Visa fullständig version : Jag flytt int – hur gör du?
Kalimera
2006-03-31, 13:54
Idag skriver vi den 31 mars och snön faller. Det är inte utan att man börjar tröttna och fundera på att emigrera till ett land med gynnsammare klimat. Varför inte Grekland? In en annan tråd skickar Dimitris och Agda hälsningar från ett Grekland där solen skiner och temperaturen ligger på runt 20 +. Kanske dags att flytta ner?
Skojar bara, jag skulle inte flytta bara för klimatet, jag vet hur jäkligt det kan vara i Grekland på vintern. Om jag skulle flytta till Grekland skulle jag göra det av andra orsaker. Till exempelvis en väldigt stor Lottovinst. :) Vi är nog många som pratat om att flytta till Grekland, men för de allra flesta stannar det vid prat. Många pratar, men få vågar. Eller vill. Själv tillhör jag den senare gruppen: jag vill inte flytta till Grekland. Jag har det bra här som Ferdinand säger. Men jag skulle gärna vilja stanna längre än var jag har råd med idag.
Hur är det med er andra? Skulle ni kunna tänka er – med handen på hjärtat – att ta steget ut och flytta ner till Grekland? Lägg din röst här ovan.
Elisabet
2006-03-31, 14:00
Menar du NU ?
Kalimera
2006-03-31, 14:01
Menar du NU ? ´När som.
Jag skulle gärna flytta ner till Makrigialos på Kreta. Jag vet att vintrarna kan vara jäkliga i grekland med regn och blåst. I många oisolerade hus kan det vara fuktigt och kallt.
Eftersom jag alltid har bott i sverige och bara varit i Grekland på semester, så skulle det vara spännande och lärorikt att prova på. Skulle jag ta steget, så skulle jag ställa in miig på att få leva lite mer spartanskt.
Håll med om att det kittlar tanken att släppa allt och se om vingarna bär...
Göran
Stefan Assermark
2006-03-31, 15:58
Hej!
När jag var nyförälskad i Grekland kändes det som jag ville bo där. Man tänker ju inte riktigt klart när man är nykär. Nu har det gått några år och jag resonerar annorlunda. Det är troligen förknippat med för stora problem att bosätta sig där för gott. Språket kan vara ett sådant problem. Däremot kan jag, precis som Janne säger, tänka mig att stanna i Grekland under en längre period än de vanliga 14 dagarna. Till och med kan jag tänka mig att köpa en fastighet i Greklandet om jag vann en hiskligt många pengar.
Så är det.
Hälsningar
Stefanbye_bye
ragnhild
2006-03-31, 16:41
Nei, ikke jeg heller!
Jeg må bo et sted der jeg kjenner alle kodene og kan delta på alle nivåer i samfunnet.
Men er enig i at lenge opphold hadde smakt godt.
Har räknat mina flytt i livet. Har fått till mig från föräldrahåll att jag flyttat elva gånger i Finland innan vi hamnade i Sverige.Nått bara fem tillfällen därefter. Inte konstigt att jag är hemma där jag är. Kan tänka mig att flytta vart som helst i världen bara jag har de käraste med mig.
bye_bye Kyy
Kan tänka mig att flytta vart som helst i världen bara jag har de käraste med mig.
bye_bye Kyy
Visst är det så! Dock tror jag inte att vi skulle bosätta oss i Grekland för resten av livet, men hyra ett hus under våren, försommaren och hösten under några år vore drömmen :) Då skulle man ju ha chansen att lära sig språket och den grekiska vardagen ordentligt. Men kanske räknas inte detta som "riktig flytt".
Ivi
Jag vet inte om jag skulle vilja flytta till Grekland. Längtan hem till riktig vinter skulle bli svår. Årstidernas växlingar är det som får mig att uppskatta vårt variationsrika klimat. Om pengar fanns i överflöd skulle jag gärna ha ett litet hus eller en lägenhet i Brasilien där jag tillbringar våra mörkaste vintermånader, ibland med en avstickare för att hälsa på vänner som har hus i Thailand eller en liten jultur till Sverige. Vårvintern tillbringar jag naturligtvis i norra Sverige och våren i Grekland. Flyger sen mellan Grekland och Sverige efter behag under sommarhalvåret för att återvända till Brasilien framåt november när allt blir grått och trist i Europa.
Eva som nu ska återgå till köket för att fortsätta med matlagningen inför den grekiska festen imorgon.
Hej!
När jag var nyförälskad i Grekland kändes det som jag ville bo där. Man tänker ju inte riktigt klart när man är nykär.
Precis så var det för mig också. Jag ville bo där på drömstadiet. Men numera är jag för rädd om min kärlek till Grekland för att vilja bo där...
Nåt halvår i taget eller så hade däremot inte gjort ont.
För mig började det hela med ett halvår och så var meningen att det skulle vara,vintern i Grekland och sommaren i Sverige. Men snabbt blev det 8 månader i Grekland och resten i Sverige,och vips så bodde jag här året om! Nu är jag inne på mitt 6:e år och det var först nu i vintras när ni har haft mycket snö som jag saknat den Svenska vintern. Däremot så är det många små saker som jag saknar tex falukorv!! Men när jag är i Sverige så saknar jag mycket av det Grekiska. Jag bor spartanskt i ett gammalt lerhus och det är mycket charmigt och spännande! Lärorikt har det också varit på alla tänkbara sätt. Just nu har jag väldigt svårt att föreställa mig att flytta "hem" igen.
Agda,som har fått solfrossa ikväll och ser ut som en koktkräfta!:o
Nåt halvår i taget eller så hade däremot inte gjort ont.
Något i den stilen skulle jag också kunna tänka mig ...
Mars - april - maj = Grekland
juni - juli - augusti = Sverige
september - oktober = Grekland
Chris
bye_bye
I början på 90-talet jobbade jag i Aten och då köpte vi ett hus på Skiathos. På den tiden åkte vi till Skiathos varannan helg. Sen flyttade vi vidare till Hong Kong och därefter Prag och då blev det semestrar på Skiathos. Nu har jag pensionerat mig och bor halva året på Skiathos, mest sommarhalvåret. Vi var på Skiathos i januari under den stora vintersnön och blev isolerade i vårt hus i fyra dygn. Resten av vintern var vi i Sverige och den svenska vintern var ännu jobbigare. Vädermässigt finns inget ställe i Europa som är perfekt. Då är nog Thailand bättre fast det är så långt borta. Vad jag gillar på Skiathos är möjligheten till socialt umgänge året runt. I Sverige har folk inte tid. När man väger för- och nackdelar så bor jag nog hellre på Skiathos större delen av året än i Stockholm. För övrigt kan jag nämna att jag skriver en blogg om livet här på Skiathos. Tyvärr kan jag inte ge webadressen här, då det ju är mot reglerna i detta forum. Annars skulle ni kunna få läsa mer om hur det är att bo nästan permanent på en grekisk ö.
Masouraki
2006-04-01, 09:59
jag skriver en blogg om livet här på Skiathos. Tyvärr kan jag inte ge webadressen här, då det ju är mot reglerna i detta forum. Annars skulle ni kunna få läsa mer om hur det är att bo nästan permanent på en grekisk ö.
Jag skulle vilja läsa din blogg om att bo på Skiathos.Janne kan vi inte ha det här på Kalimera också?Säkert många som vill veta hur det är och bo på en ö längre tid.
Jag skulle vilja läsa din blogg om att bo på Skiathos.Janne kan vi inte ha det här på Kalimera också?Säkert många som vill veta hur det är och bo på en ö längre tid.
Det finns ju alltid möjligheten att lägga in adress till sin hemsida i sin profil.
Mvh Janérik
Jah skulle inte tänka mig och bo i Grekland. Vart skulle jag längta till då:eek:
Skulle vara hemskt och vakna en morgon där och det var en vanlig vardag och inte semester:o För så måste det ju bli. Det är säkert väldigt olika saker och åka dit för att njuta av ledigheten eller försöka få ihop till bröfödan:)
Leve Grekland som mina drömmars landklapp_klap
Riittabye_bye
karinafp
2006-04-01, 10:12
Nej, inte flyttar jag en gång till, det GÖR jag bara inte!!! Har ju inte lyckats få allting i ordning efter den sista flytten ännu.... Ang_elx Men gärna bo därnere längre tid, och kanske kunna komma ner oftare. Tänk bara att få en hel månad i Aten, då skulle jag KANSKE hinna gå på alla konserter jag vill se... ;)
Karin
flyttvägrare flabb_flab
Vill absolut flytta tillbaka, har inte spenderat en hel vinter i grekland sen jag var liten och längtar tilllbaka till alla mysiga partyn och hur mycket tid man har för varandra.
Jag får mycket mer 'quality time' med mina gudföräldrar m familj, vänner och grannar under vinterhalvåret när både de och jag inte behöver jobba lika mycket.
Alla årstider har sin speciella charm i grekland tycker jag även om sommaren är definitivt favoriten.
dimitris
2006-04-01, 16:02
Hur är det med er andra? Skulle ni kunna tänka er – med handen på hjärtat – att ta steget ut och flytta ner till Grekland? Lägg din röst här ovan.
Hmmmm....
Med handen på hjärtat: Jag tänker flytta till Grekland! _B-anana flabb_flab
dimitris
Aten
Ibland när vädret är som tråkigast längtar man iväg. Men inte att bosätta sig där. Lite av "magin" försvinner och man blir "hemmablind" om man ständigt lever där. Det är mycket som håller en kvar där "rötterna" finns. Barn, barnbarn och alla vännerna.
Att resa runt i världen, se och uppleva nya platser är en fråga om livsnjutning.
Hmmmm....
Med handen på hjärtat: Jag tänker flytta till Grekland! _B-anana flabb_flab
dimitris
Aten
För de som redan bor i Grekland är frågeställningen omvänd: Kan du tänka dig att flytta till Sveige?
Göran
dimitris
2006-04-01, 21:52
För de som redan bor i Grekland är frågeställningen omvänd: Kan du tänka dig att flytta till Sveige?
Göran
Jag skulle vilja bo i Grekland från oktober till april, och i Sverige från maj till september!
dimitris
Aten
p.s. Jag måste börja spela lotto igen! bye_bye
karinafp
2006-04-02, 09:59
Jag skulle vilja bo i Grekland från oktober till april, och i Sverige från maj till september!
Det låter helt okej för mig, Dimitri! klapp_klapklapp_klapklapp_klap Så skulle nog jag också stå ut med att leva...;)
dimitris
Aten
Så skulle jag också vilja ha det. Någon gång i framtiden hoppas jag kunna ha ett eget hus i mitt älskade Makrigialos. _B-anana _B-anana _B-anana
Göran
Nu tillhör jag faktiskt en av de få som faktiskt skulle kunna flytta ner. Om jag ville och vågade… Pensionerad i förtid, inga barn, ingen familj… Bara några få goda vänner som jag umgås med, då och då…
Men visst har det kittlat i Grektarmen… Tankar har flugit fram och tillbaka… :confused: Men vart skulle jag flytta? Tinos? Visst har jag goda vänner där, men den ön är precis lika stendöd som alla andra under vintern… Vad ska jag göra då? Sitta framför TV:n och dricka Ouzo? Låter inte så hetsande…
Rhodos? Där det dock lär finns en svensk-koloni? Jag har bara ”studsat” på Rhodos några gånger, för vidarebefordran, och har inga kontakter där… Det lilla jag sett av Rhodos väcker heller inga större önskemål hos mig att bosätta mig där.
Kreta? Jag har tyvärr aldrig satt min fot där och har ingen aning om hur det är! Någonstans inom mig så har jag dock en hemlig beundran för Calle och Git som tog ”fan” i båten och drog ner dit. Och fixade det… Fast de har ju inte fått ner IF:en än… Kreta hade kanske varit ett alternativ, men då måste jag ju åka ner några gånger först och kolla och skapa lite kontakter.
Men jag har en dröm. Fast den kräver en större vinst på V75 eller Triss…!!! Men tänk att ha en lagom stor, välutrustad husbil. Som man under sommarhalvåret kunde köra från ö till ö när det passade. Eller köra hem om man hade lust… Luffa runt lite från ö till ö under sommaren för att parkera den över vintern på tex Kreta eller Rhodos. Snacka om att både äta och ha kakan kvar…
Kontentan av det väsentliga är att mitt svar var: Jag vet inte! Jag vet inte om jag vågar. Jag vet idag inte var jag skulle bosätta mig i så fall. Jag vet inte heller om man orkar dra runt det själv. Det är ju en rätt stor apparat att flytta så långt. Sälja lägenheten och välja vad man vill ta med sig ner, och sälja resten. Och vad händer om man ångrar sig efter några månader? När det inte alls blev som man trodde och hoppades. Flytta tillbaka hem och börja om från början…?
Så: Jag vet inte…! snyft_drop :eek:
Peter
Hej.. Måddans gubbe som flikar in. Jag skulle nog vänta tills jag är pensionsmässig med att flytta till Grekland och inte ens då i ett permanentboende, utan då resa,bo i en husbil. Varför inte permanent? Tja, personligen så uppskattar jag Sveriges fyra årstider, inkl en riktig vinter med snö. Kan inte tänka mig en Grekisk vinter.. När det gäller husbil då? Kostar så in i vassen att köpa ju! Men en buss, omgjord till husbil med riktigt boende!För visst är det så att man egentligen bara behöver bra tak över huvudet och trygghet? Att ha något att göra därnere tror jag är viktigt, dagarna blir nog väldigt långa annars.. Finns nyfikenheten så finns också möjligheter till jobb, t.om för en svensk. Drömmar? Javisst! Men varför inte..
Jag ska flytta ner dit , helt genomtänkt. :)
Ja, jag tanker ofta pa flytta hem till Sverige. Grekland ar ett underbart semesterland men att bo har aret runt ar nagot helt annat. Jag saknar mycket i Sverige som jag inte kan hitta har. Det finns mycket som kommer till nar man bor i ett land. Jag har rest mycket i Grekland och varit har under langa tider och det finns manga vackra platser att besoka men att stanna har vill jag inte.
dimitris
2006-04-08, 16:57
Sensmoral: Man vill ha det Man inte har.
dimitris
Aten
Sensmoral: Man vill ha det Man inte har.
Etsi, bravo.klapp_klap
Apelsina
2006-04-10, 12:56
Jag är kluven! Kan inte kryssa i något av alternativen (jo det skulle förstås vara "jag vet inte" då:rolleyes: ).
Som så många andra här så finns någonstans drömmen om att bo i Sydeuropa, att inte ha vinter så stor del av året, solsäkrare sommar. Det verkar ju så härligt när man är nere i Grekland, gillar det där livet... Men att faktiskt flytta... nä jag vet inte. Hur kul är de där mysiga sommaröarna EGENTLIGEN på vintern? Nej jag tycker det är ganska bra hemma i "Svedala" ändå. Men jag hade oxå gärna velat resa mer och oftare! Får väl sätta mitt hopp till skraplotterna ;) !
klaritza
2006-05-04, 12:53
jag är påväg!
visst finns det många nackdelar med Atén, och Grekland. men det finns ju minst lika många med Svergie! det viktigaste för mig är att träffa vänner, ta en kaffe eller öl mitt i veckan och slippa mössa å vantar 6 månader om året! i Svergie blir det svårt att uppfylla det där...mina vänner här träffar jag någongång i månaden, vad är det för vänskap?! när vi är i Atén träffar vi vänner hela tiden! jag har bott där tidigare, och saknar det nåt enormt! tidigare har vi sagt att SVergie får bli vår fasta punkt, men att vi ska ha en liten lägenhet i Atén. men det håller inte...hjärtat skriker och krumbuktar! vi vill ha våra sociala liv tillbaka!
nu kanske mitt val är något lättare eftersom min bättrre hälft är Aténare....
Visst har tanken kommit ofta...att flytta ner för gott till Grekland , som ständigt drar, hur mycket man än har bestämt sig för att det finns annat att se också! Vi gör tappra försök att INTE åka till Grekland men misslyckas ständigt....Har i år redan varit 2 ggr ....och ska om 2 månader iväg igen...planerar redan för nästa påsk...eller blir det jul/nyår??;)
När vi nu i påskas var i Rhetymno och träffade Git o Calle och hörde deras BÅDE negativa och positiva upplevelser, så kände vi att Grekland får nog vara ett "LÄNGTA -TILL-LAND" för oss...kanske kunna stanna längre tider när man väl är där, men inte bosätta sig där....ABSOLUT INTE!
Så läser man Staffan Stolpes helt fantastiska bok Morea, om Peloponnessos, och är helt beredd att sälja huset , säga upp jobbet, packa väskan och sticka..DIREKT!!!! Helst idag! Visst är det ett märkligt, mäktigt, FANTASTISKT land!! I sommar när vi luffar på Peloponnessos så kommer tanken ABSOLUT att poppa upp igen....skulle vi?? Hur skulle vi i så fall försörja oss??..Vågar vi????
Visst måste det vara många här som känner så??:confused: :confused:
Lissi- helt ohjälpligt fast!
Wardakis
2006-05-08, 20:38
Om ett år och cirka 8 månader fyller jag 55, då hoppas jag att uppfylla min dröm, Kreta mitten okt-slutet april, resten i Sverige. Har testat vintern där och om man bara har bra värme i lägenheten och varmvatten så tycker jag att vintern är härligaste tiden på året där.
Gunilla
Katharina
2006-06-03, 13:40
Det skulle jag, men då under förutsättning att jag kan behålla min levnadsstandard. Jag skulle inte flytta och få det sämre materiellt. För mig är klimatet det som drar mest.
Man kan undra hur statistiskt säker denna undersökning är? Halva Sveriges befolkning är beredd att flytta till Grekland :)
Mvh Janérik
Inte jag:) Jag vill ha Grekland kvar som ett land man längtar till. Inte ha den vanliga vardagen i:o
Riittabye_bye
Nej, aldrig! Som grekättling älskar jag Grekland, men ingenting funkar ju där. Jag blir helt galen när jag kommer dit och från att vara den snällaste lilla tjejen så omvandlas jag till en temprametsfull tjur eftersom ingenting funkar som det ska, som jag sa...
Efter två veckor har ja fått nog sen tar det två månader innan abstinensen infinner sig igen, ja det går liksom i cykler... *suck*
Gammalt inlägg!! Men hur har det kommit åter i forumet???
Och detta utan nya inlägg???
Arne
Gammalt inlägg!! Men hur har det kommit åter i forumet???
Och detta utan nya inlägg???
ArneJag tror det sker varje gång någon röstar. Har uppmärksammat detta när det gäller andra omröstningar också, sista inlägget kan vara gammalt men ändå så visas det under "nya inlägg."
Ann-Kristin bye_bye
Japp Annki, det stämmer, tråden markeras som ny varje gång någon röstar.
Om nu greklands vintrar är jobbiga, vad är då inte dom svenska vintrarna? Kolsvart, kallt, blåsigt! Fy och usch!
Wardakis
2007-10-23, 19:13
Har precis läst vad jag svarade för nästan ett och ett halvt år sedan. Nu är det bara 3 månader till pensionsförsäkringen men förutsättningarna är helt annorlunda. Min pappa är svårt sjuk och jag ska får mitt första barnbarn om ungefär en och en halv månad. Får se hur det blir nästa vinter!
Gunilla
Andriotissa
2007-10-23, 20:16
Nej, aldrig! Som grekättling älskar jag Grekland, men ingenting funkar ju där. Jag blir helt galen när jag kommer dit och från att vara den snällaste lilla tjejen så omvandlas jag till en temprametsfull tjur eftersom ingenting funkar som det ska, som jag sa...
Efter två veckor har ja fått nog sen tar det två månader innan abstinensen infinner sig igen, ja det går liksom i cykler... *suck*
Jag har bott i Grekland i 1,5 år i Aten och jag håller med dig. fattigt, strejker, köer, slåss för att komma på bussen, smutsigt, kackerlackor, rök, stök och stoj, lösdrivande hundar, bajs på trottoarerna, barn kan inte växa upp här mmmmmm Jag är överlycklig att jag är tillbaka i Sverige MEN som semesterland så finns det iallafall för mig inget annat land som slår Grekland. Jag älskar Grekland men inte att leva i...jag får nog lägga en brasklapp här..jag kommer nog att spendera många månader som pesnionär på en ö och det blir förstås Andros men inte flyttar jag dit förgott ALDRIG I LIVET.bye_bye
Monica P
2007-11-19, 08:07
Ja, hoppa direkt over Aten och dra till en o med halvmycket folk. Ta sen allvarligt pa att lara spraket. Skaffa dator. Kolla lokalTV och vad som hander i lokalpolitiken. Ga med i nagra foreningar, finns lika mycket som i en svensk smastad. Glom bort att vara sa ordentlig och svensk, koppla loss fran sakerhetstankande och trafikmoral.sHa en reskassa pa ett konto ifall det blir nodvandigt att aka till Sverige lite snabbt.
Allt man behover finns har. ( Undantag: falukorv).
Men nog bor man vara pensionar...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.