handdator

Visa fullständig version : Amorgos tips från besviken Naxos-familj


dega
2015-06-13, 23:01
(Postade detta i Naxos först men hör nog mer hemma i denna tråd) hittade inte hut man flyttar..

Hej, vi är Två vuxna & två barn (1&3 år) som just nu befinner oss på Naxos (Agios Prokopios) efter att ha spenderat en fantastiskt vecka i Aliki, Paros, följt av en magisk vecka på Koufinissi. Vi har två veckor kvar, som vi hade tänkt vara på Naxos MEN nu känns detta resmål helt fel för oss, sist vi var här älskade vi det men nu kändes stränderna för packade, för mkt trafik för att barnen ska "känna sig fria" & så är vi missnöjda med boendet på Ioanna (trevligt hotellområde men rummen luktar mögel & är smutsiga mm). Våra frågor:

- Vi har förbokat ioanna för två veckor & betalat deposition 30%, om vi bara stanna ett par dagar, har de rätt att kräva mer än vår deposition?
- Några tips på var vi ska nu (reser hem från Santorini om två veckor). Vi har länge drömt om Amorgos, tips på bra boenden i Aegiali? (Barnvagnsvänlig utan för många trappor)Helst lägenhet som är fräsch/ren. Visst är väl stranden bra för småbarn?

Tacksam för er hjälp!

Malina
2015-06-13, 23:36
Aegali borde vara perfekt för dig och små barn! Boende vet jag inget om,men det kommer säkert tips! Lycka till!

Thira
2015-06-14, 07:21
Amorgos är en otroligt vacker ö men jag skulle inte kalla den barnvagnsvänlig. Den är backig och nästan hela ön består av ett berg i princip.
Aegiali är nog ok med barnvagn och ska ni endast stanna där så går det nog bra, men ni lär ju vilja göra utflykter runt ön, se det fantastiska klostret t.ex?
Dit upp är det mängder med trappsteg.
Kolla lite på Antiparos (eftersom ni har småbarn och redan varit på Koufonissi) är mitt förslag eller kanske Sifnos (även om den ligger lite dumt till) men båtförbindelserna Naxos - Sifnos kan vara lite luriga (eftersom det inte är högsäsong ännu) och det kan hända att ni, i sådana fall, måste byta båt på Paros. Fast såg nu att ni ju har hela två veckor ffr er.

Thira
2015-06-14, 08:57
Angående boendet så beror det på vilken överenskommelse ni hade från början. Men först, har ni påtalat problemen med boendet för ägarna?
Det är nog det första de kommer säga att ni skulle gjort.

Kanske kan de förbättra er vistelse i lägenheten?

Att ni ångrar er delvis pga att ni inte gillar Naxos längre har de ingen skyldighet att ta hänsyn till så klart. De förlorar ju en hel del pengar om ni lämnar rummet nu.

dega
2015-06-14, 09:54
Tack för svar!
Jo, vi har påtalat mögellukten. Ägarna och de som arbetar här är verkligen trevliga men de var väl medvetna om möglet, sa att de hade problem i några av rummen och föreslog att vi skulle vädra. Det känns inte så trevligt att ha sina småbarn sovandes i ett mögligt rum & vädra gör man ju inte gärna på kväll/natt med tanke på myggen. De har nu även erbjudit oss att byta rum när andra gäster lämnar men rummen verkar ha samma standard och svårt att känna möglelukten när först kommer, då det stinker av stark klorin efter deras städningar. Vi känner att vi bara vill här ifrån nu men vet inte våra rättigheter. Vi hade ju sagt att vi skulle stanna 12 dagar men vi hade ju inte räknat med mögelrum... Vi tycker att vi borde få åka efter 3-4 dagar som depositionen täcker men ägaren sa (i trevlig ton) att vi måste betala hela vår vistelse...

Tar fortfarande tacksamt emot tips på boende i Aegiali! Vi kommer nog mest hänga där, kanske någon dagsutflykt. Vi hittade en passande snabbåt till Amorgos från Naxos på bara drygt en timme om två dagar, så det alt lockar..

Sifnos har vi varit på, det var super. Ska kolla Antiparos..

Tack!

Thira
2015-06-14, 10:01
Tack för svar!
Jo, vi har påtalat mögellukten. Ägarna och de som arbetar här är verkligen trevliga men de var väl medvetna om möglet, sa att de hade problem i några av rummen och föreslog att vi skulle vädra. Det känns inte så trevligt att ha sina småbarn sovandes i ett mögligt rum & vädra gör man ju inte gärna på kväll/natt med tanke på myggen. De har nu även erbjudit oss att byta rum när andra gäster lämnar men rummen verkar ha samma standard och svårt att känna möglelukten när först kommer, då det stinker av stark klorin efter deras städningar. Vi känner att vi bara vill här ifrån nu men vet inte våra rättigheter. Vi hade ju sagt att vi skulle stanna 12 dagar men vi hade ju inte räknat med mögelrum... Vi tycker att vi borde få åka efter 3-4 dagar som depositionen täcker men ägaren sa (i trevlig ton) att vi måste betala hela vår vistelse...

Tar fortfarande tacksamt emot tips på boende i Aegiali! Vi kommer nog mest hänga där, kanske någon dagsutflykt. Vi hittade en passande snabbåt till Amorgos från Naxos på bara drygt en timme om två dagar, så det alt lockar..

Sifnos har vi varit på, det var super. Ska kolla Antiparos..

Tack!

Ok, ja och det är klart, ska ni hyra bil så kan ni ju ta er till andra platser också. Men bara en liten förvarning, Egiali är litet och två veckor där kan nog kännas långt. Men det är också väldigt mysigt så klart.
När jag bodde där så bodde jag upp i backen och det är nog rätt kämpigt att ta sig upp där med barnvagn. Men jag vet att flera här i forumet har bott på Mikes som ska vara superbra med fina rum och vacker utsikt. Om du tittar i Sunnys gamla tråd Pireus Amorgos så tror jag hon skrivit om boendet där.

http://www.booking.com/hotel/gr/mika-c.sv.html

inkfish
2015-06-14, 10:17
Mikés har väl bara små vanliga hotellrum? Med två barn behöver man nog studio eller lägenhet och jag skulle kika nere längs stranden, eftersom det är trappor eller backar till precls allt annat i Egiali. Det enda jag kan komma på namnet på längs vägen bakom stranden är Lakki village. Även Askas pension ligger nere i dalen. Men jag vet inget om något av dem, tyvärr.

Jag har just kommit hem från Amorgos och bodde de fyra sista nätterna på ett jättemysigt boende i Egiali, men det var absolut inte barnvänligt. Först trappor, sedan brant backe, sedan risig stig.

Thira
2015-06-14, 10:32
Ja, jag avråder faktiskt för första gången att resa till Amorgos eftersom det är en opraktisk ö med barnvagn och eftersom ni är missnöjda med Naxos så känns det extra viktigt att ni får det bra och praktiskt bekvämt på er nästa ö. Men ni bestämmer så klart själva. Och utan tvekan så är Amorgos jättevackert.
Med lite äldre barn kan hela ön vara ett enda stort äventyr dock.

inkfish
2015-06-14, 10:49
Jag tror inte heller att Amorgos är idealiskt med en ettåring och en treåring i två veckor, faktiskt. Inte om man, som du dega, länge drömt om Amorgos. Nu riskerar jag väl få på skallen hur jag än formulerar mig för det får man lätt, så fort man uttrycker något som inte är odelat positivt, det är alltid någon som tycker att man trampar på hens favorit - men jag tror inte att man fullt ut upplever Amorgoseffekten om man hänger i Egiali i två veckor. Jag tror inte att man upplever det man drömt om, ifall man drömt om Amorgos.

Stranden är barnvänlig och fin, men ni har redan haft ännu finare små barnparadis i Alyki och på Koufonissi. Och själva byn är, med sina souveniraffärer, mer turismpräglad än Katapola. Den är dessutom skräpigare. Med alla trappor skulle ni ha väldigt liten yta att röra er på under två hela veckor.

Jag älskar Katapola och trivdes inte alls lika bra i Egiali. Fördelarna för mig där är området: Levrosso beach på andra sidan viken är underbar, liksom vandringsavstånden till de fina byarna ovanför. Och jag bodde jättefint hos en väldigt rar familj så dem vill jag gärna återvända till. Men att bara hänga i byn Egiali, utan att göra utflykter till resten av ön, skulle vara att missa största delen av Amorgosupplevelsen för mig. Amorgos är så storslaget men man känner inte riktigt det i Egiali. Tycker jag.

Tror du inte att det finns ett finare, mindre befolkat alternativ för er längre söderut på Naxos?

dega
2015-06-14, 10:53
Ja, jag avråder faktiskt för första gången att resa till Amorgos eftersom det är en opraktisk ö med barnvagn och eftersom ni är missnöjda med Naxos så känns det extra viktigt att ni får det bra och praktiskt bekvämt på er nästa ö. Men ni bestämmer så klart själva. Och utan tvekan så är Amorgos jättevackert.
Med lite äldre barn kan hela ön vara ett enda stort äventyr dock.

Vi tänkte faktiskt mest hålla oss nära stranden och gå in och äta middag i stand. Att det är litet gör oss inget faktiskt. Vi försöker fortfarande hitta bra boende nära stranden på amorgos.

Vi håller er uppdaterade.

Vi vet dock inte hur vi ska göra med vår deposition på hotellet. Läste precis att vi inte avtalat något om att vi måste betala hela vistelsen bara för vi betalat vår deposition. Någon som vet vad man har för laglig rätt?
De borde ligga i allas intresse att alla blir nöjda.

inkfish
2015-06-14, 11:27
Jag tänkte bara tillägga, dega, att oavsett vad jag skrev, så gå på er känsla. Det är så oerhört olika vad man söker, och hur man upplever olika ställen.

Netwolf
2015-06-14, 11:32
MEN nu känns detta resmål helt fel för oss, sist vi var här älskade vi det men nu kändes stränderna för packade, för mkt trafik för att barnen ska "känna sig fria"
Jag förstår precis hur du känner det. Agios Prokopios i turistsäsong är hemskt och speciellt med barnvagn. Trångt och rentav helt livsfarligt att ta sig fram. Sista vi var där i juni månad, gav vi upp efter ett dygn och flydde ön.
Precis som många andra, så rekommenderar jag Egiali, då resten av ön inte lämpar sig för de små. Men Egiali är en mkt trevlig ort och har en härlig långgrund sandstrand.

Nu riskerar jag väl få på skallen hur jag än formulerar mig för det får man lätt, så fort man uttrycker något som inte är odelat positivt, det är alltid någon som tycker att man trampar på hens favorit

Nä, nu går skam på torra land! Att du har mage att.. Nä, skämta bara :D Klart man får uttrycka sin egen åsikt utan att någon ska känna sig förnärmad. Även fast vi lever i det lättkränkta tidevarvet, där alla ska försvara sitt :)

/Netwolf

inkfish
2015-06-14, 11:35
Nä, nu går skam på torra land! Att du har mage att.. Nä, skämta bara :D Klart man får uttrycka sin egen åsikt utan att någon ska känna sig förnärmad. Även fast vi lever i det lättkränkta tidevarvet, där alla ska försvara sitt :)


Tack! Puh ... :o

Sunny12
2015-06-14, 11:45
Kan inte säga att Mikes hotell är barnvänligt..de är trappor upp till rummen, ingen hiss..Rummen är inte så stora..annars var det toppen för mig som ensamresenär.
Det finns flera hotell nära den långa stranden i Egiali, som kan passa, där rummen är på markplan med altan, kolla på Booking.com.. kommer inte ihåg namnen på dem.
Jag trivdes bättre i Egiali än i Katapola pga av de tre fina byarna alldeles inpå och härliga vandringar.
För små barn passar stranden perfekt i Egiali.

Hoppas ni hittar en bra lösning på Ert boendeproblem.

Sunny bye_bye

yannis
2015-06-14, 12:24
Om ni bestämmer er för Amorgos är Lakki Village, som Inkfish skriver om, ett bra alternativ för barnfamiljer. Nära den bra stranden och en pool inom området och legplats för barn. Man har olika storlekar på boendet, tom lägenheter.
Går att boka på deras hemsida. På booking.com brukar bokningsbolaget ha begränsat med studios att tillgå.
Vi har själva inte bott där, men suttit på deras servering många gånger. Köpt en öl för att sitta nära havet för att ta bad.
Birgitta.

dega
2015-06-14, 14:04
ja, tack alla för supporten! Vi förstår att Amorgos inte blir samma upplevelse med två små.. nu handlar det dock snarare om en vecka istället för två, ifall vi åker dit (blir 4 dagar här och kanske någon extra dag på santorini). Vi tänkte att ifall vi tar snabbbåten, så går den till katapola och då kunde vi kanske passa på att stanna där första natten, eller sista, så att vi får uppleva lite mer än Aegiali. Förhoppningsvis kan vi åka upp till någon by också! Vi dealar med Lakki Village (var rätt dyrt) har inte hittat så många alternativ vid stranden. Men ja, vad svårt det är när man inte vet vad man får... kanske hade söderöver på Naxos varit bättre (enklare lösning)..?

Kalimera
2015-06-14, 14:22
Vi vet dock inte hur vi ska göra med vår deposition på hotellet. Läste precis att vi inte avtalat något om att vi måste betala hela vistelsen bara för vi betalat vår deposition. Någon som vet vad man har för laglig rätt? De borde ligga i allas intresse att alla blir nöjda.Jag tycker nog ni har rätt att flytta utan att betala för hela vistelsen. Nu vet jag inte hur mycket mögeldoft det är, men oavsett är det inte vad man förväntar sig när man bokar. Ni kan ju, som någon skrev, säga att barnen är allergiska.

inkfish
2015-06-14, 15:14
En vecka istället för två är ju helt andra förutsättningar, då tror jag att Egiali kan bli fint, i synnerhet om ni får se lite annat också.

Hoppas ni hittar en bra lösning! Vad gäller Naxos så borde någon kunna tala om ifall detsamma gäller nu som tidigare: att det blir lugnare om man tar sig längre söderut. Så var det i alla fall "förr".

Vad gäller att komma komma loss från boendet där ni är hade jag nog försökt köra "eftersom vi inte kan ha kvar barnen i rum med mögel så tänkte vi flytta nu, och vi betalar för de nätter vi bott här. Ni kan ju hyra ut för resten av tiden till någon annan" - i övertrevlig ton med stort leende. För att kolla hur det togs emot.

Fripp
2015-06-14, 19:54
Hej!

Vi kommer åka till Egiali om två veckor och har bokat studio hos Fanis rooms, precis vid stranden. Vi har inte varit på Amorgos tidigare och åker med tre barn i åldrarna tre, sex och sju år. Men vad det låter som så kan det kanske vara ett boende värt att kolla upp!?

Lycka till!
//Fredrika

Malina
2015-06-14, 22:14
Jag förstår att ni inte gillade Prokopios.Vi bodde i utkanten av P. förra året och hotellet var det absolut inget fel på,MEN detta gytter av trånga gator,trafik,butiket osv,när man skulle ta sig ner till stranden!!!Gillar absolut inte Prokopiosstranden-alldeles för trång och full av lulllull! INTE OK! Vi valde att ta en annan väg och då kom man direkt ner till Agia Anna som har en helt annan atmosfär.

lemon
2015-06-15, 17:29
Vi bodde på Askas i Egiali ifjol. Det ligger fem minuters promenad från stranden och 10 från stan. Lugnt, vänligt, fräscht och familjärt. Vi bodde i hotellrum, men de kanske även har större lägenheter.
De hämtar i minibuss vid ankomst i Katapola.

Stranden i Egiali är bra, men rätt långtifrån Koufonissi- eller Naxoskvalitet.

Det är ett par år sedan vi var på Antiparos med yngre barn, men vid de tillfällena upplevde vi ön och byn som väldigt trevlig. Mycket begränsad, i princip obefintlig, trafik i byn, hyggliga stränder, fint vatten och skön atmosfär.

Trist att Ioanna och Ag Prokopios blev fel för er.

Hoppas ni får två bra veckor!
/Magnus

kize
2015-06-15, 18:07
Tråkigt med er upplevelse av Prokopios och hotellet. Vi har aldrig bott på det hotellet, däremot på ett annat hotell som tillhör samma familj, hotell Agios Prokopios och alltid varit mkt nöjda.
Visst kan det vara rätt mycket folk i Prokopios men att beskriva det som någon gjorde med ordet hemskt är att ta i mer än nöden kräver. Stranden är lång o man kan lätt slippa både trängsel o lull-lull. Samma lull-lull finns i Agia Anna, åtminstone gjorde det så förra året i september.
Med små barn kan vi verkligen rekommendera Antiparos, barnvänlig by o en fin småbarnsstrand "Baby Beach". Otroligt långgrunt o nära bra tavernaor o olika boenden.
Önskar er en fortsatt bra resa!

Thira
2015-06-15, 18:11
En vecka istället för två är ju helt andra förutsättningar, då tror jag att Egiali kan bli fint, i synnerhet om ni får se lite annat också.

Vad gäller att komma komma loss från boendet där ni är hade jag nog försökt köra "eftersom vi inte kan ha kvar barnen i rum med mögel så tänkte vi flytta nu, och vi betalar för de nätter vi bott här. Ni kan ju hyra ut för resten av tiden till någon annan" - i övertrevlig ton med stort leende. För att kolla hur det togs emot.

fb_gilla

Usch jag hoppas verkligen det ordnar sig för er. Allt annat än trevlig semestersysselsättning att behöva tjafsa med boendet. En vecka i Egiali är en helt annan sak. Det kan säkert bli toppenmysigt. Lycka till!

Tomas N
2015-06-15, 20:12
Nedanför Agia Anna vid Plaka på Naxos så hittar ni Restaurang Three Brothers som driver tre hotell med pool och nära havet. Inte direkt småbarnsvänligt bad eftersom det är blåsigt med vågor och djupt vatten direkt men mycket lugnare och jättetrevlig ägarfamilj. Finns både rum och lägenheter.

Malina
2015-06-15, 21:58
Ja, hos Three Brothers har vi bott två gånger.Helt OK och SÅ nära stranden.

dega
2015-06-16, 22:22
Tack alla för tips & stöd!
Vi lämnade Ioanna på Naxos (Agios Prokopios) efter två nätter (vi betalade inte mer än depositionen som täckte ca 4 dagar). Vi hittade inget boende på nätet som passade på Amorgos (vågade inte chansa på att hamna i ett till mögligt rum igen), så vi åkte till Antiparos istället & är så lyckliga & nöjda igen! Bara att kliva i land på denna ö var underbart! Visste inte att det var så fantastiskt mysig by! Roligt med lite liv & rörelse efter ett par lugna veckor MEN på detta avslappnade & charmiga sätt. Ingen trafik på huvudgatan, min lilla treåring kan springa omkring igen utan att bli överkörd :) Strosa i fina butiker & massa mysiga restauranger/cafeer. Kika på fiskebåtarna i hamnen är också ett mysigt kvällsnöje! Stränderna är inte lika paradisvackra som på Koufonissi men helt ok - den här ön passar verkligen oss & vår lilla familj! Vi är lyckliga igen! Tack!

kari
2015-06-17, 12:01
Tack alla för tips & stöd!
Vi lämnade Ioanna på Naxos (Agios Prokopios) efter två nätter (vi betalade inte mer än depositionen som täckte ca 4 dagar). Vi hittade inget boende på nätet som passade på Amorgos (vågade inte chansa på att hamna i ett till mögligt rum igen), så vi åkte till Antiparos istället & är så lyckliga & nöjda igen! Bara att kliva i land på denna ö var underbart! Visste inte att det var så fantastiskt mysig by! Roligt med lite liv & rörelse efter ett par lugna veckor MEN på detta avslappnade & charmiga sätt. Ingen trafik på huvudgatan, min lilla treåring kan springa omkring igen utan att bli överkörd :) Strosa i fina butiker & massa mysiga restauranger/cafeer. Kika på fiskebåtarna i hamnen är också ett mysigt kvällsnöje! Stränderna är inte lika paradisvackra som på Koufonissi men helt ok - den här ön passar verkligen oss & vår lilla familj! Vi är lyckliga igen! Tack!

Så b r a at det ble en lykkelig løsning klapp_klap

Mollybus
2015-06-18, 14:24
Tack alla för tips & stöd!
Vi lämnade Ioanna på Naxos (Agios Prokopios) efter två nätter (vi betalade inte mer än depositionen som täckte ca 4 dagar). Vi hittade inget boende på nätet som passade på Amorgos (vågade inte chansa på att hamna i ett till mögligt rum igen), så vi åkte till Antiparos istället & är så lyckliga & nöjda igen! Bara att kliva i land på denna ö var underbart! Visste inte att det var så fantastiskt mysig by! Roligt med lite liv & rörelse efter ett par lugna veckor MEN på detta avslappnade & charmiga sätt. Ingen trafik på huvudgatan, min lilla treåring kan springa omkring igen utan att bli överkörd :) Strosa i fina butiker & massa mysiga restauranger/cafeer. Kika på fiskebåtarna i hamnen är också ett mysigt kvällsnöje! Stränderna är inte lika paradisvackra som på Koufonissi men helt ok - den här ön passar verkligen oss & vår lilla familj! Vi är lyckliga igen! Tack!

Läst och följt tråden och jag är glad att höra att det löste sig för er. klapp_klap_B-anana