handdator

Visa fullständig version : VM vs Grekland


jesper86
2006-04-05, 08:38
Enda tiden jag kunde ta ledigt i sommar är i Juni och då blir det ju självklart kykladerna som gäller. Men problemet är det att jag är väldigt fotbollsintresserad också. Vad tror ni om chanserna att se Sveriges matcher där nere? Någon som vet om SVT sänder matcherna live via nätet?

Om jag måste välja blir det ju Grekland eftersom resan är planerad sen länge men jag vill ju gärna glo på lite fotboll också :cool:

Ella
2006-04-05, 10:55
Ah, det är ju det bästa som finns, att sitta på en bar efter middagen och dricka öl och glo på fotboll i den varma natten! Jag var på Ios när det var VM sist och där visar de fotboll på storskärm i The Dubliners trädgård, och på många andra ställen också. På Naxos har nästan alla ställen på hamnpromenaden investerat i en tv, också, och visar såklart de matcher turisterna vill se. Förrförra året minns jag tydligt hur vi satt på en restaurang utan tv på Paros men lyckades övertala italienarna på pizzerian bredvid att slå om från sin match till Sverige-matchen.

Några kvällar senare vann Grekland sin kvartsfinal - eller om det var semin- och då blev det ju fest utan dess like. Smällare, flaggviftande och biltutande natten lång. Hundarna var inte glada.

Summa summarum så är det inga som helst problem - du kan se fotboll i Grekland! Dessutom får man chans att snappa upp fotbollstermer på grekiska av de ettriga kommentatorerna - hemma säger vi fortfarande "kårrner" när det blir hörna. Inlånat även i grekiskan, såklart, men fortfarande roligt.

JanssonJunior
2006-04-05, 12:47
Fotboll i Grekland - det finns inget bättre! Grekerna är ju minst sagt fotbollstokiga och är det EM eller VM då åker varenda TV fram. Under varma kvällar skarvas sladdar och antenner i förbannelse, de vill ju så gärna sitta utomhus och vråla! Kan bara gratulera dig till att vara i just Grekland under VM. Men hur var det nu? Grekerna kvalificerade sig inte ens va..?
De kommer kolla ändå, det är jag säker på!

Trevlig tur!

Kalimera
2006-04-07, 13:18
Kan bara gratulera dig till att vara i just Grekland under VM. Kan bara hålla med, det är ett rent nöje att kolla fotboll när man är i Grekland. Framförallt när Grekland spelar, men Sveriges matcher smäller också högt.

Men hur var det nu? Grekerna kvalificerade sig inte ens va..?Tyvärr inte. :(

jesper86
2006-04-13, 08:38
Det låter ju kanon med VM. Jag kan också meddela att jag och min kompis bokat resan till Grekland.

10 Juni- 2 Juli_B-anana

Masouraki
2006-04-13, 08:51
Kommer också att va i Grekland och följa VM där_B-anana _B-anana

Frappe
2006-04-13, 10:35
Nu var ju ursprungs frågan om man kan se Sverige spela i Grekland!
Och jag det borde du kunna Eurosport sänder ju en hel del matcher sen lär ERT sända för fullt! Om du kan se på SVT vet jag inte!



Camilla som kommer vara i Tyskland och se några matcher klapp_klap klapp_klap

Patrik S
2006-05-27, 14:33
Instämmer i de föregående talare som beskriver hur kul det är att sitta på någon servering och kolla på VM tillsammans med ett gäng glada entusiaster. Förra året lyckades vi tajma VM i ishockey och lyckades med konststycket att se TVÅ matcher samtidigt. Detta p.g.a. att finnarna ville se "sin" match samtidigt som vi ville se Sveriges match.
Det allra roligaste minnet är dock när vi var på Rhodos i samband med EM i fotboll och fick se grekerna vinna semifinalen. Snacka om karnevalstämning efter slutsignalen! I supermarketen var de malliga över bedriften och var övertygade att grekerna även skulle vinna VM. Så blir det ju inte eftersom de inte deltar, men jag hoppas på några högtidsstunder framför TV:n på kvällskvisten.

pawik
2006-05-27, 15:11
Instämmer i de föregående talare som beskriver hur kul det är att sitta på någon servering och kolla på VM tillsammans med ett gäng glada entusiaster.


Så har det ingalunda alltid varit. Kommer ihåg 1994 på Patmos. Sverige hade ett kanonlag och skulle möta Kamerun i första matchen. Kamerun hade 1990 i Italien gjort ett jättebra VM. Matchen tog sin början och jag satt nere i ett utekaffe vid hamnpromenaden och tittade. Vid 1-1 och med 35 minuter
att spela var klockan 2400 och tvn stängdes abrupt av. Förhandlingar hjälpte inte. Det blev att lomma hemåt utan vetskap om resultatet. VM gick vidare och till den klassiska Rumänienmatchen hade vi hunnit hem så den upplevde jag i dess helhet som tur var.
Detta är alltså bara 12 år sedan. På dessa 12 år har marknadsföringen av och intresset för fotboll ökat högst påtaglig. I år lär man nog kunna se de flesta matcher nere på öarna.

/pawik

SteffTee
2006-05-30, 12:46
Så har det ingalunda alltid varit. Kommer ihåg 1994 på Patmos. /pawik

Nä -94 var det lite värre med TV-tittandet men det berodde då på att matcherna sändes mitt inatten och Greklands energipolitik ställde då upp regler vilket gjorde att det mesta stängde vid midnatt eller strax därefter. Även barer och discon.
Numera är det däremot en fest att se fotboll i det fria. Dricka pilsner och få röka fritt...härligt. Jag har själv sett ALLA EM och VM sedan 1988 i Grekland. Fantastiska upplevelser, allt från svenska fiaskot i Italien -90 till succen -94.
Detta år är resan planerad till 13jun-06jul