handdator

Visa fullständig version : Pressar vi semestern för mycket?


anderss
2006-04-01, 21:54
Jag reser lite i arbetet och det brukar bli 2-3 dagar/vecka och då oftast med flyg. När jag läser en del inlägg här på forumet som är fokuserade på tid, hinner jag med men flyg till xx, båt till xx, hur många öar.
Milos-Andreas hade idag en bra notering att man behöver tid för att hinna upptäcka.
Har vi för bråttom, effektiva på jobbet och så samma mönster när vi är lediga? När vi är på semester så tar vi alltid god tid på oss, inget stress utan tar oss till flygplats eller hamn i god tid. På plats kan man ta en öl, om man gillar det, koppla av innan resan och kolla lite på folklivet. Många vill t.ex. lämna Athen så fort som möjligt pga av att någon tyckt att Athen är olidligt, men om man tar sig lite tid så upptäcker man att även Athen är en del av semestern. Vi har de senaste åren tagit en natt i Plaka både på ut/hemresa och det är mycket avkopplande (ok, hotellrummen kostar mera). Landar man sent så tar man bussen, checkar in, och "lullar" runt t.ex. i Plaka och sedan frukost på morgonen, utvilad för nya upplevelser på väg ut till öarna. Ingen stress!
Är jag för negativ eller fokuserar vi för mycket på tid även när vi är lediga?
(ok, jag erkänner att vi gjort några resor enbart till Athen, men det var bara exempel:) )

ragnhild
2006-04-02, 10:11
Ja, det synes jeg at mange gjør.
Kjenner ofte stresset ta meg når jeg leser reisebrev fra øy-hoppere.
Min dag er også veldig travel og innebærer ofte reiser. Og da er det skjønt å sette seg på 1 fly når ferien kommer og reise til 1 sted.
Og bare "være" der til skuldrene har kommet på plass igjen og kjenne at roen er tilbake i kroppen igjen.
Da går det an og ta en tur til en annen øy for en dag eller to eller tre. Og så tilbake igjen til utgangspunktet.
Når jeg kommer ned til Hellas i juni kjenner jeg alltid vinteren i kroppen og da trenger den late dager i solen for å bli god igjen.
Men vi er forskjellige.

Elisabet
2006-04-02, 10:23
De flesta gör nog så som det passar just dem bäst!

Att man funderar på om man hinner med en båt samma kväll eller hur många öar man hinner med på under semestern, betyder inte automatiskt att man stressar eller focuserar på tid, utan helt enkelt att man planerar en resa som passar just de omständigheter och preferencer som man själv har!

En del blir stressade av att ta det lugnt, andra blir stressade av att skynda sig. En del blir stressade av att förflytta sig mellan olika platser, andra blir stressade av att stanna på samma plats.

Huvudsaken är att var och en följer känslan i sin egen maggrop och inte bryr sig om att värdera känslan i andras maggrop.

Så tycker i alla fall jag :)

inkfish
2006-04-02, 11:04
Jag tycker nog inte att det gör så mycket att "fokusera på tid" under resan, eftersom det är sån fantastisk kvalitetstid det handlar om.:D

Sen skulle jag själv aldrig ta 2-3 nätter per ö och sen åka vidare, jag vill alltid ha tid på mig att pejla själen på varje ställe och det tar lite tid för mig. Fem nätter är egentligen ett minimun.

Men jag åker gärna mellan olika öar för jag känner att det förlänger resan så mycket. Det känns alltid som om jag varit borta längre om jag öluffat än om jag stannat på ett ställe.