handdator

Visa fullständig version : Resa till Kos i juni


Susanne & Lasse
2015-04-08, 17:43
Hej. Vi gillar att resa till Grekland och nu funderar vi på att testa att åka till KOS i juni.
Har funderingar på vart man ska bo. Är det bäst i Kos Stad? vi är i 60 års åldern (ungdomliga:)). Vi gillar också att kasta badkläderna, har sett att det finns sådana stränder förr de som ogillar badkläder. Vilken strand är då närmast tex Kos stad? eller ska man bo i någon annan ort, Lambi, Tigaki eller? gärna tips från er som varit där. / Sussie

Kalimera
2015-04-08, 19:28
Har funderingar på vart man ska bo. Är det bäst i Kos Stad? vi är i 60 års åldern (ungdomliga:)). Vi gillar också att kasta badkläderna, har sett att det finns sådana stränder förr de som ogillar badkläder. Vilken strand är då närmast tex Kos stad? Jag tycker att det är bäst att Kos stad som bas, och sedan åka till stränder, andra byar och sevärdheter med bil eller buss. Kvällarna i Kos stad är fantastiska. Jag har varit på i stort sett varenda strand på Kos, och den enda strand jag har sett folk utan kläder är på Exotic beach, som ligger sist bland de många fina stränderna på sydvästra Kos.


http://www.kalimera.se/bilder/bilder/kos-exotic-beach.jpg

Exotic beach.

Susanne & Lasse
2015-04-08, 21:00
Hej Janne. Tack för tipset, ok då vet vi att Kos stad gäller för boende. Bra. Ska kolla närmare på beachen du visade, det såg härligt ut. Hmm kanske långt från stan vet du? Hej !:)

Kalimera
2015-04-08, 21:05
Ska kolla närmare på beachen du visade, det såg härligt ut. Hmm kanske långt från stan vet du? Det är långt från Kos stad, cirka 35 km. Du kan läsa mer om stränderna på Kos här (http://www.kalimera.se/grekland/kos/bad-och-strander.html). Exotic beach hittar du under rubriken Langades, Markos, Sunny & Polemi.

Susanne & Lasse
2015-04-08, 21:43
Hej, läste om dessa, det finns verkligen härliga stränder på Kos. Såg här i forumet att någon nämde Tingaki strand ca 1 min från Kos för bad utan kläder, vet du om det stämmer? Det är långt 3,5 mil. Men klart med bil fungerar det. Eller kanske buss går?

Kalimera
2015-04-08, 21:46
Hej, läste om dessa, det finns verkligen härliga stränder på Kos. Såg här i forumet att någon nämde Tingaki strand ca 1 min från Kos för bad utan kläder, vet du om det stämmer? Det är långt 3,5 mil. Men klart med bil fungerar det. Eller kanske buss går?Ingen buss till Exotic vad jag vet. Tigaki är en charterort så jag har svårt att tro att nudism är vanligt där, jag har inte sett det, men kanske långt bort från själva centrum.

seaside
2015-04-09, 15:25
Mycket bra val av er Susanne & Lasse.
Förra året åkte vi till KOS maj till början av juni. I år gör vi det igen. Bra tid att åka tycker vi. Solen gassar och havet är svalt, men vad gör det när det är skönt att komma dit.
Äta god mat på undangömda matställen.
Bor på Hotell Kos Aktis Art (dyrt) som är helt suveränt med god frukost och härliga rum. Vi hyr tung scooter och susar runt på ön.
Badar i Marmari eller snabbdopp utanför hotellet.
Hoppas att ni får en underbar resa.
Nu endast 46 dagar kvar.
Seaside :)

Susanne & Lasse
2015-04-12, 12:59
Tack seaside" för ditt svar. Det låter härligt. Undrar om ni brukar hyra cyklar? Det verkar vara en trevlig ö för cykling har jag läst?
Vi har ännu inte bokat men måste bestämma oss snart för flera av resebyråerna har få platser kvar på planen. Skulle vilja boka eget boende men det finns ett hotell ( inget lyx) men trevligt som heter Yiorgos som en av researrangörerna har. / Susanne

Kalimera
2015-04-12, 15:17
Det verkar vara en trevlig ö för cykling har jag läst?Kos är en av de bästa öarna för cykling, det finns till och med cykelbanor. Det är väldigt platt väster om Kos stad så ni kommer långt utan behöva trampa uppför.

men trevligt som heter Yiorgos som en av researrangörerna har.Där har jag bott. För många år sedan var det ett Spies-hotell. Bra läge och trevliga ägare (i alla fall när jag bodde där).

seaside
2015-04-12, 21:03
Hej Susanne
Cykling på semestern är inte riktigt vår grej. Som Janne skriver är Kos mycket cykelvänlig ö. Det kan däremot vara trångt och lite hänsynslöst på cyckelbanorna inne i Kos stad.
Vi gillar däremot att åka upp i bergen och besöka bergsbyar och då passar scooter bäst.
Seaside

kos82
2015-04-29, 19:24
Hej.
Det stämmer att det finns nudiststrand vid Tingaki. När ni kommer ner till "torget" så gå till vänster längs stranden så hamnar ni på nakenstället. Cyklar ni så kan ni följa skylten mot Alykes (saltsjön). Ligger nedanför saltsjön ungefär.
Bo absolut inne i stan så ni kan gå ut och äta på alla mysiga ställen!