handdator

Visa fullständig version : Mer av Syros


Hasse
2015-06-14, 21:37
Sååååå kära i Syros som vi blev, fjolårets resa är nästan oförståeligt kvar som något enormt bra, en riktig fullträff _B-anana klapp_klap


Det är ingen stor ö till ytan, det finns inte några höga berg och en hel del yta som är glest bebyggd känns som ganska ointressant. Längs västra kusten, östra också men mest sydkusten så finns en hel hoper riktigt trevliga orter. Kini är flitigt nämnd i forumet, vi ska ta tag i Kini lite mer nu när vi snart kommer tillbaka dit. Finikas, Megas Gialos, Vari, Azolimnos är flera andra pärlor vi måste ge mer tid än de få timmar vi var där i fjol.


Men det finns nog lite mera, vi vill ha lite mer av det som kanske ligger lite utanför vägarna, orterna osv.


Har någon lite mer erfarenhet än de nämnda orterna, något som kanske ligger lite vid sidan av huvudvägarna, busslinjens fasta hållplatser?

Eller finns det några dolda pärlor inne i VACKRA Ermoupolis, någon liten oas eller ett smultronställe bakom de stiliga marmorbelagda gatorna kring stora Miaouli-torget och hamnpromenaden?


Det ska bli en ny upptäcktsfärd, numera hittar vi hyfsat på ön och får vi nya infallsvinklar av vår erfarenhet kan vi kanske välja bort lite av vad vi redan sett och upplevt.




/Hasse:cool:

Kalimera
2015-06-15, 16:26
Kini är flitigt nämnd i forumet, vi ska ta tag i Kini lite mer nu när vi snart kommer tillbaka dit. Jag tycker att Kini är mer en kvällsby än en dagby. Det är väldigt mysigt att sitta längs med vattnet och äta en god middag i sällskap med solnedgången. Stranden är ju inte mycket att hurra för, men det är ju nära till Delfini beach. Om ni har möjlighet bör ni ge Kini en chans på kvällen, det är ju nära till Galissas (om det är där ni ska bo).

Hasse
2015-06-16, 09:42
Vi var två gånger i Kini i fjol, båda under dag- respektive tidig kvällstid så ett par besök igen nu snart på senare kvällstid kommer definitivt att göras.


Vi såg alldeles för lite av Kini och eftersom den byn mer eller mindre är närmast Galissas där vi ska bo så får Kini ny chans. Galissas ska vi försöka vara så lite i som möjligt även om kvällslivet där visserligen är hyfsat gemytligt men det finns SÅ mycket annat att göra har vi insett.



/Hasse:cool:

Kalimera
2015-06-16, 14:26
Det finns (fanns i alla fall) en bok om Ermoupolis som beskriver stadens historia på ett mycket bra sätt. Boken tar upp kvarter för kvarter och berättar om många hus, vad som fanns där tidigare, hur gamla de är o.s.v. Hittar ni den så kommer ni tycka om Ermoupolis ännu mer. Finns kartor i boken också, så ni missar inget av denna vackra stad.

Hasse
2015-06-16, 15:48
Det finns (fanns i alla fall) en bok om Ermoupolis som beskriver stadens historia på ett mycket bra sätt. Boken tar upp kvarter för kvarter och berättar om många hus, vad som fanns där tidigare, hur gamla de är o.s.v. Hittar ni den så kommer ni tycka om Ermoupolis ännu mer. Finns kartor i boken också, så ni missar inget av denna vackra stad.



Jag känner till åtminstone en bokhandel modell större som ligger längs hamngatan, kan ju gå in där och fråga

Annars har Ermoupolis så mycket att det skulle engagera oss i månader, effektiv tid så vi ska försöka sålla ut vad vi vill fortsätta med efter förra årets förälskelse. Jag har bl.a ett uppdrag att utföra som kanske så här är dumt att nämna, men det tänker jag benhårt hålla på tills vi har kommit hem. Det kan påverka våra aktiviteter i positiv mening, eller kanske inte alls så mer om det i höst någon gång (i skriven form).


Men vad jag suktar mer efter är vad det kan gå att hitta utanför Ermoupolis och alla badorter på södra sidan mm. Platser, vyer, människor och annat som finns "där vägen tar slut" så att säga.


Jag har några uppslag men konkreta, egna upplevda saker och ting är alltid mer spännande.



/Hasse:cool:

Kalimera
2015-06-21, 16:17
Men vad jag suktar mer efter är vad det kan gå att hitta utanför Ermoupolis och alla badorter på södra sidan mm. Platser, vyer, människor och annat som finns "där vägen tar slut" så att säga.:Åk till Saint Michalis på norra ön om ni inte har varit där tidigare, där tar alla vägar slut. :)

Hasse
2015-07-13, 13:49
Det finns (fanns i alla fall) en bok om Ermoupolis som beskriver stadens historia på ett mycket bra sätt. Boken tar upp kvarter för kvarter och berättar om många hus, vad som fanns där tidigare, hur gamla de är o.s.v. Hittar ni den så kommer ni tycka om Ermoupolis ännu mer. Finns kartor i boken också, så ni missar inget av denna vackra stad.




Jag fick tag i en bok jag köpte som alldeles säkert är den du menar. Den är senapsgul på omslaget med en lite "halvsolkig" bild av stadsdelen Vaporia i morgonljus på framsidan. Den har titeln "Syra" (en av flera märkliga stavningar av Syros) History Sightseeing, Guide - book. ISBN-numret finns näst längst bak - 960-220-708-6 är det. Tassos Anastassiou har skrivit den, tydligen 2002 men det står även "Copyright 1993".


Pratar vi om samma bok, Janne ?



/Hasse:cool:

Lissi
2015-07-13, 21:40
Åk till Saint Michalis på norra ön om ni inte har varit där tidigare, där tar alla vägar slut. :)

Håller med! Jättefint!

Lissi

Malina
2015-07-13, 21:48
Vi var på Syros en dag när vi irrade omkring bland öarna.Hade tagit en billig sista minuten till Samos och därifrån skulle vi ta oss till Cykladerna...
Jag tyckte mycket om det lilla vi upplevde och skulle gärna återvända.

Kalimera
2015-07-14, 09:35
Jag fick tag i en bok jag köpte som alldeles säkert är den du menar. Den är senapsgul på omslaget med en lite "halvsolkig" bild av stadsdelen Vaporia i morgonljus på framsidan. Den har titeln "Syra" (en av flera märkliga stavningar av Syros) History Sightseeing, Guide - book.Jag har inte kvar boken, men av din beskrivning så är det samma bok som jag köpte på Syros.