Logga in

Visa fullständig version : Fundering om mygg

Netwolf
2015-04-11, 10:28
Nu håller vi som bäst på att planera årets odyssé och som vanligt har vi flängt runt i hela Grekland via Google Earth och andra kanaler.
En ö som dök upp så här på morgonkvisten är Tilos. En ö som vi faktiskt aldrig varit på. Det jag känner till är att det är stenstränder (ok för mig), tavernafritt på stränderna (litet minus) samt att det finns ovanligt mycket fåglar.
Så då slår mig tanken. Finns det då inte mycket mygg, när det är så mkt fåglar? Själv har jag inga större problem med mygg, men min fru däremot. Hon är som ett omvänt myggmedel (därav mina icke-problem ;)) och får stora bölder av vissa stick.
Vad säger ni vana Tilosresenärer. Har hon anledning att oroa sig? Planen är att åka i juli nån gång.

/Netwolf

sjöborren
2015-04-11, 11:36
Vid Livadiastranden - stenstranden - ligger tavernorna som på ett pärlband. Kanske fem eller tio meter från solstol till barstol eller lunchstol. ;) Trots att det finns mycket fåglar på ön kan jag inte påstå att det är mer mygg på Tilos än på andra öar. Nu är vi där i april/maj och september/oktober, om det är mer mygg i juli kan andra svara på.

Netwolf! Jag tänker tvärtom. Finns det mycket fåglar, borde det väl vara lite mygg eller ... :rolleyes:

Sjöborren/ som reser till Tilos om bara två veckor. :D

inkfish
2015-04-11, 11:42
På sand/grusstranden Eristos finns mat, däremot inte på övriga stränder runt ön (de är inte jättemånga).

Har varit på Tilos i maj, juni och september och inte upplevt mer mygg där än på andra öar, undantaget några dagar i juni förra året. Då var det en del mygg men myggmaskin hemma och MyggA räckte som skydd för min del.

Abi
2015-04-11, 17:09
Hej!

Jag har samma problem med myggor, som din fru. Och min man är väldigt tacksam över att aldrig behöva myggmedel, myggorna väljer mig Ang_elx.

Jag har varit på Tilos i juni och september, och inte upplevt problem med mygg.

Tänk bara på att boka boende innan, om ni åker dit i juli. Senast, 2014 kom vi i slutet av augusti, och hade oflyt med boende. Vi önskade 2 studios, men första 2 nätterna fick vi dela en två-rummare.
Den skillnaden sedan 14 år tidigare, har nog internet-bokningarna gjort. Så fick vi lära oss det ;).

bye_byeAbi

Pian
2015-04-11, 20:27
Har varit på Tilos 4 gånger alltid i juli och början på augusti, vi har inte haft några problem med mygg!
Och precis som Sjöborren skriver, ligger tavernorna vi stranden.
Pian

Netwolf
2015-04-12, 06:30
Tack för svaren. Nu vet jag lite mer :)

/Netwolf

MortenOSlash
2015-05-05, 22:03
Erfaringsmessig er det ein del mygg i mai/juni. Etter det er det for tørrt til at myggen klarar å yngle stort. Denne myggen varierar sterkt frå område til område, ofte på få hundre meter.

Mitt besøk i Livadia (mai/juni 2008) fekk eg nesten ingen utslett, utanom éin dag, då me var invitert til grillmat opp til eit hus litt opp i Livadia. Då fekk eg store utslett etter den dagen. Normalt har eg under seinare turar til Tilos hatt mange små utslett, men ikkje veldig tydelege.