Visa fullständig version : Ska vissa länder bojkottas?
Jag vill inte vara djävulens advokat här, men jag uppmanar alla jag känner att bojkotta Turkiet. Detta för att yttrandefriheten är inskränkt (bl a genom förbjudande av sociala medier som twitter, youtube etc). Det är också det land i världen som fängslar flest journalister. Och det på mycket lösa grunder.
Sen ska vi ju inte glömma kurdernas situation. Myndigheterna fängslar kurdiska politiker, lärare, studenter etc, för att de kämpar för kurdernas sak. Visserligen "tillåter" turkiska myndigheter, numera undervisning på kurdiska, men det är bara en kuliss, då byråkratiska restriktioner oftast sätter stopp.
Kappadokien, Lykien m fl ställen i Turkiet, är säkert fint och befolkningen trevliga. Men vi ska inte glömma att den turkiska regimen opererar i samma anda som Saudiarabien. Dvs, det är en diktatur.
/Netwolf
Jag vill inte vara djävulens advokat här, men jag uppmanar alla jag känner att bojkotta Turkiet. Detta för att yttrandefriheten är inskränkt (bl a genom förbjudande av sociala medier som twitter, youtube etc). Det är också det land i världen som fängslar flest journalister. Och det på mycket lösa grunder.
Sen ska vi ju inte glömma kurdernas situation. Myndigheterna fängslar kurdiska politiker, lärare, studenter etc, för att de kämpar för kurdernas sak. Visserligen "tillåter" turkiska myndigheter, numera undervisning på kurdiska, men det är bara en kuliss, då byråkratiska restriktioner oftast sätter stopp.
Kappadokien, Lykien m fl ställen i Turkiet, är säkert fint och befolkningen trevliga. Men vi ska inte glömma att den turkiska regimen opererar i samma anda som Saudiarabien. Dvs, det är en diktatur.
/Netwolf
fb_gilla Jag har aldrig varit i Turkiet ( eller Thailand heller för den delen) och kommer inte att resa dit....
Lissi
Om jag får välja mellan Grekland och Turkiet.. så väljer jag i första hand Grekland.. MEN.. har tidigare rest ett flertal gånger till de populära turistorterna som Alanya och Side, trivdes bra där och turkarna är precis lika gästvänliga och nyfikna som grekerna och maten helt gudomligt god!.. :p
Skulle gärna åka dit igen bara för matens skull!
Tror att ALLA länder har något som man inte tycker är moraliskt eller etiskt korrekt.. då kan man ju inte åka någonstans.. på Kreta förgiftar de hundar och djur far illa på många sätt.. MEN ändå är turismen så STOR till just Kreta.
Jag tänker åka till länder som lockar och ******** och Kappadokien skulle jag gärna besöka!
Elisabeth, önskar Er en underbar resa, hoppas du berättar mer om den senare!.. bye_bye
fb_gilla Jag har aldrig varit i Turkiet ( eller Thailand heller för den delen) och kommer inte att resa dit....
Lissi
Men det är väl ingen politisk bojkott, du har väl ändå aldrig funderat på att åka dit?
Sunny - jag använder sedan flera år en god väns rättesnöre: så länge ett lands människorätts- eller medborgarrörelser inte uppmanar oss turister till bojkott så kan jag lugnt åka. Jag är alltså mer på din linje. Man kan naturligtvis av privata skäl inte vilja, men att göra det till ett politiskt statement som man dessutom vill trycka på andra tycker jag är lite magstarkt.
Att just Elisabeth, som väl hör till dem här som är mest beresta och dessutom verkar resa på ett väldigt medvetet sätt, för att upptäcka världen och bilda sig, ska behöva få pekpinnar känns rentav märkligt.
Och jag skulle också gärna åka till ******** och Kappadokien.
Sunny - jag använder sedan flera år en god väns rättesnöre: så länge ett lands människorätts- eller medborgarrörelser inte uppmanar oss turister till bojkott så kan jag lugnt åka. Jag är alltså mer på din linje. Man kan naturligtvis av privata skäl inte vilja, men att göra det till ett politiskt statement som man dessutom vill trycka på andra tycker jag är lite magstarkt.
fb_gilla
jag använder sedan flera år en god väns rättesnöre: så länge ett lands människorätts- eller medborgarrörelser inte uppmanar oss turister till bojkott så kan jag lugnt åka.
OM det finns rörelser i det landet som kan/får yttra sig ja. Man skulle ju kunna åka till t ex Nordkorea isf. Där har jag inte hört något från den interna oppositionen, som uppmanar till bojkott..
Man kan naturligtvis av privata skäl inte vilja, men att göra det till ett politiskt statement som man dessutom vill trycka på andra tycker jag är lite magstarkt.
Nu var det ju jag som "drog igång" detta, men jag har bara uttryckt min åsikt. Jag har inte fördömt någon.
Att just Elisabeth, som väl hör till dem här som är mest beresta och dessutom verkar resa på ett väldigt medvetet sätt, för att upptäcka världen och bilda sig, ska behöva få pekpinnar känns rentav märkligt. Som sagt, så var det ingen pekpinne från min sida. Håller med dig om att E verkar berest, vettig och intelligent på alla sätt och vis.
Och jag skulle också gärna åka till ******** och Kappadokien. Ja, jag med faktiskt. Men först den dagen Turkiets regim har demokratiserats .
/Netwolf
Jag fördömer inte heller någon. Alla får åka dit de vill.
Mitt val är enkelt för mig....Har ingen längtan till dessa länder och gillar inte regimen!
Skulle aldrig åka vare sig till Indien eller Kina heller.....eller till något land som inte följer de mänskliga rättigheterna. Om Grekland skulle börja förtrycka kvinnor eller ge avkall på mänskliga rättigheter på samma sätt skulle jag sluta åka dit. Jag är så här långt europé i det måtto att jag inte längtar till länder utanför Europa. Så tråkig är jag;)
Lissi
OM det finns rörelser i det landet som kan/får yttra sig ja. Man skulle ju kunna åka till t ex Nordkorea isf. Där har jag inte hört något från den interna oppositionen, som uppmanar till bojkott..
Visst kan man det! Faktum är att jag läser en reportagebok om en resa i Nordkorea just nu. Och det finns åtminstone två svenska arrangörer för resor dit, jag tittade på dem för ett tag sedan, landet fascinerar mig enormt. Dock skulle jag sannolikt inte bli insläppt.
Det låter som om du likställer allt resande med stöd till regimer. Det gör inte jag. En hel del resande innebär ju att man lär sig något om livet i landet man besöker och man får en bättre grund för att bilda sig en uppfattning om det.
Mitt val är enkelt för mig....Har ingen längtan till dessa länder och gillar inte regimen!
Skulle aldrig åka vare sig till Indien eller Kina heller.....eller till något land som inte följer de mänskliga rättigheterna. Om Grekland skulle börja förtrycka kvinnor eller ge avkall på mänskliga rättigheter på samma sätt skulle jag sluta åka dit. Jag är så här långt europé i det måtto att jag inte längtar till länder utanför Europa. Så tråkig är jag;)
Lissi
Var och en sina egna resor, självklart. Men det jag undrade över var mer den politiska grunden för ditt beslut, du vill ju ändå inte till länderna du beskriver. Det är så lätt att säga "jag skulle då aldrig stötta den regimen" om man ändå aldrig känt en nyfikenhet på landet. Därför tyckte jag att det är pekpinneaktigt mot Elisabeth som bara bad om tips i Kappadokien, inget annat. Inte minst som jag tror att du själv vid något tillfälle undanbett dig synpunkter när du skulle resa med Ryan air ;)
Men det är väl ingen politisk bojkott, du har väl ändå aldrig funderat på att åka dit?
Att just Elisabeth, som väl hör till dem här som är mest beresta och dessutom verkar resa på ett väldigt medvetet sätt, för att upptäcka världen och bilda sig, ska behöva få pekpinnar känns rentav märkligt.
fb_gilla Eva
Att jag inte längtar till dessa länder jag nämnt beror ju mycket på att jag inte gillar regimen och vad det gäller Thailand, så skulle jag må dåligt av att åka på semester dit när man vet vad som förekommer med pedofili, prostitution mm mm. Men det är ett känslomässigt uttalande. Jag står för det. Kappadokien är säkert helt underbart att se....och alla som vill får gärna åka dit. All inclusive finns och alla som vill får gärna åka dit. Alla har SINA skäl till semesterform och semestermål. Jag står för mina.... Lågprisflyg finns också....Norweigan, SAS och RA m fl. Jag har följt hela debatten med RA och jag vet att man inte bör åka med dem enligt många....men omigen jag gör det ibland...Jag hoppas att inte de anställda där torteras eller behandlas i strid med de mänskliga rättigheterna. Ge mig bevis Agneta och jag lovar att inte resa med dem.
Lissi
Lissi
Kunde inte sagt det bättre ! Helt enig med dig Lisa. Vill även lägga till militärdiktaturen Thailand !
Så tråkig är även jag !
/ Tom
Det låter som om du likställer allt resande med stöd till regimer.
Nä, det gör jag inte. Skulle det vara så, är det många länder som skulle hamna i skottgluggen. Men visst avstår jag vissa resmål, på just regimen i landet, men inte alla. Det är främst vid uppenbara brott mot yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Grekland har sina fel och brister, men det är trots allt en demokrati. Liksom även t ex USA.
/Netwolf
Om jag inte är helt ute och cyklar är prostitution tillåten i Grekland Lissi och tyvärr vanligt förekommande i Aten men du åker dit ändå. Eva
Tyvärr är prostitution tillåten i Sverige också dvs att vara prostituerad, men det är inte tillåtet att köpa sex.
Tala om vart jag ska flytta!
Får nog sluta resa. Men jag har inga synpunkter på DINA resor till Thailand...vill bara inte dit själv. .....förlåt!
Politisk bojkott är ord jag inte använt själv.
Lissi
Lissi - att jag tog upp Ryan var naturligtvis inte för att jämföra dem med regimer som bryter mot mänskliga rättigheter, utan det var för att peka på en dubbelmoral från din sida. En del vill inte resa med Ryan av väl kända skäl, det vet du, så när du skrev om en av dina resor som råkade vara med Ryan så föregrep du eventuella pekpinnar genom att säga att du inte ville ha en diskussion om just det.
Fast när Elisabeth ber om tips om Kappadokien så får hon inte på motsvarande vis ha sin frågeställning i fred, utan hon ska få förklarat för sig det hon garanterat redan vet (alltså att det finns folk som av politiska skäl inte vill åka dit).
Vad gäller pedofili och prostitution i Thailand så påverkas den ju inte alls av att du inte åker dit. Snarare påverkas den om du gör det, och bidrar med en annan sorts turism.
Nä, det gör jag inte. Skulle det vara så, är det många länder som skulle hamna i skottgluggen. Men visst avstår jag vissa resmål, på just regimen i landet, men inte alla. Det är främst vid uppenbara brott mot yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Grekland har sina fel och brister, men det är trots allt en demokrati. Liksom även t ex USA.
Jag har inte nämnt vare sig Grekland och USA, bara så att ingen tror det.
Att avstå vissa länder av politiska skäl tycker jag får trovärdighet först när man verkligen velat resa dit men avstår av just det skälet. Jag skulle ju kunna deklarera att jag verkligen inte skulle åka till Ryssland för att jag inte gillar Putins regim, men det skulle vara rätt skenheligt. Jag har nämligen aldrig haft minsta lust att resa dit, är inte nyfiken på människor, miljö, kultur, ingenting.
Att man gör vissa val för sig själv är helt okej för mig. Men när man oombedd försöker påverka andra att göra samma val, det är då jag tycker att man riskerar gå för långt.
Jag har inte nämnt vare sig Grekland och USA, bara så att ingen tror det.
Har jag aldrig påstått heller. Det var bara exempel
Att avstå vissa länder av politiska skäl tycker jag får trovärdighet först när man verkligen velat resa dit men avstår av just det skälet. Jag skulle ju kunna deklarera att jag verkligen inte skulle åka till Ryssland för att jag inte gillar Putins regim, men det skulle vara rätt skenheligt. Jag har nämligen aldrig haft minsta lust att resa dit, är inte nyfiken på människor, miljö, kultur, ingenting.
??? Jag säger ju att JAG inte vill resa till Turkiet pga av regimens styre. Men det är ju MITT val. Sen vadå politiska skäl? Jag pratar MÄNSKLIGA skäl. Det har ingenting med politik att göra. Det är bara diktaturer som kommer med dylika påståenden.
Att man gör vissa val för sig själv är helt okej för mig. Men när man oombedd försöker påverka andra att göra samma val, det är då jag tycker att man riskerar gå för långt.
Nä, där går du för långt. Om man vet om missförhållanden i ett land och INTE talar om det för andra, så är man själv en del av problemet. Det är vi i den fria världen som är de förtrycktas röst i etern. Håller vi käft, kan missförhållanden fortsätta.
Sen är det upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning, men en sak är säker. Att så länge jag lever i ett fritt och demokratiskt land, så tänker JAG inte hålla käften.
NU får du allt ta och kamma dig, Inky :D
/Netwolf
Faktum är att jag ska till frisören idag! :D
Politiska skäl = pga politiken i landet.
Tror du verkligen att någon behöver tala om för Elisabeth hur situationen i Turkiet är? Det tror inte jag, jag tror att hon är lika kapabel som du och jag att hålla reda på det. Därför betror jag henne också förmågan att göra egna val, även om jag skulle göra ett annat.
I tråden tas begreppet "mänskliga rättigheter" upp flera gånger, bland annat som en anledning till att inte resa till vissa länder. Om det är FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna som avses, så kan man läsa dom HÄR (http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn/manskliga-rattigheter-och-demokrati/fns-allmana-forklaring-om-de-manskliga-rattigheterna-/).
Då kan man snabbt konstatera att ALLA länder, även Sverige, mer eller mindre bryter mot en eller flera av artiklarna.
Och när det gäller den infekterade debatten om RyanAir, kan man konstatera att det företaget inte lever upp till artikel 23-4.
/kimmen
Då kan man snabbt konstatera att ALLA länder, även Sverige, mer eller mindre bryter mot en eller flera av artiklarna.
Du har ju rätt. Jag ska bojkotta Sverige. Först under tre veckor i maj/juni, sedan fyra i september. Ang_elx
Anna Pernilla
2015-03-14, 23:33
Tycker det är jättehemskt hur man har det i många länder, däribland Turkiet. Vill nog dock en gång besöka ********. Indien är däremot, tyvärr(för det är många plaster jag skulle vilja besöka där), ett land jag inte kommer att reisa till pga våldtäkterna:mad:
Du har ju rätt. Jag ska bojkotta Sverige. Först under tre veckor i maj/juni, sedan fyra i september. Ang_elx
:D:D:D
/kimmen
Fast...om ni skulle fundera på att investera i dessa länder exempelvis genom fonder eller aktier, skulle ni inte tänka er för då, både en och två gånger pga moraliska skäl?
(Det finns ju en anledning till att de etiska fonderna finns som alternativ.)
På samma sätt gynnar vi dem genom att resa dit.
Det hela blir ju ändå in i absurdum ifall vi skriver här på Forumet att man ska resa till Grekland för att gynna landets ekonomi och sedan hävdar att man inte gynnar exempelvis Turkiets regim (landets ekonomi) när man reser dit. Därmed nu inte sagt att man gör det medvetet på något sätt. De flesta tänker nog helt enkelt inte på det bara.
Hittade förresten en intressant artikel som tar upp "problemet" från båda sidor.
http://www.svd.se/resor/ar-det-ratt-att-semestra-i-en-diktatur_6663526.svd
Thira - organiserade, stora turismbojkotter tror jag sänder budskap till regimer. Om enskilda personer stannar hemma så tror jag inte att det gör det (i synnerhet om de ändå aldrig övervägt att åka).
Att resa berikar, både enskilda och samhällen. Jag tror att man blir bättre skickad att bedöma världen, ju mer man ser av den - i synnerhet i tider av nationalism och polarisering. Det påverkar mer än om man sitter hemma i soffan och säger Ja jag skulle då aldrig stötta regimen i Turkiet/Kina/Thailand whatever. (Vad gäller Thailand har jag alltid varit förvånad över att så många är så väl insatta i thailändsk politik - själv tycker jag att den är helt vansinnigt krånglig att hänga med i).
Vad gäller Grekland så tror jag inte att någon här reser annat än för sin egen skull. Att man gör det för att stötta Grekland brukar vi väl mest skämta om?
Sedan finns det en annan aspekt på etiskt resande som jag nog aldrig sett diskuteras här, och det är hållbarhet. Så sent som i morse läste jag att vi svenskar gör ett av de största ekologiska avtrycken per person i världen. När jag gjort "hållbarhetsbarometrar" har min konsumtion oftast hamnat på grönt, om det inte vore för flygresorna. De gör att jag totalt sett hamnar på knallrött och detsamma tror jag gäller för de flesta här. Men när det gäller att begränsa flygresandet hör jag inga etiska betänkligheter här, tvärtom framstår det ofta som ju fler resor, desto bättre.
Inkfish - Nja alltså, det råder inte direkt brist på inlägg i forumet där vi uppmanar resande till Grekland för att öka inkomsten för landet som inte är rena skämt. Sen är det väl solklart att ingen enbart reser dit för att stötta ekonomiskt ifall man nu skulle sakna intresse för landet som sådant i övrigt. Nu tillbaks till ämnet; Självklart hjälper det inte att en familj inte åker till en diktatur och solar sig och käkar glass i skuggan av övergreppen men om många inte gör det så blir det ju färre slantar till landets ekonomi (oavsett om det sker organiserat eller inte).
Det skulle kännas märkligt att veta att någon km ifrån mig, där jag glassar runt som turist på gatorna i allsköns ro och njuter av livet, så sker det i samma sekund organiserade och strategiska övergrepp mot de mänskliga rättigheterna av myndigheterna i form av tortyr exempelvis. Det dåliga samvetet skulle definitivt göra sig påmint. Var hamnade de pengar jag betalade för resan, vem gynnar de?
Svaret lär knappast bli; Hos den fattiga eller förtryckta befolkningen.
Har du läst om t ex hur flyktingar behandlas i flyktingförläggningar i Aten? Hos polisen? Om de ens kommer så långt, Grekland har kritiserats hårt för sina pushbacks, poliser och andra myndighetsföreträdare bryter mot internationell rätt när de stoppar människor vid gränsen och tvingar dem tillbaka. Och om de inte stoppas - här på Kalimera har jag läst om flyktingar som satt en hel dag i stekande sol på kajen på Agathonissi utan mat och, om jag minns rätt, fick knappt ens vatten.
Det är inte så roligt att sponsra det heller, om det nu är vad vi gör.
Och det suger att det ska vara så. Det är riktigt illa. För vissa kan säkert även djurens situation vara skäl nog att avstå från att åka dit. Det är upp till var och en att avgöra var gränsen går för just hen. Men jag menar att det ändå ligger en stor skillnad i enstaka händelser (även om de är nog så hemska) eller om det är något som sätts i system med regeringens, parlamentets etc goda minne, om det på olika sätt lagstiftas mot olika delar av mänskliga rättigheter så som skett i exempelvis nämnda Turkiet på senare tid t.ex´.
Fast det är satt i system. Det är ju med statens goda minne, det är staten som inrättar flyktingförvar, polisen som agerar är deras företrädare.
Ja, gränsen är upp till var och en. Det är precis det jag menat hela tiden. Jag tycker att man ska ha sopat otroligt rent framför egen dörr innan man talar om för andra vilka val de borde göra.
Nejmen jomen alltså liksom jag har inte uppfattat det som att någon sagt vad andra ska göra. Men jag kanske missat några inlägg då i sådana fall viket är mycket möjligt då jag ränner till tvättstugan i ny och nedan mellan trådskrivandet =).
Angående flyktingarnas situation så har Syrisa redan gjort några förändringar. Det hade varit bra om de kunnat få fortsätta göra det med stöd från EMU, men utan stödet blir det nog svårt. Nu är det snart dags att jag tvångsförflyttar på mig till en annan tråd =) så jag slutar skriva här. Med hopp om en sju helvetes bättre värld i snart sett överallt.
Indien är däremot, tyvärr(för det är många plaster jag skulle vilja besöka där), ett land jag inte kommer att reisa till pga våldtäkterna:mad:
Men hur ställer du dig till våldtäkter här i Sverige? Vilket man kan läsa om var och varannan dag!
Är inte det lika förskräckligt?..:mad:
Det förekommer ju inte enbart i Indien menar jag!
fb_gilla..:D..jag med ett visst antal veckor.. hur många har jag inte bestämt än.. men många blir det!.. :D
Anna Pernilla
2015-03-15, 19:48
Men hur ställer du dig till våldtäkter här i Sverige? Vilket man kan läsa om var och varannan dag!
Är inte det lika förskräckligt?..:mad:
Jo klart det är det! Du tror väl inte jag tycker det är ok? Men nu var detta länder jag helst inte vill resa till. Har inte läst om gruppvåldtäkter mot barn eller under bussresor i Sverige. Det jag läst om Indien har varit horribla grejer. Som nu senast den här 70-åriga nunnan som blev gängvåldtatt när hon försvarade sin klosterskola. Eller den turisten som dog av sina skador efter en gruppvåldtäkt.
Jo klart det är det! Du tror väl inte jag tycker det är ok? Men nu var detta länder jag helst inte vill resa till. Har inte läst om gruppvåldtäkter mot barn eller under bussresor i Sverige. Det jag läst om Indien har varit horribla grejer. Som nu senast den här 70-åriga nunnan som blev gängvåldtatt när hon försvarade sin klosterskola. Eller den turisten som dog av sina skador efter en gruppvåldtäkt.
Jo, jag vet att det varit extremt just i Indien.. MEN.. tycker att alla övergrepp och våld på kvinnor och barn är lika hemskt i alla dess former vart någonstans det än förekommer!
Undra vart man ska bo och resa tro!.. :rolleyes:
Anna Pernilla
2015-03-15, 20:40
MEN.. tycker att alla övergrepp och våld på kvinnor och barn är lika hemskt i alla dess former vart någonstans det än förekommer!
Ja, verkligen! Och på djur! Där är jag heller inte så förtjust i hur de behandlar djur i vissa länder:mad: Som för ex i Kina. Men där har jag varit flera ggr och tyvärr behandlar man inte de alltid så bra i vårt kära Grekland heller.. :(
Men där har jag varit flera ggr och tyvärr behandlar man inte de alltid så bra i vårt kära Grekland heller.. :(
Nej, tyvärr inte.. :mad:..men ändå åker vi dit, måste nästintill blunda när jag går förbi åsnor, hästar, kor med bundna framben...så fruktansvärt att inte få röra sig helt fritt!
Sunny, STOR djurvän!
MetaxaHasse
2015-03-16, 09:57
Jag vill inte stödja länder där det görs fel mot folket..har inte varit i Turkiet,Egypten,Thailand..nöjt mig med Teneriffa 1gång och Grekland 14gånger med mersmak Grekland.
Men om alla undviker alla länder..hur ska vi då nå folket o kanske kunna hjälpa och sprida info om vad som verkligen är?En tanke som poppade upp just nu.
Handla av dem så att de får lite mer i kassan o kan leva.
Precis som jag tjatar om att köpa Grekiska produkter här hemma och handla lokalt på butikerna där nere.Det ger jobb i andra änden och en chans för samhället att komma igång.
Många tankar finns men ibland är det svårt att uttrycka i ord o inte bli missförstådd.
Hasse
Att resa berikar, både enskilda och samhällen. Jag tror att man blir bättre skickad att bedöma världen, ju mer man ser av den - i synnerhet i tider av nationalism och polarisering. Det påverkar mer än om man sitter hemma i soffan och säger Ja jag skulle då aldrig stötta regimen i Turkiet/Kina/Thailand whatever.
.
Instämmer..fb_gilla
Med hopp om en sju helvetes bättre värld i snart sett överallt.
Agree fb_gilla
Klart att det är horribelt. Det är fasansfullt. Precis som våldtäkter i alla andra länder inklusive Sverige. Och precis som i Sverige är den farligaste platsen för en indisk kvinna hemmet. Det är där flest övergrepp begås.
Indien är en demokrati, sju snäpp efter Grekland på demokratiindex. Och regeringen sanktionerar inte våldtäkter, tvärtom, gärningsmännen på bussen är ju dömda till döden (vilket jag egentligen har mer problem med än kriminalitet, statligt arrangerade mord är ju fruktansvärt).
En förändring verkar vara på gång i Indien. Efter de senaste årens uppmärksammade våldtäkter verkar många ha fått nog, det har ju varit våldsamma protester bland kvinnor och män efter det fasansfulla som hänt. Jag undrar om det beror på den växande medelklassen, fler och fler utbildar sig, värderingar ändras.
Men värderingsskiftet kan inte gå fort i ett land med Indiens historia, med klasskillnader som är gigantiska även om kastsystemet officiellt är skrotat. I Indien bor några av världens fattigaste människor men också några av världens rikaste. Eftersom jag varit i Indien blev jag enormt provocerad av att hitta indier på listan över världens rikaste människor.
Jag längtar efter att hälsan ska tillåta att jag kan åka till Indien igen, det är ett land som är nyttigt att uppleva, det gör saker med en. Jag har nåt slags dröm om att volontärarbeta där, inte för att förändra världen utan för att komma närmare människorna. Isåfall kommer jag nog att väga in min personliga säkerhet, det är lätt att bli rädd när man läser om våldtäkterna. Men jag skulle inte låta bli att åka i protest mot våldshandlingarna, staten sanktionerar dem ju inte, tvärtom.
Klart att det är horribelt. Det är fasansfullt. Precis som våldtäkter i alla andra länder inklusive Sverige. Och precis som i Sverige är den farligaste platsen för en indisk kvinna hemmet. Det är där flest övergrepp begås.
...
Jag längtar efter att hälsan ska tillåta att jag kan åka till Indien igen, det är ett land som är nyttigt att uppleva, det gör saker med en. Jag har nåt slags dröm om att volontärarbeta där, inte för att förändra världen utan för att komma närmare människorna. Isåfall kommer jag nog att väga in min personliga säkerhet, det är lätt att bli rädd när man läser om våldtäkterna. Men jag skulle inte låta bli att åka i protest mot våldshandlingarna, staten sanktionerar dem ju inte, tvärtom.
Jag tror att kunskap och information är ett bra botemedel mot rädsla, här går det att läsa sig till mer om Indien. Det är Per J Andersson som skriver, en verklig indienkännare:
http://www.vagabond.se/bloggar/indien-bloggen/20150312/inte-ett-typiskt-brott
http://www.vagabond.se/bloggar/indien-bloggen/20130416/ingen-indisk-valdtaktsvag
Södra Indien är mitt vinterparadis, precis som Grekland är mitt paradis andra tider på året. Det är fantastiskt att ha möjlighet att resa ut i världen, att få njuta av olikheter och likheter.
Våga
Tack, inlägg nr 2 där hade jag inte läst förut, däremot det första. Ja, Per J Andersson är verkligen jättebra på Indien.
Vart i södra Indien åker du, Kerala? Jag har kikat en del på det men Indien är inte riktigt i planerna just nu.
Tack, inlägg nr 2 där hade jag inte läst förut, däremot det första. Ja, Per J Andersson är verkligen jättebra på Indien.
Vart i södra Indien åker du, Kerala? Jag har kikat en del på det men Indien är inte riktigt i planerna just nu.
Jag har varit helt kort i Kerala, men i södra Goa har jag hittat det jag behöver på vintern - en lång strand att promenera på, möjlighet att bo enkelt på stranden till ett rimligt pris, en lugn och meditativ stämning, vind som svalkar, god mat, lagom mycket turister och lätt att röra sig runt på egen hand med lokala bussar eller på andra sätt. Det lilla jag har mött av Kerala var varmare och fuktigare, med korta stränder, grönt och blommande, vänligt och inriktat på ayur veda.
Bombay (eller Mumbai som stan nu heter officiellt) har jag förälskat mig i, en färgstark storstad (22 miljoner invånare) med enorm intensitet men som ändå är lätt att besöka som ensam kvinnlig resenär. Inget för återhämtning, men ett besök där några dagar vid varje indienresa är numera ett måste!
Våga
Jag vill inte vara djävulens advokat här, men jag uppmanar alla jag känner att bojkotta Turkiet. Detta för att yttrandefriheten är inskränkt (bl a genom förbjudande av sociala medier som twitter, youtube etc)........Men vi ska inte glömma att den turkiska regimen opererar i samma anda som Saudiarabien. Dvs, det är en diktatur.
/Netwolf
Rent spontant håller jag med, varför åka till länder med mer eller mindre diktatoriskt styre? Men som många påpekar i tråden finns det en del andra aspekter.
Var man ska dra gränsen måste nog vara upp till var och en att avgöra. Själv skulle jag kanske inte placera in Turkiet i samma division som Saudiarabien, Egypten, Burma, Kina eller Kuba (även om det kanske börjar lättas upp där nu).
Iofs har jag ingen längtan alls till Turkiet. Kina har jag turistat i trots det jag nyss skrev.
Men jag tänker så här:
Ta Kuba och Burma som exempel. Jag har inte varit där men de finns på önskelistan trots tämligen bedrövliga totalitära styren. Min tanke är då att vid eventuellt besök undvika att gynna regimen, att försöka förbruka semesterkassan hos små privata näringsidkare så långt det är möjligt. Undvika stora statliga hotellkomplex, äta på lokalbefolkningens restauranger osv.
/Lars
Jag vill inte stödja länder där det görs fel mot folket..har inte varit i Turkiet,Egypten,Thailand..nöjt mig med Teneriffa 1gång och Grekland 14gånger med mersmak Grekland.
Men om alla undviker alla länder..hur ska vi då nå folket o kanske kunna hjälpa och sprida info om vad som verkligen är?En tanke som poppade upp just nu.
Handla av dem så att de får lite mer i kassan o kan leva.
Precis som jag tjatar om att köpa Grekiska produkter här hemma och handla lokalt på butikerna där nere.Det ger jobb i andra änden och en chans för samhället att komma igång.
Många tankar finns men ibland är det svårt att uttrycka i ord o inte bli missförstådd.
Hasse
Samhället i Grekland kommer aldrig igång av att vi handlar lokalt på butikerna, eller spenderar pengar ute på öarna och fastlandet. Våra pengar gödslar en enorm svart ekonomi i Grekland p g a det utbredda skattefusket som fortfarande råder. Och det påpekar trojkan, gång på gång, senast för ett par veckor sedan.
Visst, ett antal familjer får ta del av vara pengar, men det genererar inga medel för att bygga upp välfärden, som skulle komma andra familjer till gagn, alltså stora delar av den grekiska befolkningen blir utanför. Man stjäl från varandra, det är så det blir när man undanhåller skatter. Det är dessutom grymt egoistiskt.
Båtluffade 2013 och fick sällan kvitto, bara på ett stort hotell i Aten (betalade med kort) och större varuhus. I år skall jag båtluffa igen, och vi får väl se...
Jag har varit helt kort i Kerala, men i södra Goa har jag hittat det jag behöver på vintern - en lång strand att promenera på, möjlighet att bo enkelt på stranden till ett rimligt pris, en lugn och meditativ stämning, vind som svalkar, god mat, lagom mycket turister och lätt att röra sig runt på egen hand med lokala bussar eller på andra sätt. Det lilla jag har mött av Kerala var varmare och fuktigare, med korta stränder, grönt och blommande, vänligt och inriktat på ayur veda.
Bombay (eller Mumbai som stan nu heter officiellt) har jag förälskat mig i, en färgstark storstad (22 miljoner invånare) med enorm intensitet men som ändå är lätt att besöka som ensam kvinnlig resenär. Inget för återhämtning, men ett besök där några dagar vid varje indienresa är numera ett måste!
Våga
Tack, intressant! Mumbai har jag inte passerat, jag åkte charter direkt till Goa den enda gång jag varit där.
Får jag fråga vilken din strand är i Goa? (Du behöver inte svara om du inte vill). Jag bodde i norra Goa (Calangute) men tog några nätter i söder, i Agonda. Det var paradisiskt, om jag bara hittat ett bättre boende hade jag lätt kunnat stanna längre.
MetaxaHasse
2015-03-16, 17:19
Samhället i Grekland kommer aldrig igång av att vi handlar lokalt på butikerna, eller spenderar pengar ute på öarna och fastlandet. Våra pengar gödslar en enorm svart ekonomi i Grekland p g a det utbredda skattefusket som fortfarande råder. Och det påpekar trojkan, gång på gång, senast för ett par veckor sedan.
Visst, ett antal familjer får ta del av vara pengar, men det genererar inga medel för att bygga upp välfärden, som skulle komma andra familjer till gagn, alltså stora delar av den grekiska befolkningen blir utanför. Man stjäl från varandra, det är så det blir när man undanhåller skatter. Det är dessutom grymt egoistiskt.
Båtluffade 2013 och fick sällan kvitto, bara på ett stort hotell i Aten (betalade med kort) och större varuhus. I år skall jag båtluffa igen, och vi får väl se...
Jo..nog är det så att för många stoppar rakt ner i fickan.Men jag tror att för många års missnöje,och eller korruption i samhället..det har blivit en vana för att klara sig själv.
Faktiskt så har jag fått kvitto på de flesta ställena men långt ifrån alla.
Hasse
Jag får också oftast kvitton, kolla här bara:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1585&pictureid=16321
(Allvarligare: skojar du? ;) Får du verkligen kvitton på de flesta ställen? Jag har rest i Grekland sedan -89 och har fått kvitto på EN ö, Lipsi. Det är allt. Och jag blev helt paff när hon tog fram kvittoblocket)
Jo..nog är det så att för många stoppar rakt ner i fickan.Men jag tror att för många års missnöje,och eller korruption i samhället..det har blivit en vana för att klara sig själv.
Faktiskt så har jag fått kvitto på de flesta ställena men långt ifrån alla.
Hasse
Det är mycket möjligt att man kan bråka sig fram till ett kvitto, men det har jag ingen lust med. Vi svenskar, kanske lite väl naiva, utgår ifrån att var och en skall sköta sin del. Jag betalar det priset man är överens om och förväntar mig ett kvitto. Får jag inget kvitto, då säger jag ingenting, jag är ju ingen skattepolis, jag betalar och går. Det får stå för deras samvete i så fall. De vet dessutom i förväg hur mycket man skall betala, så ...
Jag får också oftast kvitton, kolla här bara:
(Allvarligare: skojar du? ;) Får du verkligen kvitton på de flesta ställen? Jag har rest i Grekland sedan -89 och har fått kvitto på EN ö, Lipsi. Det är allt. Och jag blev helt paff när hon tog fram kvittoblocket)
Vilket kvitto!!! Bingo!
Jag hade något liknande, men tyvärr kastade jag bort. Det var på Rhodos för 4-5 år sedan, Rhodos stad, ett hotell med 30-40 rum. Ville betala med kort men bossen (en kvinna) vägrade. Hon skulle ha kontant (110 E, tror jag det var). Jag gick till en ATM-maskin och tog ut kontant och betalade. Jag krävde ett kvitto och då tog hon fram ett visitkort med hennes namn på framsidan (manager!) och på baksidan av visitkortet skrev hon "p. 110 E". Och så en underskrift. Vad skall man göra? Agera skattepolis i Grekland och bli förolämpad?
Haha! Jag skrattar nog bara. Skattepolis ligger inte för mig. :D
)
:D:D...
Äsch,
Det har förändrats väsentligt till det bättre. På café får man ju ett kassakvitto ihoprullat snyggt och prydligt i den lilla runda "kvitto-bägaren" som brukar stå på bordet. Och på min båtluff 2013 så fick jag kvitton på alla hotell utom ett.
Som regel betalade jag nästan överallt med kortet och det var inget tjafs. På Naxos och Sifnos nu i somras betalade jag konstant med kortet, inte heller då något tjafs. Nu för tiden sitter det ju skyltar lite varstans att ifall de inte lämnar ut kvitto så behöver man inte betala.
Kanske är det så att när man förhandlar ned priset på hotell etc så får man inget kvitto?
OM det nu känns viktigt för en att Grekerna ska betala skatt på det de tjänar på oss så tycker jag man ska strunta i att pruta på rummen i sådana fall. Fullt pris brukar också generera kvitto enligt min erfarenhet, nedprutat inget kvitto, de senaste åren. Förr var det dock annorlunda och visst är det en bit kvar. Det måste medges. Men det är på väg åt rätt håll, åtminstone enligt min erfarenhet.
Jag prutar inte på rum, kanske jag får säga då. Kvitto fick jag bara på Lipsi, det är alltså min erfarenhet.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "fullt pris", finns det ett sådant?
På restauranger och kaféer får jag kvitto, det jag skrev gällde bara boenden. Kort betalar jag aldrig med i Grekland så om det leder till "tjafs" eller inte har jag ingen erfarenhet av.
Jag funderar också på vad är ett fullt pris?
Som jag upplever det, får man ett pris på booking ett annat om man mejlar eller ringer direkt till hotellet (utan att pruta)för det gör inte jag heller!
Sen kan man få ett helt annat pris på plats och beroende på hur länge man stannar!
Jag fick ett superbra pris för 4 veckor på Sifnos nu i maj och off season.. och inte med den servicen som det normalt har på hotellet, därför fick jag ett lägre pris än de normalt har, vilket jag blev GLAD för!.. :D
Kvitto har jag fått på vissa hotell om jag bett om det, tex på Amorgos.
Med fullt pris menar jag att man betalar det pris som står på hemsidan eller det pris som ges utan att man försöker få det billigare - dvs utan att man förhandlar ned det.
Nu var mitt svar iofs mer riktat till RobEri som jag uppfattade hade en mer generellt och genomgående negativ erfarenhet av Grekernas skatter i samhället i stort, både i denna tråd men även i en annan.
Jag har samma erfarenhet som Sunny. Nu senast, t ex, mailade jag tre boenden i Aegiali på Amorgos och fick svar med andra priser än de som stod på websajten/booking. Största skillnaden var det boende som kostade 45 på booking men erbjöd mig 30.
Priserna som står på sajterna gäller oftast två personer, inte en. Hittills har jag alltid erbjudits 5 euro mindre just för att jag är ensam - eller ännu större rabatt. Det spelar ju också ofta in hur länge man stannar, och om man bott på stället tidigare.
Om man nu får ett lågt pris på ett boende utan att pruta, ska man då säga..
- MEN det är alldeles för LÅGT jag vill betala MER så jag kan få ett kvitto också!.. flabb_flab..;)
(tror inte det handlar om priset på ett boende om man ska få ett kvitto eller ej)
Nej jag la inga aspekter på det utan bara på att man, om man nu prutar på rummet och har fått det superbilligt, så tycker jag inte man ska ondgöra sig över att det inte skattats för pengarna, i de fall man nu gör det vill säga.
Nej nej så är det ju ibland också, att man får det billigt från början utan att förhandla om det. Har hänt mig ett par gånger men faktum är faktiskt att just de gångerna har jag inte fått kvitto. Jag tror nog det visst kan ha betydelse för hur mkt man betalar ifall det skattas för summan eller inte. Åtminstone nu när påtryckningarna från myndigheterna är större.
På de hotell jag bott på i Piraeus har jag fått kvitto utan att fråga om det, men ute på öarna har jag fått be om det och då har de fixat det.
Ibland har jag även struntat i att fråga om det, då det för mig inte är så viktigt!
Med fullt pris menar jag att man betalar det pris som står på hemsidan eller det pris som ges utan att man försöker få det billigare - dvs utan att man förhandlar ned det.
Nu var mitt svar iofs mer riktat till RobEri som jag uppfattade hade en mer generellt och genomgående negativ erfarenhet av Grekernas skatter i samhället i stort, både i denna tråd men även i en annan.
Sorry, men jag betalar inte överpris till någon, inte ens till greker. Man lär sig snabbt hur mycket ett rum är värt (beroende på läge, säsong, standard, hur länge man stannar, o s v), så jag tackar inte ja om jag ser att det är överpris.
Ja, tyvärr har jag haft genomgående negativ erfarenhet av grekernas skatter, och ännu mera på skattemoralen i Grekland, i alla fall från 1979 (min första båtluff) tills 2013 (min senaste). Och det har inneburit endast två kvitto för logi på alla dessa resor, säkerligen över hundra olika ställen jag bott på, förutom när jag bott på större hotell (betalat med kort) i Aten. Och då menar jag riktigt kvitto, kassakvitto. Papperslappar av olika typer (a lá Inkfish) har jag fått flera. 2013 försökte jag betala med kort på flera ställen, men de vägrade. Men jag hoppas verkligen att situationen har förändrats, det är på tid. Jag åker i september.
Anna Pernilla
2015-03-17, 00:38
Håller, tyvärr, med RobEri här. Tom på charterhotell har jag inte kunnat betala med kort, när jag tex önskat betala för en veckas luftkonditionering. De säger det har med avgifter att göra. Men vet inget om vad sånt kostar. Får se i sommar nu då när vi bla skall bo en hel härlig vecka på Naxos om jag kan betala med kort eller inte på det lilla hotellet vi skall bo på.
MetaxaHasse
2015-03-17, 12:17
Håller, tyvärr, med RobEri här. Tom på charterhotell har jag inte kunnat betala med kort, när jag tex önskat betala för en veckas luftkonditionering. De säger det har med avgifter att göra. Men vet inget om vad sånt kostar. Får se i sommar nu då när vi bla skall bo en hel härlig vecka på Naxos om jag kan betala med kort eller inte på det lilla hotellet vi skall bo på.
Här i Sverige kostar det c:a 2:-/tillfälle,terminalhyra 200:-/månad(+moms),ev.extra abbonnemang för att inte kollidera med annan anslutning.Så nog kostar det med kort.+att om du betalar med kreditkort varierar det mellan 2-5%på köpebeloppet,beroende på vilket det är,som butiken/företaget etc.får betala.Inget som man får ta av kunden.På min lilla verksamhet låg totalen mellan 12-14tusen/år,jag tar ej kort nå´t mer sedan 15år tillbaka i tiden.Sparar till Greklands semester´n istället.Kontant eller faktura(beroende på kund).
Så ser det ut i Sverige och det är nog inte billigare i Grekland
Hasse
Anna Pernilla
2015-03-17, 19:22
Här i Sverige kostar det c:a 2:-/tillfälle,terminalhyra 200:-/månad(+moms),ev.extra abbonnemang för att inte kollidera med annan anslutning.Så nog kostar det med kort.+att om du betalar med kreditkort varierar det mellan 2-5%på köpebeloppet,beroende på vilket det är,som butiken/företaget etc.får betala.
Ja det förklarar väl en del. Kan aldrig tänka mig det är ens i närheten i Grekland. Bor ju i Norge och här betalar "alla" med kort, oavsett om det bara är för ett tuggummi....
Ja det förklarar väl en del. Kan aldrig tänka mig det är ens i närheten i Grekland. Bor ju i Norge och här betalar "alla" med kort, oavsett om det bara är för ett tuggummi....
Så är det i Sverige också åtminstone där jag befinner mig. Eva
Här i Sverige kostar det c:a 2:-/tillfälle,terminalhyra 200:-/månad(+moms),ev.extra abbonnemang för att inte kollidera med annan anslutning.Så nog kostar det med kort.+att om du betalar med kreditkort varierar det mellan 2-5%på köpebeloppet,beroende på vilket det är,som butiken/företaget etc.får betala.Inget som man får ta av kunden.På min lilla verksamhet låg totalen mellan 12-14tusen/år,jag tar ej kort nå´t mer sedan 15år tillbaka i tiden.Sparar till Greklands semester´n istället.Kontant eller faktura(beroende på kund).
Så ser det ut i Sverige och det är nog inte billigare i Grekland
Hasse
Småföretagare kan ju nu för tiden erbjuda kortköp med izettel (tror den heter så) som du kopplar på din mobil och du får in pengarna direkt på kontot. Kunden får kvitto på mailen. Denna apparat kostar inte många kronor.
// Malin
Denna apparat kostar inte många kronor. // Malin
Man betalar avgift för de köp som kunder gör via i-zettle också.
Celbe
Vi har betalt overnattingene våre med kort flere ganger i Hellas, også på øyene, i Athen er det vel selvsagt at man kan det !?
Jeg har booket via booking.com, da kommer det spørmål/fråga
"hvordan vil du betale til overnattingsstedet" da har jeg valgt "med Visakort"
ingen har (hittil) bedt om/spurt om jeg kunne betale kontant i stedet.
Også på booking.com. er det enkelte steder som ikke tar kort, så ...da er det vel "legalt" da :confused:
- i fjor betalte vi med Visa på Paros, Iraklia, Naxos, Athen, Rhodos og Patmos.
Det er kun i Chania vi (hittil) har betalt med Visa når vi har booket selv/direkte.
Til ferien vår nå i april har vi booket alle overnattingsstedene på booking.com og "sagt" at vi betaler med Visa.
- da får vi se om d e stedene også tar i mot kortbetaling, det gjelder Poros, Hydra, Spetses, Ermioni og Nafplion:)
Man betalar avgift för de köp som kunder gör via i-zettle också.
Celbe
Men avgiften är betydligt mindre vad jag förstår...?
MetaxaHasse
2015-03-19, 16:17
Jag är ett gammeldags järnspettAng_elx
Kontanter funkar bäst(jag tar även på faktura i verksamheten,beroende på kund),du kan inte bli robbad på mer än det du har i fickan o för den som är på krogrunda så..då plånboken är tom så är det dags att gå hem:D
Hasse
Mitt rättesnöre har varit att jag åker inte till länder som tar livet av sina medborgare d.v.s. har dödsstraff. Och det har jag följt med ett undantag - en mellanlandning (på 4 timmar) i Singapore på väg till Australien. Och nej, jag har inte varit i Thailand eller USA!
Jag vet inte varför. Det är bara en känsla.....knäppt kanske.
Mitt rättesnöre har varit att jag åker inte till länder som tar livet av sina medborgare d.v.s. har dödsstraff. Och det har jag följt med ett undantag - en mellanlandning (på 4 timmar) i Singapore på väg till Australien. Och nej, jag har inte varit i Thailand eller USA!
Jag vet inte varför. Det är bara en känsla.....knäppt kanske.
Nej det är inte alls knäppt. Vi har alla våra principer eller väljer att ta någon form av moralisk ställning. Vad spelar det väl för roll ifall ens egna lilla bojkott hjälper eller inte i stort. Det handlar ju om vad som känns rätt för en själv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.