handdator

Visa fullständig version : Hvad ville du gøre?


Mette
2015-04-28, 09:07
På søndag rejser jeg 7 veckor til Skopelos. Givet sitiuationen just nu (og den der kommer i de næste veckorna) overvejer jeg at tage alle euro med fra Danmark. Vågar man håbe på, at der er penge i bankomater?

Hvad ville du gøre?

/Mette

Kalimera
2015-04-28, 09:19
Hvad ville du gøre?Jag skulle inte växla hemma.

Hasse
2015-04-28, 10:11
Vilka växlingskurser är det just nu i Danmark, respektive Grekland ?


Jag har nyligen växlat här hemma i bankomat som har € och till kursen 9.59


/Hasse:cool:

Thira
2015-04-28, 10:24
Jag skulle inte göra något annorlunda än när jag reser till Grekland annars.Dvs ta med mig två olika kort (för att ha ett till nöds ifall jag tappar det ena eller annan olycka inträffar med det) samt ta med lite kontanter att ha i nödfall (anledningen till det har aldrig handlat om krisen utan för att så bör man nog göra oavsett vart man reser) för ett par dagar.
Hoppas du får en fantastisk resa i underbara Grekland.

Mette
2015-04-28, 10:36
Tak for jeres svar. Jeg gør som vanlig, ingen panik.

Og ja, kursen er bedre i Grækenland flabb_flab

/ Mette

inkfish
2015-04-29, 09:12
Jag brukar ha med ca 400 € och ta ut resten på plats (det låter mycket med 400 men jag betalar rummet på plats och stannar 3 veckor). Vad jag skulle göra just nu är att låta merparten av dem vara orörda fram till att slutet av resan närmar sig - alltså så att jag använder upp dem först innan jag ska åka hem. Då har jag en reserv OM det skulle komma enstaka dagar då bankomaten är tom.

Igår skrev en av de brittiska tidningarna att landets turister uppmanades ta med kontanter till Grekland. Men det dementerades senare, eller rättare sagt: man sa att uppmaningen inte ändrats sedan tidigare, att det alltid varit bra att ta med kontanter til Grekland eftersom bankomaterna kan vara tomma och kortanvändningen inte är lika spridd som i många andra länder.

Monica P
2015-04-29, 11:01
Jag läste nyss i Ta Nea att det föreligger ett lagförslag att man måste betala med kort om summan överstiger 70 €, detta ska dra in moms till staten och ska i första hand gälla turistöarna. Om lagförslaget går igenom återkommer jag med mer info.

Mette
2015-04-29, 11:19
Vad jag skulle göra just nu är att låta merparten av dem vara orörda fram till att slutet av resan närmar sig - alltså så att jag använder upp dem först innan jag ska åka hem. Då har jag en reserv OM det skulle komma enstaka dagar då bankomaten är tom.

Inkfish: Det er præcis hvad jeg gør.

Tak Monica. Jeg vil være tacksam om du gør.

/Mette