Visa fullständig version : Båttidtabell Rhodos-Tilos sept
Hej
nån som har koll på när båttiderna mellan Rhodos och Tilos brukar dyka upp? planerar ev att åka tillbaka till underbara Tilos i september.:)
Tack!
Flyger du morgonavgång söndag eller onsdag är du nog säkrast. Tilos borgmästare bekräftade häromdagen att Sea Star ska säljas, de ska försöka köpa en ny båt och hon hoppas på dagliga turer. Det tror jag dock är i högsta grad överoptimistiskt, så jag skulle inrikta mig på söndag eller onsdag eftersom chartern har många som ska över då.
(Även om du inte kommer med flyg, utan med båt från annan ö, så skulle jag i det här läget tänka att jag ville tajma med båtar söndag kväll eller onsdag kväll).
Kalimera
2015-03-16, 19:10
Tilos borgmästare bekräftade häromdagen att Sea Star ska säljas, de ska försöka köpa en ny båt och hon hoppas på dagliga turer. Det tror jag dock är i högsta grad överoptimistisktDär ser man. Låter överoptimistiskt i mina öron också, om det är i år hon menar.
Ja, såvitt jag förstått från Tilos så är det i år. Fast jag förstår inte riktigt hur de ska få ihop det. Först ska Sea Star säljas för att hon är så kass (vem köper?). Sedan ska man hitta en ny båt som man har råd med. Fattar inte hur det ska gå till. Det är ett tag sedan jag först hörde det här, att borgmästaren nu bekräftar det offentligt borde betyda att planerna är ganska konkreta.
Men jag tror fortfarande att sannolikaste lösningen är att Dodekanisos seaways lägger rabarber på linjen. Men jag förstår också att Tilos vill ha sin egen båt, de har ju alltid varit så stolta över Sea Star.
Dream Island
2015-03-16, 20:19
http://12ne.gr/en/itin_search.asp?pageID=135
Kalimera
2015-03-18, 19:32
Det är ett tag sedan jag först hörde det här, att borgmästaren nu bekräftar det offentligt borde betyda att planerna är ganska konkreta.Då får vi hålla tummarna att det löser sig.
Så i värsta fall finns ingen båt på söndagar i september (som passar med flyget till Rhodos) på em till Tilos om man reser på egen hand?
Jo, det är alltså det som det sannolikt gör (kolla mitt första inlägg igen).
Japp ok, verkar dock endast som spekulationer i dagsläget, så man får vänta med att boka flyg och hotell så att man säkert vet att det finns förbindelser😊
De lär ju tappa turister om inte båtfrågan löses snart ...
Jag ska också åka i september, bokade för längesedan och är inte det minsta orolig. Ska åka en söndag och använder de inte Sea star eller har köpt en ny båt så har de säkert ordnat en ersättningsbåt. De senaste gångerna jag varit på Tilos har jag kommit med Fedon två gånger och Dodekanisos Express en gång, de har ersatt på söndagsturen. Jag har åkt på egen hand och det har varit lättfixat. :)
Ok låter ju bra...har du ngt boende att rekommendera?@inkfish
Det finns nog nästan ingenstans där det är så lätt att hitta goda boendealternativ som på Tilos (dvs, det är svårt att välja) :)
Mina två favoriter är:
http://irinoula.gr/
Jättefina, bekväma välutrustade studios med sköna sängar. Har allt utom hänförande havsutsikt men ändå bara några sekunders promenad till stranden. (Ligger precis bakom f d glasskaféet längs strandpromenaden).
Och
http://www.tilosrooms.gr/ (Annas Studios)
Ljust, fräscht med högt läge över hamnen och betagande utsikt över havet.
Båda ställena har trevligt och hjälpsamt värdskap. Båda finns på booking men det är bättre att kontakta dem direkt via mail.
Skulle vilja pusha för ett alternativ till dessa kanonbra boenden. Och det är Blue Sky alldeles vid hamnen. Där kan du sitta på den stora balkongen och kolla på färjorna och alla båtar som lägger till. Ett skådespel utan like. Lägenheterna har AC och är på två våningar med sovrummet högst upp. Klicka på www.tilostravel.co.uk och kolla.
Annas ser trevligast ut, bodde vid stranden senast o då hade man ju tillgång
till hotellets solsängar, hur funkar det då man väljer tex Annas? Hyra hos nån taverna?@inkfish
Solsängarna hör till hotell eller restauranger men det räcker att du köper något att dricka så är det okej att du ligger där.
(Åtminstone har det varit så hittills. Jag förstår egentligen inte varför Tilos inte gör som andra öar och tar betalt, de får ju betala hyra för strandrensam där de har sängarna. Fast naturligtvis tycker jag att systemet med gratis/mot dricka är jättebra för de som vill ha solsängar).
Ja det är ju toppen! Ja vi får se vad det blir, tycker flygstolarna är lite väl dyra ännu, brukar vänta in i det sista om jag reser själv fast nu är vi flera så då kanske man inte vågar vänta iaf inte med att boka boende. Sist jag var på Tilos var 2010, första veckan i juni, då inga problem att få billig flygstol eller önskat boende...😊
Fick just svar på att det inte kommer finnas nån båt till Tilos på
Söndagar enl en hotellägare på Tilos...som det ser ut idag. Man kanske ändå ska boka charter det kanske är säkrare med tanke på detta? För ving och apollo måste väl se till att fixa båt för dem som bokat?
Tidigare år, när Sea Star strulat, har chartern inte fixat egen båt. Det har inte behövts, för Tilos har ordnat söndagsförbindelsen. Jag har alltså åkt två gånger med Fedon och en med Dodekanisos Express, alla tre gångerna är det Tilos kommun som ordnat det och charterns resenärer har varit med på samma båt. Medan jag alltså köpt biljett vid båten, inga problem.
Ingen vågar naturligtvis säga något bestämt idag, då vore man ju synsk. ;) Men på fb häromveckan skrev en engelsk kvinna såhär:
The Mayor and the council have confirmed that the island will not be left without a boat to cater for the needs of the locals and the visitors that come to Tilos and has confirmed that there will be a scheduled service every Wednesday and Sunday to connect with the arrivals and departures of the tour operators.
När någon frågade om det bara gällde onsdagar och söndagar dök the Mayor, alltså borgmästaren, själv upp i tråden och skrev att nej, det gäller varje dag, det är vad vi försöker.
(Jag försöker inte övertala dig att göra något du är orolig för, talar bara om hur det arrangerats tidigare och vilken information som funnits att tillgå nu :))
Förresten - åker du inte väldigt sent i september så är varken flyg eller boende lika billiga som första veckan i juni, september är högsäsong på Tilos ... Ta med det i beräkningen
Ah det låter bra tack snälla för information, ändå vet vi varken ut el in. ( charter el flygstol, onsd-onsd el sönd-sönd) .Ska dock på annan resa i juni därför blir september bäst.
Det du behöver kika på är att utresan är på morgonen (så att du hinner med kvällsbåten) och att hemresan inte är alltför tidig.
Jag har just fått klart för mig att mina flygtider när jag ska till Tilos ändrats, så planet hem på söndagen går kl 11.00. Helt värdelöst, för då kan jag inte ta morgonbåten från Tilos utan måste (med tidigare års tidtabeller) åka från Tilos på fredagen.
Men med tanke på båtsituationen just nu kan mer än vanligt hända, har jag tur dyker det upp en lördagstur. Annars får jag göra det bästa av Rhodos, det är ju också Grekland :-)
Ving eller apollos flyg?från Göteborg?
Airtours med SAS från Gbg. Hade tänkt tipsa dig om att de ofta är lite billigare på flygstolarna, men när jag såg flygtiden på hemresan så var det inget toppentips längre.
Ska man bara stanna en vecka är det värdelöst med två nätter på Rhodos på slutet, men jag ska stanna fyra så jag överlever.
Men som sagt, eftersom ny båt KAN vara på gång vet man inte vad som händer. Det KAN dyka upp en lördagstur, även om det inte funnits innan. (Får nog försöka pinga Annki här, hon har använt alla tänkbara båtförbindelser till Tilos. Kommer jag ihåg rätt om att det inte funnits någon tur från Tilos på lördagar, Annki?)
Förresten maja, kika på Fritidsresor också, åtminstone förut har de haft perfekta flygtider. Hemflyget har gått 12.35, jag har tagit morgonbåten från Tilos, ätit en god frukost på Rhodos och sedan i lugn och ro tagit lokalbussen till flygplatsen.
Men då gäller att en ev ny båt inte tar längre tid på sig med Sea star, alt att den startar tidigare för att komma till Rhodos ungefär samtidigt som SS brukat göra.
Fritte värdelöst ut kväll hem natt, avresa fredagar. Reguljärt tar väl hela dagen vad jag kan se. Smidigast att ta charterstol enligt mig. Vänta med att boka in i det sista så brukar priserna gå ner.Gott om flygstolar till Rhodos enl min tidigare erfarenhet iaf 😊
Ja, kväll och fredag var ju inte mycket att komma med :D Synd, de hade så bra tider innan.
Om det varit gott om flygstolar i september innan behöver du nog inte oroa dig, men det kräver ju också att du inte är jättenoga med vilket boende du får. September är högsäsong på Tilos och man kan nog inte välja och vraka om man bokar sent.
Det KAN dyka upp en lördagstur, även om det inte funnits innan. (Får nog försöka pinga Annki här, hon har använt alla tänkbara båtförbindelser till Tilos. Kommer jag ihåg rätt om att det inte funnits någon tur från Tilos på lördagar, Annki?)Ja, du kommer ihåg rätt Inkfish, det brukar inte gå någon båt på lördagar.
Och Maja68, Apollo och Ving har alltid sett till att få ut sina resenärer till Tilos på söndag kväll, så även om ni bara har flygstol kan ni ta kontakt med dem på flygplatsen då ni anländer och fråga vilken båt de kommer att använda sig av, och varifrån den avgår.
Ett alternativ kan ju också vara att ta Blue Star Diagoras på måndag 16.00, men jag förstår om ni vill komma över samma dag, om ni bara stannar en vecka.
Tack Annki, det är tryggt att ha dig! bye_bye
Förhoppningsvis har guiderna lyckats lära sig det där med båtarna i september. När jag frågade dem samma fråga i maj fick jag svaret att det skulle gå två båtar, en från Mandraki och en från Kamiros Skala flabb_flab
Om inget går i stöpet kommer jag att vara på Tilos när Maja ska dit, isåfall kan jag hålla koll på båtinformationen.
Vad snällt inkfish! Någon som vet hur Studios Savenna är? Hittar ingen webbsida el kontaktinfo men ngn har tidigare skrivit att de har ett mkt bra läge...
sjöborren
2015-03-23, 09:45
Vet inte hur det är att bo på Savenna, men läget vid strandpromenaden kan inte bli bättre. Från grinden till stranden är det kanske fem steg, till närmaste taverna tio ... :cool:
Det finns säkert några här som bott på Savenna och kan berätta mer.
Lycka till!
Vad snällt inkfish! Någon som vet hur Studios Savenna är? Hittar ingen webbsida el kontaktinfo men ngn har tidigare skrivit att de har ett mkt bra läge...
För något år sedan hittade jag kontaktuppgifter till dem, jag tror det var på en dansk blogg. Där fanns ett telefonnummer. Men nu hittar jag den inte igen. De har även haft en video på youtube som visade att det är jättefint och fräscht, men jag hittar inte heller den nu.
Bor man åt framsidan är det fantastiskt, de har även minst en studio/lägenhet åt baksidan och då är utsikten inte rolig men det är ju jättenära till stranden även därifrån.
Har du facebook? Isåfall skulle du kunna fråga i Tilosgruppen där om någon har kontaktuppgifter.
Andra ställen längs strandpromenaden är Pavlos rooms, Kleopatras rooms, Nautilos och Oasis.
Maja, Savvenas studios är enkla, men vill man bo nära stranden är läget perfekt och värdparet är jättegulliga. De har en Facebooksida, sök på: Studios Savvena.
E-mail:gsavvenas@yahoo.gr
Tel:+30 22460 44105
Maja, Savvenas studios är enkla, men vill man bo nära stranden är läget perfekt och värdparet är jättegulliga. De har en Facebooksida, sök på: Studios Savvena.
E-mail:gsavvenas@yahoo.gr
Tel:+30 22460 44105
Jamen det är ju klart! Två v och ett n. Jag sökte på ett v och två n. Nu hittade jag både youtubefilmen och den danska bloggen. Tack Annki! bye_bye
Hoppas du har bättre tur med mailadressen än vad jag hade för ett par år sedan, maja, jag mailade och det ska vara deras söner på Rhodos som svarar på den. Men jag fick aldrig något svar.
Här är youtubefilmen, gjord 2008 innan framsidan blev så grönskande och vacker som den är idag.
https://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=en-GB&v=AS-6tpl0okc
Videoklippet funkar ej o inget svar på mejladressen som fanns i en äldre tråd, de kanske har slutat hyra ut...
Videoklippet funkar ej o inget svar på mejladressen som fanns i en äldre tråd, de kanske har slutat hyra ut...
Klippet funkar på dator.
Nja, både de och deras lilla pensionat levde och frodades förra året i alla fall. Och mailadressen fick jag alltså inget svar på för ett par år sedan heller. Jag tror att man måste ringa.
Ja nu såg jag klippet... Ja förmodligen ringa men då väljer vi nog nåt annat.
Jag skulle gissa att Savvena är lite dyrt, åtminstone med min standard. Danskarna med bloggen betalade 45 i september och det var redan 2011. Men stället är väldigt fint så det behöver inte innebära att det inte är prisvärt.
Men kika på andra, Tilos är fullt av superbra alternativ.
Redan fullt där vi ville bo...Anemoessa...väntar på svar från Irinoula nu, vill bo nära stranden men ej på charterhotell😊
Anemoessa är jättefint, det förvånar mig inte om det är fullt där :)
Hoppas du får bra svar från Irinoula.
Har du bott på Anemoessa? På Tilos varje år kanske?@inkfish
Retar mig att vi inte kontaktade Anemoessa tidigare då det verkar
väldigt bra, trevlig ägare i mejlkonversation och med perfekt läge...😁
Nej, inte bott där. Men jag vet folk som gjort det och beskrivit det som fantastiskt. Det ser också väldigt fint (eller rättare sagt flott, med mina mått) ut utifrån.
Ellibay har ungefär samma läge men det vet jag inget om.
Nej, är inte på Tilos varje år. Var där i början av 2000-talet, nu har jag varit tillbaka de tre senaste åren. Tilos är en trivsam liten pärla :)
Eller förresten, jag kan uttrycka det så här: Tilos är en av de öar jag återvänder till. Men jag har fler. Olika öar fyller olika behov :)
Nu hittade jag Studios Sevvana på Facebook de svarar där om någon ärintresserad!
De har följande mejladress nu : gsavvenas@gmail.com
Halloj ni kalimerare!
Nu blir jag ju lite orolig som ska till Tilos i juni med med mina svägerskor:(
Vi landar på söndagen på Rhodos och ska åka till Tilos på måndagen där vi bokat boende en vecka för att återvända till Rhodos igen:eek:
Hur orolig ska jag vara:confused:
Nu blir jag ju lite orolig som ska till Tilos i juni med med mina svägerskor:(
Vi landar på söndagen på Rhodos och ska åka till Tilos på måndagen där vi bokat boende en vecka för att återvända till Rhodos igen:eek:
Hur orolig ska jag vara:confused: Oron ovan gäller Sea Star, övriga båtar går som vanligt. På måndagar går alltid Blue Star Diagoras från Rhodos 16.00, året runt! Så har ni planerat att ta er till Tilos på måndagen kommer det att fungera bra!
Låter betryggande, synd att det inte är en morgontur men det är ju det minsta problemet...:D hoppas att det går en båt tillbaks till Rhodos också måndagen därpå_B-anana
Låter betryggande, synd att det inte är en morgontur men det är ju det minsta problemet...:D hoppas att det går en båt tillbaks till Rhodos också måndagen därpå_B-anana
Hittar faktiskt ingen båt som går tillbaks från Tilos till Rhodos den 29 juni:confused::(:eek:
Vad tror ni, ni som brukar vara på Tilos:confused:
Kalimera
2015-05-03, 15:52
Hittar faktiskt ingen båt som går tillbaks från Tilos till Rhodos den 29 juniDet kanske dyker upp en båt senare, om inte, får ni åka med morgonbåten den 28/6.
Det kanske dyker upp en båt senare, om inte, får ni åka med morgonbåten den 28/6.
Problemet är ju att vi bokat boende redan eftersom jag åker med svägerskorna och dom är inga vana luffare utan vill att allt ska vara förutbestämt....hahaha..:D
Hoppas verkligen att det dyker upp någotklapp_klap
dom är inga vana luffare utan vill att allt ska vara förutbestämt....hahaha..:D
Ha, ha:D ..då är nog inte Grekland rätt land;) Kunde bara inte låta bli att skoja lite.....Förstår precis vad Du menar , tro inget annat.
Tyvärr så kommer nog Tilos att tappa enveckorsturister om de inte ser till att få dagliga turer....
Lissi
Ha, ha:D ..då är nog inte Grekland rätt land;) Kunde bara inte låta bli att skoja lite.....Förstår precis vad Du menar , tro inget annat.
Tyvärr så kommer nog Tilos att tappa enveckorsturister om de inte ser till att få dagliga turer....
Lissi
Första gången för den ena svägerskan men den andra har varit med två gånger men då har ju allt varit förbokat...åker jag och maken själv blir det lite annat...då blir det både förbeställt och improvisation...det måste vara lite spänning:D _B-anana
Synd om de tappar turister p g a av båtturerna...har skrivit till boendet och Stefanakis Travel men har inte fått något svar...spännande:rolleyes:
Kalimera
2015-05-03, 18:26
har skrivit till boendet och Stefanakis Travel men har inte fått något svar...spännandeBerätta gärna när du får svar.
Dagliga turer tror jag aldrig har funnits.
Hur det är med måndagar minns jag inte. Men om det inte finns båt på måndagen kommer det förhoppningsvis att finnas ersättningsbåt för Sea Star på söndag morgon, som Janne säger. Tidigare år har dessutom Blue Star Diagoras gått vid 11-tiden på söndag fm, tror det gäller även i juni. //rättar: söndag den 28 juni går Diagoras 9.10, ser jag nu.
Vilket boende är det, Ankri? Min erfarenhet är att det brukar vara svårt att få svar från Stefanakis förrän något är spikat och det verkar det inte vara än.
Det är Pavlos rooms, får kanske fundera på att boka om innan det kostar!
Bara synd att missa en dag på Tilos och ha den på Rhodos tycker jag:(
Berätta gärna när du får svar.
Om jag får svar menar du Jannesnyft_dropflabb_flab
Det är Pavlos rooms, får kanske fundera på att boka om innan det kostar!
Bara synd att missa en dag på Tilos och ha den på Rhodos tycker jag:(
Jag tror inte att du behöver oroa dig för kostnaden, de är vana vid osäkerheten kring båtar. Men du kan ju alltid kontakta dem och säga att ni stannar till måndag OM det går båt då, annars åker ni på söndag. Mer precis än så brukar man inte behöva vara.
I stället för att förlora två hela dagar så blev det 8 dagar i stället på Tilos, härligt...åker från Rhodos kl 16 den 22/6 och tillbaks den 30/6 på eftermiddagen...som vi längtar _B-ananaklapp_klapbye_byeflabb_flab
Kalimera
2015-05-12, 07:10
I stället för att förlora två hela dagar så blev det 8 dagar i stället på Tilos, härligt...åker från Rhodos kl 16 den 22/6 och tillbaks den 30/6 på eftermiddagen...som vi längtar Då blev det perfekt till slut. Grattis! klapp_klap
Läser nu om dessa båtar.. fick mail av Ving som skriver till oss att dom inte är säkra på om det blir övernattning eller inte på Rodhos och det kan jag förstå men när jag kikar på färjeförbindelsen så blir man ju dock ändå lite orolig... vi kommer på en söndag och flyger ju hem en söndag... ser dock ut som vi kan få vara på Rodhos 2 nätter på hemvägen. Vilket säkert inte är ett dåligt alternativ men 2 nätter...ne det känner jag inte för.
Någon som har erfarenhet av detta? Ne få väl kolla med Ving.
Tyvärr tror jag att enveckorsresorna till Tilos kommer att försvinna. Ingen som bokar Tilos en vecka vill ha ev tre nätter på Rhodos. Har man 14 dagar så kan man ju göra en trevlig vistelse även på detta sätt.
Lissi
De som åkte med Ving förra veckan fick en natt på Rhodos på ditvägen, och åkte sedan till Tilos med Diagoras Blue Star på måndag eftermiddag. Då de skulle hem på söndagen ordnade Ving egen båttransport på söndag morgon.
De löser det säkert på ett eller annat sätt, tre nätter på Rhodos tror jag inte någon behöver oroa sig för.
Flyger man från Malmö med Ving har man dessutom kvällsflyg hem och åker med Diagoras vid 9-tiden söndag morgon. Så då har man definitivt ingen anledning till oro.
elisabethk
2015-05-18, 09:15
Hej!
Ja, en natt på ditvägen är ju helt ok. Skönt att det verkar funkar på söndagen när man ska hem. Nu är det bara 6 dagar kvar, längtar. Båten som går på måndagseftermiddag går den från samma hamn som Sea star gick ifrån?
ElisabethK
Måndagsbåten är Blue Stars stora färja Diagoras, den går från största hamnen allra längst ut. Åker du charter lär de bussa er ut.
Förresten - det TROR jag i alla fall. Den kan knappast få plats i Kolonahamnen där Dodekanisos Express går från. När jag åkt med stora färjor har de gått från hamnen längre ut.
Men var det inte nån som läst att borgmästaren på Tilos minsann försäkrade att det skulle finnas dagliga förbindelser iaf onsdagar och söndagar när Sverige har sina charterflyg??
Vi åker i augusti men då vi har två veckor på oss (landar en onsdag på Rhodos)så har vi tänkt oss två nätter på Symi och sedan elva eller tolv nätter på Tilos. Som jag längtar tillbaka till denna underbara ö!!
Det verkar som om Ving / Spies har stoppat sin försäljning av resor till Tilos. Tilos finns kvar i deras resmålsbeskrivning, men när man försöker boka så går det inte, oavsett från vilken avreseflygplats, vilket hotell eller vilken tid man väljer. Inte kan det väl vara så att de sålt slut på vartenda rum de hade.
Tråkigt för Tilosborna i så fall. :(
Masse
elisabethk
2015-05-18, 20:40
Så trist! Vad beror det på tro? Apollo har inte stoppat försäljning ser jag. Ving borde väl vilja sälja de resor de har då de ändå har turister som redan köpt resor. Vi har fått mejl från Ving där det står att det ev kan bli övernattning på Rhodos på utresan.
ElisabethK
Ingen aning om vad det beror på. Men en misstanke får man om att båtstrul och extra övernattningskostnader spelar in.
Masse
Jag har haft kontakt med Ving om det där. De säger att det är båtstrulet det handlar om och att de stängt bokningen av Tilos tills vidare.
De hoppas ha fått besked från Tilos om en lösning i nästa vecka, så då kan man man ringa dem på 0771-995 995 (jag är själv inte berörd så jag kommer inte att ringa, men någon annan kan ju tänkas vara intresserad).
Innan jag läste här tog jag kontakt med Ving och frågade om det var slutsålt eller om de ställt in avgångarna.
Svaret jag fick var att Tilos är jättepopulärt och bokas snabbt och därför är det slutsålt i hela juli, augusti och september. Tur att Kalimera finns så att man inte behöver tro på sånt snack :p
Innan jag läste här tog jag kontakt med Ving och frågade om det var slutsålt eller om de ställt in avgångarna.
Svaret jag fick var att Tilos är jättepopulärt och bokas snabbt och därför är det slutsålt i hela juli, augusti och september. Tur att Kalimera finns så att man inte behöver tro på sånt snack :p
Sanslöst! Då vill jag ge Amanda på Vings chatt en eloge som tog reda på hur det förhöll sig och återkom dagen därpå med mailbesked till mig. Svarar de annars helt ut ur det blå?
Under tiden Ving har stängt sin bokning riskerar de nog för övrigt förlora Tilosresenärer till Apollo. De verkar boka Tilos som vanligt, trots att även de har t ex Arlandaresenärer som har flyg hem mitt på dagen på söndagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.