handdator

Visa fullständig version : Skiathos!


yoshi
2006-04-04, 15:02
Hejsan alla!
Jag är alldeles ny här på forumet och har några frågor: Jag har varit i Grekland flera ggr och bott i tex Aten, Loutraki, på Kos,Egina mfl ställen.
Nu ska jag och min pojkvän åka till Skiathos på semester i början av september-om jag inte missminner mig så är vädret som en bra svensk sommar då =0)
Jag undrar helt enkelt ifall någon som har varit där har några trevliga tips? Tex om det går smidigt att på egen hand åka på utflykter till närliggande öar ? Mysiga tavernor?

Hoppas på många svar!!!
MVH,Åsa

Masouraki
2006-04-04, 15:08
Hej och välkommen till kalimerabye_bye
Ni kommer att älska Skiathos.Hyr en vespa och åk runt ön.Ni tar er lätt till närliggande öar.Skopelos måste ni besöka.Men tänk på att skiathos är lite dyrare än andra grekiska öar.
Ha en trevlig vistelse på Skiathos:)

yoshi
2006-04-04, 15:25
Hej!! Tack för det supersnabba svaret!! Det är inte fel tidpunkt att åka dit när jag åker? Jag menar vill ju gärna ha lite olika tavernor att välja på och så...? Själv tror jag inte det ,men jag har ju ingen aning-vi åker 5-12/9?
//Åsa

malou
2006-04-05, 00:04
Om du søker på sunnybanana finner du hvert busstopp og dermed også den enkelte stranden på Skiathos beskrevet. Fin informasjon. Det er lett å ta seg frem på øya. Selve byen er så som så - men smaken er jo forskjellig. bye_bye Hilsen Malou

Jayo
2006-04-05, 03:47
Jag bor halva året på Skiathos och september är min favoritmånad! Helt rätt tid, alltså! I gamla hamnen kan du ta båtturer runt Skiathos eller till andra öar. Det finns t.ex. en dagtur som går till Skopelos och Alonysos. Chansen är stor att du får se delfiner under den turen. Sedan går det en badbåt till en liten ö som heter Tsougria. Stranden där är en av mina favoritstränder här. Ön är liten och det bor inga människor på ön, men vill man ströva omkring på Tsougria så finns där en ruin, en gammalt olivoljepresseri. Ta med kameran!

Masouraki
2006-04-05, 07:57
Då ni åker är det underbart på Skiathos.Lagom varm på dagarna,härliga kvällar och vid den tiden på året så är det grekerna själva som mest semestrar på ön.Har ni bestämt var ni ska bo?Skiathos har bra shopping också_B-anana

MonicaC
2006-04-05, 13:42
September är perfekt !
Lagom varmt på land och perfekt badtemperatur...man kan ligga i hur länge som helst !
Ang restaturangtips kan ni kolla i ett tidigare inlägg med många bra tips. Och dessa håller alla öppet under den tidsperiod ni är där.

Annars vilka stränder som är bäst så ta bussen och hoppa av efter vägen och ni kommer garanterat att bli nöjd ! Der flesta tar sig bort till busshållsplats 26 för där finns ju Koukounaries och Banana beach men även den lite mindre Abelakia. Så det är bara att välja och vraka. Och det går faktiskt att hitta egna små stränder också om ni vill ha det...... Hyr vespa och åka till norra sidan av ön eller bussen på södra delen.

Ha en skön semester !

/ Monicabye_bye

yoshi
2006-05-11, 12:14
Hallojsan! Vi ska bo på ett lägenhetshotel som heter Nefi? Har ingen aning om det är ett bra hotell,men enligt Airtours katalog och hemsida ser det mysigt ut och verkar ligga bra till?
//Åsa

maddan
2006-05-29, 09:54
Hej Åsa,ni gör alldeles rätt i att åka till skiathos,Har varit bofast i Grekland 6 år men numera hemflyttad till sverige.Jobbade på många olika öar och men skiathos för mig är den perfekta semesterön.Hög klass på shopping och mycket kvalitet för pengarna om ni bara håller er undan turistfällorna i början av hamnpromenaden.jättefina genuina tavernor i den gamla stadsdelen av skiathos stad,dvs upp en bit från huvudstråket mot kyrkan in bland gränderna. bla en som heter resturant 1901 och i närheten av den oxå en jättetrevlig tavern med levande musik med en stenmur runtikring(VÄLDIG PRISVÄRDA GRILLTALLRIKAR) för lite goda drinkar finns precis ovanför hamnen en lång stentrappa där det är bord och stora kuddar utlagda längs marken och där är det riktigt chill med riktit smarriga drinkers..testa daquirin..och alldeles nedanför finns den "bästa fisktavernan i mitt tycke" utmärker sig med blå bord och stolar..vad gäller stränder kan jag oxå rekommendera er att åka till ön TSOUGRIA ca 10 min m badbåt från hamnen och kostar ett par euro.Båtarna går varje halvtimme ca mellan typ 9-12 och sista båten tillbaka vid 15.30-tiden.Det är en underbart vacker liten badvik med enkel servering(pröva gärna dagens fisk med lite grekisk sallad till och en mythos-mums) inte så mycket folk,kan vara skönt då mång
a av stränderna på skiathos är packade och man ligger som sillar.. Tja det var lite av mina tips-ni kommer få en toppensemester hursomhelst-ha det gott!!/madde ps.glömde säga att i samma hamn dvs. den gamla hamnen finns oxå dagturer till en väldigt vacker vit klapperstensstrand som heter Lalaria(kristallklart vatten och dramatiska bergväggar),eller varför inte hyra en egen liten utombordare vid megali ammos straden och ta sig dit på egen hand ..rekommenderas varmt!!!:)

Soleil
2006-07-31, 08:32
Vi hade tur, vi såg "massor" av delfiner strax utanför Skiathos stad på vår båttur till Skopelos-Alonissos! Tidigare har det varit bara några stycken. En fin upplevelse verkligen!
Soleil

Buckskin
2006-08-14, 09:30
Hej!

Kom tillbaka från Skiathos den 1 augusti och längtar verkligen tillbaka. Någon som känner till några lediga jobb på ön?...;-) Skiathos är en helt underbar ö men visst utkristalliserades en del favoriter. När det gäller restauranger fastnade vi framförallt för tre stycken: Asprolithos - I slutet (eller början, beroende på var man kommer i frång) av gågatan och bakom skolan ligger denna trevliga restaurang. Lugn och skön atmosfär med god mat. Bonaparte - Efter en kort avstickare från gågatan finner man denna svenskägda restaurang. Med en meny som får munnen att vattnas och mat som bör göra den kräsnaste restauranggäst nöjd är detta etablissemang ett måste. 1901 - I de mysiga gränderna mellan gågatan och den gamla hamnen ligger denna lugna och romantiska restaurang. Njut av ett glas vin och lite god mat i den underbara omgivningen. Slutligen så finns det ju alltid plats för en Gyros på Niko´s.

En drink på "drinktrappan" vid den gamla hamnen är ett måste. Så varför inte prova en Mai Tai på "Seven Steps" eller "Rock´n´roll bar". På "Main Street" på gågatan går det att få, självfallet för en summa pengar" en mycket trevlig Strawberry Daiquiri.

När det gäller stränder finns det en hel del att välja mellan. Vår favorit blev Mandraki. En strand som trots att det var högsäsong inte blev så överbefolkad som många av de andra stränderna blev. Fin sand, underbart vatten gör detta strandbesök till ren njutning. Banana och Kokounaries går ej heller av för hackor.Dessa kan dock uppfattas som lite trånga under högsäsong. Självklart rekommenderas även Lalaria, en strand som man inte får missa under ett besök på Skithos.