handdator

Visa fullständig version : Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!


Arne
2006-03-31, 23:49
Jag noterade härförliden via ”Athens News” nätupplaga, att det Grekiska Parlamentet i mitten av Mars 06 antagit EU-s rekommendation om rökförbud i offentliga lokaler. (Folkhälsodirektoratet) Må så vara. Vårt Svenska rökförbud har nu varit i kraft sedan sommaren 2005, och det kunna jag trots varande inbiten piprökare till fullo acceptera.

Nu gå emellertid det Grekiska Parlamentet längre och vidare när man via lagstiftningen icke bara förbjuder rökning i Tavernorna. Därtill gäller förbudet även Tavernornas uteserveringar!! Detta är enligt mitt förmenande att gå för långt. Nog kunde man liksom i Sverige tillåta rökning på uteserveringarna.

Men, icke!!! Enligt artikeln i Athens News föregicks beslutet av landsomfattande protester, detta dock utan resultat. Beslutet träder i kraft från och med den 1 Juli 2006 och är därtill förenat med straffsanktion på 50€ vid överträdelse!!!

Detta är väl ändå att gå till överdrift….

Arne

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/athens_2.jpg

Kalimera
2006-04-01, 00:11
Äntligen skulle jag vilja säga! Det var ta mig tusan på tiden! (Så länge de inte inför Amstelförbud är jag lugn.) Jag har hört rykten en längre tid, men jag trodde aldrig att Grekland skulle införa rökförbud. Och inte vilket rökförbud som helst, man får inte ens röka på uteserveringarna! Tack till den person som kom på denna underbara idé! Du är en staty värd. _B-anana

Och tack Arne för underbara nyheter! klapp_klap

Zanét
2006-04-01, 01:43
Tack till den person som kom på denna underbara idé! Du är en staty värd.
Är själv rökare och kommer väl att få på moppo, men jag tar risken. Kan ju bara vara en före detta inbiten rökare i politikerställning som kommit på en sådan idé och vilken idé sen :mad: Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen av det hela enär grekers filosofi är att inte följa några regler eller lagar. Hur kommer detta att påverka turismen månne? Sedan rökförbudet infördes här har jag endast varit på restaurang 2 ggr vilket inte är en bråkdel mot vad jag brukade gå före rökstoppet.

//Zanét bye_bye

Themis
2006-04-01, 01:50
Hur kommer detta att påverka turismen månne?
//Zanét bye_bye

Eftersom svenskarna inte stannar hemma från krogen i någon större utsträckning pga rökförbudet har jag MYCKET svårt att tänka mig att vi skulle stanna hemma från Grekland??

/Themis
rökförbuds-fantast _B-anana

Peter
2006-04-01, 02:16
Läste om detta i Ekathimerenis Engelska nätupplaga för ett tag sedan. Och även om jag själv är inbiten rökare så tycker jag att det är rätt. Andra ska inte behöva drabbas av mina olater. Fast jag tycker att 8 meter från uteserveringen är lite väl mycket. Det hade väl räckt med 3 - 4 meter?

Jag läste även i Sydsvenskan för några dagar sedan att Danmark ska införa ungefär samma regler nu i sommar. Så det är nog inte helt fel med att EU sätter upp vissa regler för rökning osv...

Peter

Zanét
2006-04-01, 02:22
Eftersom svenskarna inte stannar hemma från krogen i någon större utsträckning pga rökförbudet har jag MYCKET svårt att tänka mig att vi skulle stanna hemma från Grekland??
/Themis
rökförbuds-fantast _B-anana
Nej, det vore ju långsökt att tänka sig att vi skulle avhålla oss från våra resor. Vad jag däremot inte kan förstå är att man inte hör något om att sitta på en taverna med tät trafik och bensinångor precis utanför. Förklara det för mig ni som kan.

//Zanét bye_bye

Eva L
2006-04-01, 08:52
[QUOTE=Zanét Vad jag däremot inte kan förstå är att man inte hör något om att sitta på en taverna med tät trafik och bensinångor precis utanför. Förklara det för mig ni som kan.

//Zanét bye_bye[/QUOTE]


Lugn Zanét det kommer att hända saker även där. Tidgare försökte Atens styrande med olika metoder att begränsa bilåkandet så att folk bara fick ta bilen varannan dag från vissa stadsdelar eller om det var med vissa nummerplåtar men nu diskuteras biltullar likanande de som införts i Stockholm och London. Ska även gälla Thessaloniki och på sikt även andra större städer. Bilåkandet lommer att bli så dyrt att många kommer att tvingas ta cykeln till jobbet så då får vi hoppas det blir lag på cykelhjälm.

Eva

Netwolf
2006-04-01, 09:07
Låter mer som en skrivbordsprodukt än ett realistiskt alternativ. Jag är självklartr FÖR ett rökförbud, men jag har svårt att se att det skulle funka. En stillsam grekisk pytteö med rökande backgammongubbar. Jag tror inte att de bryr sig, eller vad säger ni.

Redan idag finns det en lag på att varje restaurang i Grekland ska ha en rökfri avdelning. Är det någon som har hittat någon så säg till. ;)

anoula
2006-04-01, 09:10
klapp_klap _B-anana Epitelous!!! _B-anana klapp_klap

anoula
2006-04-01, 09:13
Redan idag finns det en lag på att varje restaurang i Grekland ska ha en rökfri avdelning. Är det någon som har hittat någon så säg till. ;)
Haha, där sa du ett sanningens ord... Jag tror också att detta blir oerhört svårt att genomföra, men klarade italienarna av det, så...

anoula
2006-04-01, 09:22
...vänta... det är första april idag... Skojar du med oss, Arne?

IngelaE
2006-04-01, 10:10
Är själv rökare och kommer väl att få på moppo, men jag tar risken. Kan ju bara vara en före detta inbiten rökare i politikerställning som kommit på en sådan idé och vilken idé sen :mad: Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen av det hela enär grekers filosofi är att inte följa några regler eller lagar. Hur kommer detta att påverka turismen månne? Sedan rökförbudet infördes här har jag endast varit på restaurang 2 ggr vilket inte är en bråkdel mot vad jag brukade gå före rökstoppet.

//Zanét bye_bye

Enligt krogarna/serveringarna här i Visby har dom fått fler gäster efter rökstoppet än innan
Varför inte lägga av med sådana dumheter som att röka??
Lätt som en plätt
sitter i hjärnan....
!Ingela som la av för 16 år sedan, och rökte i snítt 20 om dan..."

Riitta
2006-04-01, 10:22
Bra försök Arme:D Tror inte på detta:)

Riittabye_bye

anoula
2006-04-01, 10:26
Bra försök Arme:D Tror inte på detta:)


Hehe, han sitter väl och väntar med ett flin för att se hur många som går på det...:D

Janérik
2006-04-01, 10:28
...vänta... det är första april idag... Skojar du med oss, Arne?
Jag har då på känn att det är ytterligare någon inblandad här. Jag läste inlägget i går och funderade lite, då kom jag helt plötsligt på det värsta runt detta, Arne borde inte vara vaken kl 23.49 ens på en fredag kväll, möjligen att han kan börja fundera på att kliva upp ur sängen men aldrig att han inte skulle ha gått o lagt sej före det.

Mvh Janérik

Nora
2006-04-01, 10:31
Må si det er en del lettlurte kalimister her...:p :p :p
Flere enn jeg trodde.flabb_flab flabb_flab

IngelaE
2006-04-01, 10:41
Nu skrev ju Arne det
Igår, 23:49
då var det fortfarande 31 mars..........
Isåfall vem lurar vem??
_B-anana Arnes klocka då......klapp_klap

IngelaE
2006-04-01, 10:42
Hoppas verkligen det inte är ett 1 aprilskämt, en dag för tidigt
hoppas det blir rökfritt...........

Nora
2006-04-01, 11:39
Det blir fanatisk å nekte folk å røyke ute. Opplever særlig sånn fanatisk røykemotstand av folk som er tidligere røykere. De er ofte de verste. Jeg for min del håper det blir totalforbud mot en del parfymer, jeg blir faktisk veldig uvel av å sitte i nærheten av folk som har dynget seg ned i parfyme. Jeg blir mye dårligere av det enn om folk sitter ute og røyker.__D

l8
2006-04-01, 12:01
Är själv rökare och har inga problem här i Sverige, men i Grekland näää. APRIL, APRIL.

inkfish
2006-04-01, 12:29
Åtta meter är kul... Kan ni se ansamlingen stolar som kommer att spontanuppstå 8,1 meter från varje taverna?flabb_flab

Ivi
2006-04-01, 12:52
Jag har då på känn att det är ytterligare någon inblandad här.

Mvh Janérik

Anade också en komplott här... Och rubriken gjorde mig genast misstänksam :D Men kul var det klapp_klap Slog kurirens aprilskämt om trängselskatt i Luleå med hästlängder! :)

Ivi

Hasse
2006-04-01, 13:20
Ha ha ha, rökförbud i Grekland vore som att försöka införa förbud mot att dricka vin på restauranger i Frankrike !! Hade det varit sant hade nog jag som icke-rökare nästan börjat sakna rökandet om det hade kunnat införas och efterlevas. "Det hör liksom till kulturen, vardagen man ser som turist". Taxichauffören, busschauffören, slaktaren, allihop man ser överallt och knappt reflekterar över.

Men tänk OM det hade kunnat införas !



Hasse :cool:

IngelaE
2006-04-02, 17:36
1 aprilskämt redan 31 mars.....
jaja.......:rolleyes:

aake
2006-04-03, 15:55
Hej Arne.
Om det inte var ett aprilskämt med rökförbud så har jag tur som ska vara på Kreta i juni. Sen blir det slutrest för min del.

Aake

siraja
2006-04-03, 17:44
Hej på er alla...

Vill bara tala om att jag har ringt runt lite, bland annat till grekiska ambassaden, olika resebyråer mm. INGEN!!!!! vet eller har hört något ang rökförbud den 1/7... april april....klapp_klap det var väl det alla trodde...._B-anana

Eva L
2006-04-03, 20:04
Det här måste vara det här årets bästa aprilskämt i alla kategorier. Grattis Arne du har lyckats igen.

Eva klapp_klap

Arne
2006-04-03, 20:24
Tackar!!!

Jag sitta emellertid redan nu och smida planer inför nästa år....

Aprilskämt är allvarliga saker och ingenting att skämta åt!!!!

In Vino Veritas Spirito

Arne

inkfish
2006-04-03, 20:27
Instämmer i gratulationerna, det var det bästa hittillsklapp_klap

Zanét
2006-04-03, 20:43
Jag sitta emellertid redan nu och smida planer inför nästa år....Arne
Grattis igen Arne flabb_flab klapp_klap flabb_flab Årets variant var verkligen i särklass och slog t o m AntiNisyros med ett par åsnelängder _B-anana Sitter här och tänker på hur du tills nästa år ska lyckas överträffa dig själv ;)

//Zanét bye_bye

anoula
2006-04-04, 08:53
Aprilskämt är allvarliga saker och ingenting att skämta åt!!!!


Jag är ledsen att jag avslöjade dig så tidigt Arne... Herr Grek skrattade länge och väl när jag framförde nyheten vid morgonkaffet den första april. "Vad är det för en tokig svensk som kokat ihop det där?!" sa han.
Hade jag inte sagt något är jag SÄKER på att fler hade gått på det.

Skämtet var mycket bra! Grattis!

YsterSyster
2006-04-04, 09:47
Det var ett sådant bra aprilskämt så jag skrattar fortfarande! _B-anana

Elisalinn
2006-04-09, 09:43
Äntligen skulle jag vilja säga! Det var ta mig tusan på tiden! (Så länge de inte inför Amstelförbud är jag lugn.) Jag har hört rykten en längre tid, men jag trodde aldrig att Grekland skulle införa rökförbud. Och inte vilket rökförbud som helst, man får inte ens röka på uteserveringarna! Tack till den person som kom på denna underbara idé! Du är en staty värd. _B-anana

Och tack Arne för underbara nyheter! klapp_klap



Nä du Arne, det var en riktig "anka". Pratade just med mina vänner på Lefkas och dom höll på att skratta ihjäl sig. Tur att det finns lite frihet kvar nånstans i Europa. För övrigt åker vi nu den 14 till vår nya fina lägenhet!!!

Peter
2006-04-09, 20:03
En enkel formel att komma ihåg: 1:a April + Arne = BUS! :D Men detta var om möjligt ännu bättre än de senapsgasskade humrarna på Anti-Nissyros... :eek: Synd bara att det avslöjades så fort.

Detta är dock sant:

Jag läste även i Sydsvenskan för några dagar sedan att Danmark ska införa ungefär samma regler nu i sommar.

Det blir rökförbud även i Danmark! Brrr, hemska tanke. :eek: Att inte få tända en cig när man fått in sin Bajer... Det går utför med mänskligheten... snyft_drop

Peter

ciakoohler
2006-04-09, 21:18
Eller tvärtom bye_bye

Peter
2006-04-09, 21:29
Eller tvärtom bye_bye

Att inte få tända sin Bajer när man fått in sin cig? flabb_flab :D :p :rolleyes: :cool:

Peter

yeasou
2006-04-18, 14:49
Helt underbart! Eller som man skulle säga på grekiska. "Bravo"......
Verkligen på tiden att detta sker! Fy F....n för cigarettrök!
MVH
Yeasou

yeasou
2006-04-18, 14:57
Hahaha! Så går man på ett Aprilskämt den 18 April! Måste vara ett rekord i sig??? Så går det när man inte läser alla inlägg innan man svararAng_elx

Men tänk va bra det hade varit om det varit sannt!klapp_klap
MVH
Yeasou

inkfish
2006-04-18, 15:40
Hahaha! Så går man på ett Aprilskämt den 18 April! Måste vara ett rekord i sig??? Så går det när man inte läser alla inlägg innan man svararAng_elx


Du räddade dagen för Arneklapp_klap

Synnerligen seglivat aprilskämt i årflabb_flab

yeasou
2006-04-18, 17:03
Skrattar fortfarande åt detta härliga Aprilskämt! Ja där ser man hur det blir när man har bråttom! Heja Arne!
MVH
Yeasoubye_bye

Arne
2006-04-18, 18:21
Nja,,, Jag hade flera olika alternativ till Aprilskämt 2006 på min repertoar!!!

En plan var att Viking Airlines tecknat kontrakt med SAS om att leasa fyra MD-83-plan på fem år. Planen skulle stationeras i Grekland. Två i Athen samt de resterande två i Chania.

Efter vederbörlig ommålning i hangar A-1 på Arlanda, Ja jag hade bild på detta, skulle planen i Maj/Juni 2006 flygas ner tomma till Greland. Eventuella grekresenärer kunde då medfölja till priset av flygskatten, dvs 88 SEK pp!!!

Hemresan trenne veckor senare för att hämta ned de första charter-resenärerna skulle även den gå tom, och därav kunde hågade resenärer få även hemresan till flygskattspris, dvs 88 SEK pp!!!

En emailadress skulle bifogas. Densamma skulle gå till en av Greklands största och därtill auktoriserade begravningsbyråer.....

Hustrun dock detta evenemang avblåste med vetorätten!!!

Arne

Med viss håg för Aprilskämt!!!