handdator

Visa fullständig version : Slut på rykten?

xenos
2015-03-18, 06:36
Det förefaller som om det inte längre ett rykte utan ett faktum: Finner på GTP ´detta: "Dodekanisos Seaways (DX), Ship: DODEKANISOS PRIDE (DEP), Ship Type: Catamaran (Passenger only) (cm)
Stops: 1"
Måndagar o Onsdagar från Pythagorio 08:30, framme 10:00 i Agios kirokos.
Om jag fattat rätt har katanarem dessutom hunnit "mellanlandat" på Fourni.
Samma dagar 17:00 från Ag. Kirikos - Fourni - Pythagorio.

Förutom Nissos Mkykonos, hitintills, 2 ggr/vecka Karlovassi till Evdilos.

Alla vägar bär till Ikaria...bye_bye

Detta borde uppmuntra till spontana och kortare besök på Ikaria: Lägg om era planer.Ang_elx

Bea
2015-03-18, 08:15
Har sett samma sak och därmed börjat snegla på charterstol till Samos...
Bea

yannis
2015-03-18, 10:14
Och alla vägar bär till Fourni!
Tack Erik.
Birgitta.

Kalimera
2015-03-18, 19:10
Det förefaller som om det inte längre ett rykte utan ett faktumHärligt! klapp_klap

xenos
2015-03-20, 05:35
Har sett samma sak och därmed börjat snegla på charterstol till Samos...
Bea

Landa på Samos och återvänd från Kos. Många öar blir det på denna rutt, det är en snabb båt:
SAMOS - FOURNI - IKARIA - PATMOS - LIPSI - LEROS - KALYMNOS - KOS - KALYMNOS - LEROS - PATMOS - AGIOS KIRYKOS - FOURNI – PYTHAGORIO.

eller tvärtom

modestyblaise
2015-06-09, 06:41
Någon som hunnit skaffa sig erfarenheter av denna tur? Jag blev så glad över fler möjligheter att komma till Fourni så jag bokade biljetter till Kos denna gången. Billigare än till Samos.... Insåg dock (efter jag bokat) att det kanske inte var så smart om det är en båt som lätt blir inställd. Risken finns ju med färjor som enbart tar passagerare. Alternativen att komma tillbaka till Kos är ju lite begränsadeAng_elx

xenos
2015-06-09, 07:16
[QUOTE=modestyblaise;364648]Någon som hunnit skaffa sig erfarenheter av denna tur?

Ja, Arne har konstaterat katamaranens framfart från Fourni o Samoa flera tillfällen. Vad jag kunde bedöma fräser båten fram över vågorna som den ska. Dessutom var vädret ingen höjdare vid olika tillfällen.

modestyblaise
2015-06-09, 07:26
Det låter ju förhoppningsfullt:)

Monica P
2015-06-09, 11:04
Oerhört ovanligt att inte katamaranen går. Jag har åkt en gång då vi körde på en skridsko liksom, det var intressant...

AndersK
2015-06-09, 12:38
Catamaran har även gått idag, skådades från frukostbordet. Kollar närmare under kvällen vad som egentligen gäller och återkommer.

Arne
2015-06-09, 12:49
Vi pratade med en motorman på Dodekanesos Pride när vi från Fourni åkte i förrra veckan. Motormannen lät förmäla att fartyget har ett sällsamt sofistikerat system vari vatten pumpas från det ena katamaranbenet till det andra , detta styrt av ett helautomatiserat datorprogram.

Motormannen meddelade att det är ytterst sällan man ställer in någon avgång, och då är det hamnmyndigheterna som fattar detta beslut.

Denna Katamaran kunna därtill snurra på sin egen axel vid ankomst och avgång från öarna.

Arne och Birgitta

Direkt från Arlanda Inrikes i strålande väder.

modestyblaise
2015-06-09, 13:43
Det låter ju verkligen bra! Då kanske jag inte ska oroa mig:). Nästa fråga blir ju då givetvis hur populär den är? Behöver man förboka biljetter tro? Kommer till Kos den 30/6 och tänker åka till Fourni dagen efter.

AndersK
2015-06-09, 14:24
Enligt anslag vid biljettkrypinnet på Fourni går catamaran måndag - onsdag från Samos - Kos via bl.a. Fourni och Ikaria samt vänder åter samma

Både igår och idag stämde det.

modestyblaise
2015-06-09, 14:38
klapp_klap

Smultron
2015-06-09, 16:53
Det låter ju verkligen bra! Då kanske jag inte ska oroa mig:). Nästa fråga blir ju då givetvis hur populär den är? Behöver man förboka biljetter tro? Kommer till Kos den 30/6 och tänker åka till Fourni dagen efter.

Har åkt med katamaranen ett antal gånger mellan Kos och Lipsi och tvärtom och då har den aldrig varit full. Det brukar vara gott om plats.
Ska åka från Kos till Lipsi den 20/6 och har inte en tanke på att förboka. Köper biljett i hamnen precis innan avfärd.:)