handdator

Visa fullständig version : Katapola vs Egiali


MariaJ
2015-07-16, 19:59
Vi räknar med att åka till Amorgos i september, men kan verkligen inte bestämma oss var vi vill bo, i Katapola eller Egiali. Jag har läst här i alla trådar :D om alla för- och nackdelar med resp ort. Ena dagen bestämmer jag Katapola och nästa blir det Egiali. Men vilken är egentligen mysigast? Vilken har bäst utbud av tavernor? Hur är byarna storleksmässigt, vilken är större, eller är de ungefär lika i storlek?

Ni som varit där, hjälp mig lite!

Maria

Sunny12
2015-07-16, 20:06
Varför inte dela upp tiden i båda byarna.. jag gillar Egiali bäst för närheten till de andra bergsbyarna och de fina vandringarna som utgår därifrån.

En del gillar Katapola bättre för närheten till Chora..

Det är verkligen inte lätt att råda någon annan vart den ska bo.. :rolleyes:

Jag gillar båda byarna, mitt första besök på Amorgos 2014 kändes det bra att dela upp besöket med att bo i båda .

Det finns bra utbud av tavernor i båda byarna.

inkfish
2015-07-16, 20:36
Så tycker jag:

Fördelar med Egiali:

Närheten till fina vandringar och till fina bergsbyar. Stor sandstrand om man gillar det. Ytterligare tre stränder om man går över berget tvärs över viken, den första, Levrosso, är min favorit. Har en jättefint belägen, bra taverna. Dock saknar jag riktig bykänsla i Egiali, inte mycket att ströva omkring i, mest trappor till olika hotell, högre grad av turistifiering än Katapola.

Fördelar med Katapola:

Ligger centralare på ön, bra utgångspunkt både söder- och norrut, fler båtförbindelser. Sämre badmöjligheter för de flesta normalt funtade, jag tycker dock bättre om de små stenvikarna på Xilokeratidi-sidan än alla sandstränder i världen. Men jag är inte normal när det gäller bad.

Mycket mer bykänsla här, fler restauranger, lättare att hitta bra grekisk mat. Katapola består egentligen av tre byar så den är större än Egiali. Här är många seglare och mycket fransmän, kanske är det det som ger en rätt skön, lite sydeuropeisk känsla.

Det här är alltså mina intryck.

Men rekommendera är egentligen omöjligt, man upplever saker så olika ...

Kalimera
2015-07-17, 11:08
Ni som varit där, hjälp mig lite!Jag har bott i Katapola många gånger. Förra sommaren bodde jag i Egiali för första gången, och jag tyckte mycket om byn. Men om jag skulle välja mellan Katapola och Egiali så hade jag valt Katapola 99 gånger av 100. Stränder är oviktigt för mig, så om det är viktigt för dig så passar säkert Egiali bättre. Men som Sunny skriver, bo några nätter där och några här. :)

Netwolf
2015-07-17, 11:44
Ja, det kan vara svårt att välja, så jag säger väl - Tholaria! Vi bodde där en vecka och det var hur mysigt som helst. Dessutom nära ned till Egiali City, med det pulserande storstadslarmet :rolleyes:

Tholaria Express (Mercataxin i Egiali) gick på 6 €, så det var förnämligt pris

/Netwolf

inkfish
2015-07-17, 11:49
Ni trivdes alltså Netwolf? Roligt att höra. Boendet såg ut att ligga himla fint, jag kan föreställa mig att det var jättefint.

Fanns det även nu i högsäsong bara en taxi alltså?

Sunny12
2015-07-17, 12:13
Dessutom nära ned till Egiali City, med det pulserande storstadslarmet :rolleyes:



/Netwolf

:D:D...eller hur !!
Nästa gång ska jag bo i Langada. .bara älskar den byn ..:p..sen har man dom fina vandringarna precis utanför dörren.. Nejnu vart jag allt bra sugen på Amorgos igen.. :rolleyes:

yannis
2015-07-17, 12:38
"Det pulserande storstadslarmet" :confused:
:D Birgitta.

LaRose
2015-07-17, 14:43
Jag kände mig genast hemma i Katapola och skulle absolut välja att bo där igen. Var på besök i Egiali ett par gånger, men fick ingen speciell känsla för byn. Men jag är ingen vandrare och heller inte beroende av fina stränder.

inkfish
2015-07-17, 19:38
Men om jag skulle välja mellan Katapola och Egiali så hade jag valt Katapola 99 gånger av 100.

Jag kände mig genast hemma i Katapola och skulle absolut välja att bo där igen.

Jag med!

Men nästa gång på Amorgos kommer jag ändå att göra som nu senast, lägga några nätter i Egiali. Delvis för att det finns mycket att göra i området men nästan främst för att jag bodde så fint hos världens raraste värdpar, det vill jag gärna göra igen. Sådant är också viktigt :)

MariaJ
2015-07-17, 20:23
Tack för era synpunkter, det lutar nog åt att vi väljer Katapola, även om vi gillar att tillbringa en hel del tid på stranden också. Vi räknar med att vara på Amorgos 4-5 dar så då känns det inte aktuellt att bo på båda ställena. Men en dag blir det nog besök i Egiali iaf. Övriga öar vi tänkt besöka är Naxos och Koufonissi eller Iraklia så då får vi kanske vårt strandbehov tillgodosett där :D

Vi tänker inte boka boende i förväg, utan vill gärna prova på att ö-luffa "på riktigt". Kan man räkna med att det står rumsuthyrare i hamnen när man anländer, eller har dom slutat möta upp där med anledning av bookings o liknande?

Maria

inkfish
2015-07-17, 20:24
Har de bara rum så är de vid båten, och det bör de ha i september.

inkfish
2015-07-17, 20:39
Amorgos saknar inte fina bad, man har dem bara lite på avstånd så man behöver fordon. Agia Anna är ju mångas klassiker, Mouros är fantastisk grusstrand och klippor, Paradisia är en liten fin vik på väg ner mot större Kalotaritissa och på vägen mot Egiali ligger Agios Pavlos, ett vackert näs. (Dock är det inte lika vackert längre, det eroderade vid häftigt väder i vintras så hälften av det är tyvärr försvunnet. Men det går fortfarande att bada där).

MariaJ
2015-07-18, 16:30
Amorgos saknar inte fina bad, man har dem bara lite på avstånd så man behöver fordon.

Ja, vi räknar med att hyra moppe och se oss omkring på ön så vi kommer nog att hitta stränder där vi kan bada också! Har kollat runt lite och det finns ju faktiskt flera som ser riktigt fina ut.

Det ska bli så härligt att äntligen komma till Amorgos :) . Det har varit på tal i flera år, men andra öar har kommit mellan Ang_elx

Maria

inkfish
2015-07-18, 17:41
Amorgos är en bra moppeö, fina vägar med lite trafik, många getter men de är trafikvana :D

Hoppas ni får det bra! Alla älskar naturligtvis inte Amorgos. Men många faller för den fina stämningen.

Fripp
2015-07-23, 22:38
Jag skulle välja att bo i Egiali alla gånger. Vi bodde där i juli i en vecka och jag tycker det var perfekt; nära till stranden och de jättemysiga byarna Langada och Tholaria och enkelt att ta sig med bussen till Chora, klostret och Ag Anna osv. Vi reste i och för sig med barn och då passade Egiali perfekt. Kan varmt rekommendera Fanis rooms om ni vill bo väldigt nära stranden. :-)

Lycka till!
//Fredrika

Netwolf
2015-07-24, 00:54
Ni trivdes alltså Netwolf? Roligt att höra. Boendet såg ut att ligga himla fint, jag kan föreställa mig att det var jättefint.

Typ... :)

https://imgi.se/i/tholaria.jpg

Fanns det även nu i högsäsong bara en taxi alltså?
Japp. Försökte en kväll få tag på karln, men då hade han lånat ut bilen till sin brorsa. Försökte få tag i en annan bil via Egiali-bor, men icke. Det var enda taxin som fanns.
Jag stoppade då helt sonika en grekgubbe på gatan och frågade om han kunde skjutsa oss och det gjorde han! Han skulle inte ens till Tholaria. När jag ville ge honom en slant för besväret, så viftade han bara undan det med förklaringen "I am not a taxi driver!". Underbara Grekland! :)

/Netwolf

inkfish
2015-07-24, 09:33
Typ... :)

Otroligt vackert! Och med storstadens larm långt därnere :D


Japp. Försökte en kväll få tag på karln, men då hade han lånat ut bilen till sin brorsa.

Lite som när mina vänner försökte få tag i honom efter en sen kväll. De fick ta en bartender till hjälp med ringandet som till slut fick tag i honom - på Naxos :cool:

När jag ville ge honom en slant för besväret, så viftade han bara undan det med förklaringen "I am not a taxi driver!"

Och så undrar folk varför man envisas med att åka till Grekland <3 klapp_klap

Kalimera
2015-07-27, 10:00
https://imgi.se/i/tholaria.jpgOj. så vackert! klapp_klap

Roger & Lotta
2015-08-05, 17:36
Vi bodde 2 nätter i Katapola nu i juli. Varför Katapola? Jo närheten till både Chora och Chozoviotissa (som är ett MÅSTE) när man är på Amorgos. Katapola är litet och mysigt, kul att se båtarna lägga till (och i synnerhet Express Skopelitis då). Vi tog taxi till och från Chora en kväll och taxi dagen efter till klostret. Sen gick vi ned till Agia Anna (en bra bit är det i värmen) för att kolla kyrkan. Bad var det inte tal om; det blåste järnet och för att se klostret från vattnet måste man simma ut en BRA bit! Så nej tack. Vi tog en kall öl på lilla tavernan och sen ringde vi taxi för hemfärd till Katapola. Boende där kan man nog blunda och peka; många små fina gulliga pensioner. Nästa gång ska vi välja ett med frukost. bye_bye

MariaJ
2015-08-11, 16:25
Vi kanske ändå väljer att bo några dar på varje ställe :)

Den dag vi räknar med att åka över till Amorgos från Naxos går Blue star till Egiali så då kanske vi stannar där ett par dar först. Har kollat på boende i Egiali, eftersom vi kommer mitt i natten så vill vi nog boka i förväg. Vi vill gärna bo på hamnpromenaden med utsikt över folkliv och havet. Vet ju om Mikes som verkar helt i vår smak, men vill gärna ha fler alternativ. Jag har också hittat ett ställe som heter Apollo studios. Är det nån som känner till det, eller har andra förslag?

Maria

Sunny12
2015-08-11, 22:24
Det låter toppen att ni väljer att bo även i Egiali..då får ni uppleva de fina bergsbyarna Tholaria, Langada och Potamos... som är belägna så nära inpå..
Har tyvärr inga fler hotelltips än Mike hotel, som jag tycker uppfyller era krav mer än väl.

Vet att Inkfish bodde på ett hotell som ligger en bit upp från hamnen, men med en fantastisk utsikt, kommer inte ihåg vad det hette, om hon ser detta inlägg så svarar hon nog på det!

Trevlig resa sen!.. bye_bye

Kalimera
2015-08-12, 14:28
Den dag vi räknar med att åka över till Amorgos från Naxos går Blue star till Egiali så då kanske vi stannar där ett par dar först.
Vad bra, då slipper ni välja. :)

Har också bara bott på Mikes. Trivdes mycket bra där.

MariaJ
2015-10-01, 22:23
Jag ska återkoppla och berätta hur det blev!

Vi stannade först ett par dagar i Egiali. Eftersom vi kom dit mitt i natten så ville vi boka boende i förväg, Mikes var fullbokat och även Apollon studios som jag hade kollat upp lite innan. Vi ville helst bo med utsikt över hamnen och det är ju lite svårt att veta när man söker boende på nätet om det verkligen är det. Vi bokade i alla fall in oss på Nostos studios, som ligger ganska högt uppe i backen, vissa rum med jättefin utsikt, men vårt rum hade ett hotell framför som skymde det mesta av havsutsikten. Boendet i övrigt var jättebra och väldigt trevlig mor i familjen som tog hand om oss!

I övrigt så kändes Egiali helt ok, litet och mysigt, men inte mycket mer. Fin strand, men de dagarna vi var där var det ganska mulet, så det var inte så lockande med bad. Vi var i alla fall upp till Tholaria en dag, där var jättefint och jag var också upp till Potamos en morgon.

Tog sen bussen till Katapola och där kändes det på en gång helt rätt! Så mysig by och hela hamnstråket. Här fick vi rum på Porto Katapola, (penion Amorgos var förstahandsvalet, men där var fullbokat) ett par nätter först mot baksidan men sen fick vi byta till ett rum mot havet. Så fantastisk utsikt! Vi blev kvar 6 nätter i Katapola, fast vi egentligen tänkt oss 3-4. Här hade vi moped och åkte runt en hel del på ön.

Kan absolut tänka mig att återvända till Amorgos nån gång i framtiden och då vet jag att jag ska bo i Katapola :)

Maria

Kalimera
2015-10-02, 08:37
Vi blev kvar 6 nätter i Katapola, fast vi egentligen tänkt oss 3-4. Här hade vi moped och åkte runt en hel del på ön. Kan absolut tänka mig att återvända till Amorgos nån gång i framtiden och då vet jag att jag ska bo i Katapola. Tack för återkoppling, alltid lika kul att läsa om hur det gick. :)

Jag tillhör också dem som föredrar Katapola framför Egiali, även om jag gillar Egiali också. Men det är en annan feeling i Katapola, och det är en bättre bas för att se resten av ön. En kompis till mig bodde på Porto Katapola i två veckor förra året (med utsikt), och det var det bästa boende han haft i Grekland.