handdator

Visa fullständig version : Hur många öar?


Alexandra
2006-04-05, 23:16
Det är så många öar som jag vill besöka, men dagarna räcker inte riktigt till... eller???

Sist vi var iväg åkte vi till 5 öar på 4 veckor (hemreseön inräknad), nu har vi lika många öar men vill till 7 öar inklusive hemreseön där vi tänkte tillbringa 2-3 dagar.

Vad har ni för erfarenheter, blir det för stressigt? Jag kan tillägga att 3 av de öarna vi vill till är Serifos, Antiparos och Folegandros. Dessa öar kommer vi nog inte stanna så jätte länge på då de är små eller väldigt lugna.

Ett annat dilemma är att det ligger lite utspritt, Serifos och Mykonos (de andra öarna Ios, Paros/Antiparos, Naxos, Folegandros och Santorini ligger ju bättre till...)

Vi vill inte fara och flänga för mycket utan kunna varva ner och packa upp osv mellan varje ö...

Vad tycker ni som har lite mer "kött på benen", ska vi hålla oss till 5-6 öar istället eller försöka hinna med alla som vi vill?

Vi vet att det kanske inte blir så om man stormtrivs på en ö och stannar längre än vad man hade tänkt sig, så om man bortser från det....

/Alexandra som faktiskt inte har så lång tid kvar tills vi åkerklapp_klap

Ia
2006-04-06, 08:34
Personlig så hadde jeg droppet droppet noen av øyene og heller prøvd å virkelig oppleve 4-5 øyer :) . Blant annet så er jo Paros ganske stor og det går jo ann å bo 3-4 netter på to forskjellige steder f.eks Naoussa og Lefkes. Naxos er så deilig at der ville jeg ha vært 5-6 dager (om du ikke har vært der før). Og selv små øyer trenger jo noen dager. Jeg må ha litt ro til å nyte å ha ferie i stedet for å pakke opp og ned bagger og haste av gårde fra ferge til ferge. En dag eller to til å reise litt rundt å oppleve severdigheter og små landsbyer og et par dager til å bare kose meg på stranda med en god bok, dette er jo en smaksak..;)
Noen liker å haste fra øy til øy og si at de har vært på så,så mange greske øyer, mens andre vil oppleve hele øyer + å ha virkelig ferie fra sjas og mas..... Jeg tilhører den siste kategorien. Mens så liker jeg å ligge på stranda, sol & bad og bare være lat, mens andre ikke er så glad i den biten.
Litt beror jo også på om du har vært på Santorini før, og regner det som en øy å oppleve eller om det bare er en øy å reise fra fra/til på...
( Vi hadde et døgn på Santorini og et døgn i Athen + Naxos, Paros, Antiparos & Koufounisssi på 23 dager noe som var passe for oss.
Men vil ikke si at jeg virkelig opplevde hele Santorini, bare Fira og Oia. Og Paros skulle jeg også gjerne hatt mere tid på.)

Lykke til!

Ia_B-anana

Cecilia
2006-04-06, 12:45
För oss blev det sju öar på tre veckor! (Åkte precis efter midsommar)
Och så här i efterhand var det nog ett par för många. Vi hade dock planerat att luffa runt på fem öar, men väl på plats så är det ju inte alltid så att allt går planenligt. Tanken var att vi efter Sifnos skulle till Paros, men väl på Sifnos upptäckte vi att färjorna inte gick så ofta som vi trodde, och att vi därmed skulle få problem att ta oss hem.

Jag TROR att det var så i allafall, minns faktiskt inte exakt hur det var, bara att det blev struligt med båtförbindelser. Hur som helst, vi blev tvugna att lämna Sifnos efter bara två dagar, vilket var alldeles för kort tid. Färden gick då i stället till Milos, och sen vidare till Folegandros innan vi till slut kom till Santorini, och hemfärd till Sverige.

Vår resrutt blev till slut: Santorini, Naxos, Koufonissi, Amorgos, Sifnos, Milos, Folegandros, (Santorini). Mycket flängande på båtar blev det, och ganska dyrt. Mot slutet av luffen när tiden började rinna ut blev det dessutom mest snabbåtar.

I år har vi därför bestämt oss för att ta det lugnare. Lika lång tid, tre veckor, men färre öar. Så har vi planerat i allafall ... men man vet ju aldrig. Det är just det som är charmen med att öluffa! ;)

Lycka till med planerandet!
/Cecilia

Alexandra
2006-04-06, 14:16
Vi vill ju inte ha en stressig semester med massa "måsten". Vi har redan varit på Naxos två gånger och kommer inte att vilja stanna där allt för länge, på Serifos och Folegandros så tror jag att vi inte kommer stanna mer än ett par dagar typ 3-4. Ios kanske man är lite längre på liksom Paros/Antiparos. Får se om vi hinner med Mykonos och Serifos, men är även intresserade av Donoussa.
Paros är den ö som vi känner oss mest osäkra på, och kanske är det bra att börja med den ön för att se hur länge man blir kvar där:)

Vi vill inte uppleva hela öar, eftersom vi gärna återkommer till favoriter senare för att upptäcka mer.

Vi gillade verkligen Santorini men har egentligen bara upplevt Fira, nästa gång tänkte vi upptäcka Oia eller Kamari för att på så sätt ha mer kvar nästa gång man kommer dit igen.

/Alexandra

Bossew
2006-04-06, 18:12
Det är så många öar som jag vill besöka, men dagarna räcker inte riktigt till... eller???

Sist vi var iväg åkte vi till 5 öar på 4 veckor (hemreseön inräknad), nu har vi lika många öar men vill till 7 öar inklusive hemreseön där vi tänkte tillbringa 2-3 dagar.

Frågar du mej så låter det inte alls som för många öar :) Tvärtom, kläm in ett par till :D

Det viktigaste är att planera resandet ordentligt så ni slipper alltför mycket tid på båtar. För att motverka eventuell känsla av att bara stressa runt (vilket jag trots mitt sätt att resa nästan aldrig drabbas av) brukar jag stanna lite längre på några av öarna samt inte vara alltför låst av den plan som gjorts upp hemma.

bosse

Alexandra
2006-04-06, 19:27
Precis, vi tänkte tillbringa kortare tid på de lugna och kanske mindre öarna för att sedan stanna längre där det är lite mer liv och rörelse. Vi gillar lugnet ett par dagar, sedan vill vi nog gärna vara där det händer mer.

Vi gillar snabbfärjorna, speciellt för att man kommer fram om än lite snabbare, men också för att båda tycker att det är ganska tråkigt att sitta på en båt i flera timmar särskilt om det finns ett snabbare alternativ:D Hoppas bara det går sådana dit vi vill...

Hoppas på att GTP ska uppdateras ytterligare innan vi åker, verkar vara ganska skralt mellan avgångarna, och ibland finns det inte ens några...

Är lite villrådiga så vi ber om hjälpsnyft_drop Landar på Santorini på förmiddagen/dagen. Det går bara att ta sig till Naxos och Paros enligt GTP som det ser ut just nu. Vi ska tillbringa några dagar på Santo innan vi flyger hem igen...

Alternativ 1: Ta vårt pick och pack och bege oss till Naxos eller Paros ankomstdagen. Vi har varit på resande fot i drygt 12 timmar innan vi kommer fram. Troligen utmattade och "griniga", men på morgonen vaknar vi "framme" och utvilade.

Alternativ 2: Hittar någonstans att bo på Santo, kanske i Kamari. Byter om och går ner till stranden eller stan beroende på väder. Lägger oss inte allt för sent för att på morgonen vara utvilade och pigga. Vi kan då välja mellan fler öar och kanske fattar vi klokare beslut då vi är mer klara i huvudenaflabb_flab Nackdelen är att vi inte kommer iväg och en dag går ju till spillo. Dock kommer man ju fram till sin destination på förmiddagen eller mitt på dagen om man så vill...

Vad tycker ni????:confused:

/Alexandra

Zanét
2006-04-06, 19:48
Alternativ 2: Hittar någonstans att bo på Santo, kanske i Kamari. Byter om och går ner till stranden eller stan beroende på väder. Lägger oss inte allt för sent för att på morgonen vara utvilade och pigga. Vi kan då välja mellan fler öar och kanske fattar vi klokare beslut då vi är mer klara i huvudenaflabb_flab Nackdelen är att vi inte kommer iväg och en dag går ju till spillo. Dock kommer man ju fram till sin destination på förmiddagen eller mitt på dagen om man så vill...
/Alexandra
Alternativ 2 hade jag valt och jag tycker inte heller att någon dag går till spillo för er. Vet att Santorini endast är en landningsplats för många, men ge ön en chans för den har mer att erbjuda än bara hamnen och flygplatsen.

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-04-06, 20:02
Av de alternativen skulle jag tveklöst välja 1. Som du säger skulle jag tycka att första kvällen och dagen går till spillo annars, eftersom det liksom inte blir nånting av den. Jag skulle hellre vara på Santorini några dagar innan hemresan (om ni nu flyger hem därifrån?).

Börja med Paros, det skulle jag göra i det läget :)

Ett tänkbart alternativ 2 vore dock att stanna på S några dagar, och sedan åka vidare!


För övrigt håller jag med Bosse :)

Alexandra
2006-04-07, 00:10
Usch vilka problem man har va;)
Vi ska ju stanna några dagar på Santorini innan hemresan, vi älskade Fira och blev nyfikna på ön.

Det är så svårt, förra året åkte vi till Paros först, allt blev fel för att vi var trötta...MEN då var det ju också första gången så allt var ju nytt. I år har vi mer kött på benen och lite erfarenhet så det kanske funkar bättre...

Jag ser det inte som att en kväll går till spillo för vi är troligen ändå så trötta att vi inte orkar göra något eller så, men det är ju så skönt att vakna och vara framme utan att den dagen går åt att resa också om ni förstår vad jag menar...

Det enda är att den ön vi vill minst till är kanske Paros och Naxos är inte jätte hög prio på heller, fast kanske kan vara bra att åka till en ö som man känner till bra och landa lite innan man ger sig ut i ekipaget:confused:

Vad tycker ni? Tar gärna emot åsikter för att kunna se från lite olika synvinklar...:D

/Alexandra

Bossew
2006-04-07, 07:56
fast kanske kan vara bra att åka till en ö som man känner till bra och landa lite innan man ger sig ut i ekipaget:confused:

Vad tycker ni? Tar gärna emot åsikter för att kunna se från lite olika synvinklar...:D /Alexandra

Jag vill gärna lägga mej första natten på en ö där jag tänkt stanna några dagar. Även om jag gillar att åka runt mycket känns det viktigt för mej att inte börja med flera resdagar på direkten.

Har på de flesta av mina tidigare resor startat på Naxos och har gillat att varva ner på en för mej välbekant ö även om jag oftast kommit sent.

När jag åker om 41 dagar :) landar jag på Samos men tar mej direkt till Fourni där jag tänker stanna 4-5 dagar. Både Samos och Fourni är nya för mej.

bosse