.
Ja, det förstår jag också:) men hade inte heller klarat att resa utan väska. Dessutom handlar ju reglerna om att alla ska samsas utrymmet i planet och naturligtvis säkerheten. Är ju livsfarligt att trycka in för mycket och tungt ovanför huvudena.
Elisabet
2015-08-08, 21:17
är det verkligen värt några hundralappar att bylsa på sig sådärBylsa på sig? Man reser ju knappast naken, och de varmare kläderna man EVENTUELLT har med, behöver man ju oftast just på resan dit och hem. (Och skulle det inte behövas så blir det ju ännu mindre i packningen.)
Själv reser jag med endast handbagage när jag inte behöver mer. Dessutom är det smidigare både under resan och på plats att inte ha så mycket grejer.
Om jag skulle rest med endast handbagage.. skulle det vara för att det är smidigt att slippa checka in en väska och inte för att spara några hundralappar.. MEN.. jag vet inte hur andra tänker... :rolleyes:..
Själv skulle jag ha svårt för att resa med endast handbagage.. då jag alltid vill köpa med mig lokala produkter hem.
"Smidigt att slippa checka in en väska ....."
Tja, det får mig att tänka på debatten vi hade när passfriheten skulle införas. Uj uj uj så smidigt det skulle vara för alla resenärer att "slippa visa pass när man reser". Ja det var ju för väl att vi blev befriade från den kvarnstenen. Det var ju så fruktansvärt jobbigt att behöva släpa med sig det stora och jättetunga passet. Det var ju nästan så att man övervägde att stanna hemma istället. :D :D :D Nu är det ju mycket smidigare. Det räcker ju med någon form av enklade ID-handling. Mycket lättare och smidigare.
För mig låter det nästan lika överdrivet med det väldiga oket att behöva checka in en väska. Men det är ju som jag känner. Fullt på det klara med att vi är olika och att det finns de som uppskattar att inte behöva checka in bagage och inte behöva vänta på det vid bagagebandet. Men själv tycker jag att jag har tid med det om jag ska vara borta en vecka eller två.
Däremot förstår jag fördelen med en lätt rygga eller dylikt om man ska byta vistelseort titt och tätt. Då blir det mycket packande och bärande kanske varannan eller var tredje dag. På öluff är det ju lite bökigare med en stor resväska.
Masse, som just köpt en ny stor och rymlig resväska ;)
Nackdelen med endast handbagage tycker jag är att man inte kan köpa vätskor av något slag på plats och ta med hem.
Når vi reiser med kun håndbagasje handler vi Olivenolje, vin o.a på flyplassen:)
"Smidigt att slippa checka in en väska ....."
Däremot förstår jag fördelen med en lätt rygga eller dylikt om man ska byta vistelseort titt och tätt. Då blir det mycket packande och bärande kanske varannan eller var tredje dag. På öluff är det ju lite bökigare med en stor resväska.
Masse, som just köpt en ny stor och rymlig resväska ;)
Ja Masse, det er når man forflytter seg på fastlandet, eller øyloffer det er ekstra deilig å ha lett reiseveske/koffert/ryggsekk:)
Bylsa på sig? Man reser ju knappast naken, och de varmare kläderna man EVENTUELLT har med, behöver man ju oftast just på resan dit och hem. (Och skulle det inte behövas så blir det ju ännu mindre i packningen.)
Själv reser jag med endast handbagage när jag inte behöver mer. Dessutom är det smidigare både under resan och på plats att inte ha så mycket grejer.
Det var inte illa menat! Jag fick bara bilden i huvudet att man landar i 30 graders värme med kofta, jacka med mera. Men jag ber om ursäkt om skämtet tog fel! Vi har ju alla olika typer av resor framför oss och olika tycke och smak. Själv, som alltid stannar på samma hotell, tycker det är toppen att bara ha en liten väska med ombord, lagom stor för en bok, plånbok med mera och vattenflaska. Känner mig fri att inte ha något att släpa på så snart bagaget är incheckat. Dessutom vill jag ha tillräckligt med kläder att kunna byta till rent ofta ofta, och tycker det är knöligt att tvätta upp på resan. Men som sagt - vi är olika och dina tips fiffiga. Men eftersom tråden handlar om regler är det samtidigt helt normalt och vettigt att handbagaget också kollas. På grund av vad jag tidigare skrev om att samsas om utrymme och säkerhet. men det har ju inget med dina tips att göra :)
Ha ha! En av de trevliga fenomen som finns på det här forumet (och säkert på många andra också) är den mängd diskussioner som uppstår till följd av en enkel fråga. Mer eller mindre relevanta i förhållande till den ursprungliga frågan.
Tycker du att din fråga fått tydliga svar, Laero? :rolleyes:
Masse
Tycker du att din fråga fått tydliga svar, Laero? :rolleyes:
Masse
Jodå, många svarade att charterbolagen gärna vill väga handbagage. Och det stämde.
Nu valde vi att resa med ett incheckat bagage. Det innebar att vi var framme vid bagage-drop disken på Kastrup och därmed vägdes även bådas handbagage. Om vi båda bara haft handbagage hade vi inte behövt gå till bagage-drop och därmed hade det inte blivit tillfälle till vägning iom att vi gör incheckning och får boardingcard via automat.
På hemväg från Skiathos hade det dock varit svårt att komma runt vägningen.
Tycker generellt att en gräns på 5-6kg för handbagage är irriterande. Varför inte tillåta 8-10kg likt reguljära bolag om väskan håller sig inom angivna mått?
Nuvarande regler gör det i princip omöjligt att resa med bara handbagage och bagagehantering på flygplatser är en dyr hantering för flygbolagen (och därmed för passagerarna)
Ja min gissning är att det är just charter där de vet att folk ska vara borta minst i en vecka - till skillnad mot reguljära flyg - och det förmodligen bli helt ogörligt om många hade hela sitt bagage med in i kabinen. Dessutom är det ju väldigt billiga flygresor jämfört med många andra.
En lätt ryggsäck i nylon har blivit vår favorit...Klarade med glans SAS 8kg som handbagage. Räckte hela veckan både i Warszawa och Paris och innehöll i botten ett par snygga sandaler, sen 3 pocketböcker, korsordstidning , underkläder för 6 dagar, 4 linnen och en klänning, två kortärmade tröjor, 2 kjolar en tjockare tröja, regncape, hårtork ,skönhetsprodukter, ett par halvlånga byxor och en enkilos påse med min hemlagade müsli till frukosten. DEN är jag aldrig utan. En liten kofta fanns med också. Myggapparat och tabletter.Vitaminer och medicner. Kan ha glömt något. Perfekt var denna rygga i Paris där vi fick gå 4,5 km till en annan del av stan för att hämta nyckeln till lägenheten. DET hade inte gått med resväska!'
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Parisvaumlska_zpsssva75sc.jpg
Lissi
Den ryggsäcken såg onekligen väldigt praktisk ut.. JA tänk om jag skulle klara att resa SÅ lätt..det vore befriande förstås.. :D
Ja min gissning är att det är just charter där de vet att folk ska vara borta minst i en vecka - till skillnad mot reguljära flyg - och det förmodligen bli helt ogörligt om många hade hela sitt bagage med in i kabinen.
Om en kabinväska, med godkänt mått, får väga 10kg i ett reguljärflygplan, varför ska samma väska bara få väga 5 kg i ett charterplan? Jag förstår inte skillnaden.
Om en kabinväska, med godkänt mått, får väga 10kg i ett reguljärflygplan, varför ska samma väska bara få väga 5 kg i ett charterplan? Jag förstår inte skillnaden.
Det finns ju många skillnader mellan reguljärt och charter. Det är ju resebolaget som "chartrat" planet av flygbolaget. Alla vill köpa billiga paketresor och resebolagen vill fylla planen till sista plats. Vikt=bränslekostnader och ett fullt plan innebär fler som ska samsas om utrymmet ovanför huvudena. Om du till exempel flyger via Ving nästa söndag från Arlanda till Skiathos och köper bara en flygstol ligger den på 1999:- vid sökning exakt nu ikväll. Det billigaste reguljära alternativet jag hittade på flygresor.se låg på 4379:- men då fick man byta i Thessaloniki och dessutom förlora massor av timmar. (Charter drygt tre timmar, sicksack reguljärt minimum 5,5 men billigaste tog drygt 10 timmar.
Visst går det att hitta billiga stolar på reguljärflyg också, men ... Oftast är det rejält dyrt.
Eftersom du ställde en fråga direkt till mig så :) Men hoppas att ni hade en underbar resa;)
Visst går det att hitta billiga stolar på reguljärflyg också, men ... Oftast är det rejält dyrt.
Hmm tycker det brukr var lättare att hitta reguljära stolar billigare än flygstol med charter, men 1999 var bra pris :), men vi bokar tidigt o vet vilka dagar vi vill åka (pga jobb måste jag bestämma exakta dagar iaf 6 månader i förväg) så kommer vi ofta undan ganska billigt ändå, ca 2000-2500 kr per skalle tor brukar det hamna på ner till grekland o ut till en ö, med en eller två mellanlandningar, helt ok tycker jag
Hmm tycker det brukr var lättare att hitta reguljära stolar billigare än flygstol med charter, men 1999 var bra pris :), men vi bokar tidigt o vet vilka dagar vi vill åka (pga jobb måste jag bestämma exakta dagar iaf 6 månader i förväg) så kommer vi ofta undan ganska billigt ändå, ca 2000-2500 kr per skalle tor brukar det hamna på ner till grekland o ut till en ö, med en eller två mellanlandningar, helt ok tycker jag
Mitt " beste minne" er og fra 1999 :)
I "katalogenes tid" kunne man virkelig finne det utrolige:rolleyes:
Jeg booket en utrolig billig 3 ukers tur til Chios m e d hotell ca 1900 NOK kostet den, det husker jeg :)
Men, det jeg husker a l l e r best ;) - er at det kostet 50kr MER å booke
"Kun flystol" i samme prisliste klapp_klap flabb_flab
Ja ibland är det "A djungel out there" :D
Jag får i alla fall en egen tvårumslägenhet med terass i Petra, Lesbos, för 4600:- för en vecka nu i slutet av augusti, inklusive mat på planet, av- och ombokningsskydd och busstransfer. Min syster valde i en enrummare med balkong för 4300.- Det är vi väldigt nöjda över:)
Jeg ser på bildet av den blide Lissi som har fått plass til så mye i ryggsekken sin.
Jeg skal ta for meg det som står her om pakketips, og så sjekke om jeg får det til. Vi pleier å ha koffertene fulle på 2 ukesturene - en 20 kg og en 15 kg.
Litt mindre på en uke. På kortere turer har vi bare håndbagasje.
Vennlig hilsen
Pelagia
Lycka till! Ja man tror inte att det går ner så mycket:) själv klarar jag aldrig det! Jag måste ha många ombyten för jag älskar vita blusar och skjortor, tvättar håret två gånger om dagen och vill ha massor med schampo, hudcreme, fotsalva, parfym, deo med mera. Och bara resväskan väger över 5 kilo:D men jag önskar jag klarat att resa så lätt ! Trevlig resa bye_bye
Ja hemma duschar jag ju så klart bara på morgonen, men i Grekland - efter en lång dag på stranden - vill man ju bli fräsch igen på kvällen :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.