Visa fullständig version : Kaprisblad
I sommar har vi på flera av öarna vi besökt fått kapris och kaprisblad i våra sallader. Bladen är mycket goda. Det är kanske inget konstigt alls men vi har aldrig ätit dem tidigare. Kan man köpa dem i Sverige?
Vi inhandlade stora glasburkar med inlagda Kaprisblad på Syros, i Ermaoupoli uppe vid Senatstorget.
Här hemma har vi icke hittat inlagda Kaprisblad, men i de tre storstäderna lär bladen finnas till avsalu i välsorterade invandrarbutiker.
Arne
Här hemma har vi icke hittat inlagda Kaprisblad, men i de tre storstäderna lär bladen finnas till avsalu i välsorterade invandrarbutiker.
Arne
Tack Arne. Vi får botanisera i affärerna kring Möllevångstorget när vi kommer tillbaka till Malmö.
Monica C
2015-07-02, 13:04
Så spännande,hur och till vad använder man dem?
Monica😎
På salladen. På öar som Sifnos och Tinos är det väldigt vanligt.
Monica C
2015-07-02, 13:10
Ok,det måste testas om och när tillfälle gives.
Monica😎
Kalimera
2015-07-02, 19:08
Ok,det måste testas om och när tillfälle gives.Det är vansinnigt gott. Till och med godare är kapris, som jag är väldigt förtjust. Det godaste jag har ätit har jag hittat på Tinos och Nisyros.
Nikoletas städerska plockar kapris och säljer...På Tinos får man mycket kapris i sallader och som dekoration på maträtter.
Lissi
Kalimera
2015-07-02, 20:46
På Tinos får man mycket kapris i sallader och som dekoration på maträtter.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_306.jpg
Och det finns mycket gott att handla med sig hem. :p
Ja, Janne....köpte med mig 3 ringar hem i maj...har bara EN kvar nu! Tur att man ska ner i oktober igen!! :p:p:p
Lissi
Första gången vi åt kaprisblad blev vi bjudna av Janne och Camilla (minns ni det?). Det var många år sedan.
Sedan dess har vi alltid kaprisblad hemma.
Birgitta.
Kalimera
2015-07-03, 08:24
Tur att man ska ner i oktober igen!!Då får du bunkra ordentligt så du klarar dig hela vintern. :)
Första gången vi åt kaprisblad blev vi bjudna av Janne och Camilla (minns ni det?). Det var många år sedan.Visst minns jag det. Vi hade köpt kaprisblad på Nisyros den sommaren. Vi åt det första gången på Tinos i maj 2003. Senare den sommaren kom det ett paket från Tinos, det var kaprisblad. :)
Vi åt det första gången på Tinos i maj 2003. Senare den sommaren kom det ett paket från Tinos, det var kaprisblad. :)
Denna delikatess har vi alltså upptäckt mer än 10 år senare. Dags att gå på kaprisbladjakt.
Detta har jag totalmissat. Måste bara smaka. Upptäckte förresten att blad uttalas fyllo på grekiska. Nu förstår jag innebörden bladig ;)
Monica C
2015-07-03, 12:54
Detta har jag totalmissat. Måste bara smaka. Upptäckte förresten att blad uttalas fyllo på grekiska. Nu förstår jag innebörden bladig ;)
:D:D:D
Monica som heller aldrig smakat på denna delikatess:)
flabb_flab
Knäppskalle! Har du varit nykter någon dag under resan än? Ang_elx
Har du verkligen inte fått kaprisbladen? Lite tjocka, inlagda, picklade med lite skarp smak?
Kalimera
2015-07-03, 13:28
http://www.kalimera.se/bilder/kaprisblad.jpg
Så här ser de ut. Bilden har jag tagit på tavernan vid Katsadia beach på Lipsi.
Men ÅH Janne!! Nu blir man sugen!!
Lissi - som ska få en annan höjdare i morgon, nämligen glass från GLASSIÄREN :p:p
Men ÅH Janne!! Nu blir man sugen!!
Kan enbart hålla med!
Så här ser de ut. Bilden har jag tagit på tavernan vid Katsadia beach på Lipsi.
Visst ja, det var där man fick så himla många på salladen! Jag satt och letade efter en bild från Sifnos förut som jag vet att jag har, men photobucket laggade.
Fast det där tycker jag är för mycket, de är lite för skarpa i smaken för mig.
flabb_flab
Knäppskalle! Har du varit nykter någon dag under resan än? Ang_elx
Som en vis(s) Berra sa: jag var nykter i morse, men nu börjar det ordna till sig :)
Som en vis(s) Berra sa: jag var nykter i morse, men nu börjar det ordna till sig :)
Som sagt: knäppskalle! :p
Har bara ätit kaprisblad på Amorgos. Tyckte det var ljuvligt!
flabb_flabflabb_flab...
Wolfen den roligaste på Kalimera....vilken tur att du finns!.. fb_gilla
Sunny, från ett grek-varmt Västerås fullt med raggarbilar...Powermeet.pågår..:D
flabb_flabflabb_flab...
Wolfen den roligaste på Kalimera....vilken tur att du finns!.. fb_gilla ..:D
Måste bara få stämma in! klapp_klap Hade den stora turen att springa på mr Wolf i egen hög person i morse på Donoussas kaj. Snyggast av alla resenärer i blå "Kalimera-tröja"... :cool:
MVH zakka
Måste bara få stämma in! klapp_klap Hade den stora turen att springa på mr Wolf i egen hög person i morse på Donoussas kaj. Snyggast av alla resenärer i blå "Kalimera-tröja"... :cool:
MVH zakka
VAA? Var det du! Men varför sa du inte nåt? :)
Vi bor högst upp ovanför hamnen. Var bor ni?
/Wolfen
Hade den stora turen att springa på mr Wolf i egen hög person i morse på Donoussas kaj. Snyggast av alla resenärer i blå "Kalimera-tröja"... :cool:
MVH zakka
Hur visste du att det var han?
Ja, det hade vart kul att få träffa Wolfen . .:D
VAA? Var det du! Men varför sa du inte nåt? :)
Vi bor högst upp ovanför hamnen. Var bor ni?
/Wolfen
På Firoa Studios alldeles bakom hamnstranden... :) Blev lite blyg när jag fick syn på en sådan kändis! ;)
MVH zakka
Hur visste du att det var han?
Ja, det hade vart kul att få träffa Wolfen . .:D
Hade läst här i en tråd att han skulle till Donoussa idag och när vi var nere och tittade på "spektaklet" när den stora båten (BS Patmos) lade till så kom det en blå tjusig Kalimeratröja gående och då kunde jag inte motstå frestelsen att fråga om det var den berömda Wolfen... ;)
MVH zakka
Hade läst här i en tråd att han skulle till Donoussa idag och när vi var nere och tittade på "spektaklet" när den stora båten (BS Patmos) lade till så kom det en blå tjusig Kalimeratröja gående och då kunde jag inte motstå frestelsen att fråga om det var den berömda Wolfen... ;)
MVH zakka
Aha..:D..kul!
Det var på Sifnos i 1997 vi så Kapersplanten første gang :)
En dag vi sto og så på de den store planta med de fine blomstene, som vokste så villig i grøftekanten, kom verten vår forbi. Han fortalte hva det var, og da vi reiste hjem fikk vi med oss et glass kapers :)
Kapersblader i salaten er :p:p:p
Nu har jag o Zakka språkat. En trevlig bekantskap, minst sagt. Vi hamnade borden brevid varandra på kvällsrestaurangen. :)
/Netwolf
Nu har jag o Zakka språkat. En trevlig bekantskap, minst sagt. Vi hamnade borden brevid varandra på kvällsrestaurangen. :)
/Netwolf
fb_gilla..:D
/Netwolf
Tänk att på en liten ö i utkanten av Kykladerna få träffa en supertrevlig Kalimeravän på en Taverna, det måste vara ödet?!? :) Hoppas ni får en fortsatt trevlig vistelse på denna härliga ö! :)
MVH zakka
Tänk att på en liten ö i utkanten av Kykladerna få träffa en supertrevlig Kalimeravän på en Taverna, det måste vara ödet?!? :) Hoppas ni får en fortsatt trevlig vistelse på denna härliga ö! :)
MVH zakka
Tack detsamma! :)
/NW
Det var på Sifnos i 1997 vi så Kapersplanten første gang :)
En dag vi sto og så på de den store planta med de fine blomstene, som vokste så villig i grøftekanten, kom verten vår forbi. Han fortalte hva det var, og da vi reiste hjem fikk vi med oss et glass kapers :)
Kapersblader i salaten er :p:p:p
Åh, har du sett planta till och med? Det har inte jag. Eller rättare sagt, det kanske jag har utan att ha en aning om det, jag kan inte skilja rosenbuske från kokospalm :D
Åh, har du sett planta till och med? Det har inte jag. Eller rättare sagt, det kanske jag har utan att ha en aning om det, jag kan inte skilja rosenbuske från kokospalm :D
Så här ser den ut Inkfish. Och jag är säker på att du sett den! :)
https://c1.staticflickr.com/7/6125/6017044305_90edc5cc94_z.jpg (https://flic.kr/p/aaGVDc)
Capparis spinosa (https://flic.kr/p/aaGVDc) by Ann-Kristin (https://www.flickr.com/photos/66017173@N06/), on Flickr
Tack Ann-Kristin! En typisk kokospalm :)
Är själva kaprisen knoppen, vet du?
Tack Ann-Kristin! En typisk kokospalm :)
Är själva kaprisen knoppen, vet du?Exakt, en typisk kokospalm! flabb_flab
Ja, det är blomknoppen som vi äter som kapris, och plockas den inte så blir den så där vacker!
Ja, den är verkligen vacker!
Annki, när plockas knoppen (och bladen). Jag skulle gärna vilja plocka själv.
Men då måste jag ju passa in rätt tidpunkt på året.
Birgitta.
Annki, när plockas knoppen (och bladen). Jag skulle gärna vilja plocka själv.
Men då måste jag ju passa in rätt tidpunkt på året.
Birgitta. Jag letade bland mina foton och hittade ett som var taget i slutet av juli. På den kaprisbusken fanns både blommor och knoppar, så kanske knoppen plockas i juli? Jag åker ner nästa vecka, så jag kan försöka kika då i vilket stadium de befinner sig :) Blad antar jag man kan plocka i stort sett när som helst, men jag tror de brukar plockas innan blomningen, hela stjälken plockas och läggs in.
Lycka till!
Ann-Kristin
Ja, dom är så goda med hela stjälkar med blad på.
Men knopparna också i en fransk potatissallad..
Birgitta.
Annki: Visst är det kapris, som växer ur sprickor på bergväggar? Plantorna verkar i så fall inte helt lätta att plocka.
Kalimera
2015-07-06, 17:51
Visst är det kapris, som växer ur sprickor på bergväggar? Plantorna verkar i så fall inte helt lätta att plocka. Andra bilden på denna sida (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=25200) är kapris. Just denna växte väldigt högt upp och gick inte att plocka.
Annki: Visst är det kapris, som växer ur sprickor på bergväggar? Plantorna verkar i så fall inte helt lätta att plocka. Det är möjligt, men de verkar växa lite varstans. Jag har mest sett dem utmed vägkanter och på klippor, och där har det inte varit svårt att plocka.
Här på Kalimera får man lära sej nya grejor, har aldrig hört om att man kan äta kaprisblad, inte har jag tänkt över att knoppen är själva kaprisen heller.
Detta skall smakas nästa gång vi reser :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.