handdator

Visa fullständig version : De ti vakreste greske byene


Admirala
2015-03-18, 13:23
De ti vakreste byene i Hellas, i følge The Culture Trip:

Nafplio (selvsagt _B-anana )
Parga
Kalambaka (Meteora)
Kastoria (Nord Hellas)
Karpenisi (sentralhellas)
Metsovo (Ipiros)
Veria (Nord-Hellas)
Xanthi (Thrakia)
Galaxidi (Korinthgulfen)
Agios Nikolaos (Kreta)

Jeg har ikke vært i Karpenisi og Xanthi (men sistnevnte står på må se-listen), men de andre kan jeg skrive under på at er nydelige byer.

Les artikkelen her: http://theculturetrip.com/europe/greece/articles/10-most-beautiful-towns-in-greece/?utm_source=email&utm_medium=featured&utm_campaign=170315greecetravel

Alala
2015-03-18, 15:00
Oj, så många nya ställen att besöka! :eek: :D Hittills har jag bara varit i Agios Nikolaos. flabb_flab

/ Anne :)

Monica P
2015-03-18, 16:09
Och lägg märke till att de flesta finns på fastlandet...

Admirala
2015-03-18, 16:11
Och lägg märke till att de flesta finns på fastlandet...

fb_gilla

Godt jeg slapp å si det selv ;)

Kalimera
2015-03-18, 20:09
Jag älskar listor, och har inga problem med att de inte stämmer med mina egna listor. ;)

Av byarna ovan har jag bara varit i Parga, Kalambaka och Metsovo, fina alla tre. Men det jag blir lite undrade över är att den enda staden som ligger på en ö är Agios Nikolaos. Det betyder alltså att Agios Nikolaos är övärldens finaste stad, och det kan jag absolut inte hålla med om. :)

Lissi
2015-03-18, 21:53
Jag håller med om att Nafplio är väldigt, väldigt vackert. liksom Kalambaka, Metsovo och Parga.
Agios Nikolaos håller jag inte alls med om att det i så fall skulle vara Kretas vackraste by....men alla tycker olika.

Vi har nog alla ställen som vi tycker är vackra och vi är många som har en egen lista....men jag som sett många fina ställen på fastlandet blir mycket nyfiken på Kastoria, Karpenisi, Xanthi och Veria.... Måste kika på kartan var exakt de ligger...

Jag vidhåller att fastlandet är OTROLIGT vackert, men inte i motsats till öarna utan bara att det är vackert på ett annorlunda sätt...;) Går inte att förklara om man inte sett själv.

Lissi

malou
2015-03-18, 22:05
Men det jag blir lite undrade över är att den enda staden som ligger på en ö är Agios Nikolaos. Det betyder alltså att Agios Nikolaos är övärldens finaste stad, och det kan jag absolut inte hålla med om. :)


Så glad for at d u sier det jeg tenker :D. Man vil jo ikke bli påhoppet her for upopulære utsagn flabb_flab. Agios Nicaloaus er ok, bra nok, men l a ng t fra det jeg tenker på som 'finaste' staden i øyriket.

giottoni
2015-03-19, 09:28
Ja, varje resesajt o resemagasin med självaktning har sin egen favoritlista o det är bara att konstatera att åsikterna skiljer VÄLDIGT MYCKET ... !!!

Admirala
2015-03-19, 09:56
De fleste Hellas- turene går jo til øyer, og lister som dette pleier dermed å domineres av øyer. Jeg synes det var frofriskende med en liste som ikke domineres av stedene flertallet reiser til. (Og selvsagt fordi den understrekte det jeg har sagt siden jeg sluttet å reise til øyene og la feriene til fastlandet: fastlandet er finest!)

Sunny12
2015-03-19, 13:38
Det betyder alltså att Agios Nikolaos är övärldens finaste stad, och det kan jag absolut inte hålla med om. :)

Nej, för övärldens finaste stad finns väl på Amorgos, eller?.. :D;)

Kalimera
2015-03-19, 20:35
Nej, för övärldens finaste stad finns väl på Amorgos, eller?Nej, inte på Amorgos, där finns bara små byar, jag antar att det mer handlar om städer (by på norska).

Sunny12
2015-03-19, 21:19
Nej, inte på Amorgos, där finns bara små byar, jag antar att det mer handlar om städer (by på norska).

Aha..jag trodde det syftades på en grekisk Chora på en ö...för då är nog Amorgos Chora en av de vackraste! :D

Thira
2015-03-19, 21:28
Kul att det endast handlade om fastlandet den här gången.
Och tänk snart är jag i "// one of the country’s most elegant and romantic destinations."

Sunny12
2015-03-19, 21:45
Kul att det endast handlade om fastlandet den här gången.
Och tänk snart är jag i "// one of the country’s most elegant and romantic destinations."

Nja, det handlade ju om Kreta också.. det är väl en ö..eller!.. ;)

Thira
2015-03-19, 21:53
Ja just ja tänkte inte på Agios N. Nåja, men roligt ändå att fastlandet också får en del av strålglansen denna gång.

Sunny12
2015-03-19, 22:00
Ja just ja tänkte inte på Agios N. Nåja, men roligt ändå att fastlandet också får en del av strålglansen denna gång.

Ja, det var bra.. fb_gilla..även om jag inte upplevt den än.. :rolleyes:(till hösten kan det bli av att jag åker till Nafplion).. :)

Admirala
2015-03-20, 07:28
Nej, inte på Amorgos, där finns bara små byar, jag antar att det mer handlar om städer (by på norska).

Javisst. Artikkelen kaller det "towns", altså noe som er større enn en village, mindre enn en city. I Norge heter alt by så sant det har bystatus.

En village kan vi på norsk kalle en bygd eller småby/landsby, og en city kan kalles storby, dersom det er behov for å presisere.

Det var dagens norsklekse.

Alala
2015-03-20, 10:27
En village kan vi på norsk kalle en bygd eller småby/landsby, og en city kan kalles storby, dersom det er behov for å presisere.

Det var dagens norsklekse.

Det var ju bra att veta. Tack Admirala!

Förresten så skulle ju vi här på Kalimera kunna ha en egen omröstning om "den grekiska arkipelagens vackraste stad (eller by)" och sen en separat röstning om fastlandets vackraste stad (eller by). För det finns ju så mycket fint på både och! ;) :D

/ Anne :)

MetaxaHasse
2015-03-20, 12:52
Jag har slutat kategorisera vilket som är vackrast..det är ju vad ögat ser..Det är mer hur jag känner för en plats..hoppar hjärtat extrafort eller dämpat??Kommer högsta mysfaktor´n i maxläge?Det där kärleksfulla..åsså"Nä..ååh!En massa jävvla störiga turister!!""Just det ja..Jag är turist också.."
Men för ögat o minnet är det bra ibland att bli påmind..Jag har lite egna bilder men också ett stort tack till er alla som delar med sig av bilder och upplevelser..håller värmen vid liv de mörka vintermånadernaklapp_klap
Hasse