Visa fullständig version : Lång långfredag
Monica P
2015-04-10, 21:25
...redan som liten tyckte jag att långfredagen var trist, inget fick man göra och ledsen skulle man vara, sa söndagsskolefröken.
Här i Grekland är påsken STOR, som känt. Mina vänner och grannar fastar (halvhjärtat) och är dagligen till någon kyrklig samling. På TV är det liturgi och sång var man än tittar, särskilt på de olika lokala kanalerna. Det kulminerar i morgon natt, med uppståndelsegudstjänsten, och på söndag äter folk sig sjuka...
Vi hör till dem som respekterar andras tro och vanor. Det betyder ju inte att man måste följa samma ritualer. Men långfredagens epitafvandring vill jag gärna uppleva, så ock detta år.
Just hemkommen och någorlunda upptinad med en stor kopp hett te hör jag ända hit dynamitsmällarna, som på Kalymnos är integrerade med körernas sång och mässingsorkesterns sorgmodiga melodier. Från stadens alla kyrkor kommer man långsamt sjungande och vandrande med blomsterprydda bårar, den ena mer fantasifyllt utsmyckad än den andra. Trafikstockning uppstår givetvis när alla ska gå längs hamngatan , vända och krångla sig tillbaka igen. Massor av folk kantar gatorna och stämningen är inte särskilt allvarlig, tvärtom.
Det som jag gillar är nog just det familjära sätt med vilket grekerna förhåller sig till kyrkan. Man är liksom alldeles övertygad om att Maria och Jesus och Vår Fader , änglarna och alla helgonen (många!) ser till en , i helg och vardag, och ingen är bekymrad över synd och sånt.
Iskall vind har inte hindrat någon i år heller. Nu vill vi ha varmare väder och ska visst få det på söndag.
Det som jag gillar är nog just det familjära sätt med vilket grekerna förhåller sig till kyrkan. Man är liksom alldeles övertygad om att Maria och Jesus och Vår Fader , änglarna och alla helgonen (många!) ser till en , i helg och vardag, och ingen är bekymrad över synd och sånt.
Det är också en slags värme som jag uppskattar, förutom den som jag får när jag njuter i solgasset. Kanske bidrar det till att man trivs så förträffligt i Grekland.
:) Masse
...redan som liten tyckte jag att långfredagen var trist, inget fick man göra och ledsen skulle man vara, sa söndagsskolefröken.
Haha, ja precis. Jag gick oxå i söndagsskolan en period. Vilket påhitt, men alla ungar i byn gick ju där, så det var väl grupptrycket.
Va härligt det låter med påsk i Grekland! Mycket trevligare än vår lutheranska hållning till synd och allvarsamhet. Har ej ännu upplevt en grekisk påsk på plats, men önskan är stark varje år! :)
/Netwolf
Visst är det häftigt att få vara med och det går efter många år bra att avstå från en del ceremonier, när vädret inte är så bra. Man får en delaktighet i grekernas trosliv, trots att man inte själv har gudstro.
"Gud vare tack och lov" (som de så ofta säger) för ortodoxt trosliv, så vi kan avstå från vårt protenstantiska.
/ Jannis
Monica P
2015-04-11, 11:01
...och nyss , i tolvdraget, firade man "lilla uppståndelsen" med rejält många dynamitsmällar...vi bor en bit ifrån , så oss gör det inget, men nere i stan ,ojojoj...
Kalimera
2015-04-12, 14:14
...och nyss , i tolvdraget, firade man "lilla uppståndelsen" med rejält många dynamitsmällar...vi bor en bit ifrån , så oss gör det inget, men nere i stan ,ojojoj...Att de fortfarande håller på med dynamit! :eek: Tur att det är långt från er. :)
Monica P
2015-04-13, 08:12
Tro inte att kalymnosborna vill bli av med den traditionen! Det må vara förbjudet, kontroversiellt, riskfyllt, dyrt och vad du vill, men smällas ska det, annars blir det ingen påsk.
Uppe ovan Pothia, på västsidan, står ju en mängd antenner av olika slag (högre opp än Agios Savvas-klostret) . Det är nedanför dessa man i god tid samlas och lagrar upp kilosklumpar av semtex eller vad det nu heter, i tejplindade paket. Dokumenteras givetvis av youtubeintresserade...Polisen håller sig visigen på annat håll. Mittemot, ovan Agios Stefanos, finns ett annat sprängarlag, uppe vid det lilla kapellet. (som just lär ha byggts till minnet av några som dödades av sprängandet.
Själva oväsendet startar på alla möjliga andra håll dagarna före påsk. Smällare finns att köpa på massor av ställen på stan. Pappor köper förstås åt sina smågrabbar, fattas bara, de ska ju lära sig i tid.
Den "officiella" smällartiden är lördag middag, "lilla uppståndelsen" och sen vid midnatt, lagom till mässans slut. Denna interefolieras givetvis med ideliga smällar från alla hörn av ön.
Sen, som igår, söndag kväll, vidtar den rejäla bombkastningen från de båda bergssidorna. Alla människor är nere på stan, folkdanslagen samlas, man drar omkring (förmodligen proppmätt efter festandet tidigare på dan). Vartefter det mörknar se man gnistor och röda eldklot innan man hör smällarna, och det pågår länge...sen avslutas det med ett vanligt fyrverkeri nere i hamnen.
Lomhörd körde jag hemöver och var glad åt att bo bakom berget, hos oss var det lugnt...
För intresserade: Youtube: Kalymnos, dynamites
Dynamiten är ju till för att skrämma bort onda andar. Och har ni någonsin sett några sådana på Kalymnos? Nä, tänkte väl det!
:rolleyes:
Kalimera
2015-04-13, 17:39
För intresserade: Youtube: Kalymnos, dynamitesJag kollade nu, och jag skulle gärna se det i verkligheten, fast på långt avstånd. Blir inga hus skadade? Ser ut att smälla nära.
Jag är sedan jag var liten extremt förtjust i allt som smäller och tjuter. Smäller inte själv längre, men tittar gärna med barnslig förtjusning. Minns när jag firade påsk på Ios, och alla killar smög på oss turister och la bomber under våra stolar, och sprang iväg. Jättekul tyckte alla utom vi, ända tills vi hittade affären som sålde bomber och kunde ge igen.
Läste i Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_13/04/2015_549040)idag att två dog och två skadades av smällare i Kalamata igår.
Värst är de ändå på Chios under det så kallade Chios Rocket War. Finns också på Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=_9vc9HgQfQw).
Monica P
2015-04-13, 18:48
Jo, det händer att hus blir skadade, men inte av själva bomberna utan av stenras från berget. En kyrkogård fick också skador ett par år sen. Förnuftet har inget med allt det här att göra...
Kalimera
2015-04-14, 18:41
Jo, det händer att hus blir skadade, men inte av själva bomberna utan av stenras från berget.Tur att ni inte bor i Pothia. :)
LenaochJanis
2015-04-15, 21:33
.
Och sorgemusik på radion, biograferna var stängda, konditorierna också. Ingen
dans, Gud förbjude!
Men nu kan jag tänka att det kan ha sina poänger att ha en genuint tråkig dag, förhoppningsvis blir nästa dag bättre. Påskaftonen var en sådan dag.
/Lena
Dynamiten är ju till för att skrämma bort onda andar. Och har ni någonsin sett några sådana på Kalymnos? Nä, tänkte väl det!
:rolleyes:
Mulig det finnes en del "onde ånder" her på Poros da...:confused: ;)
Vi har vært på forskjellige øyer/steder i Hellas i påsken, ikke noe sted har det vært så lite smelling som det var her på Poros fb_gilla
Vilken tur att man inte tror på andar, Kari ;)flabb_flab
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.