handdator

Visa fullständig version : Phytagorion 13-20 augusti


Lotta N.
2006-04-02, 17:35
Hej
vi är 6 pers som ska åka till Samos för första gången i augusti.
4 ungdomar 20+ och två ungdomar till som är 40+++.:)

Vi ska bo på Labito i Phytagorion och är tacksamma för lite tips.

Funderar på att hyra vespa/moppe någon dag.
Tips på stränder och det behöver inte vara de som har flest folk.

Gärna tips på någon trevlig restaurang

Hur är det med bussförbindelser från Phytagorion till andra orter eller badstränder?

Sevärt på ön som ni upplevt och vill dela med er av?

Ja ni som varit där har säkert fina tips.

Tack på förhandbye_bye

Kalimera
2006-04-04, 13:26
Tips på stränder och det behöver inte vara de som har flest folk.Många stränder runt hela ön, med moped hittar ni flera mindre stränder där det inte är så mycket folk. Min favorit är Psili Amos 2 efter Votsalakia.

Hur är det med bussförbindelser från Phytagorion till andra orter eller badstränder?Bra bussförbindelser, främst med Samos stad där ni kan byta buss och ta er till stora delar av ön. Taxi är annars ganska billigt.

Sevärt på ön som ni upplevt och vill dela med er av?Arkeologiska museet i Samos stad, naturen, byarna i bergen, klostret Panagia tis Spilianis ovanför Phytagorion, Eupalinos vattenledningstunneln också ovanför Phytagorion, Heras tempel strax före byn Ireon, väster om Pythagorion, vattenfallet efter Karlovassi.

samosinf
2006-05-13, 15:08
hej....
I Phytagorion har de en massa resturanger och min favorit ar "ELIA"
(f.d "VEGERA") restaurangen ar den sissa mot piren med Phytagorasmonumentet.....massa goda ratter, olika goda saser och knapriga gronsaker...kocken pratar aven svenska(lite kul tycker jag)
trevlig resa och ha en underbar semester
// samos resinaren

xenos
2006-05-13, 15:43
Funderar på att hyra vespa/moppe någon dag.
Låt er inte lura er av andra än Kiklos på huvudgatan: bäst priser.

Leteris

mary
2006-06-16, 15:42
Kom nyligen hem från en vecka i Phytagorion och bodde då just på Labito. Hotellet var uppdelat i 2 byggnader och låg centralt och bra. Var mest imponerad av det superfräscha badrummet!!! _B-anana

Det finns många restauranger och barer att välja på utefter hamnpromenaden. Skulle själv rekommendera Thomas Bar och Gregorys - trevlig personal och goda drinkar flabb_flab

Det finns en mindre strand alldeles i närheten av hotellet som var helt ok. Vi gick dock hellre ca 5 min till Potokakistranden, brevid den gula skolan på väg ut mot Phytagorion. Badskor är dock att föredra....

Eva L
2006-06-17, 08:10
På den lilla stranden låg folk packade som sillar så andra stränder var att föredra. Hade själv ganska svårt att hitta riktigt god grekisk mat i Pythagorion med något undantag. Vid flera tillfällen och på olika tavernor var mina grönsaks och kötträtter överströdda av ett tjockt lager halvsmält smaklös ost. Hemskt. Noterade också att maten på de tre öar jag besökte var dyrast på Samos, lite billigare på Patmos och billigast på Fourni. Smakupplevelsen följde samma skala.

Eva

Eva L
2006-06-17, 08:29
Hej


Hur är det med bussförbindelser från Phytagorion till andra orter eller badstränder?

Sevärt på ön som ni upplevt och vill dela med er av?

Ja ni som varit där har säkert fina tips.

Tack på förhandbye_bye

Jag var rejält förkyld med feber när jag kom ner till Samos och hostan dras jag med än så det var ganska stilla dagar på ön för min det. Tillbringade mycket tid på balkongen, i skuggan på en taverna etc. Badbåtar går till olika stränder och stränderna i och vid Pythagorion är inte så roliga. Promenaden till stranden vid skolan i utkanten av staden tar dock inte många minuter.
Ett besök på museumet i Samos stad samt i en bergsby hann jag dock med och det rekommenderas verkligen. Gott om skandinaviska charterturister i Pythagorion vilket givetvis sätter sin prägel på orten. Kändes ganska konstigt att återvända till samos inför hemresan efter att att ha varit flera dagar på både Patmos och Fourni som har en helt annan karaktär. Samos är vackert och grönt och Jannes info om ön innehåller det mesta du behöver veta.

Matställen är det svårare med eftersom jag tror min smak skiljer sig lite från många andras. Ställen som jag tyckte serverade hemsk mat uppskattades mycket av andra turister. Jag föredrar alla gamla smårätter, ungsbakat före grillat och mat med mycket örter. Fick en underbar potatis och zuccinigryta med smak av lite örter och citron på en liten oansenlig strandtaverna men det var på Fourni det. Något liknande smakupplevelse hittade jag inte i Pythagorion.

Eva