handdator

Visa fullständig version : Hemkomna från vår ö-luff


Mysofix
2015-06-30, 09:36
Nu har vi kommit hem från vår resa. Vi har varit med om så mycket att det känns som vi har varit borta en evighet även om det bara handlar om 14 dagar.

Vi flög till Rhodos och åkte direkt med en tjusig Superfast-färja till Leros. Vi hade bokat tre nätter i Alinda. Redan efter första dagen var vi så förtjusta att vi bestämde vi oss för att förlänga vårt stopp. Vi bytte dock ort och flyttade till Panteli. Panteli är väldigt litet och vi var rädda att det skulle kännas klaustrofobiskt att bo där. Närheten till Vromolithos, Platanos och Agia Marina gjorde dock att det blev svängrum. Vi trivdes mycket bra både i Alinda och i Panteli. Överallt åt vi god mat, ofta rätter som vi inte ätit förut, och överallt möttes vi av idel vänlighet från både greker och andra turister.

Vi fortsatte till Patmos, även det en jättefin ö. Vi bodde i Scala och tog bussen till de fina stränderna. Vi konstaterade att Patmos var sig ganska likt 30 år senare. Vi kände igen både torget och hamnen. Från Patmos gjorde vi en gungig båtutflykt till Tiganakia bay, Arki by och Maratha. Små oaser som var väl värda ett besök.

Nästa ö blev Lipsi och det blev Lipsi som stal våra hjärtan. Vi bodde på Galini och blev ompysslade av Anna och hennes familj. Vi var rädda att Lipsi skulle vara för litet för vår smak. Men Lipsi har allt som vi behöver på en semester; en mysig by, fina stränder, god mat och folkliv. Hit återvänder vi!

Vi avslutade semestern i Haraki på Rhodos. Vi badade i Agathi och körde med bil runt på södra delen av ön. Givetvis besökte vi Lindos och Akropolisklippan. Även i Haraki åt vi gott och blev oerhört vänligt bemötta.

Nu är vi hemma och pustar ut. Till vår glädje verkar sommaren komma även till Sverige. Som vanligt efter hemkomst vill vi säga tack till Janne och Kalimeragänget. Utan guiderna och muntra tillrop på forumet hade vi varit utan många av de upplevelser som var de allra bästa. Tack! :)

Kalimera
2015-06-30, 13:49
Vi trivdes mycket bra både i Alinda och i Panteli. Överallt åt vi god mat, ofta rätter som vi inte ätit förut, och överallt möttes vi av idel vänlighet från både greker och andra turister.Det är Alinda och Panteli i ett nötskal. Jag blir så glad att ni trivdes på Leros. Hurra! klapp_klap

Nästa ö blev Lipsi och det blev Lipsi som stal våra hjärtan. Vi bodde på Galini och blev ompysslade av Anna och hennes familj. Vi var rädda att Lipsi skulle vara för litet för vår smak. Men Lipsi har allt som vi behöver på en semester; en mysig by, fina stränder, god mat och folkliv. Hit återvänder vi!Att ni skulle älska Lipsi förstod jag. Kul att ni trivdes så bra hos Anna. Visst är det ett mycket trivsamt litet pensionat!

Vi avslutade semestern i Haraki på Rhodos. Jag var varit där många gånger men har aldrig sovit över. Det är något jag absolut vill göra någon gång.

Som vanligt efter hemkomst vill vi säga tack till Janne och Kalimeragänget. Utan guiderna och muntra tillrop på forumet hade vi varit utan många av de upplevelser som var de allra bästa. Tack! :)Tack själv! klapp_klap

Lissi
2015-06-30, 15:31
Vilka pärlor ni varit på. Allt låter underbart.
Jag var på Patmos med 18 år emellan besöken och var också förvånad att såpass lite ändrats.
Lipsi borde jag verkligen åka tillbaks till, liksom ha ett första besök på Leros.
Kan man hoppas på ett resebrev kanske med foton???

Lissi

Kalimera
2015-06-30, 18:02
liksom ha ett första besök på Leros.Bättre mat än på Tinos, och det säger inte lite. :p

Lissi
2015-06-30, 18:31
Bättre mat än på Tinos, och det säger inte lite. :p

Jag VET ju att jag borde till Leros, inte bara för maten, men min dator kan tydligen bara boka till Tinos:eek:. Måste nog köpa ny.
GOD mat finns även i Thessaloniki Janne....
Förlåt utvikningen.:o

Lissi

Kalimera
2015-06-30, 18:56
GOD mat finns även i Thessaloniki Janne....Jo, jag har förstått det. :p

Susie
2015-06-30, 19:28
Det lyder jo som I har haft en helt perfekte ferie :)
Den generelle positive omtale af Leros har jeg også bemærket. Måske det er ved at være på tide med et gensyn?

Mysofix
2015-07-01, 08:23
Kan man hoppas på ett resebrev kanske med foton???

Lissi

Lissi, efter att ha sett dina fina bilder från Tinos skulle jag gärna göra något liknande. Mitt tekniska kunnande är dock obefintligt och jag har tidigare stött på problem med att lägga in bilder här. Fast problem är ju till för att övervinnas. :)

Mysofix
2015-07-01, 08:40
Jag var varit där många gånger men har aldrig sovit över. Det är något jag absolut vill göra någon gång.



Janne, Harakis charm är inte omedelbar. Egentligen tyckte vi att det var en väldigt ful strandpromenad med barer, tavernor och pensionat om vartannat. Det tog en stund innan vi märkte att även här pågår ett grekiskt vardagsliv. Men efter några middagar på Capitanios och trevligt samspråk med vårt värdpar på Alio kände vi oss hemma.

Kalimera
2015-07-01, 09:35
Fast problem är ju till för att övervinnas.Det är ju det. :) Annars kan du skicka till mig så gör jag ett vanligt resebrev.

Det tog en stund innan vi märkte att även här pågår ett grekiskt vardagsliv. Men efter några middagar på Capitanios och trevligt samspråk med vårt värdpar på Alio kände vi oss hemma.Okej, då vet jag. Tack!

Oline
2015-07-01, 15:39
Vad härligt det låter! Vi ska göra nästan samma resa på söndag men vi nöjer oss med Leros, Patmos och Rhodos. Lipsi får det bli en annan gång. Vi har aldrig varit på Leros och Rhodos så det ska bli spännande. Vi stannar dock 8 nätter på Patmos som vi älskar.
Flög ni med Ryanair till Rhodos? Hade ni gott om tid till färjan kl 17:00? Vi landar 13:35 så det borde gå om inte flyget är försenat! Vill inte behöva spendera första natten på Rhodos eftersom vi förbokat på dpAsterias i Pandeli.
Hoppas nu bara på att den ekonomiska situationen löser sig snabbt så att jag inte behöver oroa mig för färjorna. Det är långt från Patmos till Rhodos där flyget går...

Marianne
2015-07-01, 20:16
Vilken toppenfin semester du beskriver, Mysofix.
Så många underbara upplevelser ni hann med på 'bara' 14 dagar.
Bra planering!

Mysofix
2015-07-01, 21:01
Hade ni gott om tid till färjan kl 17:00?


Vi landade vid 11.30 och hade gott om tid att ta bussen in till Rhodos stad och äta lunch där. Därefter tog vi taxi till hamnen som var den som låg längst bort. Även ni bör väl utan problem hinna med båten om allt går som det ska.

Mysofix
2015-07-01, 21:03
Vilken toppenfin semester du beskriver, Mysofix.
Så många underbara upplevelser ni hann med på 'bara' 14 dagar.
Bra planering!

Ja vi är riktigt nöjda. Särskilt nöjda är vi med förslaget som vi fick här på forumet att inte missa Lipsi. :)

Smultron
2015-07-01, 21:56
Ja vi är riktigt nöjda. Särskilt nöjda är vi med förslaget som vi fick här på forumet att inte missa Lipsi. :)

_B-ananafb_gilla

Mysofix
2015-07-01, 22:10
_B-ananafb_gilla

Tack Smultron :).

kari
2015-07-02, 00:17
Ja vi är riktigt nöjda. Särskilt nöjda är vi med förslaget som vi fick här på forumet att inte missa Lipsi. :)

Så bra at dere er så fornøyde, Mysofix :)
- men det ville nesten være umulig og ikke være det med så bra reisemål :D
Jeg forstår godt at Lipsi ble en favoritt for dere og, som den er blitt for oss fb_gilla