Visa fullständig version : Ekonomialternativer Bluestar ferries
Anna Pernilla
2015-04-15, 18:10
Sitter och har lust att köpa mina båtbiljetter för augusti redan nu(eftersom allting annat redan är bokat och klart:D). Behöver veta vad som är skillnaden på :
economyclass
economy super
special economy
och airseat i de olika loungerna, 1, 2 och 3? Någon som är "bättre" än andra? Förstår en är lite större? Bäst kanske med en lite lugnare mindre lounge. Bokar nog ett sånt säte på eftermiddagsresan, första dagen. Då vill jag vi sitter bekvämt efter tidig flygresa och några timmar i Pireaus.
Vad jag förstår är de första 3 alternativen onumrerat, någon mer skillnad? Prövt att googla fram något, vill liksom inte sitta nere på bildäck eller något:o men hittar ingenting.
Det var längesen jag båtluffade och sist jag gjorde det i augusti, var i stort sett allt fullt, utan dyra businessbiljetter. Så i år skall det sparas lite grann i alla fall:)
Claes på Lesvos
2015-04-15, 18:31
Lättare att svara om du berättar vilken färja du ska åka med.
För några av färjorna finns infon på Blue Stars hemsida.
Huvudregel: Ju dyrare desto bättre.
Anna Pernilla
2015-04-15, 18:37
Det skrev jag i rubriken;) Det är alltså bluestar och jag finner inte den infon på deras sida, mer än hur airseatsätena ser ut. Det är samma pris för airseat, men ekonomipriserna är ca 8 euro i skillnad. Förstår liksom inte vad en special economy är? Och är inte de onumrerade sätena på däck eller vissa större lounger? Eller är det också begränsningar på var man sitter?
Anna Pernilla
2015-04-15, 18:39
Så är det bla för sträckningen Pireaus-Naxos.
Kalimera
2015-04-16, 17:20
Det skrev jag i rubriken;) Det är alltså bluestar och jag finner inte den infon på deras sida, mer än hur airseatsätena ser ut. Det är samma pris för airseat, men ekonomipriserna är ca 8 euro i skillnad. Förstår liksom inte vad en special economy är? Och är inte de onumrerade sätena på däck eller vissa större lounger? Eller är det också begränsningar på var man sitter?Jag har beställt airseat några gånger och har då fått sitta nästan varsomhelst, utom i i klasserna över. Jag tror att de flesta stolarna är just airseat. Är inte special economy att man inte har numrerad plats med airset? Skicka ett mejl och fråga.
Behöver veta vad som är skillnaden på :
economyclass
economy super
special economy
och airseat i de olika loungerna, 1, 2 och 3? Någon som är "bättre" än andra?
Här hittar du information om de olika economybiljetterna, det handlar alltså om olika former av rabatter:
http://www.bluestarferries.com/site/content.asp?sel=899&loc=2&query=
Alla economybiljetter ger rätt att sitta på däck, i serveringarna och i vissa korridorer. Airseat är numrerade fåtöljer typ flygstolar, det finns flera utrymmen med airseats på minst två plan på Blue Star-båtarna. Salongerna på de övre planen är generellt lugnare än de som är på samma plan som serveringarna. Det är inte helt lätt att veta vilka salonger som ligger var, men ju högre siffra på salongen desto troligare att den ligger en trappa upp.
Många greker (och en del turister) köper den billigaste economy-biljetten och letar sen reda på en tom airseat efter avgång. Om du har en bokad airseatplats har du alltid rätt till den platsen oavsett när du vill slå dig ner.
På vissa båtar finns även förstaklassalonger, och sen finns där förstås hytter för de som reser långt. Om det finns lediga platser går det bra att uppgradera sin biljett ombord. I slutet av juli och i hela augusti tar economy och airseat-platserna slut ganska snabbt. Så kan det också vara vid större helger året runt och fredagskvällar ut mot öarna, söndagar in mot fastlandet.
Lycka till med resan!
Våga
Anna Pernilla
2015-04-20, 20:22
Tack för hjälpen! Mailade också Bluestar som sa mina super economy billetter egentligen inte kunde köpas online, som jag gjort... De kostade bara 20€ och fanns i begränsat antal. Men mina var i alla fall helt giltiga. Men de kunde inte uppgraderas, bara de andra ekonomialternativen.
Om det var någon airseatsalong som var lite lugnare är någon annan, svarade de inte på(googlade och fant fram salong 5 var den största, men den skall inte finnas på min rutt, så jag tar bara någon av de andra) . Men de svarade snabbt i alla fall:)
Nu snart exakt 100 dagar kvar:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.