handdator

Visa fullständig version : Till slut så


zakka
2015-07-04, 19:34
Idag har jag gjort det! _B-anana klapp_klap _B-anana Badat och solat på Livadia beach på Donoussa! Det var precis så härligt som det såg ut på din fina bild Janne! På grund av det myckna blåsandet gick det ingen badbåt (som tur var!!!) utan vi tog bussen till Mersini och knatade getstigen ner. Maken slapp att bära, jag gick HELA vägen själv både ner och upp! _B-anana Men det var ingen jätterolig promenad brant som attan och knöggligt och besvärligt. Men värt varenda steg! Som belöning fick vi mjuk fin vit sand, sandbotten och ett härligt turkosblått vatten så långt ögat kunde nå...:p Tyvärr hade de flesta badkläder blåst av även här... :rolleyes:

Inte så mycket folk förutom det lilla "samhälle" av campare som satt i skuggan under träden och lagade mat och myste. Man undrar hur de får tag i mat och vatten :confused:

Efter den låga klättringen upp till bussen igen passade vi på att slinka in på Tzi Tzi en liten stund föe en öl och en Dakos. Gott och otroligt välbehövligt!!! :p

Efter en stunds vila efter dagens strapatser ska vi snart gå ner på byn och välja en av några få tavernor och äta middag. Tänkte prova en ny/renoverad som ligger alldeles bakom bageriet. De serverade gyros där förra året men nu såg den lite "uppsnofsad" ut. Ska ta reda på vad den heter.

MVH zakka

LG
2015-07-04, 22:12
Lite synd att ni valde de absolut blåsigaste dagarna i år att besöka Donoussa. Badbåten har legat still ett par dagar nu, men förra veckan såg det ut så här när den anlände till Livadi:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/481805/_XT17523.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/481805/_XT17516.jpg

/ LG

zakka
2015-07-04, 22:59
Du måste skämta med mig!?! Är det verkligen möjligt??? :) Det ser helt otroligt ut på dina bilder! :) Vi har varit här på Donoussa två gånger och bägge gångerna har det blåst lika mycket... Trodde det alltid var på detta viset här... :rolleyes: I och för sig var det nog tur att det blåste lite idag annars hade det nog blivit lite FÖR varmt... :cool: Tack för fina bilder!

MVH zakka

zakka
2015-07-04, 23:17
Nu har vi ätit en riktigt god middag på den nya restaurangen som numera heter "Verandan" Nya ägare från i år och helt nyrenoverat med knallgula stolar och levande ljus i små lyktor. :) Ett lite annorlunda matutbud med nytänk på de olika maträtterna. Vi valde minihamburgare med pitabröd och ugnsbakad tomat och porksteak med cheddarost och bacon. Båda rätterna smakade riktigt gott. Vin i fina vinglas och en liten chokladmousse till efterrätt "on the house". Den var alldeles för liten :p Denna restaurang kan vi verkligen rekommendera!

Och som en extra bonus träffade vi även ikväll familjen Netwolf och fick en mycket trevlig pratstund! :) Efter en stund var det till och med så att det bara var två Kalimerafamiljer kvar på restaurangen... Vad är oddsen för det i den Grekiska övärlden? ;)

MVH zakka

Netwolf
2015-07-05, 07:30
fb_gilla

LG
2015-07-05, 13:21
Du måste skämta med mig!?! Är det verkligen möjligt??? :) Det ser helt otroligt ut på dina bilder! :)

MVH zakka

Nästa gång ni besöker Tzi-Tzi så be Liza att få titta i boken med bilder härifrån ön som jag gjort. Hon har ett exemplar av den.

/LG

Kalimera
2015-07-05, 15:12
men förra veckan såg det ut så här när den anlände till Livadi:Ser helt underbart ut! klapp_klap

Och som en extra bonus träffade vi även ikväll familjen Netwolf och fick en mycket trevlig pratstund! Kul! :)

LG
2015-07-05, 18:35
När vi ändå avhandlar ämnet blåst så kanske den här bilden kan vara intressant. Tagen uppifrån Mesaria för ca tre veckor sedan. Scopelitis lämnar ön på väg mot Egiali:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/481805/_XT15989-5992-2.jpg

Och ja, det blåser alltid mycket, eller oftast väldigt mycket här. Undantaget en eller två dagar per sommar då det kan se ut som på bilden ovan. Det gäller att ha tur!

/ LG

Kalimera
2015-07-05, 20:10
Och ja, det blåser alltid mycket, eller oftast väldigt mycket här. Undantaget en eller två dagar per sommar då det kan se ut som på bilden ovan. Det gäller att ha tur!Som jag hade förra sommaren då det såg ut så här (http://www.kalimera.se/grekland/donoussa/bilder/stranden-stavros-i-hamnen-pa-donoussa.html).

zakka
2015-07-05, 23:37
Helt OTROLIGA bilder båda två!!! :) Sådan tur har vi inte haft...:rolleyes: Igår när vi väntade på bussen i Mersini höll vi på att blåsa bort bokstavligt talat! :) Nåja, bättre lycka nästa gång! Blåst eller inte så kommer vi tillbaka till Donoussa!

MVH zakka

Kalimera
2015-07-06, 10:59
Nåja, bättre lycka nästa gång! Blåst eller inte så kommer vi tillbaka till Donoussa!Bra inställning! klapp_klap

Susie
2015-07-06, 12:35
Jeg var 7 dage på Donoussa for 3 uger siden, og bare 2 af dagene så der IKKE sådan ud :)

http://i135.photobucket.com/albums/q125/koritzi/DSC03997_zpscrmoifpj.jpg

Med jeres positive indstilling vil 3. gang forhåbentlig være lykkens gang for jer. Det fortjener I bye_bye

kari
2015-07-06, 12:39
Jeg var 7 dage på Donoussa for 3 uger siden, og bare 2 af dagene så der IKKE sådan ud :)


VAKKERT, Susie fb_gilla

Kanskje jeg skulle revurdere avgjørelsen min ;)
- etter å ha ønsket meg til Donoussa i veldig mange år, uten å "få det til" hadde jeg bestemt meg til å leve med at Donoussa er en øy jeg ikke skal besøkebye_bye

Netwolf
2015-07-06, 14:04
Donoussa var härligt och även jag kommer återvända. Idag åkte vi premiärturen med Scopan och avnjuter nu en stilla lunch på Syrma Taverna på Iraklia

/Netwolf

Susie
2015-07-06, 14:28
Donoussa var härligt och även jag kommer återvända.
/Netwolf
Jeg kommer også nok tilbage :)


avnjuter nu en stilla lunch på Syrma Taverna på Iraklia
/Netwolf


Der gad jeg også godt sidde nu ;)
Hvordan er det med turister på Iraklia?
Ved du om badebåde er kommet i gang? Annas søn (har glemt navnet) var på hospitalet, hvorfor der ingen båd gik for 5 uger siden.


Ha' en fortsat god ferie på Iraklia bye_bye

zakka
2015-07-06, 17:34
Åh vilken härlig bild Susie!!! Har alla människor utom vi lyckats pricka in vindstilla dagar på Donoussa!?! :confused: Men det ä nog så att tredje gången gillt... ;) Vi får försöka igen! :)

MVH zakka

zakka
2015-07-06, 17:38
Donoussa var härligt och även jag kommer återvända. Idag åkte vi premiärturen med Scopan och avnjuter nu en stilla lunch på Syrma Taverna på Iraklia

/Netwolf

Skönt att höra att resan med Skopelitis gick bra!:) Det finns ju varierande upplevelser med den båten... ;) Det är tomt och trist på Donoussa numera ;) Ha det gott!

MVH zakka

zakka
2015-07-06, 17:40
...Kanskje jeg skulle revurdere avgjørelsen min ;)
- etter å ha ønsket meg til Donoussa i veldig mange år, uten å "få det til" hadde jeg bestemt meg til å leve med at Donoussa er en øy jeg ikke skal besøkebye_bye

Kari får du möjlighet någon gång hoppas jag att du till slut hamnar på Donoussa! Här är så härligt! (även om det blåser... ;))

MVH zakka

Susie
2015-07-06, 18:05
VAKKERT, Susie fb_gilla

Kanskje jeg skulle revurdere avgjørelsen min ;)
- etter å ha ønsket meg til Donoussa i veldig mange år, uten å "få det til" hadde jeg bestemt meg til å leve med at Donoussa er en øy jeg ikke skal besøkebye_bye

Nogle synes, der er for stille, andre elsker, at der ingenting sker.
Hvis du er i nabolaget, kan du måske starte i det små med en dagsudflugt dertil ;)

Kalimera
2015-07-06, 19:15
Jeg var 7 dage på Donoussa for 3 uger siden, og bare 2 af dagene så der IKKE sådan ud :) Oj så vackert! klapp_klap

Netwolf
2015-07-06, 20:05
Jeg kommer også nok tilbage :)





Der gad jeg også godt sidde nu ;)
Hvordan er det med turister på Iraklia?
Ved du om badebåde er kommet i gang? Annas søn (har glemt navnet) var på hospitalet, hvorfor der ingen båd gik for 5 uger siden.


Ha' en fortsat god ferie på Iraklia bye_bye
Det verkar vara en del turister här. Såg en badbåt (?) i hamnen idag, så jag antar att den går

Skönt att höra att resan med Skopelitis gick bra!:) Det finns ju varierande upplevelser med den båten... ;) Det är tomt och trist på Donoussa numera ;) Ha det gott!

MVH zakka Scopan rullade behagligt hela vägen. Ha det gott själva!

/Netwolf

Sunny12
2015-07-06, 20:07
Här är så härligt! (även om det blåser... ;))

MVH zakka

Vad är det som är så härligt med Donoussa?
Övertyga mig.. så kanske ön får ett besök av mig..:D..

Susie
2015-07-06, 21:22
Vad är det som är så härligt med Donoussa?
Övertyga mig.. så kanske ön får ett besök av mig..:D..

For mit vedkommende er det, fordi der er en ganske speciel stemning på øen. Denne stemning skyldes både de meget venlige lokale men også de turister, som kommer der er med til, at der er meget behageligt og laid back at være.

Øen kan du gå rundt i løbet af nogle få dage, så der er som sådan intet andet at foretage sig, end at nyde livet, stilheden, de flotte strande, udsigten - som her til Amorgos

http://i135.photobucket.com/albums/q125/koritzi/dsc04019a_zpst4otbwcx.jpg

og som sagt stemningen.

Desuden findes er der et helt fantastisk bageri ;)

Jeg fornemmer, at det er en love/hate ø. Enten er man solgt med det sammen, eller også er der bare for stille, og man kan ikke komme derfra hurtigt nok.

Sunny12
2015-07-06, 21:54
Låter som en mysig liten ö, har du varit där i lågsäsong.. är det något folk där då?
Kan hända jag tar en tur dit i oktober när jag är på Naxos!.. :)

Ps. Underbara bilder Susie!

zakka
2015-07-06, 23:06
Vad är det som är så härligt med Donoussa?
Övertyga mig.. så kanske ön får ett besök av mig..:D..

Precis som Susie skriver är det en väldigt lugn och avslappnad stämning på ön. De som bor på ön (ca 120 personer) är trevliga och hejar glatt när man möts. Det känns som de är måna om sina turister! Jag har faktiskt tänkt på dig flera gånger just med tanke på att det finns några (ön är inte så stor) vandringsleder. Träffade ett danskt par idag som vandrat kors och tvärs över ön och var helt lyriska. :) Bageriet är som sagt mycket bra, gott bröd och härliga pajer! :p Dessutom har det öppnat en ny taverna - "Verandan"
som serverar suverän mat! (vet inte om man får göra reklam så här Janne...)

Hur det är på ön i lågsäsong - oktober - vet jag inte men förmodligen ÄNNU lugnare.. Kanske för lugnt. :confused: Vet inte vilka om ens några tavernor är öppna då. Jag kan försöka fråga... Men i "lagomsäsong" som nu är den helt perfekt om man inte är ute efter håll-i-gång utan "bara vara"... :)

MVH zakka

Kalimera
2015-07-07, 08:52
Dessutom har det öppnat en ny taverna - "Verandan"
som serverar suverän mat! (vet inte om man får göra reklam så här Janne...)Självklart. :) Var ligger den?

Netwolf
2015-07-07, 09:43
Självklart. :) Var ligger den?

Ovanpå bageriet. Ingång från gränden.

/Netwolf -som just nu äter en lååång frukost på Iraklia

Kalimera
2015-07-07, 09:53
Ovanpå bageriet. Ingång från gränden.


http://www.kalimera.se/bilder/donoussa-veranda.jpg

Här? Bilden är från förra året.

/Netwolf -som just nu äter en lååång frukost på IrakliaBästa stunden på dagen. :)

Sunny12
2015-07-07, 10:11
Ok, Zakka.. ja det kanske är för lugnt där i oktober.. funderar på att kombinera med Paros ist..:)

Netwolf
2015-07-07, 10:27
[IMG]

Här? Bilden är från förra året

Just det. Nya ägare fr o m i år. Förut låg däremot souvlakirestaurang (som synes)

/NW

Sunny12
2015-07-07, 15:36
När vi ändå avhandlar ämnet blåst så kanske den här bilden kan vara intressant. Tagen uppifrån Mesaria för ca tre veckor sedan. Scopelitis lämnar ön på väg mot Egiali:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/481805/_XT15989-5992-2.jpg


/ LG

Vilken underbar bild LG..fb_gilla.:D

LG
2015-07-09, 18:24
Ok, Zakka.. ja det kanske är för lugnt där i oktober.. funderar på att kombinera med Paros ist..:)

I oktober är det nog i stort sett stängt på Donoussa. Vad jag förstått så är nog bara en taverna öppen. Du bör nog komma i början av oktober i så fall.

/ LG

Sunny12
2015-07-09, 18:34
I oktober är det nog i stort sett stängt på Donoussa. Vad jag förstått så är nog bara en taverna öppen. Du bör nog komma i början av oktober i så fall.

/ LG

Kan tänka mig att det är trevligare att besöka den ön på försommaren när allt startar upp!.. :)
Åker nog en sväng till Paros ist efter Naxos.

Thira
2015-07-09, 19:38
Jag har glömt att säga det Sunny men jag tror du gör rätt som väljer Naxos istället för Sifnos i oktober. Jag var ju där mot slutet av september förra året och, precis som du antar, så var det lite ödsligt fast mer liv i Kamari dock. Men så klart en helt otroligt vacker ö även då. Jag blev också lite deppig (precis som du blev på Amorgos, samma tid) på något sätt även om jag fortfarande lätt skulle välja att åka tillbaks på våren så klart. Precis som du säger om Donoussa, när allt öppnar upp.

Sunny12
2015-07-09, 19:44
Ja, Thira det är nog bäst att välja Naxos före Sifnos i höst . om jag hade haft möjlighet att resa tidigare i september hade jag valt Sifnos igen.. väntar till våren för ett återbesök.. tror jag!.. :rolleyes:

Thira
2015-07-09, 19:47
Fast tror iofs om jag hade bott i Kamari så hade det varit en annan sak. Där var det mer människor och liv och rörelse.
Vill verkligen förtydliga att Sifnos är en toppenö och säkert så passar Oktober utmärkt för många andra.

Thira
2015-07-09, 19:50
Ja, Thira det är nog bäst att välja Naxos före Sifnos i höst . om jag hade haft möjlighet att resa tidigare i september hade jag valt Sifnos igen.. väntar till våren för ett återbesök.. tror jag!.. :rolleyes:
fb_gilla
Jag tror Sifnos är toppen de två -tre första veckorna av september. Och på våren kan jag tänka mig att det är alldeles oemotståndligt med alla blommorna. En otroligt fin och väldigt personlig ö. Haha nä nu får jag sluta annars kanske jag hamnar på Sifnos i sommar igen ;)

Sunny12
2015-07-09, 19:51
Ja, oktober är säkert toppen för alla som kommer dit för att vandra helt klart !
Men eftersom jag vandrade så mycket i maj-juni så är jag ändå helnöjd för i år . :)..
Nu ska jag vandra på Naxos ist..