handdator

Visa fullständig version : Xristos Menidiatis


Elisabet
2006-04-02, 16:45
Nasalhataren har hittat en smörsångare utan nasal ton!!
Xristos Menidiatis!

Men hittar jag nåt om honom då? Nej inte ett ord här i forumet och visserligen en del träffar på internet, men bara till radiostationer o dy. Inget annat.

Kära kalimeramusikkännare, nog vet ni väl nåt om honom!!? Upplys mig, tack :)

(Och ta för all del inte alla mina uttryckssätt för allvarligt ;) )

Riitta
2006-04-02, 17:00
Tyvärr känner jag inte till honom, men Zanet och Karin känner ju till dom flesta, så vi får vänta vad dom säger:rolleyes: Jag är nyfiken också:)

Riittabye_bye

Titti
2006-04-02, 20:07
Elisabet! Hur hittade du honom då? På Ellinikosfm har jag inte hört honom. (Fast jag har inte hört min favorit Pantelis Thalassinos heller där.)

Titti.

Elisabet
2006-04-02, 20:12
Jag lyssnade på Arion radio idag och så hörde jag plötsligt en röst som jag gillade. Kollade förståss vilken artist det var - och det var han :)

Zanét
2006-04-02, 20:15
Nasalhataren har hittat en smörsångare utan nasal ton!! Xristos Menidiatis!
Vet inget om denna kille, men hittade dock ett par låtar att lyssna på via nätet. Finns ju en del cd-butiker on-line där jag tror att du kan få napp.

När jag lyssnade kom jag att tänka på en annan sångare som jag tror kan passa dig - Giorgos Alkaios. Soundet på någon av Menidiatis låtar påminde om Alkaios-stuket. :)

Vi har ju en ganska stor samling grekisk musik, men de yngre förmågorna, med några få undandag, har inte platsat in då de inte riktigt uppfyller vår smak ;)

//Zanét bye_bye

karinafp
2006-04-02, 20:22
Jodå, han spelas på Ellinikosfm ibland också. Jag gillar honom både att lyssna till och att titta på... :o

Elisabet
2006-04-02, 20:50
Finns ju en del cd-butiker on-line där jag tror att du kan få napp.Letade en gång till och kollade alla träffar bättre och jodå, jag hittade ett skivomslag så nu vet jag i alla fall hur han ser ut och att han är ung. Och kunde lyssna på några korta snuttar. Fast hur han låter visste jag ju redan :)

Kan det vara så att många av de yngre grekiska (smör-)sångarna har antagit en annan mindre nasal sångteknik än sina äldre gelikar? Eller vad är din förklaring till att de yngre oftast inte faller er i smaken, Zanét?

Zanét
2006-04-02, 21:09
Kan det vara så att många av de yngre grekiska (smör-)sångarna har antagit en annan mindre nasal sångteknik än sina äldre gelikar? Eller vad är din förklaring till att de yngre oftast inte faller er i smaken, Zanét?
Vet inte riktigt vad det beror på förutom att vi inte är speciellt förtjusta i den nyare poppigare varianten. Håller oss gärna till den mer traditionella sidan. Ett litet svagt svar kan jag kanske ändå avge och det är att vi tröttnar ganska fort på de modernare och yngre artisterna som många gånger inte efterlämnar någon direkt känsla eller inlevelse utan bara är snabba uppkomlingar som sedan försvinner och glöms bort.

Ett undantag är Prodromos som jag upptäckte för några år sedan. En uppkomling från den grekiska varianten av Big Brother. En härlig kille som jag blir jäkligt glad över att lyssna på. Sjunger t o m falskt emellanåt men är glad och käck :D En annan gladlynt och falsksjungande herre, som dock tillhör den lite äldre gruppen, är Xristos Kyriazis - Rekommenderas starkt!

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-04-02, 21:24
...de modernare och yngre artisterna som många gånger inte efterlämnar någon direkt känsla eller inlevelse utan bara är snabba uppkomlingar som sedan försvinner och glöms bort.Några av dem kommer ju att bestå och en dag vara äldre artistter, just för att de har känsla i det de gör. Förmodligen har det funnits yngre artister i alla tider, som aldrig blev äldre för att de saknade känslan.

När det gäller just den här killen så är det bara rösten, eller egentligen rösten i kombination med sättet att sjunga, jag pratar om. Efter att bara ha hört en låt vet man ju inte vad man egentligen tycker om artisten. Men det nasala sångsättet som är så vanligt hos många av de inte lika unga sångarna (dock inte alla) kan jag bara inte med. Fast det har jag ju sagt flera gånger förut :)

Däremot tycker jag verkligen mycket om grekisk folkmusik och traditionell dansmusik - dels den "vanliga", men ännu mer den som gnisslar och låter riktigt illa :D

Zanét
2006-04-02, 21:34
Däremot tycker jag verkligen mycket om grekisk folkmusik och traditionell dansmusik - dels den "vanliga", men ännu mer den som gnisslar och låter riktigt illa :D
Tänk det tycker jag med och jag försöker ju bl a också med jämna mellanrum föra den pontiska musikens talan här :D Vi två på samma grekiska fest... :rolleyes: Ang_elx flabb_flab Oooopa :D

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-04-02, 21:52
Vi två på samma grekiska fest... :rolleyes: Ang_elx flabb_flab Oooopa :D Just det! Jag ska banne mig boka biljetter redan nu till november _B-anana

Tyvärr kan jag så lite om musiken jag gillar. Har aldrig tagit mig tid att lära mig, men när jag hör den så LEVER jag!

Jag köpte en skiva på Karpathos med gammal festmusik från Olymbos. Ååååh den är så underbar, det gnisslar i gnäller i oändlighet och ändå har man inte fått nog när det slutar flabb_flab

Zanét
2006-04-02, 22:00
Just det! Jag ska banne mig boka biljetter redan nu till november _B-anana
Tycker jag absolut :D
Har aldrig tagit mig tid att lära mig, men när jag hör den så LEVER jag!
Är inte DET huvudsaken??? Lev på och njut av gnisslet :D

//Zanét bye_bye