handdator

Visa fullständig version : Bila till Peloponnesos 2016


Rica
2015-04-25, 09:20
Vi funderar på att bila ner till Peloponnesos nästa sommar och hyra hus där... Men är det någon som har tips på bästa resrutt ner?? Vi har aldrig gjort någon sån resa förut så det ska bli riktigt spännande, om vi nu bestämmer oss för det:) i år flyger vi till ön lemnos och tillbringar 2 veckor där...

Admirala
2015-04-27, 08:15
Det finnes flere tråder om dette, du kan jo søke dem opp. Smidigst er det nok å kjøre til f.eks Brindisi i Italia og ta ferge derfra til Patras på Peloponnes: http://greeceferries.com/port/Patras/?gclid=CLfA44vqlcUCFYTVcgodsK0Akg

Du kan også sjekke ulike alternativer til kjørerute på Viamichelin, hvor du også får kart, opplysning om kilometer, kostnad o.l: http://m.viamichelin.com

Rica
2015-04-27, 20:35
Tack, ska absolut kolla upp det:)

Claes på Lesvos
2015-04-29, 00:15
Hej. Jag är just nu i Bologna på väg till Grekland i bil. Det är sjätte året jag gör resan. Jag kör gärna långa sträckor, kanske 700 till 900 km per dag, men stannar alltid två nätter innan jag fortsätter. Min bästa väg går från Rostock via Munchen, Innsbruck till Ancona. Motorvägen från Rostock hållet hög standard och det är i princip trefiligt från Berlin förbi Munchen
Priset för bil och hytt är ungerfär det samma för de fyra rutter som finns att välja på. Du kan resa från Venedig, Ancona, Bari och Brindisi. Jag har prövat alla rutterna och föredrar Ancona. När det gäller rutten från Brindisi rekommenderar jag den inte. Bensinen är dyr i Italien och färjorna är riktigt dåliga. På Ancona rutten har både Anek/Superfast line och Minoan line båtar av kryssninskaraktär. Det är enkelt att boka på rederiernas hemsidor där du också hittar all info du behöver och du hämtar biljetten senast två timmar före avgång i hamnen. Egen utskriva biljetter är inte tillåtna. Tidtabellerna presenteras i januari och du kan få rabatt om du bokar tidigt.
Personalen på bildäck brukar vara riktigt hjälpsamma. Du ska ofta backa in bilen på din plats och bilarna packas som sillar, men jag har alltid fått den hjälp jag behövt utom just på Brindisilinjen där besättning bara kunde italienska.
I morgon fortsätter jag till Ancona.Båter går kl 14.00 och tar 24 timmar så jag kommer fram kl 13.00 grekisk tid.