handdator

Visa fullständig version : barnemat..


jørn
2006-04-04, 18:22
Hei, vi skal til naxos i august. vi har vært der flere ganger, men i år er det første gang vi skal reise med barn og jeg lurer derfor på om vi bør ta med oss mat (hun er rundt 10 mnd når vi drar) til barnet fra norge eller om man kan få kjøpt bra barnemat i butikkene der?

Nausikaa
2006-04-04, 20:19
I hvert fall på de større supermarkedene (det ligger et bra et midtveis mellom Naxos by og Agia Anna) var det ganske godt utvalg i barnemat da vi var der med ettåring for to år siden. Middagsglassene var helt greie (men veldig finmoste), grøttypene de hadde, var derimot utrolig søte og klissete i forhold til dem vi får i Norge. Jeg ville nok tatt med en grøtpakke eller to hvis datteren din fortsatt spiser en del grøt.

Outi
2006-04-11, 09:54
Hej!
Här får du min erfarenhet av ämnet: Vi var på Kreta förra året med vår dotter som då var 7 månader. Vi tog med oss all mat (burkmat, gröt) och även blöjor och dylikt. Vi ville ha med burkmat för att slippa stå och laga mat. Blöjorna skulle vi kunnat köpa på plats för utbudet var bra, men barnmaten var bra att ha med eftersom utbudet var dåligt. Nu är ju Naxos stad och byarna runt omkring lite större så det kanske inte är något problem med utbudet. Men en annan aspekt är den att även om det skulle finnas barnmat så är smaken ofta helt olik den som barnet är van med hemifrån. Det vet jag av erfarenhet eftersom jag besöker Finland frekvent; där smakar barnmaten annorlunda, ibland även om man hittar samma märke och samma maträtt som den man har köpt här hemma i Sverige. Detta kanske inte är något problem om man har ett barn som äter ”allt”, i vårt fall begränsades utbudet av en kräsen tjej som dessutom har laktosintolerans. Så min rekommendation är att ta med mat (barnmat och gröt) om det är möjligt, då slipper man ju även letandet.
Hälsningar,
Outi