Visa fullständig version : Godaste Ouzon?
smurfalot
2015-04-30, 15:45
Vilka är era favoriter? Plomari gillar jag och framför allt de från Samos, vilka jag glömt namnen på... Bokat resa till Kreta i juli och kan behöva lite Ouzotips...
Ouzo och vatten till maten. Den är bäst.
Kalimera
2015-04-30, 16:19
Vilka är era favoriter? Har många favoriter. Om jag måste välja en som den bästa är det denna:
http://www.kalimera.se/bilder/bilder/ouzo_pitsiladi.jpg
Pitsiladi från Plomari på Lesbos.
12 OUZO är min favorit. I en butik i Aten fick jag omtalat för mig av expediten att den skulle jag inte köpa, av nån anledning var hon oerhört påstridig i detta. Hon hade den ju trots allt till salu. Det är i alla fall min favorit, med vatten, inte med is. fb_gilla
smurfalot
2015-04-30, 17:47
Pitsiladi ska jag komma ihåg. När det gäller 12:an faller den mig inte helt i smaken så jag håller med expediten hehe...
Matis är i topp tycker jag, men även Jannes förslag är bra, dock inte lika god. Om du tittar på om ouzon är från Lesvos så är den mycket bra, oavsett märke. Lesvos är Ouzoön i Grekland framför andra.
Valindras från Naxos är också ok.
Carina
Skåne Pia
2015-04-30, 20:52
Vi gillar också Plomari bäst, men blev nyfiken på den Janne rekommenderade. Den måste ju testas, fast har aldrig sett den förut!!
Jag tillhör de som gillar Ouzo 12. Men ikväll har jag smakat, inte den bästa, men den billigaste! Zachos ouzo (blå erikett) 0.7 l kostade 3.99 € på Lidl. All ouzo bör ju provas, men de som smakar parfym gillar jag inte!
Gia mas / Jannis
Vi gillar också Plomari bäst, men blev nyfiken på den Janne rekommenderade. Den måste ju testas, fast har aldrig sett den förut!!
Samma här! Har heller aldrig testat Jannes men den kanske bara finns på Lesbos och det är ju en anledning god som någon att åka dit:D
//majibye_bye
MickeKöping
2015-04-30, 22:27
Så länge man inte köper den billigaste flaska så tro jag i alla fall att man får drickbar vara. Svårt att säga om det är någon skillnad mellan sorter då om man inte är vanedrickare av ouzo. 12an funkar, smakat inte tvål och handsprit i alla fall.
Fråga någon i affären är ju en ide! Vad kan hända, liksom? Blir det fel så kan man ju bjuda bort den till någon granne på boendet och köpa en ny flaska av ett annat märke.
Ja, jag vet inte. När man väl sitter där och filosoferar, bryr jag mig inte så mycket om märket...
http://greece.greekreporter.com/files/ouzo88.jpg
Det är som med Raki. Köpte med mig en pava från Kreta, som jag tyckte mycket om. MEN den var helt odrickbar hemma vid köksbordet. Det var inte alls samma feeling... :D
/Netwolf
Kalimera
2015-05-01, 11:09
Om du tittar på om ouzon är från Lesvos så är den mycket bra, oavsett märke.Håller absolut med dig. Alla är goda.
http://www.kalimera.se/bilder/lesvos-ouzo.jpg
Några av de ouzosorter som produceras på Lesbos.
Vi gillar också Plomari bäst, men blev nyfiken på den Janne rekommenderade. Den måste ju testas, fast har aldrig sett den förut!!Tyvärr finns inte Pitsiladi överallt. Varje gång jag ser att den finns på menyn köper jag den. Samma sak om jag hittar den i någon affär. På Lesbos finns den överallt. Brukar kosta någon euro mer. Är liksom lite exklusivare. :)
I Chania i början på Kidonias tillverkas och säljs Manolakakis ouzo. Finns även i butiiker förstås. Den är inte dum alls.
Ja, jag vet inte. När man väl sitter där och filosoferar, bryr jag mig inte så mycket om märket...
http://greece.greekreporter.com/files/ouzo88.jpg
Det är som med Raki. Köpte med mig en pava från Kreta, som jag tyckte mycket om. MEN den var helt odrickbar hemma vid köksbordet. Det var inte alls samma feeling... :D
/Netwolf
Vilken vacker bild, Wolfen!
Jag håller med dig om smaken. Till och med ouzon som vi köper hem från taxfreen smakar inte alls likadant hemma som i Grekland.
Birgitta.
När vi bodde i Anaxos på Lesvos, fyllde min man år (det gör han ofta när vi är i Grekland). Eftersom han är i elkraft-branschen, köpte jag en glödlampa med ouzo :D. Jag tänkte att vi får väl fylla på med en god sort sen, men det var en av de bästa vi druckit. Och vi vet inte ens vad det var för sort :eek:, den smakade vi inte förrän vi var hemma.
bye_byeAbi
Oj, Svårt att välja ut den bästa, Är nog lite dålig på att komma ihåg vilka man druckit...
Men minns en god & som tur var hade jag flaskan kvar här hemma.
Giokarinis från Samos!
Försöker alltid köpa så många olika sorter som möjligt, Brukar inhandla 20cl flaskor som man prövar på balkongen på hotellet sen köper jag hem den godaste.
Synd att det bara finns 3st sorter på bolaget & 2 av dem är beställningsvaror men Ouzo 12 är helt ok att dricka :)
smurfalot
2015-05-02, 16:37
Manolakakis måste ju testas då jag ska till Kreta i sommar...
Sen antar jag att Neltwolf har en poäng, inte riktigt samma sak att dricka Ouzo hemma som på plats...
Kul att se att Ouzo berör...
Håller absolut med dig. Alla är goda.
Vilken härlig bild Janne! :p Många goda sorter av ouzo ser det ut att vara! _B-anana Vi har provat en sort som heter som vinden: Meltemi, den är god. och så har vi en lite skvätt från Brettos i Aten kvar... Mumsig den också! Men känner att jag behöver fylla på lagret... :rolleyes:
Mvh zakka
Plomari är min favorit. Har precis fått ouzon Barba Yannis. Min grekiska vänner säger att den är tom bättre än Plomari. Har inte provsmakat ännu dock.
Claes på Lesvos
2015-05-02, 21:03
Jag får väl rösta på en från Lesvos. Dricker gärna Kefi. Då och då blir det Samaras istället.
karinafp
2015-05-03, 16:53
Har precis fått ouzon Barba Yannis. Min grekiska vänner säger att den är tom bättre än Plomari. Har inte provsmakat ännu dock.
Den gröna eller den blå? Jag föredrar den gröna; litet lättare i smaken.
Jag har under årens lopp köpt hem massvis med små femcentiliters ouzoflaskor och nogsamt smakat mig igenom dem och skrivit upp vad jag tyckte. ;) Favoriterna hittills - förutom den gröna Barbayanni - är Plomari, Brettos och Tsantali Makedonikos. :cool:
Karin
Kalimera
2015-05-03, 16:58
Här kan ni läsa om Barbayannis (http://www.kalimera.se/grekland/lesbos/agios-isidoros.html). Gillar också den gröna mest. :p
All ouzo har smakat bra i Grekland, en del sorter mycket bra. 12 är ett säkert kort. Vill man ha en flaska hemma som är annorlunda finns Ouzo of Mytilini i enliters plåtflaska som tål att transporteras.
Jeg har i mange år ment at Barbayiannis's "flaggskip" Aphrodite har vært suverent den beste ouzo man kan få. Det var derfor en spesiell opplevelse å prøvesmake alle variantene på destilleriet deres utenfor Plomari, og oppdage at jeg hadde store problemer med å kjenne forskjeller mellom variantene, selv med grundig rensing av munnen med vann mellom hver test. Jeg har vært med på blindtester av øl før, og opplevd at folk som virkelig er glade i øl, og har klare favoritter, ikke kjente igjen sine favoritter i det hele tatt, og ble sjokkerte og delvis forbannet, men jeg hadde da ventet å kjenne forskjellene når jeg smakte de ulike variantene av ouzo like etter hverandre.
Charleston
2015-05-05, 13:50
Den gröna eller den blå? Jag föredrar den gröna; litet lättare i smaken. Karin
Jag föredrar den svarta (Aphrodite). Mindre sötma, mer karaktär. Av samma anledning tycker jag bättre om den blå än den gröna. Sist köpte jag en flarra av Plomarios specialutgåva, som jag tyckte var klart godare än standardvarianten. Nästan i klass med Aphroditen (som är den absoluta favoriten), faktiskt.
Mini! Mild och godfb_gilla
Charleston
2015-05-06, 14:13
Specialutgåvan av Ouzo Plomari jag surrade om heter Adolo. Finns bl.a. på flygplatsen i Aten. Kostar lite mer, men är mer än väl värd pengarna (enligt mej).
Nu blev längtan stor att sitta på Kafonionen i Molivos och se solnedgången. Naturligtvis med en god kall ouzo. Kefi brukar det bli där. Annars Matis som är favoriten.
Det är inte så långt kvar, bara tre veckor.
Carina
Idag fick jag hem en Plomari från Lesvos, Attans så god den var!
Riktigt härligt att det är soligt ute också så man fick den där lilla extra känslan :)
Den absolut godaste Ouzon heter Makedonian Ouzo, blev bjudna på de första gången av en kille på en liten bar på Skiathos. Har även hittat den på Kreta, ganska mild och jättefin i smaken. Hoppas ni hittar den i nån liten shop.
Ska till Samos på september och hoppas hitta den där
Gunilla o Hasse
larstommy
2015-06-25, 20:14
Den absolut godaste Ouzon finns på Brettos bar i Plaka, otvivelaktigt himmelsk goood :)
Når jeg leser i tråden kan det tyde på at jeg/vi ikke har smakt den "Godaste Ouzon" enda...
- men av de vi h a r smakt er min/vår favoritt "Plomarion", og som en god nr 2, "Ouzo12" :)
- og d e er så gode at vi kanskje ikke tester flere bye_bye
Den bästa Ouzon blev vi bjudna på i en liten bar på Skiathos. Makedonien Ouzo. Har hittat den lite varstans bl à på Kreta, Rethymnon . Men all Ouzo smakar bra på en liten balkong nånstans i Grekiska övärlden.😉_B-anana
För något år sedan blev vi bjudna en svart D'Artemis på ett ställe på Antiparos.
Mycket trevlig bekantskap som vi har en flaska av härhemma.
Påstås vara den enda som är dubbeldestillerad, om det nu har någon tydlig inverkan...
/Z
Då har man korkat upp den blå Barbayianni man köpte på Kreta flabb_flab
Mycket god. Köper den gröna med mig hem nästa resa. Samt en till blå!
Funderar på att bygga upp en Ouzo bar hemma i klass med Whiskeybaren. 2 resor per år + taxfree borde kunna ge 2-4 flaskor , så runt 2018 kan det arta sig. ;). Tycker att en Ouzo med alkoholhalt över 40 % är smakrikare och grumligare med vatten än dom med 37-38 %:confused:
Kalimera
2016-01-12, 16:42
Tycker att en Ouzo med alkoholhalt över 40 % är smakrikare och grumligare med vatten än dom med 37-38 %Så kanske det är. Jag tycker dock att "Barbayianni Aphrodite" är i starkaste laget med sina 48 %. Men den blå och gröna är perfekta. :p
Föredrar 12:an. Eftersom det är några år sedan vi var i Grekland blir det "dussinet" eftersom den även går att köpa på "apoteket". Tar mig alltid en när det är grilltime under sommaren. Smakar gott med enbart litet is.
Annars ör ouzo som baken, smaken är delad.
Häls/Chras
Jag hade fel om alkoholhalten och grumligheten. Det har med andel anis i ouzon att göra. Min jobbarkompis är gift med en grek och hon frågade honomflabb_flab. Så nu vet ni + jag. Undra bara om det står anismängd nånstans... :eek:
Kalimera
2016-01-14, 14:05
Undra bara om det står anismängd nånstans...Det har jag aldrig sett.
Jag hade fel om alkoholhalten och grumligheten. Det har med andel anis i ouzon att göra. Min jobbarkompis är gift med en grek och hon frågade honomflabb_flab. Så nu vet ni + jag. Undra bara om det står anismängd nånstans... :eek:
Det kan nog ligga sanning i det. Oljan som reagerar med vattnet, kommer ju från anisen...
Nya erfarenheter säger mig numera att Brettos Red är The King of Ouzo, men smakar det så kostar det. 36 euro för en liter 48-procentig nektar hos Brettos i Plaka. Häll den över is och drick, inget vatten. För vardagsbruk och drink före maten blir det numera den ouzo som kallas Mini, p g a den minikjolsklädda tjej som pryder etiketten.
Kalimera
2016-04-02, 09:45
Nya erfarenheter säger mig numera att Brettos Red är The King of Ouzo, men smakar det så kostar det. 36 euro för en liter 48-procentig nektar hos Brettos i Plaka.Den måste jag testa nästa gång jag är i Aten. klapp_klap
12 OUZO är min favorit. I en butik i Aten fick jag omtalat för mig av expediten att den skulle jag inte köpa, av nån anledning var hon oerhört påstridig i detta. Hon hade den ju trots allt till salu. Det är i alla fall min favorit, med vatten, inte med is. fb_gilla
En gissning är att 12:an är massproducerad, kanske Ouzons Pripps Blå?
Expediten tyckte nog att du skulle välja nåt annat??
Ungefär som Grek som frågar efter en spännande öl och man rekommenderar Norrlands guld.
Själv tycker jag 12 är ok men favorit är Mini. Den är både smakrik o mild på samma gång tycker jag, dessutom har den gröna tuben som flaskan låg i varit alldeles förträfflig att trä på min strokearm efter det att botten plockats bortAng_elx
Håller absolut med dig. Alla är goda.
Tyvärr finns inte Pitsiladi överallt. Varje gång jag ser att den finns på menyn köper jag den. Samma sak om jag hittar den i någon affär. På Lesbos finns den överallt. Brukar kosta någon euro mer. Är liksom lite exklusivare. :)
Det är väl med ouzo som med allt annat, ..... smaken är olika och väl är väl det. Själv tycker jag att Mini är en av de få ouzo som jag smakat som jag tycker smakar illa. Inte alls god. Favorit bland vardags-ouzo är 12 som alltid finns hemma i skåpet.
Plomari som flera här har nämnt tycker jag är mycket god. Den jag då tänker på tror jag är den som finns som 5:e flaska från höger i mittenraden på bilden. Är nog samma som Wolfen har på sin bild. Men en fundering ...... "Plomari", finns det inte flera ouzo som heter så? Är det kanhända namnet på en ort på Lesbos, eller är det destilleriet som heter så men som har flera olika sorters ouzo?
Masse
El Gringo
2016-04-02, 23:59
Plomari er en by på Lesvos, og det kommer flere ouzoer herfra.
Ouzo of Plomari (Isidoros Arvanitis) er et av merkene, dvs. den som har 1894 på etiketten.
http://www.ouzoplomari.gr/site_en/index.php
Min favoritt.
Edit:
Fant en fin side om Ouzo fra Lesvos.
http://www.lesvos.com/ouzo.html
http://www.greecefoods.com/ouzo/
Kalimera
2016-04-03, 14:03
Den jag då tänker på tror jag är den som finns som 5:e flaska från höger i mittenraden på bilden. Är nog samma som Wolfen har på sin bild. Men en fundering ...... "Plomari", finns det inte flera ouzo som heter så? Är det kanhända namnet på en ort på Lesbos, eller är det destilleriet som heter så men som har flera olika sorters ouzo?Plomari än den enda ouzon på bilden som har vanlig korkkork. :)
Lesbos är mycket känt för sin ouzo och är något av ouzons mecka, och Plomari är dess huvudstad. Du kan läsa om Plomari här (http://www.kalimera.se/grekland/lesbos/plomari.html), och om det mycket kända ouzobränneriet Barbayianni, som ligger mellan Plomari och Agios Isidoros, kan du läsa här (http://www.kalimera.se/grekland/lesbos/agios-isidoros.html).
Plomari än den enda ouzon på bilden som har vanlig korkkork. :)
Japp, stämmer på pricken med den ouzon som jag tänkte på. Den håller jag som vassast bland de (inte så många) "fin-ouzos" som jag har smakat.
Masse
Den måste jag testa nästa gång jag är i Aten. klapp_klap
Jag köpte en liter 46% ouzo (grön etikett) på Brettos när jag var där i november....en aluminiumflaska
Så jäkla god!!! Jag är inte nån direkt stordrickare av ouzo , men jag märker ju skillnaden! Den dricks nu som "finouzo" hos oss i små glas med Brettosetikett på. Köpta även de på Brettos.
Men visst saknar vi gamle farbrorn och det mer mysiga som var på Brettos förr...Nu är det mer trendigt och den nye ägaren är lite snorkig tycker jag...
Lissi - som nu blivit så gammal att mycket var bättre förr :eek:
Denna ouzo drack vi i Pylos och den var också jättegod:p
Den var nog lokal för det stod Kalamata på etiketten
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Ouzo_zps4hxqu8tc.jpg
Lissi
Kalimera
2016-04-06, 10:25
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Ouzo_zps4hxqu8tc.jpgSnygg flaska!
Japp, stämmer på pricken med den ouzon som jag tänkte på. Jag hade lite fel där, för det finns en flaska till med kork-kork på bilden, men vilken som är Plomari vet vi ju nu. :)
...den flaskan får man ofta om beställer Ouzo på Taverna, minns inte var bara?
I fredags när vi firade bokningen av årets höstresa korkade vi upp en av sommaren inköp från Naxos. En ouzo som heter Meltemi
Var verkligen god, 40 % och markerad anis smak ,inte illa alls.
Innan resan blir det Ouzo provning med 4 sorter. Barbayianni blå och grön, Meltemi samt Naxos Ouzo. Lovar en rapport
Kalimera
2016-08-29, 16:48
Lovar en rapportTrevligt! Yamas! bye_bye
Ekathimerini skriver om ouzo här:
http://www.ekathimerini.com/211701/article/ekathimerini/life/banging-the-drum-for-ouzo
Och nämner denna webbsajt om ouzo som verkar rätt så intressant tycker jag:
http://www.tsou.gr/en/
Tror jag måste köpa ouzo till veckoslutet. :p
/ Anne :)
Kalimera
2016-09-08, 11:05
Och nämner denna webbsajt om ouzo som verkar rätt så intressant tycker jagTack för tips!
Då har vi tagit ett glas av varje. MINST!. Barbayianni blå och grön, Meltemi samt Naxos Ouzo. Dock olika glastyper och inte alla samtidigt. Men vi tyckte så här:
1. Barbayianni grön
2. Meltemi
3. Barbayianni blå
4.Naxos Ouzo
Alla var fint grumliga med is. Meltemi hade stark anis smak vilket vi gillade.
Barbayianni blå var ganska stark 46 %, kändes nästan lite hård. Men snyggast etikett. Blått och Guld. Den gröna hade len eftersmak som varade länge.Naxos Ouzo hade mild anis men växte sedan i munnen, dock kom den 4a. Kommer sikta på att ha en Barbayianni grön hemma i fortsättningen. Köper nog ingen mer blå. Undrar vad vi hittar på Lefkas nästa v?. Mini är svår ta med hem pga smala halsen. 12 an finns på bolaget.
Kalimera
2016-09-26, 14:17
Mini är svår ta med hem pga smala halsen.Varför då? Vi brukar ofta köpa hem Mini.
Tycker halsen ser så smal ut. Rädd den skall gå av! Kanske starkare än vad somliga tror?
imorgon blir det ny Ouzo provning då vi äter Grekiskt. Tyvärr har inte Mythosen hunnit komma, får ta Kroatisk Karlvlacko
prövar de vi köpte på Lefkas
Pitsiladi
Barbayianni grön ( som vann förra 19 sep)
samt en vi köpte på flygplatsen, vey inte vad den heter
första glaset med is
andra med vatten
Provade Pitsiladi, Barbayianni grön samt Tirnavou. Vinnare Barbayianni grön igen, slog Pitsiladi knapp men klart. Tycker Meltemi har bäst anis snak av dom vi provat.
Att dricka under vintern o längta till Grekland finns nu
Barbayianni grön ,Barbayianni blå, Pitsiladi, Tirnavou, Meltemi samt Naxos Ouzo. Rätt Okej Ouzubar. Kommer satsa på att alltid ha en grön Barbayianni hemma. Samt Dalwhinnie 15 år och Hofbräu orginal. Då klarar man en belägring Sen kommer jag inte gråta om jag hittar en Meltemi ..
Jag har precis nu avnjutit en fantastikt god ouzo!
Vi köpte den på Zakynthos i höstas.
Loukatos 38% 1 liter för 14€.
En mjuk variant med riktigt fin anissmakklapp_klap
Den har fått en silvermedalj 2014 in nån slags "Ouzotävling" benämd IWSP. Och vad det betyder har jag inte googlat på
men kan komma på flera egna föslag😄😄
Jamas!
/Kajjabye_bye
Kalimera
2016-12-05, 14:47
Provade Pitsiladi, Barbayianni grön samt Tirnavou. Vinnare Barbayianni grön igen, slog Pitsiladi knapp men klart. Jag öppnade en Pitsiladi förra veckan. Den hade gömt sig längst in i ett skåp, och hade nog gömt sig där länge, alldeles för länge visade det sig, för den fick jag slå ut. :o
MicNak67
2017-05-14, 18:39
Plomari är min favorit. Har precis fått ouzon Barba Yannis. Min grekiska vänner säger att den är tom bättre än Plomari. Har inte provsmakat ännu dock.
Personligen tycker jag att Barbayannis är bäst
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.