handdator

Visa fullständig version : Ta MC kort i Grekland.


csmh80
2015-07-06, 12:31
Är det någon här som tagit körkort i Grekland framför allt MC. I såfall var det svårt? Hur gick det till? Vill bara ha rent fakta inget annat eller pekpinnar, efter att ha kört sen jag var 13 och kör en R1a i dagens läge så kan jag köra, har bara inte velat kasta ut de enorma summor det kostar att ta det i Sverige.

Susie
2015-07-06, 12:42
Så vidt jeg er orienteret, skal man som ikke-græker bo fast i Grækenland i minumum 6 måneder om året for at kunne tage kørekort i Grækenland.

csmh80
2015-07-06, 12:48
Så vidt jeg er orienteret, skal man som ikke-græker bo fast i Grækenland i minumum 6 måneder om året for at kunne tage kørekort i Grækenland.

Hmm... Man får ju åka till Finland eller Norge och ta MC kort om man vill varför måste man då va bostatt i Grekland för att få ta det där?

Susie
2015-07-06, 13:38
Jeg har lige Googlet lidt, og det lader til, at man kun kan tage kørekort i det land, som man opholder sig i det største del af året.

MickeKöping
2015-07-06, 21:21
Så hemskt dyrt är det inte i Sverige heller om man redan kan köra.


Enligt körkortsportalen är det följande kostnader för MC-kort.

Följande avgifter betalar du för ditt körkort Avgift Betalas till
Körkortstillstånd 220 kr Transportstyrelsen
Kunskapsprov, dagtid 325 kr Trafikverket
Körprov för övriga behörigheter (A1, A2, A, B+B96, BE, C1E, CE, D1E och DE), dagtid 1650 kr Trafikverket
Tillverkning av körkortet 150 kr Transportstyrelsen
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr Trafikverket

Summa 2425 kr

Sen ska du gå risk 1 & 2 och det kostar väl 2-3000 kr beroende på vilka som håller den.

Så 4500-5500 kr om du inte behöver teori eller körlektioner.

Elisabet
2015-07-06, 22:55
Hmm... Man får ju åka till Finland eller Norge och ta MC kort om man vill varför måste man då va bostatt i Grekland för att få ta det där?För att ta körkort i Norge måste man ha varit bosatt där i minst sex månader. Jag tror detsamma gäller för övriga nordiska länder.
I andra EU- och EES-länder kan man ta körkort om man är permanent bosatt där eller har studerat där i minst sex månader.