Visa fullständig version : Från Peleponessos
Halloj
Försöker mig på en direktrapport.
Sitter just nu på taverna Gialos intill stranden med samma namn i Kardamyli. Kom hit igår efter en ganska lång resa (med tanke på bussbyte i Isthmus och Kalamata) från Nafplion. Nafplion var precis lika underbart nu som det var i April när jag var där. Stannade denna gång i två hela dagar efter att jag gjort ett stopp i Aten under dagen på söndagen.
Besökte denna gång Karathona beach som jag tyckte var alldeles underbar. Fylld av grekiska familjer och farbröder på tavernan jag var på som jag minsann fick ett parti tavli med. Eller, jag satt med, de spelade. Men naturligtvis var det pga mina tips som guben vann ;)
Nafplion hade ett rikt kvällsliv med många greker ute. Träffade två grekinnor från Aten och uppenbart är att alla greker älskar sitt Nafplion. Det är lätt att förstå varför. Bodde där på Kapodistrias pension. Ett helt ok budgetboende som trots det låga priset gav precis lika fin service som överallt i Grekland.
Rekommenderas till budgetresenären. Bra läge i gamla stan.
Träffade också toppenbruttan Admirala. Tack för en toppenkväll Admirala!
Lokalbussen funkar utmärkt att ta sig fram med f.ö. Är som sagt nu i Kardamyli. Och här är helt underbart. Har fått många nya vänner denna resa och det har hittills varit så kul att göra nya bekantskaper. Funderar på att hyra en taxi med chaufför en heldag för att hinna resa runt så mycket som möjligt i Mani. Ett otroligt häftigt område. Naturen här är vild och oemotståndlig med höga berg, djupa raviner och ett tvärdjupt hav (Katdamyli).
Kom som sagt hit igår kväll så ännu har jag nästan allt kvar att upptäcka. Ska gå upp till gamla Kardamyli ikväll och se ruinerna av de gamla klantornen. Mer kommer om detta i ett resebrev med foton då jag kommer hem. Blir nog inte så många direktrapporter och de få som blir, blir inte så detaljerade från mig pga dålig internetuppkoppling från hotellet. Grekland är lika hisnande vackert som alltid. Och grekerna lika gästvänliga och härligt rakt på, som vanligt. Men det går inte att undgå alla känslor som just nu snurrar under ytan. Det finns en enorm ilska mot Merkel. Men också en uppgivenhet. Många säger att de helt slutat läsa tidningar och se på nyheterna här eftersom de vet att sanningen ändå inte kommer fram.
Det är ett fantastiskt land - You stay away from it Merkel! Do NOT touch!!!
Ber om ursäkt ifall hälsningen är ngt svårläst. Skriver från telefonen.
Herlig å høre fra deg, og fra mitt kjære Mani/Kardamili :D
- hvor bor du der, jeg kunne anbefalt vår Stella, og hennes rom, kom jeg på, men du reiser vel videre snart?
Ha en fantastisk fin ferie videre, Thira :D
( og, advarselen til Merkel dobler jeg __D )
Härlig rapport! Kardamili var vi i 2007 i april och svärmor var med. En underbar by med omgivningar. Vi hade bil och åkte runt. Admirala ÄR en toppentjej..Håller med! Fortsätt njut och gärna nån mer rapport.
Lissi
anneli56
2015-07-16, 11:04
Härligt Thira!
Visst är det underbart här nere!Även om det för tillfället är litet för varmt,plus 35 i skuggan!
Kommer du till Koroni så meddela så tar vi en fika!
Ha en fortsatt underbar semester!
Glömde ju det viktigaste kära nån:
JA MAN KAN ABSOLUT ÅKA TILL GREKLAND PÅ SEMESTER ÄVEN NU!
Jag kan bara tala för de platser jag varit/är på. Här funkar allt som vanligt för turister ( men minns väl, för grekerna är det inte som vanligt). Så länge som kapitalkontrollen håller i sig så ta med euro i massor och strö dem omkring dig som aldrig någonsin förr.Använd dig av lokala färdmedel i högsta möjliga mån. Du behöver ICKE åka charter hit för att du är orolig. Grekland och grekerna behöver dig just nu. Kanske mer än någonsin. Välj lokala små tavernor, små pensionat eller hotell och om du känner dig osäker; se till att hotellet har en safetybox ifall det gör att du känner dig tryggare.
Bensin finns så det räcker ett bra tag till och här finns fortf varor i butikerna (även i Nafplion).
Så komsi komsi. Vi är mer än välkomna!!!
Härligt Thira!
Visst är det underbart här nere!Även om det för tillfället är litet för varmt,plus 35 i skuggan!
Kommer du till Koroni så meddela så tar vi en fika!
Ha en fortsatt underbar semester!
Underbart är ordet Anneli. Javisst kommer jag till Koroni. Om ca fem dagar. Vore toppenkul att ses. Hör av mig när jag väl är där.
Monica P
2015-07-16, 11:28
Och grekerna lika gästvänliga och härligt rakt på, som vanligt. Men det går inte att undgå alla känslor som just nu snurrar under ytan. Det finns en enorm ilska mot Merkel. Men också en uppgivenhet. Många säger att de helt slutat läsa tidningar och se på nyheterna här eftersom de vet att sanningen ändå inte kommer fram.
Bra tolkat och precis vad jag också erfar och tycker...
Admirala
2015-07-16, 11:31
Tusen takk, Thira og Lissi - mine to favorittsvensker _B-anana
Det var så fint å treffe deg, Thira, håper det ikke blir lenge til neste gang!
Vilket äventyr låter underbart.. fortsätt och njut!
Ser fram emot fler rapporter och resebrev när du kommer hem!.. bye_bye
Thira!
...och Admirala..nu har jag börjat fundera på om jag inte ska skippa några av Atendagarna i november och åka till Nafplion ett par dar och bara ha sista natten i Aten innan hemfärd.2-3 dagar i denna fina stad vore härligt. Aten var jag ju i förra november och det är 7 år sen Nafplio....oj,nu blir jag ju sugen!!!
Lissi
Admirala
2015-07-16, 14:56
Thira!
...och Admirala..nu har jag börjat fundera på om jag inte ska skippa några av Atendagarna i november och åka till Nafplion ett par dar och bara ha sista natten i Aten innan hemfärd.2-3 dagar i denna fina stad vore härligt. Aten var jag ju i förra november och det är 7 år sen Nafplio....oj,nu blir jag ju sugen!!!
Lissi
For en utmerket idé klapp_klap
Kalimera
2015-07-16, 16:26
Är som sagt nu i Kardamyli. Och här är helt underbart. Har fått många nya vänner denna resa och det har hittills varit så kul att göra nya bekantskaper. Funderar på att hyra en taxi med chaufför en heldag för att hinna resa runt så mycket som möjligt i Mani. Ett otroligt häftigt område. Naturen här är vild och oemotståndlig med höga berg, djupa raviner och ett tvärdjupt hav (Katdamyli). Det låter alldeles underbart! klapp_klap
Hoppas att du gör den den taxiresan för det funderar jag också på att göra, när jag väl kommer dit.
Just nu på ett litet caf'e här i Kardamyli.
Frågade servitrisen om hur bussarna till den lilla fiskebyn Agios Nicholaos går idag (behövde lite hjälp med att tolka ett ord i busstidtabellen). Då berättar hon att hon bor där och att det just ikväll är en Sardinfestival där. Och sedan säger hon: Kom hit kl 17.00 då jag slutar mitt jobb så möts vi här och du får åka med mig dit (tar en taxi hem till Kardamyli för sardinen ska firas till långt in på natten berättade hon). Denna gästfrihet, omtanke och vänlighet man möter i Grekland ♡♡♡♡♡♡ är så fantastisk. Så ikvälk ska jag på satdinfestival minsann. Hurra och ett fyrfaldigt leve för Sardinen !
Frågade servitrisen om hur bussarna till den lilla fiskebyn Agios Nicholaos går idag (behövde lite hjälp med att tolka ett ord i busstidtabellen). Då berättar hon att hon bor där och att det just ikväll är en Sardinfestival där. Och sedan säger hon: Kom hit kl 17.00 då jag slutar mitt jobb så möts vi här och du får åka med mig dit (tar en taxi hem till Kardamyli för sardinen ska firas till långt in på natten berättade hon). Denna gästfrihet, omtanke och vänlighet man möter i Grekland ♡♡♡♡♡♡ är så fantastisk. Så ikvälk ska jag på satdinfestival minsann. Hurra och ett fyrfaldigt leve för Sardinen !
fb_gilla DET blir en flott opplevelse, Thira:D
- med, eller uten, Sardinfestival, Ag. Nikolaos er s å sjarmerende bye_bye
Kalimera
2015-07-17, 10:13
Och sedan säger hon: Kom hit kl 17.00 då jag slutar mitt jobb så möts vi här och du får åka med mig dit (tar en taxi hem till Kardamyli för sardinen ska firas till långt in på natten berättade hon).Så snällt! klapp_klap
Du kommer garanterat uppleva en fantastisk kväll. Kul!
anneli56
2015-07-17, 10:20
"Η ελληνική φιλοξενία" Den grekiska gästfriheten!
Visst är den fantastisk!!!
Och sardinfestivalen_B-anana lik alla "panigiris" håller på till långt in på småtimmarna.Det äts,dricks,dansas:) och dansas!
I morgon är du nog mästare på grekisk folkdans ocksåflabb_flab
Vi har också byfester här nu nästan varje kväll i små byarna.Tar på krafterna i att dansa i denna värme flabb_flab
Ha en härlig kväll!
Denna gästfrihet, omtanke och vänlighet man möter i Grekland ♡♡♡♡♡♡ är så fantastisk. Så ikvälk ska jag på satdinfestival minsann. Hurra och ett fyrfaldigt leve för Sardinen !
Underbart att få tips sådär direkt på en taverna och lift direkt till festen.. klapp_klap..kan inte bli bättre..heja grekerna Ni är bäst.. klapp_klap..
Skulle gärna vart med på den sardinfestivalen.. hoppas du berättar mer sen!.. bye_bye
Roligt att läsa om din resa, Thira. Du är precis på de ställen som jag är sååå intresserad av just nu.
Ha en fortsatt fin resa!
/ Anne bye_bye
Monica C
2015-07-19, 17:43
fb_gilla Ser fram emot rapport om detta:)
Monica:)
anneli56
2015-07-19, 17:51
Roligt att läsa om din resa, Thira. Du är precis på de ställen som jag är sååå intresserad av just nu.
Ha en fortsatt fin resa!
/ Anne bye_bye
Peloponnesos måste upplevas,vi har så mycket här av allt :-)
Det går bra att åka hit till Kalamata via Stockholm,tiderna går bra ihop.
Mina finska släktingar gör det varje sommar!
Kalimera
2015-08-03, 18:43
Kom som sagt hit igår kväll så ännu har jag nästan allt kvar att upptäcka.Hur hade du det? Är så nyfiken!
Thira, jag ser framemot att höra mer om din resa... SÅ spännande.. hoppas du haft det helt underbart!!..:)
till Kalamata via Stockholm,tiderna går bra ihop.
Mina finska släktingar gör det varje sommar!
Med vilket flygbolag då?.. :)
anneli56
2015-08-04, 21:02
Kalamata-Stockholm flygs av Aegean Air varje lördag fram till november.
Torsdagar kan man flyga till Kalamata via Munchen.
Kalamata-Stockholm flygs av Aegean Air varje lördag fram till november.
Torsdagar kan man flyga till Kalamata via Munchen.
OK, tack för info.. bra att veta om jag ska dit någongång!.. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.