handdator

Visa fullständig version : Karpathos?


WesterH
2006-04-06, 23:14
Hejsan!

Jag och min pojkvän sitter och funderar på vart vi ska åka i sommar. Vi funderar på Rhodos, men jag har även hört att Karpathos är väldigt fint. Jag undrar om nån som varit där skulle vilja berätta lite om hur det är och vad det är som gör just Karpathos till ett bra resmål... Bilderna i resekatalogerna är ju jättefina...:)

Lotta

ciakoohler
2006-04-07, 05:59
Hejsan!

Jag och min pojkvän sitter och funderar på vart vi ska åka i sommar. Vi funderar på Rhodos, men jag har även hört att Karpathos är väldigt fint. Jag undrar om nån som varit där skulle vilja berätta lite om hur det är och vad det är som gör just Karpathos till ett bra resmål... Bilderna i resekatalogerna är ju jättefina...:)

Lotta Jah säger som många sagt före mig Läs resebreven på vänster sida under läsarhörna.Särskilt 2004 har många.!

WesterH
2006-04-07, 08:50
Tack för tipset! :)

Elisabet
2006-04-07, 08:53
Plöj igenom alla gamla trådar om Karp också. Vi är flera som har varit där och vi har skrivit kilometervis om ön, jag lovar :D

dagun
2006-04-07, 12:38
Hej,
Som allting annat, det finns ingen Greklands bästa ö eller Karpathos bästa strand. Allt beror på vad du/ni vill ha ut av en Grekisk ö och vilka förväntningar ni har. Kollektivets gemensamma slutsats är i det här fallet inget bra stöd. Läs berättelserna och försök bilda er en uppfattning. Alla har sin egen bild av vad Karpathos är i förhållande till andra resmål. Jag själv älskar t.ex. Santorini i Kykladerna men skulle absolut inte åka dit med två små barn som jag har nu. Så därför åker vi till Karpatos och stannar mer än halva tiden i superlugna avkroken Lefkos och bygger sandslott, läser böcker och äter smaskiga gryträtter på 3 dolphins taverna. Många andra skulle få lappsjuka efter 2 nätter därborta och säga värdelös semester.

För mig är Karpathos:
Lugnt, Fina stränder men på långa avstånd från huvudorten, vackra vyer, spännande kulturutflykt till Olympos, Familjevänligt, oförstört av massturism, inte jättedyrt, Bra bemötande, Alla kan engelska/amerikanska av historiska skäl, Windsurfing (för dom som kan komma loss)

Men inte:
Bedövande vacker huvudort/by/stad med vitputsade hus a la kykladerna,
Frodigt, Party/dans, Ungdomar, Stort utbud, Bra strand-stad kombination,
Vattenkidor/parasiling/bananåkning, Mysiga barkvällar med icke grekisk musik.

/Dan

inkfish
2006-04-07, 12:59
Kollektivets gemensamma slutsats är i det här fallet inget bra stöd.

Kollektivet har väl snarare en ganska spretig uppfattning än en gemensam slutsats;)

Min uppfattning om Karpathos ligger för övrigt ganska nära din. Det jag själv skulle störa mig på om jag reste med barn är att strand/stad-kombinationen är rätt dålig. Det närmaste du kommer är att du kan bo vid stranden någorlunda nära stan - men där är stranden tråkig i mina ögon.

Nora
2006-04-07, 13:09
Kollektivet har väl snarare en ganska spretig uppfattning än en gemensam slutsats;)

Jeg føler at jeg forstår det meste av svensk, men her kom jeg til kort!:p
Hva betyr egentlig setningen over?:confused:
Margrethe:)

Ingrid
2006-04-07, 13:19
Det er endel som skriver at bystranda ved Pigadia ikke er bra, men jeg synes faktisk den er helt ok. Bodde et steinkast fra denne første gang vi hadde med ungene( de var 9 og 12 år), og da var de også fornøyd med den. Men selvfølgelig finnes det enda vakrere og bedre strender på øya.

Ingrid

Elisabet
2006-04-07, 13:22
Kollektivets gemensamma slutsats är i det här fallet inget bra stöd. Är det någonsin det? :rolleyes:

Mysiga barkvällar med icke grekisk musik. Pelagos är en taverna och inte en bar, men nog är det mysigt där och musiken är väldigt grekisk! Så även på tavernan I soi ton angelon.

Nora:
kollektivet = i detta fall vi kalimeror som varit på K
spretig - när något går åt alla håll (till exempel håret kan vara spretigt om det är okammat :rolleyes: )
uppfattning= åsikt
slutsats= åsikt som man har kommit fram till

Det betyder alltså helt enkelt att många av oss har olika uppfattning om Karpathos.

inkfish
2006-04-07, 15:01
Pelagos är en taverna och inte en bar, men nog är det mysigt där och musiken är väldigt grekisk! Så även på tavernan I soi ton angelon.


Men det dagun säger är ju att det inte fanns barer UTAN grekisk musik, väl?:cool:


Nora: Elisabets förklaring stämmer. Jag menar alltså att Kalimeras medlemmar inte har en gemensam uppfattning om Karpathos, utan att här finns olika uppfattningar.

Elisabet
2006-04-07, 15:05
Men det dagun säger är ju att det inte fanns barer UTAN grekisk musik, väl?:cool: Aj då, då läste jag för fort... Men det finns det ju, så jag protesterar i alla fall ;) Fast om de är mysiga kan man ju ha spretig uppfattning om förståss :rolleyes:

Nora
2006-04-07, 15:34
OK, tusen takk for oversettelsen!:) Da er jeg med, og det stemmer ganske godt!

dagun
2006-04-07, 19:17
Jag undrar om nån som varit där skulle vilja berätta lite om hur det är och vad det är som gör just Karpathos till ett bra resmål...
Kompisar, jag försökte mig på ovanstående, sluta diskutera innebörden i mitt inlägg ovan och posta några nyckelord till Lotta om vad Karpathos är för er. Så kanske Lotta kan berätta vad hon vill ha så vi kan hjälpa henne och bestämma om hon skall till Rhodos (där jag inte varit) eller till Karpathos där vi varit.
/dagun

Elisabet
2006-04-07, 19:48
Kompisar, jag försökte mig på ovanstående, sluta diskutera innebörden i mitt inlägg ovan och posta några nyckelord till Lotta om vad Karpathos är för er. Så kanske Lotta kan berätta vad hon vill ha så vi kan hjälpa henne och bestämma om hon skall till Rhodos (där jag inte varit) eller till Karpathos där vi varit.Det var en bra beskrivning du gav. Ink har ju redan sagt att hon i stort håller med och det gör även jag. Med undantag av någon detalj då.

För övrigt har ju jag redan skrivit att jag tycker att WesterH ska läsa gamla trådar, samt reseberättelserna som ciakoohler nämnde. Det är få öar som det har skrivits så mycket om i forumet som om Karpathos och det skulle förvåna mig storligen om hon inte hittar svaren där. Having said that, så är det ju självklart ändå jättebra när andra som inte har skrivit det så många gånger, presenterar sin bild av Karpathos med sina ord.

Sedan reagerade jag på det du skrev om "kollektivets slutsats". Det behöver vi iofs inte diskutera, fast jag tycker ändå det är rätt väsentligt att påpeka att det faktiskt inte finns någon sådan - varken när det gäller Karpathos eller någon annan fråga som kommer upp i forumet. Fanns det det, så skulle ju en stor del av själva meningen med ett forum gå förlorad, samt att vi skulle ha hamnat i något som i alla fall för mig vore omänskligt.

Hasse
2006-04-08, 13:02
__D __D __D

Vadå ???

Satt och skrev svar nyss och i hastigheten sätter jag fingrarna fel och kommer åt kortkommandot som raderar all text jag så nogsamt formulerat !! :mad:

Nåväl, jag tillhör en av författarna till en av reseberättelserna från det berömda Karpathos-året 2004. Det hör till saken att vi inte hade Karpathos som plan för det året, ett inställt flyg (en hel sommars avgångar faktiskt) gjorde att vi var tvungna att välja helt om hos arrangören (som jag skällde ut) och då blev det således Karpathos.

För oss blev hur som helst utgången den att vi också föll för K och det var inte svårt. Både SVT´s och TV4´s inslag om K bidrog nog mycket till att många fick upp ögonen för denna vackra ö. Vi klev in i en mättad vardag, en vacker stad med en alldeles normal företagsamhet, inget krims-krams till inställsamhet utan bara "välkomna till vår ö, här bor vi och vi jobbar, äter och sover här".

Till mångas förtret har jag glömt namnen på byarna vi besökte, alltså de som inte heter Olympos. De besök vi gjorde, det vi ville uppleva var likaså små vardagsupplevelser som var mycket trevliga. Det finns så otroligt många sätt hur man vill ha sin semester, den korta tid på året man vill få ut så mycket som möjligt av samlade finanser, semesterdagar, planer, nyfikenhet osv. Karpathos gav oss väldigt mycket, svårt att beskriva på ett litet utrymme så här med lite text. Jag kan inte säga: "åk dit, ni kommer att bli lika nöjda som vi".

Men som många andra sagt så var maten speciell, mycket vällagad fast vi i och för sig aldrig varit missnöjda någonstans på andra öar och på lite fastland. Det handlar så mycket om nyanser men även om stämningar, möten med andra, platser osv. osv. Mat är definitvt inte bara smak, doft, färg, kombination utan en helhet, man glömmer ofta sådant. Jag får inte glömma bort Karpathos-människorna som vi mötte och minns. Inte så att det var så många men de vi minns stämde så väl på beskrivningen "tillmötesgående, vänliga och glada". Det fanns något hos dem som stämde väl in på hela öns känsla och då ska jag nog inte lyfta fram någon särskild framför någon annan. Fast visst finns det andra här i forumet som ler, nickar igenkännande och kommer att skriva en rad om dem, eller hur ?? :rolleyes: ;)

En annan mycket viktig aspekt är att Karpathos är kollossalt vackert. Jag har nog aldrig liknat en fågelholk så mycket som då vi på förmiddagen flög in över öns västra sida i klart väder, korsade den vid södra änden och svängde in skarpt för landning. Alltså, den bergskedjan man ser ovanifrån, omgivningarna man för en kort stund kan se från fönsterplatsen i planet är så "breathtaking" så att säga, visserligen i ett rus av att komma fram, sätta fötterna på marken, börja uppleva !! Och lika vackert är det även på marken, inte bara bergskedjan som majestätiskt och så omedelbart går där i nord-sydlig riktning. Det finns liksom lika mycket vardag i allt på Karpathos, inte bara inne i Pigadia som vi tillbringade mycken tid i.

Så frågar vi oss förstås frågan - återvänder vi ? Det har många andra gjort och varför skulle inte vi också göra det ? Nja, vi är inga återvändare, vi har andra planer och vart en resa går ett annat år är inget vi vet förrän spontaniteten i planeringen slår till när vi själva minst anar det. Men.....Karpathos ligger naturligtvis högt på listan om vi skulle börja med en återvändar-trend. Där finns dock tankar om säkert......4-5 andra öar så hur vi gör den dagen det vet vi inget.

Att det finns ett faktum att vi inte är några badankor, det hör knappast hit för vi hade nog ändå inte puffat fram kvaliteten och tillgängligheten till stränderna ändå. Det får andra göra, vi har annat som känns viktigare men visst är svalkan viktig även om det de 2 veckor vi var där, var hiskeligt hett vissa stunder i slutet av juli. Vi kunde tyvärr inte välja andra veckor.

Karpathos kommer nog knappast att ändras utan bara leva på som ingenting har hänt i många år framöver. Som slutkläm kommer nog inte inslagen av "amerikaniseringen" heller att ändras. Historiken i Karpathernas utvandring till USA, hemvändandet, den ekonomiska betydelsen i detta är något som kommer att följa ön i evighet och prägla lite av dess stämpel. Kan inte påstå att det var något negativt i det, välmåendet av denna art är i mitt tycke enbart positiv eftersom den ekonomiska utvecklingen i så fall kommer av att återvändandet från USA tillfaller hemorten, ursprunget och inget annat. Vet inte......är det mätbart ? Finns det statistik ?

Något som Karpathos inte har så är det partystämpel ! Här finns inget Kos, Ios eller dylikt ! Barer, discon, ja det finns men på andra villkor.

Jag bör bli bättre kompis med tangentbordet............



Hasse :cool:

dagun
2006-04-09, 17:53
Hasse fångar ju många bra aspekter som också påminner mig om saker. Nu måste jag därför fylla på med en sak som en äldre grekisk herre som bott större delen av sitt liv i USA berättade för oss 2004. Han undrade om vi trivdes på ön, vi sa att det gjorde vi. Då sa han att en viktig skillnad på varför Karpathos är så fint jämfört med övriga grekiska övärlden (som han därmed sågade) är att alla där är väldigt medvetna om att man inte kan leva på turismen på ön enbart. Intäkterna från turismen är alltså inte det familjerna lever på till 100%. De flesta har kopplingar till familjeföretag i USA och det är det som står för försörjningen till breda grupper. Ungdomar till familjegrenar som bor i USA kommer till tillbaka till sina släktingar på ön och hittar en partner där. Många bor periodvis på ön och många återvänder för tillbringa sin ålderdom där. Han menade att eftersom det är den här symbiosen med pengarna/företagen från USA (de flesta i byggsektorn enligt honom) som har medverkat till att skapa en hälsosammare turistnäring på Karpathos än på många andra håll i Grekland. Hur mycket av det här som stämmer har jag svårt att bedöma men många håller nog med mig om att det inte finns så mycket av s.k. turistfällor dvs. riktigt dåliga hotell/tavernor/upplevelser på Karpathos.

Eva L
2006-04-09, 20:42
Medelinkomsten i Aperi lär vara en av de högsta i Grekland tack vara alla grekamerikaner. Byn omnäms ofta som Greklands rikaste.

Eva

Elisabet
2006-04-09, 20:51
Medelinkomsten i Aperi lär vara en av de högsta i Grekland tack vara alla grekamerikaner. Byn omnäms ofta som Greklands rikaste.Den beskrivs ju ibland även som en av de pittoreskaste i Grekland men det mest bestående intrycket jag fick var en mängd villor med modifierad grekisk arkitektur i over there-size. Inte mycket pittoreskt i mina ögon...

Eva L
2006-04-09, 21:05
Jag tyckte nog att det var en ganska trevlig by och det är där öns Maria himmelsfärdsdag firas. När vi vandrade i Aperi blev vi länge sittandes hos en kvinna som bott 44 år i USA och som nybliven änka tillbringade första sommaren ensam hemma i byn.

Pigadia var ganska stängt och mörkt på Maria dagen. Vi blev inbjudna att fira i Aperi men min salmonella påverkade mig rätt rejält så jag stannade i sängen. Tror dock att dottern åkte med hotellägaren upp till byn och deltog i firandet.

eva

inkfish
2006-04-09, 21:07
Den beskrivs ju ibland även som en av de pittoreskaste i Grekland

Är det verkligen nån som inte själv bor på Karpathos som påstår det:confused:. Det låter helt osannolikt i mina öron.

Elisabet
2006-04-09, 21:15
Är det verkligen nån som inte själv bor på Karpathos som påstår det:confused:. Det låter helt osannolikt i mina öron.Jag hörde ingen på K säga det, men har ibland läst det i beskrivningar av ön.

Riitta
2006-04-09, 21:20
Någon pittoresk by tycker inte jag heller att den var,men det var ju trevligt och se en "rikemans by"också:)

Det kanske är mer ovanligt än dom gamla pittoreska byarnaAng_elx :)

Riittabye_bye

inkfish
2006-04-09, 21:29
Jag hörde ingen på K säga det, men har ibland läst det i beskrivningar av ön.

Otroligt. Som jag minns det var det fint men... precis som du säger, lite oversize. Jag har definitivt inte varit i hela Grekland eller ens halva ö-världen men jag har sett många byar som är mer pittoreska än Aperi.

Elisabet
2006-04-09, 21:52
Otroligt. Som jag minns det var det fint men... precis som du säger, lite oversize. Jag har definitivt inte varit i hela Grekland eller ens halva ö-världen men jag har sett många byar som är mer pittoreska än Aperi.Ja bara på Karpathos såg jag flera :)

Jag har ju inte kollat källorna till den beskrivningen - och sådana har ju dessutom en fantastisk förmåga att föröka sig, så det kan ju mycket väl vara nån aperi-amerikan som en gång myntade påståendet :rolleyes:

inkfish
2006-04-09, 21:55
Finiki och Arkassa står högt på listan över byar som jag ska besöka nästa gång. Passerade bara igenom med bil men det såg väldigt rart ut på båda ställena.

rolle
2006-04-10, 09:38
Problemet med Karpatierns omdömesförmåga begränsas av att han inte sett överhuvudtaget andra ställen i Hellas, han har endast varit i sin hemby,Pireus och Aten på vägen till Amerika,förut var även vägarna mellan byarna på ön svårforserade,så kvinnorna lämnade aldrig sin by,de gifte sig med pojken från byn,han utvandrade till usa på -50 talet,hon efter honom med resten av familjen om han lyckades,den patriotism som råder till sin hemby är sellan skådad,om du frågar en man eller kvinna från Spoa eller Aperi,varifrån den många gånger arrangerade äktenskapspartnern är hemma, så får du ett nekande svar på arangemang ,men byn är den samma för båda, samma gäller deras föräldrar o.s.v.Har sett bilder på byarna och dess innevånare från efterkrigstiden och tidigt -50 tal,där får man en uppfattning om den välfärd som exicterade efter II världskriget ?Möjligen var det pittoreskt i all fattigdom ?Så gubben som förringade turismens betydelse,visste inte vad han talar om.

Eva L
2006-04-10, 13:02
Är det verkligen nån som inte själv bor på Karpathos som påstår det:confused:. Det låter helt osannolikt i mina öron.

Pittoreskt eller inte men visst är väl Aperi en helt ok by. Betydligt fulare har jag sett och befolkningen är trevligare än på många andra platser jag besökt.
Kan gott tro att den kan beskrivas som pittoresk även om jag själv skulle använda ord som tyst, mäktig, välordnad och fin.

Eva

inkfish
2006-04-10, 13:10
Helt okej, definitivt. Men att den skulle vara pittoresk så att den stack ut i Grekland köper jag inte riktigt.

Eva L
2006-04-10, 15:49
Patriotismen till sin hemby tror jag Karpathosborna delar med många andra greker som är stolta över sina rötter på ett helt annat sätt än vi svenskar är. Om jag skulle säga att min barndoms hemby Gunnarsdjupträsk är Sveriges vackraste skulle folk tro att jag har en skruv lös även om det faktiskt är en ganska fin by.

Eva