handdator

Visa fullständig version : Messinien & Laconia


Thira
2015-05-18, 19:20
Platser jag absolut vill besöka på sommarens ev resa till Peleponnessos är: Mystras och kanske någon mer bergsby, Areopolis, Dirosgrottorna, Ancient Messini.
Och bad på västkusten. I kanske Finikounda ett par dagar om möjligt är med bussförbindelser. I annat fall Koroni.Kommer i huvudsak att resa med lokalbuss och har kollat så långt det nu är möjligt att bussförbindelser finns mellan nämnda platser.Kommer att övernatta i Areopolis, Mystras eller i närheten och om nödvändigt även i Kalamata innan jag stannar för ett par dagar eller fler i Finikounda eller Koroni.
(En avstickare till Nafplio är självskrivet för ett par dagar antingen i början eller slutet av resan.)
Nu undrar jag vilket som är den smartaste vägen.

1. Från Kalamata till Sparta och därifrån vidare till Mistras sen tillbaks till Sparta och därifrån till Gythio för bussbyte till Areopolis. Men i sådana fall verkar det ändå som att jag måste tillbaks till Kalamata för vidare färd till Finikounda. Kan inte hitta info om att det går båtar till närheten av Finikounda från Gythio. Ngn som vet?

2. Eller är det klokt att börja med Areopolis och Dirosgrottorna direkt från Kalamata och därefter resa uppåt i provinsen till Sparta och Mistras och från Sparta sen vidare tillbaks till Kalamata och där byta buss till Finikounda och Methoni?

3. Har även lite funderingar ang. Finikounda. Vill stanna ett par dagar på Guldkusten men tvekar mellan att bo i Finikounda eller Koroni. Koroni har jag läst mkt om men hur är Finikounda som by. (Att stränderna är rent magiska och många intill byn har jag förstått.)?

anneli56
2015-05-18, 21:30
Ditt alternativ 2 är nog smartast.
Det går inga båtar till Finikounda från Gythion,kanske nån enstaka kryssningsfartyg stannar till där ibland!
Finikounda är en liten by med bara en strand och en gata med tavernor.Vill du ha mer kvällsliv så stannar du i Koroni!
Vi har fina stränder överallt här nere!

Du kan kolla mer på min fb sida

https://www.facebook.com/CommunityKoroniMessini

Thira
2015-05-19, 07:36
Tack för svar Anneli.
Följer redan den sidan ;)

Jag har nu bokat Koroni fem nätter och tror det blir bra.
Har även tittat lite på Agios Nikolaos i Mani och funderar på att stanna där istället för i Areopolis (mycket pga närheten till strand - det kommer vara varmt när jag är där) men att göra dagsutflykter med lokalbuss därifrån.
Eller har du förslag på annan bra by att bo i på Mani som kan funka som en bra bas för att utforska Vathia t.ex. Vill gärna ha en strand intill, grus eller sand spelar mindre roll och ok bussförbindelser?
Stoupa har jag kollat på och det lockar mig inte.

eija
2015-05-21, 08:33
Kul att märka att du ska följa mina fotspår för några år sen flabb_flab. Koroni med omgivningen är så en fin trakt! Jag ville nog rekommendera också Kardamili, där jag bodde några dagar.
Ha en kul resa!!

Thira
2015-05-21, 16:50
Vad kul Eija.

Ja jag är alldeles kär i Peleponessos efter min Nafplionresa. Vill bara se mer och mer...
Det ska bli spännande, särskilt att åka till Mystras och ned till Mani.
Jag är beroende av lokalbussar dock så jag har fått lov att vara lite mer detaljplanerande denna resa än vad jag brukar vara när jag reser i Grekland. Har så otroligt mycket jag vill se.

Var du i Mystras också?

Kalimera
2015-05-21, 18:27
Hur länge ska du vara borta?

Thira
2015-05-21, 18:32
Ca 2 ½ - 3 veckor.

Thira
2015-05-21, 18:32
Om allt går som planerat med flygbiljetter och annat vill säga men framför allt, beroende på hur länge tonåringarna blir borta med sin pappa och farmor under samma period.

LenaochJanis
2015-05-21, 22:36
När du nu kommer att vara i Messinien, så är Pylos en charmig liten ort, med ett fint torg, inte lika stort som torget i Nafplion, som är ett av de finaste torg jag vet, men Pylos med torg och annat är väl värt ett besök. Antika Messini är ju nästan ett måste. Jag blev verkligen imponerad. När du sedan reser till Mani, hoppa av i Kardamili och då måste du gå upp till Gamla Kardamili, där man renoverat några av de gamla tornen, släktfejdernas högsäte. Fanns även ett museum i ett av dem. När vi var där var tornen täckta med gröna plastsjok, såg roligt ut, ungefär som inplastade höghus. I Kardamili åt jag för första gången glass som var smaksatt med mastixa. Gud så gott! Trevlig resa önskar jag dig.
/Lena

anneli56
2015-05-22, 07:41
Var ska du bo i Koroni och när kommer du att vara här? Vi kunde kanske ses och ta en fika :)

Alala
2015-05-22, 10:36
Jag säger inte annat än att detta låter som en härlig resa!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2015-05-22, 13:49
Ca 2 ½ - 3 veckor.Ungefär som jag hade tänkt vara borta, men är fortfarande inte klar över om jag kommer iväg eller ej.

Alala
2015-05-22, 14:33
Ungefär som jag hade tänkt vara borta, men är fortfarande inte klar över om jag kommer iväg eller ej.

Ja håller alla mina tummar fb_gilla fb_gilla Janne, för att du skall resa till Peloponnesos!

/ Anne :)

Kalimera
2015-05-23, 14:45
Ja håller alla mina tummar Janne, för att du skall resa till Peloponnesos! Jag också. flabb_flab

anneli56
2015-05-23, 15:05
Jag också. flabb_flab

Jag med fb_gilla:)

Thira
2015-05-23, 18:00
Tack för era svar.
Så många bra tips och resan börjar nu allt mer ta form.
Anneli, jag har bokat Koroni mellan den 15 och 20 juli. Vore superkul att ses över en fika.
Nu återstår bara hur jag också ska få in Monemvasia i denna tur. Det verkar som jag måste ta mig till Sparta mellan Monemvasia och Kardamill. Är det någon som vet om det finns ett smidigare sätt att åka den sträckan, exempelvis med bussbyte i Gythio?
Och också Är det någon som vet ifall det går båtar över från Kardamill till Koroni (dagsturer t.ex - där man kan ta en enkelbiljett över) eller, för all del, vice versa?

anneli56
2015-05-25, 06:44
Va kul,vi får höras närmare om det.
Tyvärr så går det inga dagsbåtar mellan Koroni-Kardamili. Har en väninna i grannbyn som har en segelbåt och hon anordnar turer här.Med henne kan man åka till Kardamili.
Om du åker till Monemvasia från Kardamili så tar du bussen som går till Areopoli,Gythion,Skala och Monemvasia.Observera bara att bussarna inte går så ofta.Ska försöka leta rätt på en turlista.
Ha en trevlig planering av din resa!

Thira
2015-05-26, 20:26
Tack Anneli, vad snällt av dig. Men inte om det är för mycket besvär, då kollar jag själv när jag kommer ned.

anneli56
2015-05-26, 21:41
Inte alls besvär:) Åker till Kalamata i veckan så kör via busstationen och kollar om de har nya turlistor! Annars finns den gamla turlistan på min sida!:)

Thira
2015-05-27, 06:31
Aha, tänkte inte på att jag kunde kolla där. Bara jag vet på ett ungefär så räcker det gott och väl. Ska ta en extra titt.

Thira
2015-05-30, 09:12
Hur jag än pular och grejar med resrutten så får jag inte in Nafplion i den. Varken på dit eller hemresan. Det går inte an!
Nu börjar jag tröttna på allt planerande och velande hit och dit. Ju mer jag planerar desto mer vill jag se och desto fler platser vill jag åka till på Peleponessos. Skulle behöva ett par år där minst för att se allt jag vill se. Vilket faktiskt är allt från de stora attraktionerna till minsta skrymsle i minsta undanskymda by.
Har därför nu bestämt mig för att ta en flygbiljett till Aten. Hemresa eventuellt från Kalamata eller Aten. Avbokar alla förbokade hotell men
bokar några nätter i Nafplion på nervägen sen till Leonidion och därefter får jag väl se vars det bär hän.
Det ordnar sig nog med skridskor bara det blir is vetja ;)

kari
2015-05-30, 11:26
Hur jag än pular och grejar med resrutten så får jag inte in Nafplion i den. Varken på dit eller hemresan. Det går inte an!
Nu börjar jag tröttna på allt planerande och velande hit och dit. Ju mer jag planerar desto mer vill jag se och desto fler platser vill jag åka till på Peleponessos. Skulle behöva ett par år där minst för att se allt jag vill se. Vilket faktiskt är allt från de stora attraktionerna till minsta skrymsle i minsta undanskymda by.
Har därför nu bestämt mig för att ta en flygbiljett till Aten. Hemresa eventuellt från Kalamata eller Aten. Avbokar alla förbokade hotell men
bokar några nätter i Nafplion på nervägen sen till Leonidion och därefter får jag väl se vars det bär hän.
Det ordnar sig nog med skridskor bara det blir is vetja ;)

Hei Thira,

Hvis du bytte ut skøytene/skridskorna med r u l l e ski/ skridskor,
tror jeg det er større sjanse for at det ordner seg ;):D

For det gjør det helt sikkert, men å planlegge en loffing med buss på Peloponnes kan virkelig være en utfordring, spesielt om man vil litt på kryss og tvers:confused:

Vi har vært på Peloponnes en del ganger etterhvert, og det e r virkelig et "vakkert stykke Hellas" , med
m a n g e steder som frister :D

Vi har reist Oslo - Kalamata to ganger, flest ganger har vi reist Oslo - Athen og tatt buss til Kalamata/Kardamili, der vi har hatt "base":)

En gang var vi på Chartertur og bodde i Koroni, veldig koselig by,
og to ganger har vi reist med buss fra Athen til vakre Nafplio :)

De stedene vi har besøkt, utenom basene våre, har vi reist til med leiebil, som jeg har lest ikke er aktuelt for deg.
Å bussloffe, har vi også har hatt lyst til, men det har ikke blitt noe av hittil!

Erfaringen vi fikk da vi skulle forflytte oss med buss, fra Napflio til Kardamili, har ikke satt fart på planene ;)
Men det var i midten av oktober, regner med at det går busser oftere på den tiden du kommer:)

For oss var det greit at det tok tid, vi hadde 52 dager lang ferie, men om vi hadde en uke, eller to....

Vi reiste fra Nafplio kl 08.30, og byttet buss i Tripoli etter ca en time, så langt , så bra...
- men d e r ble vi l e n g e og ingen buss til Kalamata kom....

Om det hadde skjedd noe/ var en spesiell grunn til det vet jeg ikke, spurte stadig i billettluka/informasjonen, etterhvert fikk vi vite at vi måtte vente til ca kl 16, først da kom Athenbussen!
- og den korresponderer med buss videre til Kardamili, der ville vi være ca kl 19.15...., 1 0 timer og et kvarter etter vi forlot Nafplio....

Løsningen kom heldigvis litt før, det kom en buss til Messinia, der byttet vi og kom til Kalamata 15 minutter etter bussen til Kardamili hadde gått, de bussene korresponderte tydeligvis ikke....

Neste buss til Kardamili v a r den kl 18,..., det fristet oss ikke å være i Kalamata så lenge akkurat da!
Vi fant ut at vi fortjente de euroene det kostet å ta taxi, de ca 37 km, til vårt kjære Kardamili:D

Jeg skriver absolutt ikke dette for å "skremme" deg, Thira, men kanskje det kan være ok å få et eksempel?

Kunne det være en god ide å dele ønskene dine på to ferier?
Peloponnes venter på deg vet du :)

Lykke til med planlegging og gjennomføring, jeg vil følge spent med bye_bye

Thira
2015-05-30, 11:51
Tack Kari,

Haha ja det är ett sjå detta. Jag har ju redan varit i Nafplio och rest runt lite i år däromkring men det finns så mkt mer jag vill se där. Och så är det Messinien och Mani som lockar ngt oerhört. Min plan 1 var ju att bara hålla mig där omkring. Men älskade ju Nafplion och Argolis med.
Äsch, tror jag försöker proppa in hela Peleponnessos på två veckor istället så behöver jag inte fundera mer sen. Hundra byar per dag med buss och så en litet byzantiskt slott eller några gamla pelare från antiken på det ;)
Och nån strand i solnedgången förstås. Behöver inte bekymra mig om att boka några hotell då jag knappast kommer behöva säng eftersom jag inte hinner sova för allt resande. Det blir ju dessutom billigt och bra haha.

Nåja, det ordnar sig nog med allt varteftersom. Till Peleponessos ska jag och sen får vi se.

kari
2015-05-30, 12:25
klapp_klap fb_gilla

Kalimera
2015-05-31, 13:36
Nu börjar jag tröttna på allt planerande och velande hit och dit. Ju mer jag planerar desto mer vill jag se och desto fler platser vill jag åka till på Peleponessos.Exakt så kände jag också när jag började planera för Peleponessos. Jag gav upp. Om jag kommer iväg får det bli som det blir. :)

Tomas N
2015-06-03, 16:21
Sommaren 2014 skulle vi också bussluffa omkring på Peloponnesos och försökte få ihop en reserutt med bussar men vi gav upp och bestämde enbart
första dygnen med förbokat hotell och tåget dit. Sedan insåg vi att hyrbil var enda chansen att på ett för oss smidigt sätt ta sig till dom platser vi ville besöka. Vi billuffade omkring i två veckor och ändå hann vi inte besöka dom platser vi hade med i planeringen. Å andra sidan upptäckte vi andra underbara platser som inte fanns med i rutten. Förstår att du inte tänker hyra bil men mitt råd, oavsett, är att inte planera för mycket. Gör som du skriver i ditt senaste inlägg; "får väl se vars det bär hän". Rätt.

Kalimera
2015-06-03, 16:25
Gör som du skriver i ditt senaste inlägg; "får väl se vars det bär hän". Rätt.Så ska jag också göra. Har inte heller hyrbil så det blir att åka dit bussarna går, och de blir säkert bra det också.

Thira
2015-06-03, 18:24
Ja det ordnar sig la med skridskor bara det blir is som sagt.
Jag åkte ju buss i Argolis nu i grekisk påskas och det gick alldeles utmärkt. Så klart förlorar man tid jämfört med om man åker bil men faktum är att jag tror man upplever så mkt mer av landskapet när man åker buss. Och åhhh! Det landskapet är det vackraste landskap jag sett! Behöver inte alls fokusera på rätt väg eller på trafik utan kan sitta och filosofera genom rutan i godan ro. Inte heller behöver man oroa sig för mörkerkörningen. Jag litar till fullo på de grekiska busschaffisarna som säkerligen kan sina bergsvägar som sin egen ficka jämfört med oss turister.
Det är oerhört skönt att bara tänka att vi får se vars det bär. En viss oro dock för att inte hitta hotellrum är det. Men äsch det fixar sig det med. Får väl ta mig till nästa by då i värsta fall. Alternativt sova under en vinranka.

Kalimera
2015-06-03, 19:47
Men äsch det fixar sig det med. Får väl ta mig till nästa by då i värsta fall. Alternativt sova under en vinranka.Jag berättar hur det kan gå när jag har varit där. :)

Thira
2015-06-03, 22:55
Jag berättar hur det kan gå när jag har varit där. :)
fb_gilla

anneli56
2015-06-03, 23:10
Så ska jag också göra. Har inte heller hyrbil så det blir att åka dit bussarna går, och de blir säkert bra det också.

Du kliver väl av här hos mig :D

anneli56
2015-06-03, 23:13
Det är omöjligt att se allt här under några veckor,finns så mycket underbart att se! Vi som har varit här över 10 år nu har fortfarande inte sett allt!

Thira
2015-06-04, 00:19
Det är omöjligt att se allt här under några veckor,finns så mycket underbart att se! Vi som har varit här över 10 år nu har fortfarande inte sett allt!
Självklart Anneli, jag skojade så klart när jag sa att jag skulle klämma in hela Peloponessos under några få veckor.
Otroligt vilket område det är. När man läser om det så hittar man bara mer och mer man vill veta och se. Så många intressanta platser och (efter det jag såg i Argolis)i ett så vackert landskap. Missar man Peloponessos så missar man något viktigt tror jag. Både rstetiskt, historiskt och kulturellt.

Tomas N
2015-06-04, 09:23
Självklart Anneli, jag skojade så klart när jag sa att jag skulle klämma in hela Peloponessos under några få veckor.
Otroligt vilket område det är. När man läser om det så hittar man bara mer och mer man vill veta och se. Så många intressanta platser och (efter det jag såg i Argolis)i ett så vackert landskap. Missar man Peloponessos så missar man något viktigt tror jag. Både rstetiskt, historiskt och kulturellt.

Sant som det är sagt. Verkligen värt att besöka.

Kalimera
2015-06-04, 09:27
Du kliver väl av här hos migVi får se. ;)

Thira
2015-06-15, 06:30
:o Ja jag vet att jag minsann har svängt mig med fraser som "Jag ska inte planera så mycket för den här resan".
Men nu har verkligheten smugit sig på och när jag tänker efter så undrar jag, törs man verkligen åka obokat till lilla Kardamyli i juli. Är det någon som vet hur gott om rum det finns där?
Har förstått det som att det är litet men samtidigt att inte så många åker dit eftersom det ligger lite svårtillgängligt till, samt också att närbelägna Stoupa drar de allra flesta turisterna?

Om någon har tips på ett bra och billigt (allt är relativt) rum så tipsa gärna.