Logga in

Visa fullständig version : Thessaloniki direkt!

Lissi
2015-05-12, 15:20
Jag säger bara WOW! Vilken stad detta är. Vi som älskar Aten av hela vårt hjärta blev glada att Thessaloniki är så annorlunda. Vi kommer aldrig att behöva välja den ena stan elled den andra, bara välja BÅDA.
Efter en snabb och som vanligt trevlig flygtur med RA landade vi igår ca kl 11 i Thessaloniki. På flyget fanns också TobbeS och laero som ska skåda fåglar en vecka 30 mil nordost om T. Buss till centrum 3 euro för båda och sen 10 min promenad till hotellet, där vi fick välja rum i princip då vi skulle stanna 10 nätter. Vi bor på våning 7 ( jättebra motion för mig som inte gillar hiss), med utsikt över en arkeologisk utgrävning. Kanonfint! Sen brer det gamla Thessaloniki ut sig ovanför och vi ser Kastro och gamla stan dit vi ska vandra upp i morgon.
Vädret vart efter inchecknig riktigt "Lissiväder" 21 grader ovh ett formidabelt ösregn under några timmar. Det bådade gott och jag kände mig genast hemma .:D.
Vi tog en promenad i regnet några kvarter och åt sen gott och billigt, 4 smårätter, bröd, retsina, öl och vatten 21 euro och då fick vi en stor portion glass på huset.
Vi vilade sen ett par timmar då vi misssat en natts sömn pga nattkörning till flyget. Kl 20 sammanstrålade vi med " Claes på Lesvos" och hans fru Carin på en taverna runt hörnet. Där åt och drack vi oss igenom 6-rätters måltid , så gudomligt gott! Vin och tsipouro också till. Vin på huset tillkom, samt stor glassportion på det! Oj så trevligt vi hade! Tack ni båda om ni läser detta!!!
Idag har solen lyst ovh det har varit upp till 24 grader. Vi har promenerat längs havet till Vita tornet. Där tog vi en sightseeingbuss 70 min så vi fick en uppfattning om stan. När vi hoppade av så gick vi till några av sevärdheterna, bla a Galerianus båge och kyrkan Agia Sofia. Kyrkor finns i varje kvarter f ö. Vi åt god lunch med briam, ett glas vin och öl till Claes. 12.50 euro. Det är väldigt billigt här ! Vi har ytterligare promenerat i Ladadika, ett mysigt område som påminner om Psirri/Monastiraki i Aten, men inte alls så nedklottrat. Nu vila! Återkommer.
Lissi

Sunny12
2015-05-12, 16:22
Låter helt underbart Lissi!.. :)

Sunny, som njuter för fullt på Sifnos.

Alala
2015-05-12, 16:28
Så fint det låter! Ha det fortsatt bra, här väntas det på mera rapporter beroende på vad du hinner och orkar.

/ Anne bye_bye

Monica P
2015-05-12, 17:53
Der är länge sen, nu, men jag minns med nöje när vi traskade runt i Thessaloniki, så pass att jag fick skoskav. Nånstans i universitetsområdet fanns (finns) en gata där varenda trottoar upptogs av ikonmålare eller souvlakiställen.

Kalimera
2015-05-12, 17:59
Vädret vart efter inchecknig riktigt "Lissiväder" 21 grader ovh ett formidabelt ösregn under några timmar. Det bådade gott och jag kände mig genast hemma Jag förväntade mig två saker när du kom med din första rapport: att det skulle var Lissiväder, och att ni skulle tycka om staden väldigt mycket, och jag fick rätt. :)

Intressant att Aten och Thessaloniki skiljer så markant åt.

Ser fram emot fler rapporter. Tack för att ni delar med er. klapp_klap

Lissi
2015-05-12, 19:52
Janne! Efter en underbar kväll, med supergod mat på ett "hål- i våggen"ställe vid saluhallen, så sitter vi på en ouzeria granne med vårt hotel. Den unge ägaren undrade var vi var ifrån. När han hörde att vi var från Sverige berättade han att hans bror jobbar som lungläkare på Karlskrona lasarett.:D Så får Du problem kan Du få vård av en grek;)
Det unga värdparet har gett oss fina tips för fortsatt vistelse!

Lissi och Claes- njuter 200% !

Kalimera
2015-05-12, 20:07
Så får Du problem kan Du få vård av en grekYippie! :D Hoppas att vi slipper träffas på sjukhuset dock. ;)

(Min tandsköterska är från Grekland.)

Lissi
2015-05-12, 20:13
Yippie! :D Hoppas att vi slipper träffas på sjukhuset dock. ;)

(Min tandsköterska är från Grekland.)

fb_gilla

KR
2015-05-12, 22:38
Låter ljuvligt!
Njut vidare.
//
KR

Lissi
2015-05-13, 15:54
Idag har vi ägnat oss åt Thessalonikis historia.
Vi började med, att efter frukosten promenera i strålande sol dryga 3 km rakt upp mot Kastro, den muromgärdade gamla delen av Thessaloniki.Vi ser Kastro från vår balkong fö. Det var slingrigt och backigt och varmt. Solen drog sig snabbt över 20 grader och fortsatte under dagen mot 25. Att gå längs den vackra muren med alla blommor var vackert! En mycket fin del av stan med nya och gamla hus sida vid sida.Ett härligt folkliv också att njuta av.
Vi gick in i en del av befästningen som varit fängelse fram till 1989. Kvinnoavdelning och manlig avdelning samt väldigt läskiga isoleringsceller. Politiska fångar satt också här och man kan ju tänka sig vilken tortyr de utsattes för under t ex juntatiden.
Efter några timmars strosande och njutande av utsikten ner över centrala stan och havet gick vi sakta nedför igen för att äta lunch i saluhallsområdet. Gissa om det var skönt att vila benen! Så fortsatte vi till hamnen och såg bla en stor kryssare från Malta. Efter det gick vi hela långa hamnpromenaden Niki. Varenda hus har kafeer i bottenvåningen och de är fulla av gäster Vid Vita tornet gick vi de sex våningarna upp och på varje plan fanns interaktiv info som man lyssnade på i en telefon man fick med sig . Fantastiskt och hela Thessalonikis historia i ord bild och film fick vi uppleva på väg upp. Utsikten uppifrån är fin och nu såg vi Kastrot från andra hållet. Ingen dålig promenad insåg vi. Så drog vi oss hem via gator vi redan hittar bra i. 1,5 mil lite drygt så här långt idag. Nu lite vila och dusch och ikväll nya äventyr! Vi är så glada över denna resa i en fantastiskt mysig storstad. T måste fö vara Europas kafetätaste stad!
Lissi

Thira
2015-05-13, 16:25
Oj så ni håller igång! Härligt att läsa. Historia är så intressant och det ger så mycket att ta sig iväg till olika slott och museum och, för den delen, fängelser. Nutidshistoria som antik historia. Allt är intressant och lärorikt. Allmänbildningen får sig en vitaminkick på kuppen ;)
Det grekiska fastlandet har så mycket att se och göra. Blir bara mer och mer förtjust och börjar fundera seriöst på att byta öluff mot roadtrip med buss istället ;)

Kalimera
2015-05-13, 16:37
Vi är så glada över denna resa i en fantastiskt mysig storstad.Jag börjar så smått fundera om inte T skulle passa mig också. Tack för ännu en bra dag! klapp_klap

Lissi
2015-05-13, 16:40
Thira, vi är inne på samma sak, att " bussluffa" på fastlandet. Flyga till Aten och sen ta oss upp till Thessaloniki och norrut också med buss. Flyga hem från Thessaloniki. Att göra en ny typ av resa lockar! Jag har ju varit i detta område förr och då åkt runt med bil. Har även bilat runt Ioanninana, Zagoria och Meteora m fl platser och även från Parga åkt bil till Aten och åter med olika stopp. Peloponessos har fått en veckas rundtur och även fastlandet ner till Sunio och upp till Marathon. Jag älskar fastlandet! Nu lockar just sträckan mellan Aten och Thessaloniki. Men först ska vi njuta av 7 dygn till här:D.

Lissi

Outi
2015-05-13, 17:24
Härligt att läsa om min gamla studentstad Thessaloniki!
Den bästa staden i Grekland, staden med de trevligaste människorna och staden med den bästa maten i Grekland. Enligt mig alltså...
Som du Lissi konstaterar, finns det väldigt många kyrkor i staden, vill tipsa om Agios Demetrios med sina katakomber, Agia Sophia och Rotunda. Finns även många små kyrkor, tex min favorit St Nicolaos Orfanos. (Den ligger dessvärre i Ano Poli, där ni redan strosat runt vad jag förstår av ditt inlägg tidigare). Rekommenderar att besöka Modiano, marknaden i staden, däromkring finns också många trevliga restauranger att besöka. Arkeologiska och bysantinska museet är måsten, men tycker även att judiska museet är mycket intressant då den beskriver den grekisk-judiska befolkningens historia och hur de i princip helt förintades av nazisterna.

Sätt er på ett av kaférna på Nikis och studera hur Thessaloniki-borna strosar runt och visar upp sig på kvällarna... :-)

Skulle vara trevligt om du kunde lägga upp lite bilder från Thessaloniki, så fler upptäcker denna pärla i norra Grekland!

//Outi

Lissi
2015-05-13, 19:16
Outi! Håller med om att Thessaloniki har jättetrevliga människor! Glada och pratsamma och hjälpsamma. Maten är så god och så FÖRVÅNANSVÄRT billig. Vi blir lika förvånade varje gång vi ska betala!
Judiska museet ska absolut besökas då jag nyligen läst Victoria Hislops The thread som utspelas i Thessaloniki mellan åren från den stora branden 1917 till andra världskrigets slut. Mycket bra bok. Ag Sofia har vi varit vid, men vid fel tidpunkt för att komma in. Likaså vid Rotundan. Inte öppet då vi varit där. Vi bor mitt i stan så vi har nära till allt. I eftermiddags satt vi vid Nikis och åt glass. Katakomberna i Ag Dimitriokyrkan har vi nära till. Tack för tipset .
Ja här finns mycket att se. Vi bor nära marknadsområdet och där är mysigt att gå, om vi pratar om samma....

I morgon tar vi oss ut ur stan till Paliora...Det ska vara fint väder några dar till, sen blir det ev.regn. Då finns mycket här att se i museiväg. Det är härligt att ha så gott om tid här.
Resebrev med bilder kommer när jag kommit hem.
Lissi

xenos
2015-05-13, 19:16
Buss till centrum 3 euro för båda och sen 10 min promenad till hotellet, där vi fick välja rum i princip då vi skulle stanna 10 nätter. Vi bor på våning 7 ( jättebra motion för mig som inte gillar hiss), med utsikt över en arkeologisk utgrävning. Kanonfint! Sen brer det gamla Thessaloniki ut sig ovanför och vi ser Kastro och gamla stan dit vi ska vandra upp i morgon.

Kanske vi hamnar i Thessaloniki under en resa i höst i de norra delarna i Grekland. Berätta gärna vad ert hotell heter för mig!

Lissi
2015-05-13, 19:30
Kanske vi hamnar i Thessaloniki under en resa i höst i de norra delarna i Grekland. Berätta gärna vad ert hotell heter för mig!

Xenos vi bor på hotel Esperia, Olympou 58.
Mycket bra, men litet badrum, dock helt ok. Bra städning och handduksbyte varje dag och nya lakan efter 2 nätter. Helt onödigt ofta tycker vi...Typisk grekisk hotellfrukost. Enkel men helt ok. Väldigt trevlig personal!
Lissi

kari
2015-05-13, 20:31
Outi! Håller med om att Thessaloniki har jättetrevliga människor! Glada och pratsamma och hjälpsamma. Maten är så god och så FÖRVÅNANSVÄRT billig. Vi blir lika förvånade varje gång vi ska betala!
Judiska museet ska absolut besökas då jag nyligen läst Victoria Hislops The thread som utspelas i Thessaloniki mellan åren från den stora branden 1917 till andra världskrigets slut. Mycket bra bok. Ag Sofia har vi varit vid, men vid fel tidpunkt för att komma in. Likaså vid Rotundan. Inte öppet då vi varit där. Vi bor mitt i stan så vi har nära till allt. I eftermiddags satt vi vid Nikis och åt glass. Katakomberna i Ag Dimitriokyrkan har vi nära till. Tack för tipset .
Ja här finns mycket att se. Vi bor nära marknadsområdet och där är mysigt att gå, om vi pratar om samma....

I morgon tar vi oss ut ur stan till Paliora...Det ska vara fint väder några dar till, sen blir det ev.regn. Då finns mycket här att se i museiväg. Det är härligt att ha så gott om tid här.
Resebrev med bilder kommer när jag kommit hem.
Lissi

Jeg leser og "følger" dere med s t o r interesse, Lissi fb_gilla

Thessaloniki lokker mer og mer, jeg har også lest Hislops' fine og gripende bok "Tråden" :D

Ønsker dere fortsatt herlige og opplevelsesrike dager bye_bye

Anna Pernilla
2015-05-13, 23:29
Låter verkligen härligt! Har bara varir där över dagen en gång för över 20 år sedan och den gången då, kunde jag aldrig tänka mig och resa tillbaka. Mycket har säkert förändrats och missade garantert mycket på ett kort dagsbesök. Ha en fin resa vidare!

xenos
2015-05-14, 05:51
Xenos vi bor på hotel Esperia, Olympou 58.
Mycket bra, men litet badrum, dock helt ok. Bra städning och handduksbyte varje dag och nya lakan efter 2 nätter. Helt onödigt ofta tycker vi...Typisk grekisk hotellfrukost. Enkel men helt ok. Väldigt trevlig personal!
Lissi

Och läget låter också bra. Ser fram mot mer av Thessaloniki.
Tack så mycket.

Netwolf
2015-05-14, 07:29
Tack för intressanta rapporter om greklands Göteborg! Har bara haft förmånen att bevista den lilla flygplatsen (som jag gillade skarpt), samt vissa ytterdelar av Saloniki, men nu hör jag att det finns så mycket mer att se! Läggs därmed till på min vill-åka-till-lista (som nu börjar bli rätt lång!).

/Netwolf

Lissi
2015-05-14, 07:38
Läggs därmed till på min vill-åka-till-lista (som nu börjar bli rätt lång!).

/Netwolf

Vi har fått en ny på vår " Vill-tillbaks-till" lista:D:D.
Idag till stranden med lokalbuss.

Lissi- som ätit frukost med grekisk yoghurt, honung och spanakopita.

Thira
2015-05-14, 08:20
Åhhhhhh...sneglar på den nu ekande tomma honungsburken från Nafplion och drar en djup längtansfull suck.
Ha en skön dag vid stranden.

bye_bye

Kalimera
2015-05-14, 09:23
Vi har fått en ny på vår " Vill-tillbaks-till" lista
En till. :)

Ha en bra dag på stranden. bye_bye

eija
2015-05-14, 09:41
Jag har också alltid tyckt mycket om Saloniki, även om strandgatan är så livlig med tiotals bars och kaféer med högljudd musik flabb_flab.
Ladadika är också mitt favoritsområde.
Glöm inte att besöka där det fina museet "Museum of Ancient, Byzantine och Post-Byzantine Musical Instruments, mycket speciellt!
12-14 Katouni

http://www.macedonian-heritage.gr/Museums/Archaeological_and_Byzantine/Arxaiwv_Mousikvn_Organvn.html

Ha en fin resa!!
Eija

Lissi
2015-05-14, 15:52
Heldag tre:
Nu hemkomna efter en så härlig dag vid havet utanför Thessaloniki. Jag sitter nu på balkongen 7 våningar upp med panoramautsikt över en utgrävning som fram till 70-talet nån gång var ett torg. Det har man alltså grävt upp. Dessutom ser jag hela scenen med hus klättrande uppför kullarna med Kastrot i centrum. Med ett glas vitt vin och färska jordgubbar som pricken över i så kan man ju inte klaga.;)
Innan jag berättar om vår dag så här långt, så måste jag betona en sak vi gillar mycket med Thessaloniki. Vart man än går så finns öppna arkeologiska utgrävningar mitt i kvarteren som man liksom bara får " i farten". Några minuters stopp för att läsa en informationstavla och man har lärt sig lite mer:D. Mycket spännande!
Idag tog vi buss 8 till IKEA och bytte till nr 69 till Paralia Epanomi, 1 tim, 40 min bort för 1,20 euro pp Man får mycket buss för pengarna här. Vi gick efter stranden en bit bort och badade med berget Olymbos rakt över bukten. Snötäckt förstås. Inga solstolar utsatta. Stranden hade vi helt själva.
När vi var nöjda gick vi tillbaks till tavernorna och fiskehamnen och åt var sin sallad, jag drack 2 glas vin och en flaska vatten, Claes drack öl och så 2 kaffe på det. 15 euro. Återigen blev vi förvånade över priset. Att sitta vid havet med Olymbos mitt emot och känna vinden och solen och höra det grekiska vänliga sorlet är magiskt. Alla är SÅ nyfikna på varifrån vi kommer och så otroligt vänliga! På bussen var en så go dam som undrade om hon kunde hjälpa oss...Så lik " min" Nikoleta dessutom i röst och utseende. Hon vinkade till oss när hon klev av.Vi är varma ända in i själen! Tack EvaA för alla tips!
Dagens fras: "Epomeni stasi" : Nästa hållplats.....säkert 40 ggr vardera vägen minst har vi hört frasen.
Ikväll mat i Ladadika.
Lissi o Claes

Kalimera
2015-05-14, 19:00
Att sitta vid havet med Olymbos mitt emot och känna vinden och solen och höra det grekiska vänliga sorlet är magiskt. Jag kan - nästan - se det framför mig. ;)

Underbar dag, och så himla fint beskrivet Lissi. Vilken stad ni har hamnat i! klapp_klap

Monica P
2015-05-14, 19:25
:):):)

xenos
2015-05-14, 19:39
Innan jag berättar om vår dag så här långt, så måste jag betona en sak vi gillar mycket med Thessaloniki. Vart man än går så finns öppna arkeologiska utgrävningar mitt i kvarteren som man liksom bara får " i farten". Några minuters stopp för att läsa en informationstavla och man har lärt sig lite mer:D. Mycket spännande!

Det där var nyheter för mig!
Staden kryper närmre -tack för det!

Alala
2015-05-15, 09:55
Tack för inspirerande rapporter. Du får säkert många att bli intresserade av Thessalonki. :p

/ Anne bye_bye

Netwolf
2015-05-15, 10:15
Dagens fras: "Epomeni stasi" : Nästa hållplats.....säkert 40 ggr vardera vägen minst har vi hört frasen.
Haha! Det påminner mig om en taxifärd i Grekland för många år sen. Den kvinnliga taxichaffisen pratade i telefon under resan och sa hela tiden "En taxi, En taxi". Tänkte att hon pratade med nån på taxistationen, eller nåt.
Senare förstod jag dock att hon sa endaxi (ok) :D

/Netwolf

Lissi
2015-05-15, 15:17
Heldag 4, fredag 15 maj.
Så fort dagarna går och så varmt det blivit! 27 grader i skuggan och inte ett moln på himlen.
Jag sitter på balkongen och summerar dagen så här långt, efter 16 km promenad, med flera intressanta stopp på vägen. En dag som började med historia. Vi startade kl 10 med att gå några kvarter härifrån till den vackra kyrkan Ag. Dimitrios. En mycket vacker kyrka, ( som egentligen ALLA är), men det mest intressanta med den är katakomberna som finns under kyrkan. Mycket fina och väl restaurerade.
Efter detta stopp gick vi till Rotundan , en bit från Galerius båge och nu var där öppet. Det är en moske med minaret utanför. Nu under restaurering så det var fullt med byggnadsställningar inuti. Dock ingen som jobbade, men det var ju fredag. Takkupolen är mäktigt vacker!
Sen började vi det som var dagens mål. Vi skulle fortsätta promenera på den del av hamnpromenaden som sträcker sig bortom Vita tornet, alltså sydöst ut. Man kan gå denna fina promenad efter bukten många km. Den iordningställdes ca 2003, berättade en ung man vi mötte. Den skulle varit klar till Kulturhuvudstadsåret 1998, ( " but Greeks you know" var hans kommentar.:D ) Vi gick längs med denna jättefina breda strandpromenad nästan ända ut till segelbåtsmarinan i Kalamakia. Så härligt. På vägen såg vi näckrosdammar med karpar i och vi gick förbi nya och gamla konserthuset. Tyvärr går en konsert med bla Xainides då vi åkt hem.
Så tog vi av på gatorna tillbaks mot centrum. Vi åt varsin stor omelett med fetaost och tomater på ett litet mysigt ställe längs gatan och de två med varsin flaska vatten kostade 7 euro.. Det är svårt att göra av med pengar här...
Inne i centrum igen satte vi oss på en servering och tog en öl respektive ett glas vitt och vilade benen. På väg hem hamnade vi också mitt i en sån där härlig marknad som man stöter på i alla städer, den finns på olika ställen var dag.
Nu sover maken siesta innan kvällens aktiviteter...
Kvällarna tillbringar vi i Ladadika eller i närområdet där vi äter gott. 4 smårätter, en halvkilos karaff vin och kaffe och vatten landar på 17-22 euro, beroende på var vi äter.
Ikväll på vår promenad ska vi leta upp judiska museet. Här i T finns idag ca 1000 judar. 46.000 deporterades till koncentrationsläger under andra världskriget. Museet ligger i ett av de få hus som finns kvar från judiska bosättningen. Vi ska besöka museet nästa vecka men ska ikväll se var det ligger.
Så avslutar vi nog kvällen hos vännerna på ouzerian granne med hotellet.
I morgon nya äventyr! Antagligen i en by utanför stan!

Lissi

Ylva A
2015-05-15, 15:51
Vilka upptäcktsresande ni är! Trevligt att få följa med på äventyren, samma dag som ni! Härligt att du skriver Lizzi!
/ Jannis

xenos
2015-05-15, 15:56
Vilka upptäcktsresande ni är! Trevligt att få följa med på äventyren, samma dag som ni! Härligt att du skriver Lizzi!
/ Jannis

Lizzi?

zakka
2015-05-15, 18:33
Heldag 4, fredag 15 maj.
Så fort dagarna går och så varmt det blivit! 27 grader i skuggan och inte ett moln på himlen....
Lissi

Mmm... Det låter härligt! Precis vad jag behövde höra!!! klapp_klap Har varit lite orolig över temperaturen inför vårt Greklandsbesök om en dryg månad... ;) Nu kan jag koppla av... flabb_flab Ha en fortsatt trevlig tur!

MVH zakka

Kalimera
2015-05-16, 13:38
Det verkar finnas hur mycket som helst att se och göra i Thessaloniki. klapp_klap

Hur känns det nu efter några dagar. Är Thessaloniki bättre än Aten?

Lissi
2015-05-16, 14:27
Janne, dessa städer kan inte jämföras. De är så olika. Här är luftigare, renare mer gröna gator och så närheten till havet! Känns modernare förstås och mer lättillgängligt. Men här bor bara 1 milj så det är skillnad.
Om 5 min blir vi upplockade av kalimeravän Z och ska till Nea Appolonia..Äventyr! Mer om det i morgon.
Idag har vi bara strosat runt hit och dit åt det håll näsan pekat...härligt. Drygt 7 mil har vi traskat sen vi kom...

Lissi

Monica C
2015-05-16, 15:44
Lissi,så roligt och intressant att läsa dina rapporter från Thessaloniki:)
fb_gilla

Monica:)

Marianne
2015-05-16, 16:01
Åh, så mycket ni ser och upplever.
Storstadssemester i behagligt klimat med så många spännande mål för korta och långa vandringar kombinerat med härliga pauser - det kan inte bli bättre.
Det är bara att uppskatta alla gemensamma resor så länge kroppen håller. Sen blir det helt underbart med sköna dagar på Tinos i nästa vecka också kan jag tänka.
Här hemma känns det kallt och inte alls inspirerande till några längre vandringar. :mad:

Sunny12
2015-05-16, 16:15
Låter som ni har det helt underbart, fortsätt och njut!.. :)

Sunny, som vill stanna på Sifnos for ever.... :p

LaRose
2015-05-16, 17:10
Så spännande med alla era stadsvandringar! Väldigt intressant att höra om denna för mig lite anonyma stad.

Thira
2015-05-17, 07:17
Åh Lissi, jag blir så fruktansvärt ressugen när jag läser dina inlägg.
Jag vill också till Thessaloniki nu.
Kanske är det alldeles perfekt att plocka ihop sin egenanordnade weekend dit längre fram i höst. Lite beroende på vad flygbiljetten kostar då, men det får kollas upp.
Tack snälla för rapporter. Så otroligt intressant!

klapp_klap

Lissi
2015-05-17, 15:00
Dag 5 och 6. Lördag 15 maj o söndag 16 maj....som ännu inte är slut.

Igår bestämde vi oss för att lämna kartan hemma och strosa några timmar bara dit näsan pekade och gå runt alla gathörn som verkade spännande. Vi hittade många små gränder nedåt hamnområdet, som på dagtid ser lite slumartade ut, men som man förstår lever upp på kvällstid med bouzokiklubbar mm. Vi såg också rester av den stadsmur som fanns förr, fint restaurerad. Jag älskar denna kontrast mellan nu och då och man funderar mycket över hur livet tett sig här genom seklerna. Många hus är otroligt vackra i sitt förfall och man blir så glad när man ser de som restaureras, för man gör det på många platser.
Vi gick hem efter 7 km promenad och vi packade en liten övernattningsväska , då vi vid kl 16 skulle bli hämtade av kalimeravännen Zissios. Han kom med flyg i går em och ville ta med oss till sin hemby Nea Appolonia, där han och Zanet har sitt hus. Så underbart att få åka och se hans hemby som vi läst och hört om genom vår mångåriga vänskap. Tyvärr var inte Zanet med, hon var upptagen på Öland nu innan säsongen börjar på Terazzen i Byxelkrok. ( Kan fö varmt rekommenderas!) Läs Zanets resebrev från 2003 om ni vill läsa mer om bylivet. Janne kan Du länka till detta? Det är så fint skrivet....
Vi fick , efter en vacker bilfärd längs flera sjöar och snabbbesök vid varma källor, uppleva en så trevlig kväll med alla Zissios vänner. Så välkomnad han blev och så mycket skratt och glädje, mat och retsina och ouzo en kväll kan bjuda på , på tavernor runt bytorget. Oj, säger jag bara! Kvällen blev natt innan vi somnade i sköna sängar...och vi vaknade av tuppens galande. Frukost intogs på cafe där byns kvinnor troppade in allteftersom på kyrkkaffe. Männen samlas för ouzo vid kl12 och då vår buss hem gick vid 13 så hann vi med en ouzo o mezede också . När vi gick hade gänget utökats från 5 till 10 runt bordet. Alla lika trevliga och vänliga. Tack för den underbara vistelsen Zissios och för att vi fick dela Din första kväll i år i byn.
Nöjda och glada åkte vi den dryga timslånga bussfärden hem, genom sömniga byar i det otroligt vackra bördiga landskapet. Efter en lätt måltid nere på granntavernan och trevligt prat med ägarna så skuttade jag glatt upp de 8 våningarrna till rummet. Vån 7, men första våningens rum ligger på våning två ovanför frukostmatsalen. Så grekiskt!!

Lissi- lyriskt lycklig!

Alala
2015-05-17, 15:22
Det verkar ju bli bara bättre och bättre. :p Förstår att ni hade det fint på den turen, tack så mycket för att vi andra får hänga med!

/ Anne :)

Kalimera
2015-05-17, 18:08
Läs Zanets resebrev från 2003 om ni vill läsa mer om bylivet. Janne kan Du länka till detta? Det är så fint skrivet....Det finns här. (http://www.kalimera.se/resebrev/2003/zanet.html)

Så välkomnad han blev och så mycket skratt och glädje, mat och retsina och ouzo en kväll kan bjuda på , på tavernor runt bytorget. Oj, säger jag bara! Kvällen blev natt innan vi somnade i sköna sängar...och vi vaknade av tuppens galande. Det måste ha varit en upplevelse av rang! Kul att ni fick möjlighet att delta i denna lilla bys vardagsliv! klapp_klap

Marianne
2015-05-18, 10:45
Vilken bra timing, Lissi!
Härligt för Zissios att besöka hemtrakterna.

Lissi
2015-05-18, 13:54
Måndag 18 maj...skrev fel datum i går.Man är liksom oberoende av tid här och utan klocka dessutom. Nu har vi traskat runt i centrala Thessaloniki så mycket så idag bestämde vi oss för en promenad högt över stan igen till Sykies, bakom gamla stan och kastrot. Dryga 4 km i princip rakt uppför i trappor och gator som går serpentinformat uppför berget norrut. Svettigt! Men utsikten är värt mödan. Vi strosade runt ett par timmar i Sikies och sen fortsatte vi till gamla stan innanför murarna. Vi belönade oss med en frappe på torget i skuggan, där en termometer visade på 30 grader! Medan vi sen strosade runt på små gator långsamt nedför igen diskuterade vi innebörden av ordet semester, hur vi upplever att aktivera oss på den. Vi upplever nu mitt i miljonstaden med marknader, saluhall, butiker, liv och rörepse TOTAL avkoppling. Vi har nu, när vi betat av sevärdheter och vackra miljöer, känt en sådan glädje och tacksamhet att orka gå mer än milen varje dag och att vi vill så lika. Att ligga på en strand en vecka skulle vi inte klara, då skulle vi bli för rastlösa.. Vi åt sen lunch på ett av favoritställena nära havet i stan efter 1,5 mils promenad. En kaffe på maten på hörnkondiset alldeles nära hemma avslutade turen Så gick jag som alltid upp alla trapporna igen till vårt rum. 137 trappsteg, tre ggr ner och tre ggr upp varje dag. Bra motion efter all god mat man äter . Jag vägrar åka hiss om det inte är nödvändigt.
Vi konstaterade också nyss att vi inte varit inne i en enda affär förutom en fruktaffär i går. Ingen shopping alltså mer än på marknaden, där jag köpte ett par sandaler och t-shirt och shorts till ett barnbarn som fyllde 4 år i lördags. Ryms nog precis i handbagaget som är enda väska hit.

Thessaloniki är en väldigt lätt stad att hitta i. Man har fyra gator parallellt med hamnpromenaden Nikis att förhålla sig till. Mitropoleos, Tsimiski, Ermou och Egnatia.Den senare var början på vägen till Rom och där finns Galerius båge. Vinkelrätt med dessa gator ligger sen tvärgator och vi bor i hörnet av en av dem. 10 min promenad ner till absoluta centrum.Knappt det ens.
Thessaloniki är dock inte handikappvänligt. Man parkerar med fördel på övergångsställen, i alla gathörn och delvis på trottoarer. Många gropar och massor av träd på trottoarerna. Enda "hinderfria" stråket är Nikis, hamnpromenaden.

I morgon blir det en bussfärd till havet igen. Måste en gång till bada med Olymbos mitt emot bukten och sen äta igen på den mysiga tsvednan i Epanomi.

Till sist: Thessaloniki överträffar alla förväntningar och staden är så pass liten och lättillgänglig med flyg och transfer så en långweekendresa är perfekt innan tex fortsatt resa ut i övärlden. Jag tycker att min kombo Thessaloniki-Tinos är perfekt!!

Nu ska det bli siesta innan kvällens promenad.

Lissi

Kalimera
2015-05-18, 19:11
Till sist: Thessaloniki överträffar alla förväntningar och staden är så pass liten och lättillgänglig med flyg och transfer så en långweekendresa är perfekt innan tex fortsatt resa ut i övärlden.Jag tycker också att det låter som perfekt stad för en weekend. Ni har verkligen fått mig att bli nyfiken, det har jag inte varit tidigare. Tack! klapp_klap

Hur klarar ni värmen när ni går så mycket? 30 grader är mycket. :eek:

Lissi
2015-05-18, 20:19
Hur klarar ni värmen när ni går så mycket? 30 grader är mycket. :eek:

Värmen är lättare att klara i en stad då husen ger skugga. Jag tycker att det är mycket tuffare att vandra t ex på Tilos eller Tinos i samma värme. Claes svettas i o f s lite, men inte jag. Vattenflaska och keps gäller,.

Ikväll satt vi nere i hamnområdet och såg solen gå ner. Sen åt vi nere på Xallaria nedanför hotellet. Jag åt bläckfisk, så jäkla god så jag kommer att drömma om den!:p.

Lissi

Monica C
2015-05-18, 23:40
Ikväll satt vi nere i hamnområdet och såg solen gå ner. Sen åt vi nere på Xallaria nedanför hotellet. Jag åt bläckfisk, så jäkla god så jag kommer att drömma om den!:p.

Lissi

fb_gilla

Alala
2015-05-19, 04:30
Jag åt bläckfisk, så jäkla god så jag kommer att drömma om den!:p.

Lissi

Härligt! När man äter riktigt goood mat kommer man ihåg det länge! :p :p

Lissi
2015-05-19, 18:31
Tisdag 19 maj. Oj så fort tiden går! Vi har landat i ett sådant lugnt stadsliv och jag hittar lätt utan karta sen flera dagar. Man har hela tiden havet att förhålla sig till. Trots att Thessaloniki är en miljonstad är den "liten" och lätt att hitta i.
I morse var det så varmt så vi tog bussen till Paralia Epominis igen. 28 grader visade termometern vid busshållplatsen kl 10 . Vi la oss under samma skuggande träd som förra gången, men idag var tyvärr sånt soldis så Olympen såg vi inte. Vi badade och det fanns enstaka maneter och en och annan sjöborre på botten, men de var lätta att se. Det är inte utan att jag nu är väldigt glad att jag har 9 dagar på Tinos framför mig fr o m torsdag. :D Jag har blivit inspirerad av eijas vandringar i Panormos och ska bo en natt där för att ha en vandringsdag. Claes är nöjd med att åka hem. 10 dagar borta är lagom i hans smak.
Nu sitter vi på ett mysigt kafeneion/ ouzeria " To kritiko kafeneio Rakadiko" och dricker Retsina me pikilia. Det lär bli ouzo också för rembetikamusiken och miljön är härlig!
I morgon sista heldagen!

Lissi

maji
2015-05-19, 18:39
Låter som ni har det hur härligt som helst_B-anana
Tack för trevliga rapporter som helt klart gjort att nu finns ännu en plats man vill besökaflabb_flab
Ha en härlig semester också på härliga Tinos Lissifb_gilla
//majibye_bye

Kalimera
2015-05-19, 19:03
Nu sitter vi på ett mysigt kafeneion/ ouzeria " To kritiko kafeneio Rakadiko" och dricker Retsina me pikilia. Det lär bli ouzo också för rembetikamusiken och miljön är härlig!Är inte alls avis, inte ett dugg. :o

Njut av sista dagen! bye_bye

Lissi
2015-05-19, 19:17
En reflektion Janne angående jämförelse Thessaloniki kontra Aten. Dessa städed GÅR inte att jämföra. Det vore orättvist mot båda. MEN, vi som bara varit i Pireus off season, kan känna likheter mellan T o P. Hus på höjden, havet nära, saluhallar och marknader och supermysiga människor, hur vänliga som helst. Aten är lite mer tufft och stressat, men vi älskar Aten! Dock kommer vi alltid att bo i Pireus vid kombobesök Aten- Pireus.

Vi är nu väldigt sugna att nästa år flyga till Thessaloniki, ta hyrbil direkt vid flygplatsen och åka runt en vecka i området norr och österut. Sen lämna bilen åter och vara tre dagar i Thessaloniki. Bättre kan det inte bli!

Lissi

Outi
2015-05-19, 19:50
Lissi! Kom på att jag hade tänkt tipsa er om ett stråk med restauranger på gågatan Karipi, som ligger mellan Egnatia och Ermou i höjd med Alexander den Stores torg (nära saluhallarna).
Där brukar det vara trevlig stämning om kvällarna, med restauranger som t ex Ouzou Melathron (vet att den fortfarande är superbra, trots att den mist lite av sina forna glansdagar) och livemusik var och varannan kväll. Mysigt att bara sätta sig ner och ta en raki eller ouzo och äta några smårätter. Ta en titt om ni hinner!

/Outi

Lissi
2015-05-19, 20:03
Vi vet var det ligger! Det får bli nästa gång. I morgon kväll blir det "Full to meze" i Ladadika....Innan dess besöker vi judiska museet som har kvällsöppet.

Lissi

Kalimera
2015-05-19, 20:09
En reflektion Janne angående jämförelse Thessaloniki kontra Aten. Dessa städed GÅR inte att jämföra. Det vore orättvist mot båda. MEN, vi som bara varit i Pireus off season, kan känna likheter mellan T o P. Hus på höjden, havet nära, saluhallar och marknader och supermysiga människor, hur vänliga som helst. Aten är lite mer tufft och stressat, men vi älskar Aten!Tack, då har jag lite mer kött på benen. :)

Abi
2015-05-19, 22:20
Är inte alls avis, inte ett dugg. :o

Njut av sista dagen! bye_bye

Känner detsamma, exakt Ang_elx.

Tänk så härligt att ni får precis som ni vill, båda två klapp_klap.
Trevlig resa, åt var sitt håll.

bye_byeAbi

Alala
2015-05-20, 04:30
Tack Lissi för att du har öppnat en ny stad i alla fall för mig och säkert andra också. Detsamma gjorde du ju med Aten-Pireus. För många känns ju städer bara som sressiga platser som man helst undviker. Jag är personligen sån att jag gillar båda och när jag sen några år bor på landet har städer blivit ännu mera intressanta för mig, jag gillar den där kontrasten mellan lugn och livlig. :)

Kan nu tänka mig att det är skönt för dig att resa till ditt så kära Tinos och bara varva ner och smälta dina nya upplevelser.

Tusen tack för dina fina rapporter och ha en bra resa till Tinos!

/ Anne bye_bye

Lissi
2015-05-20, 09:20
Onsdag 20 maj.....Lissiväder, ösregn, så här packar vi och läser och slappar på det trevliga rummet. Att gå ut är inte att tänka på just nu, men om en stund trotsar vi regnet ändå. Shopping lockar oss inte. Vi är nog nästan de enda i stan som varit här snart 10 dagar utan att gå in i en vanlig affär eller varuhus....;) Jag tog ingen regnjacka med, tänkte för omväxlings skull utmana ödet ;) Vågar aldrig det mer...Fast tempersturmässigt med bara 24 grader så är det skönt!!
Vi ska inte göra nåt särskilt idag, bara knata runt och ta en fika nånstans....Judiska museet har öppet från kl 17, så dit ska vi gå. Tyvärr är det bysantinska museet med musikinstrument stängt för tillfället...Avslutningsmiddag förstås ikväll.
Vi är incheckade båda på våra respektive flighter i morgon. Claes på RyanAir med avgång kl 11.40 till Skavsta och jag på Aegean med avgång kl 11.20 till Aten. Bra timing! ;) Jag får väl några timmsrs väntan på färja i Rafina, men sämre ställen finns för väntan.

Så slut på rapportering från denna Thessalonikiresa. Tack för att ni orkat hänga med! Vi ska definitivt tillbaks hit och jag hoppas någon som läst mina rapporter också lockas hit.

Lissi

Alala
2015-05-20, 09:28
Bra att sluta med ett uppfriskande regn, och jag läser gärna rapporter från Tinos också (om du har ork och lust)! ;) :)

/ Anne bye_bye

kari
2015-05-20, 11:05
Så slut på rapportering från denna Thessalonikiresa. Tack för att ni orkat hänga med! Vi ska definitivt tillbaks hit och jag hoppas någon som läst mina rapporter också lockas hit.

Lissi

Det har såvisst ikke vært noe "ork", Lissi ..., men en s t o r fornøyelse, herlige skildringer klapp_klap:Dklapp_klap
- av det som jeg ettertrykkelig har fått bekreftet, at Thessaloniki er et "must":D

Lyst til å besøke Thessaloniki hadde jeg før dere reiste og, det er vanskelig å måle hvor mange ( hundre) prosent lysten har øket :confused::Dfb_gilla

Så Tusen Takk, og God Tur Hjem til både Claes :) - og til deg ;)

bye_bye

Lissi
2015-05-20, 11:42
Anne, regnet blev kortvarigt. Vi har fått gå tillbaks till hotellet för att hämta solglasögon och byta till linne...
Nu åter ut....
Kram alla!

Lissi

Sunny12
2015-05-20, 11:55
Tack, Lissi för trevliga rapporter.. klapp_klap...

Ser fram emot rapporter från Tinos med..:D

Sunny, som laddar inför den stora festen ikväll.._B-anana

Monica C
2015-05-20, 15:03
Tack Lissi för att vi fick hänga med på resan genom dina fina betraktelser,ha det fortsatt fint på nästa etapp.

Kalimera
2015-05-20, 15:18
Så slut på rapportering från denna Thessalonikiresa.Tack snälla! Det har varit ljuvlig läsning varje dag! klapp_klap;)

Vi ska definitivt tillbaks hit och jag hoppas någon som läst mina rapporter också lockas hit.Här är i alla fall en.

Trevlig resa hem Claes, och trevlig resa till Tinos Lissi. bye_bye

Lissi: vilken grym resa du får, först en ny stad som du älskar, och sedan "hem" till ditt kära Tinos. Kan inte bli bättre antar jag.

eija
2015-05-20, 15:33
Lissi, jag har sänt ett kort tillägg på din fråga där på Resebrev-sidorna beträffande Theodora bl.a.

Lissi
2015-05-20, 16:35
20 maj eftermiddag : Måste bara " plåga er" med en rapport till härifrån. Staden överraskar verkligen in i det sista! Då det fortfarande regnade när vi lämnade hotellet på förmiddagen var vi "beväpnade" med kofta/tröja , gympadojor och inga solglasögon och vi gick några kvarter österut istället för att genast gå ner mot stans centrum. Då öppnade sig en ny värld med flera gator med antikaffärer, loppisar och ett myllrande marknadsliv. Vilka fynd vi kunnat gjort med resväska med! Eller som Claes sa: "Vilken tur vi har nu då" :D Sen längre neråt i stan hittade vi ett nytt saluhallsområde vi inte sett tidigare. Hur många såna finns här? Efter varsin frappe och kaka i ett gathörn, rätt långt från hotellet, fick vi gå tillbaks för att lämna tröjor, ta på solglasögon och konstatera att himlen var knallblå och termometrar visade på 28 grader....vilka väderomslag Grekland bjuder på! Vi gick sen ut igen och drog västerut en bra bit från hotellet. Långt västrut och vi upplevde ett distrikt med små verkstäder av olika slag. Snickerier, skrädderier ,(här finns många), bilverkstäder, plåtslagerier mfl. Jag kommer mig inte för att ta kort i dörrhålen, men skulle gärna vilja. Vid kl 15 var vi hungriga och gick till Ladadikaområdet och en taverna EvaA rekommenderat, Full to meze. Jisses så gott vi ätit!! Ovanliga varianter på smårätter...Något dyrare än annars med Thessalonikimått men billigare än t ex Tinos. När notan kom muttrade Claes först att det var dyrt och när jag tittade visade det sig att detta var inte vår nota. Jag kan ju grekiska, så jag såg ju direkt, men Claes hade gladeligt betalt. Fast 15 euro för mycket var ju häftigt att betala för mat man inte ätit....Nåväl, rätt nota kom in och huset bjöd på stor glassportion och kaka.
Vi skulle nu till Judiska museet och hade 40 min kvar när vi kom fram innan museet öppnade. Dubbel greek coffee för mig, på ett ställe intill.Claes ville ingen ha. Då kommer ägaren med vatten till Claes och en muffins var till oss utan kostnad. ...och vi som var så mätta!
Museet var jättefint och ( tack ock lov pga trötthet och matkoma) inte stort. Jag som läst Hislops "The thread " om judarna i T tyckte det var mycket intressant.

Nu vila och ikväll endast ouzo me pikilia hos vännerna på Xallaria. Han med bror i Karlskrona. Middag som vi först tänkt kommer vi aldrig orka! Vår km-räknare visar på 9, 8 km. Bra med så sen start...

Lissi

Alala
2015-05-20, 16:55
Du får allt att hela tiden låta bättre och bättre. :D Känns som någon skulle dra mig till Thessaloniki hela tiden. Det är en härlig känsla! klapp_klap