handdator

Visa fullständig version : Boende på Lefkas


lelo
2015-06-22, 11:37
Hej alla som har varit på Lefkas!

Jag funderar på att boka resa dit i början av Juli och funderar över vart man ska bo eller om Lefkas ens är en ö för oss. Det känns som att det mestadels står negativa saker om denna ö :eek:

Vi har kollat på att bo i Nidri men vill gärna ha närhet till en fin strand, och Nidri har jag inte hört så gott om, och bilderna ser inte speciellt inbjudande ut. Funderar på om det är bättre att bo i Perigiali? Eller hur är stranden där? Så har man iallafall en fin strand och gångavstånd till lite tavernor och liv i Nidri. Lefkas stad är inget ställe man skall bo på om jag förstått rätt?

Vi har tidigare bott i Lassi då vi varit på Kefalonia vilket var helt perfekt, gångavstånd både till underbart fin strand och "huvudstaden". Vill gärna ha det likadant på Lefkas om det går :rolleyes:

Kalimera
2015-06-22, 19:50
Funderar på om det är bättre att bo i Perigiali? Jag skulle nog satsat på Agios Nikitas i norr eller Vasiliki i söder. Stränderna på östkusten är inget vidare om jag ska vara ärlig.

lelo
2015-06-22, 21:31
Jag skulle nog satsat på Agios Nikitas i norr eller Vasiliki i söder. Stränderna på östkusten är inget vidare om jag ska vara ärlig.


Ärlighet vill jag ha! bye_bye Även om alla gillar olika så är det inte många som skriver att dem gillar stränderna på den sidan.. Vasiliki och Agios Nikitas, finns där något att göra på kvällarna eller måste man ha bil för att kunna ta sig till Nidri/Lefkas stad om kvällarna, om man vill strosa i affärer/sitta på tavernor?

Kalimera
2015-06-23, 10:31
Vasiliki och Agios Nikitas, finns där något att göra på kvällarna eller måste man ha bil för att kunna ta sig till Nidri/Lefkas stad om kvällarna, om man vill strosa i affärer/sitta på tavernor?Störst utbud finns i Vasiliki, men det finns även flera tavernor i Agios Nikitas. Strosa i affärer är det dock inte tal om. Men det beror förstås vad du menar med det. :)

Anna Pernilla
2015-06-23, 15:44
Jag älskar Lefkas! Bott i Nidri flera gånger. Vackert nej, men helt ok. Hyr scooter som jag åker på dagsutflykter. Stränderna är de bästa i Grekland tycker jag. Dramatiskt med de höga Bergen runt omkring. Agios Nikitas är jättecharmigt! Men för mig, allt för litet.

frank
2015-06-23, 21:08
Nidris omgivning dom höga bergen/grönskan samt Nidribukten med Scorpios och Meganissai tycker jag är mer än vackert.
Hyra bil/mc är att föredra när man bor i Nidri för att komma till dom mäktiga stränderna på västsidan där havet/stränderna är som ingen annanstans i Grekland.
Passa även på att ta en tur till Paleros=mysig byväg dit,det är en fint litet samhälle med ett mysigt centrum och ståtlig berg bakom sig, en stor långgrund sandstrand innan man kommer in i byn
Mvh Frank

simetra
2015-06-25, 09:26
Roligt att få läsa lite positivt Nidri... men vad är det egentligen som är så hemskt med stränderna där? Är de helt obadbara, eller...? Steniga, grumligt el smutsigt vatten? Rekommenderas badskor? Får inte fram ngn riktig info om detta men skulle gärna vilja veta :confused:

lelo
2015-06-25, 10:23
Håller med, kul att läsa LITE positivt om Nidri iallafall! Det är synd att det inte finns någon ort som är både mysig, fin strand och har lite större utbud om man vill kunna strosa i lite affärer osv om kvällarna (typ Naxos-stad eller Lassi) Det är lite tråkigt att behöva åka iväg varje gång man ska till stranden (i-landsproblem..flabb_flab).. Hur långt är det till dem finare stränderna från Nidri? Vad jag förstått får man iallafall räkna med 30-40 minuter enkel väg.. ?

Carina
2015-06-25, 16:46
Det är många år sedan vi var på Lefkas. Vi bodde i Nidri, stranden var väldigt liten men i övrigt helt ok vad jag minns. Men den kommer helt i skymundan när man ser de fantastiska stränderna på andra sidan ön.

Carina

Kajja
2015-06-25, 19:05
Hej! Vi var i Nidri för 5-6 år sedan. Kommer ihåg att stranden var "sådär" och något grumligt vatten men det är klart vi solade, badade och gottade oss endå:) Strosade på hamnpromenaden och åkte runt till bättre stränder. Vad jag undrar är: Har ni bestämt er för Lefkas?! Jag tycker att det låter som ni borde åka till Skiathos, Megali Ammos _B-anana Nära till allt. Bra bad. Underbara gränder + större shoppinggata. Finns lite bilder på min sida. bye_bye

simetra
2015-06-25, 21:33
Tack för svar ang. stranden i Nidri bye_bye

Kalimera
2015-06-26, 11:54
Roligt att få läsa lite positivt Nidri... men vad är det egentligen som är så hemskt med stränderna där? Är de helt obadbara, eller...? Steniga, grumligt el smutsigt vatten? Visst går det att bada vid stranden. Många gör det. Bild finns här (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/strand/lefkas_nidri.html).

Jag gillar Nidri, framförallt för de fantastiska omgivningarna, byn ligger extremt vackert som du kan se på översta bilden på denna sida (http://www.kalimera.se/grekland/lefkas/nidri.html).

simetra
2015-06-26, 19:26
Ja, där är ju faktiskt några som badar :D Vackra omgivningar och utflyktsbåtar, toppen!