handdator

Visa fullständig version : Barcelona


CarinaN
2006-04-02, 20:07
Jag är precis hemkommen från en underbar weekend i Barcelona! Jag läste någonstans följande om Barcelona: " Staden är ofattbar tills man kommer dit, otrolig medan man är där och oförglömlig efter att man åkt därifrån". Det stämmer precis! God mat, trevliga människor, fantastiska sevärdheter och det bästa av allt....vi har haft 20 - 25 graders värme i tre dagarklapp_klap ! Vi har till och med legat på playan och solat, precis vad man behövde efter denna långa vinter!!

Man hinner mycket på tre dagar om man ligger i ordentligt vill jag lova! Sova får man göra när man kommer hemflabb_flab . Vi har varit uppe i ett av de höga tornen i Sagrada Familia, vandrat i Parc Guell, besökt Camp Nou, La Pedrea och Picassomuséet.

I går kväll var det stormatch mellan FC Barcelona och Real Madrid. Vi var inte på matchen men följde den på en storbilds-tv i gamla stan. Hoppades på vinst för att få uppleva glädjeyra natten lång. Eftersom matchen slutade oavgjort blev det lugnare än väntat, polisbilarna stod i långa rader längs med las Ramblas och väntade på folkanstormningen efter matchen.

Barcelona är nu en av mina nya favoriter, en stad som jag snart vill återvända till.

Carina - som ser fram emot båtluff i juniklapp_klap

guppel
2006-04-02, 20:22
Va' intressant å kul med detta snabbreferat ! TACK

Jag tänkte flaxa ner till just Barcelona över påskhelgen, men det fanns bara alltför dyra reselösningar kvar, så det blir Köpenhamn istället....
MEN jag SKA till Barca en vacker dag, nu blev jag ju ännu mer sugen.

Å det där med temperaturen och solen slår ju en rakt i solar-plexus !!!!!

// Guppel

pawik
2006-04-02, 21:29
Barcelona är nu en av mina nya favoriter, en stad som jag snart vill återvända till.

Det förstod jag väl!!
Det är lätt att ta till sig och tycka om Barcelona.

/pawik

CarinaN
2006-04-02, 21:40
Det förstod jag väl!!
Det är lätt att ta till sig och tycka om Barcelona.

/pawik

Ja, du hade så rätt! Och tack för alla dina tips, vi hann nog med det mesta. Turistbussen åkte vi aldrig, det blev mest apostlahästarna och en del tunnelbaneåkande till alla sevärdheter. Vi bodde centralt på en tvärgata till Las Ramblas, helt perfekt läge.

/Carina

Lissi
2006-04-05, 22:14
Så härligt ni hade! Visst var det häftigt att kunna sola på playan mitt i stan ! Men Du skrev inget om BAD????:D
Jag håller med om att att man hinner mycket på tre dagar! Var själv där tre dagar 2004...

Lissi

CarinaN
2006-04-05, 22:29
Visst var det häftigt att kunna sola på playan mitt i stan ! Men Du skrev inget om BAD????:D


Nej, något bad blev det inte för min del....ca 15 grader i vattnet passar mig inte alls. Badar knappt i Sverige på somrarna, vill ha MINST 23 grader för att det ska vara behagligt. Därför trivs jag i Grekland, badar som en stolle hela tiden när jag är där.
Jag brukar basta med några tjejkompisar på vintern och ALLIHOP utom jag springer glatt ut och badar i 4 gradigt vatten:eek: . Jag skulle så gärna vilja....men det går bara inte!!!!

Carina - badkruka

Lissi
2006-04-05, 23:00
Det är ju det som är så skönt när man är i vår ålder, att man faktiskt själv får bestämma när, hur och OM man ska bada;)

Lissi- som ÄLSKAR kallbad!

sanckar
2006-05-05, 16:04
Jag var i Barca under februarimånad och vi hade otrolig tur med vädret, typ 15-17 grader. Det var en underbar stad. Vill åka tillbaka och utforska mera. Vi tog turistbussen under en dag och det var verkligen kanon. Vi fick se massor av staden för en relativt billig peng.

God mat, gott vin och mycket trevliga människor träffade vi. Gillar man att kolla på arkitektur så kan jag gott rekommendera att åka hit. Det finns så "sjukt" schyssta byggnader och så mycket häftigt att se.

Att åka dit är inte något jag ångrar mig.

/Sussan

Elisabet
2006-12-18, 14:16
Vad rekommenderar ni för en helgresa till Barcelona, boka själv eller med något resebolag? Vilka bolag kan man i så fall välja mellan?

Lissi
2006-12-18, 16:07
När jag och mina arbetskamrater flög till Barcelona i maj 2004 så flög vi jättebilligt med SAS och hade bokat lägenhet ett stenkast från centrum via en sida på nätet... Det blev MYCKET billigare än om vi skulle åkt med via en resebyrå..En topplägenhet helt nyrenoverad 3 rum o 2 badrum och kök (7 sängplatser)..Panoramautsikt! Fast det kan ju vara så olika vilket som är billigast. Jag bokade inte själv så jag har inte riktigt koll på vilken lägenhetssite det var...Ryan Air flyger ju billigt till Barcelona, men vilken ort som är närmast Dig vet jag inte..Har Du kollat Luftgrop?? Där har vi hittat jättebilliga resor flyg+hotell både till Milano och Aten....
Barcelona är en UNDERBAR stad...

Lycka till!
Lissi

CarinaN
2006-12-18, 17:34
Vi åkte med Ryanair från Skavsta i början på april förra våren. Gav 1000 kr per man t o r. Bodde på ett pensionat mycket centralt, nära Las Ramblas. Pension Dali hette det. Kostade (och kostar fortfarande, jag kollade nyss) 48 euro för ett dubbelrum utan eget badrum och 54 euro med eget badrum. Enkel standard men helt ok. Rent och fräscht och trevlig personal.

Det måste vara mycket billigare att boka på egen hand än att köpa ett färdigt paket. Vi gav alltså under 3500 kr för TVÅ, både resa och boende i tre nätter. Det är vad man MINST brukar få betala PER PERSON för en färdig paketresa.

Åk till Barcelona. Det är en häftig stad!

Carina - som åker till Rom lika billigt i februari

Sofie.K
2007-01-03, 16:08
Hur får man tag på boende?

Frappe
2007-01-05, 19:56
Hur får man tag på boende?

Sök runt på nätet enklast!

Camilla

Frappe
2007-01-05, 20:05
Har varit i Barca ett par dagar nu på jobb, men hann med lite fritid oxå:)
Har ätit mycket god mat och en hel del San Miguel..:)
Hitta bra shopping men framförallt en underbar stad att promenera omkring i!

Camilla

Nicke Nyfiken
2007-01-28, 14:02
Funderar på en tur till Barcelona med familjen i Påsk - nån som har bra tips på billig resa och billigt boende?

_B-anana

anoula
2007-01-28, 14:16
Jag brukar alltid gå in på www.kelkoo.se (http://www.kelkoo.se) och söka under flygresor. Jag har alltid hittat billigt flyg på det viset. När det gäller hotell tycker jag att www.booking.com (http://www.booking.com) är en bra sida. När jag var i Barcelona senast bodde jag i närheten av la Sagrada familia, vilket var lite långt från centrum och stranden för min smak. Jag har en kompis som bor på en tvärgata till las Ramblas, och i det området ska jag nog försöka bo nästa gång (kanske t.o.m. våldgästa min polare som hyr ett gammalt hôtel particulier på ett par hundra kvadrat med takterass...)

Första gången jag var i Barcelona bodde jag i den gamla stadsdelen och det kan jag verkligen rekommendera! Hade dock delat badrum i korridoren, och man har ju tyvärr blivit lite kräsnare med åren...

Det bästa råd jag kan ge dig är att alltid boka resa och hotell separat. Det blir nästan alltid billigare så.

Nicke Nyfiken
2007-01-29, 22:59
Tackar för tipsen!!! Får kika vidare på detta...