Visa fullständig version : Ovanligt kallt?
Hej!
Om ett dygn är vi på väg till Kreta.
Men blir lite bekymrade över väderprognosen framöver.
Det bara ut att bli strax över 20 grader.
Är det så att det är ovanligt kallt i år på Kreta?
Eller är det de svenska /norska vädertjänsterna som har dålig koll?
*hoppas*
Jag kom hem i torsdags och upplevde att det var normalt majväder... Mellan 22-26 på dagtid och svalare på kvällen. En enda kväll hade jag på mig jacka för det var kallt i vinden. Så du behöver inte vara orolig :)
// Malin
Men kommande vecka ska enligt prognosen bli lite sämre. Jag brukar bara googla "crete weather" och detta brukar stämma skapligt:
https://www.google.gr/search?q=crete+weather&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=gn5jVfjWH-up7Aacp4GQBQ
AnnelieT
2015-05-25, 22:20
Hej!
Min uppfattning är att det brukar vara lite varmare än vad våra vädersajter säger.
Den sajt som jag tycker visar mera tillförlitligt väder är http://www.wunderground.com/
/Annelie
Alla, inte minst kretensarna, är överens om att vädret varit svalare än vanligt. Deras kommentar kan vara: Det är kall luft från Sibirien, som drar ned mot Balkan. Jag skyller på Putin!
Däremot är kretensarna väldigt glada över de rikliga regnen under vinter och vår.
Trots att det kan kännas riktigt varmt under den soliga dagen, är det bra att ha något långärmat på kvällen. Fortfarande!
Flerdygnsprognoserna i Grekland brukar inte stämma så bra. Förr sa man om "spåmännen": De brukar ringa till Malta och fråga, vilket väder de hade!
Jag tror ändå, att du kommer att vara nöjd med temperaturen! Hoppas jag!
/ Jannis
Kalimera
2015-05-26, 10:03
Eller är det de svenska /norska vädertjänsterna som har dålig koll?Jag litar bara på korttidsprognoser. Den sajt jag tycker stämmer bäst är Poseidon (http://poseidon.hcmr.gr/weather_forecast.php?area_id=gr)som visar vädret tre dagar framåt.
Admirala
2015-05-26, 13:36
Erfaringen min, etter mange år med Hellas-værvarsler, er at Accuweather.com er flinke på temperatur, men melder for mye regn. Yr.no er flinke på regnvarsler, men ligger for lavt i temperatur. Og alle langtidsvarsler må tas med en diger klype salt.
Kalimera
2015-05-26, 15:34
Nu skriver Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_26/05/2015_550381)att det ska komma "tunga regn, stormar och hagel i flera delar av landet" de kommande dagarna.
sjöborren
2015-05-26, 16:43
Har haft fem dagar med fint väder här på Kreta -Chaniakusten. Men idag började det regna på eftermiddagen. Vädret i morgon, strålande sol eller oväder ... beror på viken vädersajt vi kikar på. :confused:
I kväll grekisk afton på hotellet ... OPA!!!
Sjöborren/ som älskar grekiska danser, men inte grekiska aftnar. :rolleyes:
anneli56
2015-05-26, 16:50
Nu skriver Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_26/05/2015_550381)att det ska komma "tunga regn, stormar och hagel i flera delar av landet" de kommande dagarna.
Ovädret har redan börjat! Regnar,åskar,blåser!
Bara det inte kommer hagel som för två veckor sedan,förstörde vinskörden i grannbyn.Även på våra plantor ser jag stora hål i bladen efter hagel.
Är nu orolig för oliverna!
Kalimera
2015-05-26, 16:56
Samariaravinen har stängt, och det haglar på Gavdos, skriver Chania Post. (http://www.chaniapost.eu/2015/05/26/samaria-gorge-closed-due-to-bad-weather-hail-in-gavdos/)
anneli56
2015-05-26, 17:25
Detta skrev min väninna på Agios Nigolaos Kreta för några timmar sen!
Drive safe! I already collected a load of stuff from the street with tourists. They just flew of in front of our eyes! Bascets etc. BIG stuff! Please be careful out there!
Ha, ha och jag säger bara, att i Grekland är alla väder bra väder!!:D.
Idag på Tinos har vi haft först sol, sen halvmulet, sen helmulet, sol igen, mer mulet, lite regn, sol igen, regn igen, åska och nu uppehåll... . Jag ska snart gå till taverna och få i mig mat...då kanske det duggar igen... Det jag vet är att maten blir god!
Lissi
Ha, ha och jag säger bara, att i Grekland är alla väder bra väder!!:D.
Idag på Tinos har vi haft först sol, sen halvmulet, sen helmulet, sol igen, mer mulet, lite regn, sol igen, regn igen, åska och nu uppehåll... . Jag ska snart gå till taverna och få i mig mat...då kanske det duggar igen... Det jag vet är att maten blir god!
Lissi
fb_gilla...kan bara instämma!.. :D
anneli56
2015-05-26, 19:27
Och jag säger bara att vädret kan vi ju inte rå över,inte ens här nere i Grekland!
Idag har det stormat,regnat,blåst i 9 bofor! Men vad gör det när vi har varmt! Kvällarna är dock lite kyliga än!
Och jag säger bara att vädret kan vi ju inte rå över,inte ens här nere i Grekland!
Tack och lov för det! Blixt och dunder över Tinos. Underbar imam och gott vin på Malamatenia i Tinos Chora. Här sitter jag bra! Ingen regnjacka med dock. Det brukar jag alltid ha hit, men maken var så bestämd att det var onödigt...men Who cares? Livet är gott här. Det här vädret ska vara tills jag åker hem sägs det, så håll ut! På lördag skiner solen igen!;)
sjöborren
2015-05-27, 16:45
I Agii Aposoli/Crissi Akti kom det lite regn igår eftermiddag/ kväll. Men idag har vi haft strålande väder.
Som en äldre dam sa då hon -en solig dag - såg mig från sin balkong.
- När änglarna är ute ler himlen. Ang_elx
Idag har solen lyst hela dagen...väderprognoserna stämmer alltså inte....men sol i stället för regn klagar vi inte på!
Lissi
Soligt hela dagen här på Sifnos med, men nu är regnet på gång, känns det som...
Sunny, på väg till närmsta taverna i Apollonia. .bye_bye
Vi är ett gäng från Nikoletas som ska på livemusik på en ouzeria ikväll... Sångerska med band. Hoppas på ö-musik och rembetika. Sångerskan heter Liseta Kalimeri....måste ju bli bra med det namnet.:D.
Lissi
anneli56
2015-05-27, 20:02
Livemusik värmer alltid upp! Här lite regn o sol idag!
Monica P
2015-05-27, 20:56
Världens åskväder förra natten och ganska mycket regn som förde med sig brun sand och damm. Alla skurade sina altaner idag...bilarna ska vi inte prata om...men det är inte kallt i alla fall...
Nu är vi hemma igen från Kreta och här kommer facit :)
26/6
Landade runt lunch till ett mulet, men varmt Chania.
Så snart vi satt i bussen på väg från flyget kom regnet.
Men redan vi andra hotellstoppet hade det slutat.
Ytterligare en skur på kvällen, men inte längre än 10 min.
Dagarna som följde blev både lite blåsiga, blöta (ytterst lite), molniga och soliga.
Sedan kom LÖRDAGEN med strålande sol och den höll i sig ända tills igår när vi åkte hem.
Då mulnade det på, men jag gissar att det fortfarande var varmt och att idag sken solen igen.
Kreta har för andra gången för vår familj visat upp sina absolut bästa sidor.
Varmt hav, god mat och dryck, underbara vyer och oförglömliga upplevelser.
Längtar redan tillbaka...! bye_bye
Nu är vi hemma igen från Kreta och här kommer facit :)
26/6
Landade runt lunch till ett mulet, men varmt Chania......
Förra året alltså? Men hur ser det ut i år då.. :D;)
/Netwolf
Kalimera
2015-06-04, 09:21
Varmt hav, god mat och dryck, underbara vyer och oförglömliga upplevelser.Kreta i ett nötskal. :)
Välkommen hem! bye_bye
Getpinglan
2015-06-04, 23:32
När vi var på Kreta förra veckan var det varmt och soligt, men en aning regn vid några tillfällen, ett rejält hällregn en em/ kväll och en natt, och naturligtvis ett plaskande regnväder som kom snabbt och försvann - precis när vi var och gjorde en utflykt i bergen med minitåget man ser lite varstans. På vägen upp i ravinen ville alla fotografera som galningar, men då sa guiden till oss att vi kunde vänta, för på hemvägen skulle vi göra flera stopp så vi kunde fota då tåget stod stilla. Tyvärr, på hemvägen då vi var laddade att fota, då regnade det "very hard". Så kan det gå. Men vi hann få så mycket solsken att det var liksom undantaget som man kommer att minnas.
En kompis till mig i Sverige hörde av sig och var glad att vi var oskadda, för hon hade läst att 19 turister hade blivit skadade av blixten på Kreta. En grupp ryska turister hade sökt skydd under ett träd under ett regnväder när de var inne på Knossos, och just då hade blixten slagit ner. Alla överlevde, en kvinna var visst vid ett kritiskt tillstånd efter en hjärtinfarkt hon fick av blixten. Men det skulle visst utredas varför man inte stängde Knossos när det åskade. Nåväl, vet inte hur det gick med den saken.
Vad ovanligt vi såg på den där utflykten i ravinen innan det började regna var enligt guiden en sällsynt Dragon Lily, en ytterst giftig lila/svart lilja som blommade just då. Guiden berättade även den historiska bakgrunden till namnet Chania, och det var visst ett annat språk som var inblandat i hur Chania fick just det namnet. Arabiska kanske. Men guiden sa; never ever forget, that the name Chania menas - sunny!
Något nytt på väderfronten? Ser svalare ut än förra året enligt vädersidorna.. Kommer ner 2 juli..
På Amorgos är det blåsigt, mulet och ca 20 grader
Tobbe
Kalimera
2015-06-23, 14:45
På Amorgos är det blåsigt, mulet och ca 20 graderLåter som normalt väder på Amorgos. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.