handdator

Visa fullständig version : första gången på samos


siraja
2006-04-03, 17:52
Jo, jag och min man ska åka till samos för första gången och undrar om det är någon som kan rekomendera något att göra, vi ska bo i pythagorion, kommer att hyra bil en dag... Är det dyrt,billigt och vad ska man tänka på... Har tidigare varit på rhodos(ett antal ggr) och bara älskar den ön, finns det någon likhet??? vore tacksam om någon ville hjälpa oss...bye_bye

Kalimera
2006-04-04, 13:35
Har tidigare varit på rhodos(ett antal ggr) och bara älskar den ön, finns det någon likhet.Min erfarenhet är att Samos generellt är billigare än Rhodos. Det är en mycket mindre ö än Rhodos och inte lika turistiskt. Samos storheter är den vackra naturen och de många fina genuina bergsbyarna. Personligen tycker jag att Samos är ett perfekt resmål som har något att erbjuda alla, oavsett vad man vill ha ut av semestern. Rhodos stränder är dock bra mycket finare än Samos. Därmed inte sagt att de är dåliga. det finns flera bra stränder på Samos, men de kommer inte upp i samma klass som på Rhodos.

Läs gärna mer om Samos här i forumet, det finns massvis med tips.

milla
2006-04-04, 22:23
Hej Siraja! Måste säga att du/ni gjort ett bra ö-val! Vi har varit på både rhodos och samos flera gånger men jag föredrar samos. Det är ju en mindre ö och inte lika "turistigt". Det är bara längst nere i hamnen som inkastarna håller låda. Och det går ju att promenera runt som tur är!
När åker ni och var ska ni bo? Vi åker den 4 juni och stannar en vecka.
Ha en skön samos-semester!
Milla

svaan
2006-04-04, 23:40
Jo, jag och min man ska åka till samos för första gången och undrar om det är någon som kan rekomendera något att göra, vi ska bo i pythagorion, kommer att hyra bil en dag... Är det dyrt,billigt och vad ska man tänka på... Har tidigare varit på rhodos(ett antal ggr) och bara älskar den ön, finns det någon likhet??? vore tacksam om någon ville hjälpa oss...bye_byeSkal du bo i Pythagorion sentrum skal du først og fremst få med deg hva som er å se i den lille pitoreske byen. Du sier ikke hvor du skal bo, men stemningen på havnepromenaden om kveldene er et must. Eierne av restaurantene og barene kommer ut i inngangen og hilser på deg, men det er ingen som tvinger deg inn eller kaster deg inn. Du bestemmer selv hvor du vil spise og drikke. Den beste restauranten på havnepromenaden er Apollonia. Kommer du mellom klokken åtte og ni må du vente på å få bord. Four Seasons er en annen god restaurant på promenaden mens du finner Neptune og Faros i forlengelsen av den. Oppe i sentrum finner du Esperides, Maritsa, og Pizzarestauranten La Strada.
Det finnes mange gode barer som Retro, Summertime, Gregorys, Corner Iliad m. fl. På Barfly går mange unge grekere.

Du bør besøke Eupalinostunellen og klosteret Spilliani oppe i fjellet like over Pytahgorion. Ellers er Heratempelet utenfor Ireon et must.
Leier dere bil så kjør øya rundt, men skygg unna den største byen Samos Town om dere ikke skal på shopping. Det eneste av interesse for en turist her er å spasere i den gamle bydelen Vathi mens den våkner opp på morgenen. Kjør heller til Potami og gå opp til vannfallene, få med fjellandsbyene Manolates og Vourtliotis. Sjekk Kokkari, og ta inn til andre små byer. Et godt veikart er det første dere bør kjøpe. Karlovassi på nordkysten er Samos nest største by, men jeg syntes ikke den var besøket verd.

I Pythagorion kan du velge mellom en rekke firmaer som leier ut biler. Spør på priser i flere. Der eierne er fra Pythagorion eller bor der er det billigst. John`s, Nicos og Yes er gode firmaer.

Ta en båt ut til Psili Amos eller Samipoula eller Tsopela beach. på dagtid eller om det arrangeres kvaldsturer til Ireon eller Possidonio. Det koster ikke mye men opplevelsene er store.

Min konklusjon er: Bruk tid å bli kjent med landsbyen Pythagorion. Prøv å bli kjent med innbyggere som prater engelsk, og spør dem ut om byen og øya.

Sigrun
2006-04-16, 20:40
Hei Svaan;

skjønner du er godt kjent i Pythagorion. Inge har en nettside der restaurant/leilighetshotellet Tarsanas er beskrevet. En reiseoperatør har det i sin katalog, og jeg har funnet det både på bilder fra byen og kart. Kjenner du/dere stedet? Er det mye trafikk og/eller støy fra enten tavernaen eller fra trafikken der? Er det i så fall et annet leilighetshotell som kan anbefales?

Vennlig hilsen Sigrun

milla
2006-04-17, 19:35
Vi bodde där för 6 år sedan. Väldigt små rum och dålig städning. Men det kan ha blivit bättre.... Vad jag minns var det inte nåt störande ljud från restaurangerna. Ligger längst ut mot havet. Många tycker att maten är bra på tavernan. Det var mina åsikter det.
Milla

Sigrun
2006-04-17, 19:59
Hei Milla!

Takk skal du ha, det er fint å få informasjon fra noen som kjenner stedet!

Hilsen Sigrun

svaan
2006-04-21, 20:19
Ja, Sigrun, jeg er godt kjent i Pythagorion etter 10 ferier og over 20 uker der. . Det er bare å søke på bynavnet på Google så dukker nok sidene opp.
Hotellstandarden på Tarsanas kjenner jeg ikke annet enn av omtale, og den skal ha blitt bedre de siste to årene. Thailandske Kristina lager meget god mat som Stefani fra Bulgaria serverer gjestene på restauranten. Her kan du få thaimat om du går lei de greske rettene.
Tarsanas ligger ved båtslippen helt i enden av havnepromenaden, en kan også si i krysningspunktet mellom havnepromenaden og den lange piren.
Motsat ligger ligger også Hotel Gertrud, vet molen av Pythagoras.
Det er en strand bestående av store kuppelsteiner rett ned for Tarsanas. Har badet der en gang, men never more. Sleipe kuppelstein er ikke noe for meg, men en god del turister trives der og benytter solsengene flittig på stranden. Tarsanas ligger utenfor alt som heter biltrafikk så den eneste ”støyen” du hører er bølgene som slår inn mot stranden
hilsen svaan