handdator

Visa fullständig version : Ersättning vid stöld av kontanter

elena2de
2015-07-10, 20:06
Såg det här nu, kan vara intressant att kolla upp: Moderna Försäkringar höjer ersättningssumman för stöld av kontanter i Grekland på grund av det osäkra läget. Om du blir bestulen får du ersättning upp till 15 000 kronor fram till den 31 augusti. Med detta tilltag är försäkringsbolaget först i Sverige med att höja gränsen på grund av den ekonomiska turbulensen i Grekland.
http://news.cision.com/se/moderna-forsakringar/r/moderna-forsakringar-hojer-kontantersattningsbeloppet-vid-resor-till-grekland,c9803676

Anna Pernilla
2015-07-10, 20:59
Så bra! På min norska försäkring får vi 3000:- tror jag(skall kolla upp lite närmare). Vi skall liksom vara borta i 3 veckor, så vi tar väl med oss lite mer än det...

simetra
2015-07-10, 21:03
Intressant, kanske även ngt för de andra försäkringsbolagen, typ Folksam, att ta efter nu när situationen i Grekland är som den är... väldigt oviss :confused:

inkfish
2015-07-10, 21:07
Fast går avtalet igenom släpper bankkontrollen och då behöver vi inte släpa runt på en massa kontanter igen ...

elena2de
2015-07-10, 21:11
Anna Pernilla
Vi har IF, de ersätter med någon tusenlapp mera, 4000kr om jag inte minns fel. Är ju alldeles för lite om man är två som ska vara borta flera veckor..:-(

elena2de
2015-07-10, 21:12
Intressant, kanske även ngt för de andra försäkringsbolagen, typ Folksam, att ta efter nu när situationen i Grekland är som den är... väldigt oviss :confused:

tycker det är väldigt trist att de stora försäkringsbolagen inte har gjort det ännu...

elena2de
2015-07-10, 21:13
Fast går avtalet igenom släpper bankkontrollen och då behöver vi inte släpa runt på en massa kontanter igen ...

vågar knappt hoppas...men oh vilken lättnad det vore

inkfish
2015-07-10, 21:17
Fast jag tycker nog att problemet för oss är rätt litet, jämfört med vad det är för Grekland. För oss är det här snart löst, gissar jag. Men grekerna får det ännu tuffare än de redan har.

elena2de
2015-07-10, 21:20
Fast jag tycker nog att problemet för oss är rätt litet, jämfört med vad det är för Grekland. För oss är det här snart löst, gissar jag. Men grekerna får det ännu tuffare än de redan har.

Javisst är det så

Netwolf
2015-07-10, 21:30
Stöld? Grekland? Nu förstår jag inte....

När vi bodde på Iraklia nyligen, visade hotellägaren safety boxen. Jag nästan småskrattade och frågade efter ev tjuvar på Iraklia. Kändes rött onödigt

/Netwolf

Sunny12
2015-07-10, 21:32

När vi bodde på Iraklia nyligen, visade hotellägaren safety boxen. Jag nästan småskrattade och frågade efter ev tjuvar på Iraklia. Kändes rött onödigt

/Netwolf

:D..

elena2de
2015-07-10, 21:32

/Netwolf

Ja, fast vi ska ju till Aten

inkfish
2015-07-10, 21:34
Netwolf Ja fast just under kapitalkontrollen, när turister har mer cash på sig medan nöden bland andra är större, är det ju klart välkommet med box tycker jag.

Jag använder min när jag har, för pass, pengar och ipad när jag inte har den med mig.

simetra
2015-07-10, 21:37
Ja, fast vi ska ju till Aten

Ja, där är ju risken, som i alla storstäder, betydligt större :cool:

Sunny12
2015-07-10, 21:48
Jag skulle överhuvudtaget ALDRIG ta med mig mer cash än jag har råd att bli av med...tex jag som oftast är i Grekland minst 4-5 veckor.. då behövs en hel del euro för den tiden.. har jag då dessutom inte betalat hotellet i förväg och de inte tar kort, måste jag även ta med,euro för att betala för det.. :eek:..nej då stannar jag hemma eller åker någon annanstans i Europa.. hur kär 💘 jag än är i Grekland.
Men nu ska jag inte åka förrän i slutet på september och då är det säkert inga problem att ta ut euro från bankomater tror jag!

Nu hoppas jag förstås på det bästa för det grekiska folket så min resa till Grekland är inte det viktigaste i världen...

elena2de
2015-07-10, 21:48
Ja, där är ju risken, som i alla storstäder, betydligt större :cool:

och då känns det väldigt futtigt med en 4000-kronos ersättning, särskilt när man inte har så mycket val än att ta med sig kontanter istället för kort :mad:

elena2de
2015-07-10, 21:52
Jag skulle överhuvudtaget ALDRIG ta med mig mer cash än jag har råd att bli av med...tex jag som oftast är i Grekland minst 4-5 veckor.. då behövs en hel del euro för den tiden.. har jag då dessutom inte betalat hotellet i förväg och de inte tar kort, måste jag även ta med,euro för att betala för det.. :eek:..nej då stannar jag hemma eller åker någon annanstans i Europa.. hur kär 💘 jag än är i Grekland.
Men nu ska jag inte åka förrän i slutet på september och då är det säkert inga problem att ta ut euro från bankomater tror jag!

Nu hoppas jag förstås på det bästa för det grekiska folket så min resa till Grekland är inte det viktigaste i världen...

med flyget och boendet bokat och betalt blir det inte så lätt att ändra resplaner.

Sunny12
2015-07-10, 21:56
med flyget och boendet bokat och betalt blir det inte så lätt att ändra resplaner.

Nej, det förstår jag.. jag bara reflekterade över mitt eget resande till Grekland.. jag förstår din och andras oro som reser just nu och inom den närmsta tiden.. ;):)

kari
2015-07-10, 22:00
/Netwolf

Det hadde ikke jeg forstått heller før uhellet var ute i fjor høst...
Da ble jeg kvitt veske med verdier, inkl kontanter, på åpen gate...
- det var i Chania, byen var ikke større ....

N o e n flere forholdsregler enn før tar vi nok , men tror ikke det vil skje igjen....
- og i hvertfall ikke på Iraklia...;)

Faestis
2015-07-10, 23:44

fb_gilla

Jag tycker vi här hemma gnetar och sparar en del för att med gott samvete ta oss råd att komma iväg på vår årliga tripp till vårt älskade GREKLAND - MEN det är inget emot vad den vanliga Greken kämpar med nu!!!....... Jag är såå tacksam för att få vara i landet Grekland, uppleva naturen, vara tillsammans med Grekerna och få äta deras mat.... o.s.v.
VI pratar mycket LYX "problem" här på forumet och har mycket ren och skär ego oro.
NU om någon gång behöver Grekerna oss!
Vi kom hem för en vecka sedan - längtar jag tillbaka? snyft_drop

Anna Pernilla
2015-07-11, 01:53
Det är ju inget "lyxproblem" att oroa sig för att gå omkring med massa kontanter? Det gillar jag inte att göra oavsett var jag är.
Det är jättesynd om grekerna nu men skulle jag bli bestulen, är det jättesynd om mig:o Vi har alla problem även om det är värre för de än för mig. Säkert andra länder som har det värre än Grekland.
Hoppas verkligen det snart blir bättre för de, så slutar många turister också att bekymra sig och fortsätter sitt resande dit.

Faestis
2015-07-11, 02:19
Det är ju inget "lyxproblem" att oroa sig för att gå omkring med massa kontanter? Det gillar jag inte att göra oavsett var jag är.
Det är jättesynd om grekerna nu men skulle jag bli bestulen, är det jättesynd om mig:o Vi har alla problem även om det är värre för de än för mig. Säkert andra länder som har det värre än Grekland.
Hoppas verkligen det snart blir bättre för de, så slutar många turister också att bekymra sig och fortsätter sitt resande dit.

Ja jag vet inget - men JAG ser mig som en enormt priviligierad människa och är ödmjukt tacksam att jag kan ta mig råd att åka till just Grekland. Jag skulle inte åka dit just nu om mitt konto tömdes helt och jag skulle vara tvungen att förlita mig till 100 % på att mina försäkringar skulle fixa en ev. stöld av hela min medhavda reskassa....:confused: :rolleyes: ?!?
Vad rekommenderas i resebranschen just nu? Ta med hela kassan man ev. behöver - eller chansa o ta ut vid behov?

Fajotta
2015-07-11, 04:33

/Netwolf

Ja men om dina Visa- och Mastercard, pass med mera försvinner får du inte ett ruttet öre på försäkringen om det stjäls, och du riskerar att någon shoppar loss ordentligt på din bekostnad. Det är ju inte bara ortsbor på Iraklia alltid. Själv var jag nära att bli våldtagen i Pythagorion en gång, av en dåre som skulle ta sig in på min balkong via en stentrappa intill. Som tur var fick jag honom att tro att jag skulle ge honom en knuff han inte hade klarat så bra:eek: Hotellet ägdes av förre polischefen på ön och vi var alla eniga dagen efter att det antingen var en annan turist eller en annan typ av gäst. Lätt att vara kaxig - tills man inte är det längre ....

inkfish
2015-07-11, 09:18

Att oroa sig för att bli rånad/bestulen för att man tvingas ha för mycket cash tycker jag inte heller är ett lyxproblem, långt därifrån. Att bli rånad kan vara en verkligt otrevlig upplevelse.

(Däremot tycker jag att det tangerat lyxproblem, jämförelsevis, när man inte vetat om allt ska vara precis som vanligt när man kommer till Grekland)

Vad rekommenderas i resebranschen just nu? Ta med hela kassan man ev. behöver - eller chansa o ta ut vid behov?

Den här helgen är avgörande dagar. Blir det ett avtal om stödpaket släpper antagligen bankkontrollen i veckan och det kommer att finnas pengar i banksystemet. Antar jag. Ge det ett par dagar och se vad som händer.

Claes på Lesvos
2015-07-11, 10:22
Att oroa sig för att bli rånad/bestulen för att man tvingas ha för mycket cash tycker jag inte heller är ett lyxproblem, långt därifrån. Att bli rånad kan vara en verkligt otrevlig upplevelse.

(Däremot tycker jag att det tangerat lyxproblem, jämförelsevis, när man inte vetat om allt ska vara precis som vanligt när man kommer till Grekland)

Den här helgen är avgörande dagar. Blir det ett avtal om stödpaket släpper antagligen bankkontrollen i veckan och det kommer att finnas pengar i banksystemet. Antar jag. Ge det ett par dagar och se vad som händer.

fb_gilla

Här på Lesvos finns det pengar i alla automater i Mytelini. En av mina vänner är kassachef i en av bankerna och han får åka in varje dag för att assistera säkerhetsfolket som laddar automaterna.

Vänta och bestäm dig vad du ska göra till någon dag innan du reser.

Ute på landet på Lesvos är de flesta dörrar fortfarande olåsta. De flesta greker lämnar sin värdesaker synbart på solstolen eller solfilten innan de går och simmar. Glömmer ett barn en leksak på stranden lägger vi den på en mur där den ligger kvar tills barnet har hämtat den.

I Mytelini är vi lite försiktiga, men vårdslösa jämfört med hur vi gör i Malmö. I Athen gör vi ungefär som i Malmö.

elena2de
2015-07-11, 16:22
fb_gilla

Här på Lesvos finns det pengar i alla automater i Mytelini. En av mina vänner är kassachef i en av bankerna och han får åka in varje dag för att assistera säkerhetsfolket som laddar automaterna.

Vänta och bestäm dig vad du ska göra till någon dag innan du reser.

Ute på landet på Lesvos är de flesta dörrar fortfarande olåsta. De flesta greker lämnar sin värdesaker synbart på solstolen eller solfilten innan de går och simmar. Glömmer ett barn en leksak på stranden lägger vi den på en mur där den ligger kvar tills barnet har hämtat den.

I Mytelini är vi lite försiktiga, men vårdslösa jämfört med hur vi gör i Malmö. I Athen gör vi ungefär som i Malmö.

fb_gilla

Zappa
2015-07-11, 18:30

/Netwolf

Första boendet här på Samos pratade stolt om sin Safety Box.
Vi hittade den i garderoben, som brukligt.
Typ en 20-kronors plåtlåda som de säljer på Claes Ohlsson (eller någon annan välsorterad butik...) som kidsen brukar ha på skoldiscon _B-anana
Den var lika portabel också... :D

http://grekland.famholmqvist.se/#!album-1-0

/Z

elena2de
2015-07-11, 19:35
Typ en 20-kronors plåtlåda som de säljer på Claes Ohlsson (eller någon annan välsorterad butik...) som kidsen brukar ha på skoldiscon _B-anana

/Z

ja, det är ju safety och det är ju en box, så... :D:D:D

Netwolf
2015-07-11, 19:58
flabb_flabklapp_klap

emma
2015-07-11, 20:28
På hotellet i Plomari såg ägarinnan totalt frågande ut när vi undrade om det fanns en safetybox.... här finns inga tjuvar sa hon, och jag har koll på alla som kommer in på hotellet. och så är det för dyrt för mig att köpa in de som resebolagen vill att vi ska ha..... men om ni absolut vill så fixar jag; hon hämtade ett kuvert+bred tejp, hon tog raskt våra pass och min plånbok, ner i kuvertet och drog många varv runt med tejpen , log stort och sa; here is your safetybox, will you sleep with it or shall I sleep with it?flabb_flabflabb_flabVi tog själva hand om vår "box";) första morgonen mötte vi henne utanför vårt rum när vi låste... hon ropade högt att "Ni behöver inte låsa dörren-inte stänga den heller här finns det bara goda människor! och så är det nog oftast...men vi fortsatte att låsa vår dörr!
/emma

Fajotta
2015-07-12, 00:53

/Z

Ja visst kan det vara så, men försäkringsbolagen har som villkor att du ska ja gjort allt för att skydda dina saker. Och om den boxen är det så fine! Om du inte försökt på bästa sätt som går får du ta smällen själv.

simetra
2015-07-12, 08:42
Bokar aldrig boende utan safetybox på rummet/lägenheten hur säkert ett land än är, det går före både AC och Wifi...;)

Netwolf
2015-07-12, 09:19
På hotellet i Plomari såg ägarinnan totalt frågande ut när vi undrade om det fanns en safetybox.... här finns inga tjuvar sa hon, och jag har koll på alla som kommer in på hotellet. och så är det för dyrt för mig att köpa in de som resebolagen vill att vi ska ha..... men om ni absolut vill så fixar jag; hon hämtade ett kuvert+bred tejp, hon tog raskt våra pass och min plånbok, ner i kuvertet och drog många varv runt med tejpen , log stort och sa; here is your safetybox, will you sleep with it or shall I sleep with it?flabb_flabflabb_flabVi tog själva hand om vår "box";) första morgonen mötte vi henne utanför vårt rum när vi låste... hon ropade högt att "Ni behöver inte låsa dörren-inte stänga den heller här finns det bara goda människor! och så är det nog oftast...men vi fortsatte att låsa vår dörr!
/emma
Haha! flabb_flab

inkfish
2015-07-12, 09:35

/Z

men om ni absolut vill så fixar jag; hon hämtade ett kuvert+bred tejp, hon tog raskt våra pass och min plånbok, ner i kuvertet och drog många varv runt med tejpen , log stort och sa; here is your safetybox, will you sleep with it or shall I sleep with it?
/emma

Alltså psykbrytet hos skadeanmälaren på försäkringsbolaget när man anmäler stöld efter semestern ... flabb_flab

malou
2015-07-12, 11:02
/emma

Herlig historie flabb_flab. Ble selv bestjålet på hotell i Hellas, kun e n gang. På et sted man også har stor tillit til at sånt ikke skjer. Men døren v a r altså låst, og kredittkortet lå i kofferten. Nå låses kofferten :D, den er l i t t mer brysom å bryte opp eller ta med seg. :)

Riitta
2015-07-12, 11:55
Jag brukar också låsa resväskan. Det blir lite knepigt och släpa med sig hela den och lista ut koden :cool: Jag har aldrig råkat ut för något, men försiktighet och lite eftertanke skadar ju inte!

Riittabye_bye

inkfish
2015-07-12, 12:02
Jag låser också. Men jag har mjuk rullväska och det vore väldigt lätt att skära upp den.

Får nog gå till Clas Ohlson och köpa en Zappabox och en rulle gaffatejp.

Riitta
2015-07-12, 12:10
Besök på Claes Olsson kanske behövs:D;). Klart att om någon verkligen vill öppna en resväska så går de säkert och göra:o Vi hoppas att vi kan känna oss ganska trygga även i fortsättningen:)

Riittabye_bye

inkfish
2015-07-12, 12:12
Ja precis. Man kan inte gardera sig mot allt och händer det något så får man hantera det då. Precis som hemma ;)

Sunny12
2015-07-12, 12:15

:D:D....

Kalimera
2015-07-12, 14:36
Jag lämnar aldrig något viktigt på rummet, vare sig i väskor eller i safetybox. Kånkar omkring på allt av värde.

Riitta
2015-07-12, 16:47
Jag skulle inte våga släpa med mig alla pengarna i väskan :) Sån här gammal tant skulle inte vara någon svår offer för väskryckare, om det ville sig :)

Riittabye_bye

Zappa
2015-07-12, 18:00
Alltså psykbrytet hos skadeanmälaren på försäkringsbolaget när man anmäler stöld efter semestern ... flabb_flab

flabb_flab
fb_gilla

/Z :cool:

Athanasia
2015-07-12, 18:22
En sån "safteybox" har vi också haft på Samos i Pythagorion 2002..minns inte vad stället hette men vi hade en stor parkering bakom hotellet(vår box var röd)

kari
2015-07-12, 19:55
Jag lämnar aldrig något viktigt på rummet, vare sig i väskor eller i safetybox. Kånkar omkring på allt av värde.

Gjorde - og kommer vi også fortsatt til å gjøre :)

- om det ikke finnes noe som virkelig er sikkert på rommet,
fastmurt safe e.l

Sunny12
2015-07-12, 20:11
Men hur vanligt är det att man blir bestulen av värdesaker på hotellrummet..:confused:..

Känner ingen som blivit det i Grekland..för egen del tycker jag det känns mer otryggt att ta med mycket kontanter och kort mm..om jag ska gå ut.
Jag tar bara med mig de kontanter jag behöver för en dag..om jag tex ska ut och vandra eller äta.
Inte pass och bankkort om jag inte har användning för det .

Telefonen har jag alltid med mig, men surfplatta får allt vara kvar på rummet..jösses tänk om man skulle släpa med sig allt när man ska gå ut ..:eek:

kari
2015-07-12, 21:05
Men hur vanligt är det att man blir bestulen av värdesaker på hotellrummet..:confused:..

Känner ingen som blivit det i Grekland..för egen del tycker jag det känns mer otryggt att ta med mycket kontanter och kort mm..om jag ska gå ut.
Jag tar bara med mig de kontanter jag behöver för en dag..om jag tex ska ut och vandra eller äta.
Inte pass och bankkort om jag inte har användning för det .

Telefonen har jag alltid med mig, men surfplatta får vara allt vara kvar på rummet..jösses tänk om man skulle släpa med sig allt när man ska gå ut ..:eek:

På lange ferier har vi laptop med, d e n legger vi igjen på rommet.

Men ellers tar vi alt av verdi med oss.
Vi har jo ikke brukt å ha så mye penger som mange har måttet ha med seg den siste tiden, men de pengene vi har, og når vi tar ut i minibank, deler vi slik at vi har ca det halve hver. Arne bruker å betale, og jeg "fyller etter" hans beholdning.
Pass og kort har vi også alltid på oss. Vi føler at vi har best kontroll når vi passer på verdiene selv, selv om vi nå h a r opplevd e n gang at vi ikke hadde "kontroll"...
En sikker safe ville vi bruke, har brukt det i storbyer, men sikre safer er ikke standard på steder vi bruker å bo i Hellas;)
Innbrudd på rommet har jeg opplevd en gang, helt tilbake til 1994, på Kreta.
Etter det legger jeg helst ikke igjen nøkkel i resepsjonen, da innbruddet skjedde hadde vi gjort det, den resepsjonen var endel ubemannet og det var enkelt å få tak i nøkler.

Kalimera
2015-07-12, 21:06
jösses tänk om man skulle släpa med sig allt när man ska gå ut ..Så har jag det, och jag lovar att det blir tungt att bära, har till exempel alltid min laptop med i ryggan. :o

Sunny12
2015-07-12, 21:18
Så har jag det, och jag lovar att det blir tungt att bära, har till exempel alltid min laptop med i ryggan. :o

OK, men stölder på hotellrum är väl ändå inte så vanligt?!
Jag har bott på flera hotell utan safety-box, men då har jag låst in mina värdesaker i resväskan..
Nyckeln till rummet lämnar jag inte i receptionen, den tar jag med mig när jag går ut.
Klart man ska göra det som känns tryggt för en själv, det finns väl inget sätt som är fel.
Vi är ju alla olika !. ;):)

Kalimera
2015-07-12, 21:49
Vi är ju alla olika !Jo, men väldigt lika i en tjuvs ögon. :)

Anna Pernilla
2015-07-12, 23:01
Jag lämnar aldrig något viktigt på rummet, vare sig i väskor eller i safetybox.
Hade du nu för exempel haft med dig 8000,- i kontanter på stranden? Om du tänkt vara borta en längre tid alltså och det varit lite si sådär att få ut kontanter ur bankomaterna. Jag vågar inte det. Heller inte att ha så mycket liggandes på hotellrummet. Dilemma.... :o

Sunny12
2015-07-12, 23:22
Hade du nu för exempel haft med dig 8000,- i kontanter på stranden? Om du tänkt vara borta en längre tid alltså och det varit lite si sådär att få ut kontanter ur bankomaterna. Jag vågar inte det. Heller inte att ha så mycket liggandes på hotellrummet. Dilemma.... :o

Jag tycker det räcker med en mindre summa pengar och mobilen på stranden..för att jag ska känna en olustkänsla när jag är ute och simmar..men hittills har jag inte blivit av med ngt...tack och lov !..:)
Jag känner mig trygg i Grekland, stöldrisken där är väl inte särskilt stor !
Fast som jag skrev tidigare i tråden..att ta med hela reskassan för 5 veckor skulle jag inte göra, då väljer jag ett annat resmål om det blir fortsatt problem med euro i bankomater.

Sunny12
2015-07-12, 23:23
Jo, men väldigt lika i en tjuvs ögon. :)

Ja, så är det ju förstås!

Anna Pernilla
2015-07-12, 23:33
..men hittills har jag inte blivit av med ngt...tack och lov !..:)

Tack och lov inte mig heller! "Tyvärr" har vi redan hotell och flyg betalt, eller inte avbokningsbart för våra snart 3 veckor där. Annars hade jag nog, kanske, ombokat allt. Men kommer inte ta ut allt innan heller. Det för mig vore galskap. Tänk om det ändå kunde lösa sig för vårt kära Grekland...

Sunny12
2015-07-12, 23:36
Tänk om det ändå kunde lösa sig för vårt kära Grekland...

Just nu ser det ju inte särskilt ljust ut.. :rolleyes:..jag lider med den grekiska befolkningen.. hoppas ändå på det bästa!

Kalimera
2015-07-13, 09:26
Hade du nu för exempel haft med dig 8000,- i kontanter på stranden? Om du tänkt vara borta en längre tid alltså och det varit lite si sådär att få ut kontanter ur bankomaterna.Hade jag så mycket kontanter så skulle jag absolut inte våga ha dem på rummet.

inkfish
2015-07-13, 09:58
Hade jag så mycket kontanter så skulle jag absolut inte våga ha dem på rummet.

Den mängden kontanter hade jag på rummet under senaste resan. Hade däremot inte velat ha dem i ryggan på stranden. Reser man ensam får man kanske tänka lite annorlunda än om man har sällskap.

Bor alltid med egen ingång och det är bara i Aten/Pireus som jag bott med reception där man måste lämna rumsnyckeln i receptionen.

Krånglar banksituationen fortfarande vid nästa resa kan det bli riktigt spännande, för då ska jag vara borta i fyra veckor och är van vid att göra av med mycket pengar. Men då har jag funderingar på att be hotellägaren förvara pengarna åt mig, jag känner honom sedan många år.

Netwolf
2015-07-13, 11:01
Jag brukar dela upp mitt. Lite på rummet och resten i dagryggan. Lämnar även nåt av mina kreditkort på rummet, utifall man blir av med ryggan eller så. Passet finns även scannat i iPhonen.

/Netwolf

Sunny12
2015-07-13, 12:26
Den mängden kontanter hade jag på rummet under senaste resan. Hade däremot inte velat ha dem i ryggan på stranden. Reser man ensam får man kanske tänka lite annorlunda än om man har sällskap.
.

Så tänker jag med, är man två är situationen annorlunda !

Jag brukar dela upp mitt. Lite på rummet och resten i dagryggan. Lämnar även nåt av mina kreditkort på rummet, utifall man blir av med ryggan eller så. Passet finns även scannat i iPhonen.

/Netwolf

Smart.. ungefär som jag gör då .. :Dfb_gilla

Kalimera
2015-07-14, 09:49
Reser man ensam får man kanske tänka lite annorlunda än om man har sällskap.Mina två senaste resor har jag rest själv, och jag har ändå burit med mig allt i dagryggan. Vågar inte lämna min laptop för det vore en katastrof om den blev stulen, och då kan jag lika väl packa ner pengar och annat också. Och så jag behöver inte ha koll på ryggan när jag är på stranden, eftersom jag aldrig ligger på några stränder. :)

inkfish
2015-07-14, 10:01
Nejdå, det förstår jag. Jag bara resonerade utifrån mig själv, egentligen.

För min del tänker jag dessutom som Netwolf - att jag absolut vill ha mina kort på olika ställen om jag blir bestulen. Ett har jag i plånboken som jag har med mig, ett i värdepåsen på rummet.

En situation som jag kommer att tänka på är när jag är på taverna. Min dagrygga är stor och oftast rätt fullmatad, så den släpar jag inte med varje gång jag ska på toa eller gå in och betala. Så när jag lämnar bordet för att gå in tar jag med plånboken och mobilen i handen.

Om jag dessutom haft med värdepåsen i ryggan hade jag fått ta med även den på toa - och det skulle kännas onödigt att liksom flasha den upp och ner ur ryggan hela tiden. Kolla här, här är turistens värdesaker.

(Däremot har hanterar jag ogenerat min ipad i motsvarande situation. Den tar jag aldrig med på toa. Det händer till och med att jag helt dödsföraktande lämnar den på bordet när jag går in och det är helt vansinnigt, jag vet. Men jag gör det i nåt slags trots, antar jag, "det här är Grekland och jag VET att det går". Men jag medger att jag pinkar jävligt snabbt just de gångerna. Och jag skulle inte skylla på någon annan om den försvann i det läget.)

giottoni
2015-07-24, 10:25
Som jag skrev i ett tidigare inlägg 2012 har jag alltid känt mig oerhört trygg i Grekland o Kykladerna, men fick mig naturligtvis en tankeställare den dagen jag återkom till min hyrbil ovanför Baxedes-stranden! Någon hade krossat en sidoruta på hyrbilen med en stor sten o sökt igenom bilen och stulit min handbagageväska med två klädombyten o mina 6 minneskort med semesterbilder samt mina extrabatterier till kamerorna! (Väskan hade legat gömd under ett säte o INTE skyltat!) Som tur var hade jag inga betalkort, kontanter eller andra värdesaker i bilen! Fick full ersättning från min Hemförsäkring efter hemkomst (det blir snabbt frågan om ganska många tusenlappar i återanskaffningskostnad när man börjar räkna efter!!), men förlorade dock två halva semesterdagar vilka tillbringades hos polisen för att dokumentera stölden... Alla verkade då överens om att det opererar en hel del utländska ligor i Grekland o turisterna är givetvis tacksamma byten eftersom vi ofta har med oss reskassor o div värdesaker! Frågan är VAR vi egentligen säkrast förvarar t ex våra kontanter o betalkort, fr a om vi reser ensamma o gärna ligger många timmar på stranden eller i vattnet ?

Petridis
2015-07-24, 12:21
Varför måste man ha en massa kontanter på sig då? jag känner ett tiotal förutom jag själv som varit eller är I Grekland och det är Inga problem att ta ut pengar

Kalimera
2015-07-24, 12:30
Varför måste man ha en massa kontanter på sig då? jag känner ett tiotal förutom jag själv som varit eller är I Grekland och det är Inga problem att ta ut pengarNär den här tråden startades var det ingen som visste om det skulle bli en Grexit eller inte.

Smithan
2015-08-02, 08:54
tycker det är väldigt trist att de stora försäkringsbolagen inte har gjort det ännu...

Jag blev bestulen på plånbok med kontanter, bankkort och körkort (i Spanien visserligen) i februari. Jag fick ingen ersättning. SalusAnsvar/och även Folksam, som det numera ingår i, har kravet att man måste ha sett när stölden skedde för att få ersättning. Mycket märkligt tycker jag. Är det någon som känner igen detta?

Fajotta
2015-08-02, 11:39
Jag blev bestulen på plånbok med kontanter, bankkort och körkort (i Spanien visserligen) i februari. Jag fick ingen ersättning. SalusAnsvar/och även Folksam, som det numera ingår i, har kravet att man måste ha sett när stölden skedde för att få ersättning. Mycket märkligt tycker jag. Är det någon som känner igen detta?

Blev du bestulen på rummet eller ute? Det är ett vanligt krav att man ska ha sin väska under uppsikt = att märka om någon tar den.

Smithan
2015-08-02, 15:35
Blev du bestulen på rummet eller ute? Det är ett vanligt krav att man ska ha sin väska under uppsikt = att märka om någon tar den.
Jag blev bestulen från min handväska som jag bar på, inne i en butik

Fajotta
2015-08-03, 02:25

Så trist! Vet bara att de ställer höga krav på att man varit aktsam. Blev själv av med bankomatkortet och allt på mitt konto i Stockholm då jag bodde där. Men då var det banken som som eventuellt skulle ersätta. Och det var ett mycket digert frågeformulär hon på banken hade. Då insåg jag hur tufft det är just med plånböcker i väskor. Jag fick dock mina pengar för att jag, som luttrad Stockholmsbo, gjort allt jag kunde för att undvika stöld. Men som sagt. Kraven är höga och man ska ju inte ha en massa kontanter på sig i onödan. Kortstölder är ju mellan dig och banken. Igen - trist

Fajotta
2015-08-03, 03:14

Här kan du läsa mer.

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/ekonomi/s%C3%A5-g%C3%A4ller-f%C3%B6rs%C3%A4kringen-vid-sommarens-vanligaste-st%C3%B6lder

Fajotta
2015-08-03, 03:21
Och här om stöld av kort:

http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/om-betala-med-kontokort/obehoriga-uttag