handdator

Visa fullständig version : Sagolandskap


Elisabet
2015-03-11, 10:34
Finns det någon här som har varit till Kappadokien och kan berätta var ni bodde, vilka platser ni besökte och vad ni gjorde?

Arne
2015-03-11, 11:42
Vi har bevistat Cappadokya ett flertal gånger. Ska se om jag hittar bilderna.
Det var diafilm på den tiden,, men vi har en scanner.

Arne

Arne
2015-03-11, 17:15
Lite bilder från Cappadokya återfinnes under bilder i galleriet." Cappadokya"

Arne

maji
2015-03-11, 18:40
Verkligen fina bilder Arnefb_gilla
//majibye_bye

simetra
2015-03-11, 19:05
Finns det någon här som har varit till Kappadokien och kan berätta var ni bodde, vilka platser ni besökte och vad ni gjorde?
Ja, vi åkte med på en organiserad busstur från turkiska sydkusten (40-45 mil en väg) med ett kortare stopp i staden Konya. Hade duktig (och rolig) guide, en hotellövernattning på fint hotell (som jag inte har ngt namn på) Besökte olika platser i detta område, alla med sina olika och säregna klippformationer. Måste säga att det nog är den mest spektakulära och häftigaste plats jag någonsin upplevt. Måste absolut åka dit igen nån gång för att se mera, kanske bo på grotthotell och sväva över landskapet i en luftballong... Ang_elx

Simetra bye_bye

Elisabet
2015-03-11, 20:01
Tack Arne för bilderna! Det ser verkligen häftigt ut där.

Minns någon av er, Arne eller Simetra, i vilken stad/by ni övernattade?

simetra
2015-03-11, 20:52
Tack Arne för bilderna! Det ser verkligen häftigt ut där.

Minns någon av er, Arne eller Simetra, i vilken stad/by ni övernattade?

I Nevesehir nära Göreme (hotellet hette Dinler Hotels Nevesehir ) har jag nu tagit reda på. Det är inget grotthotell men där serverades god mat till middag & frukost och hotellrummen var fina :)

Arne
2015-03-12, 07:50
Vid de tillfällen vi bevistat området hade vi från Alanya vid medelhravskusten bokat tredagarsturer med Norsk färdledare. Det var alls icke dyrt. Motsvarande 250 Sek pp, och då ingick bussresan, fina hotellövernattningar med frukost och middag. Notera dock att priset gällde 1995...

Första resan bodde vi i staden Akseray nere på slättlandet, och den andra resan bodde vi i Kayserai uppe i bergen. Vi rekommenderar det senare alternativet. Hela området Kappadokya vimlar av lyxiga Hotel.

Vi testade aldrig ballongresa över området. Dels var det dyrt, dels en smula farligt. Ett par ballongolyckor per år är snarare regel än undantag.

Hela området, Anatolien, är skyddsklassat, innebärande att det vimlar av soldater från de turkiska inrikestrupperna, Jandarma. Lägg därtill att säkerhetspolisen är ständigt närvarande med sina vägspärrar och identitetskontroller.

Det finnes i området därtill flera regementen där Commandosoldater utbildas.
Fallskärms- respektive bergsjägarsoldater. Fotografera för död och pina icke dessa förläggningar, ty då blir det trubbel.

En karta över området är nu inlagd

Arne

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1597&pictureid=16308

Tobbe S
2015-03-12, 07:57
.

Vi testade aldrig ballongresa över området. Dels var det dyrt, dels en smula farligt. Ett par ballongolyckor per år är snarare regel än undantag.



En bekant åkte luftballong där för några veckor sedan, en vind tog tag i ballongen som föll till marken. Hon bröt benet, och några andra skadades men lindrigt.

simetra
2015-03-12, 09:40
Det var alls icke dyrt. Motsvarande 250 Sek pp, och då ingick bussresan, fina hotellövernattningar med frukost och middag. Notera dock att priset gällde 1995...
Betalade ca 1200 SEK p.p, år 2011, för liknande arrangemang. Värt varenda krona och mer därtill med tanke på allt som ingick samt den långa bussfärden.

Vi testade aldrig ballongresa över området. Dels var det dyrt, dels en smula farligt. Ett par ballongolyckor per år är snarare regel än undantag.
En risk man får överväga att ta naturligtvis...;)

Sunny12
2015-03-12, 10:10
Hittade en intressant sida om resmålet.. OJ.. så sugen jag blev på att åka dit.. :p


http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20140225/magiska-kappadokien-i-turkiet

yannis
2015-03-12, 11:22
Hittade en intressant sida om resmålet.. OJ.. så sugen jag blev på att åka dit.. :p


http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20140225/magiska-kappadokien-i-turkiet

Du kommer absolut inte att ångra dig om du åker dit!
Birgitta.

Sunny12
2015-03-12, 13:53
Du kommer absolut inte att ångra dig om du åker dit!
Birgitta.


Ja, Turkiet är också ett väldigt intressant och vackert land.. just nu är det väl Grekland som lockar mest.. men man kan ju göra ett undantag.. nästa år kanske.. :rolleyes:

simetra
2015-03-13, 10:32
Hoppas ni kommer iväg till Kappadokien, kommer säkert bli ett minne för livet :). Funderar själv på att åka till ******** som jag hört ska vara en otrolig upplevelse och en fantastisk stad...

Simetra bye_bye

inkfish
2015-03-13, 11:02
I vintras såg jag bilder från Kappadokien hos en fb-vän, de såg ut som Dalimålningar där luftballonger svävade över den fantastiska naturen. Såg galet vackert ut.

Som jag minns det skrev hon dock om en jobbig bussresa för att komma dit, men allt sådant har du naturligtvis redan koll på.

Elisabet
2015-03-13, 12:33
Ja det ser helt fantastiskt ut och jag har hört flera beresta personer säga att det är den mest speciella plats de har varit till. Vi har biljetter till och från ******** med tio hela dagar i landet. Har ännu inte bestämt exakt hur de ska fördelas eller om vi ska hyra bil eller flyga inrikes. Det blir ungefär samma pris. Med bil får man se mer och med flyg vara längre på varje plats. Buss blir det i alla fall inte.

Tack för alla tips, råd och synpunkter!

Kalimera
2015-03-14, 09:35
Vi har biljetter till och från ******** med tio hela dagar i landet.Vi var en vecka i ******** för ganska många år sedan. Vilken fantastisk stad det är! För att inte tala om maten. Lägg gärna några dagar i ******** också om ni hinner.

Kalimera
2015-03-14, 13:29
De inlägg som inte handlar om Kappadokien har flyttats hit. (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=37950)

Elisabet
2015-03-14, 22:59
Vi var en vecka i ******** för ganska många år sedan. Vilken fantastisk stad det är! För att inte tala om maten. Lägg gärna några dagar i ******** också om ni hinner.
Ja det ska vi. ******** är ju en av världens tio mest besökta städer och alla jag har träffat som har varit där säger att den är fantastisk.

Maten ja; vad ska man äta i Turkiet (mer än kebab)? Det har jag faktiskt inte alls koll på.

Netwolf
2015-03-14, 23:09
De inlägg som inte handlar om Kappadokien har flyttats hit. (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=37950)

Okidokkien :D;)

inkfish
2015-03-14, 23:12
Ja det ska vi. ******** är ju en av världens tio mest besökta städer och alla jag har träffat som har varit där säger att den är fantastisk.

Maten ja; vad ska man äta i Turkiet (mer än kebab)? Det har jag faktiskt inte alls koll på.


Den enda dag (!) jag tillbringat i Turkiet åt vi som i Grekland - en massa smårätter. Galet goda.

Sunny12
2015-03-14, 23:25
När det gäller mat i Turkiet kan jag säga att de är mästare på att laga god mat, särskilt vegetarisk (som jag äter), stora portioner och lägre priser om man jämför med Grekland.
Man kan beställa in lite olika smårätter som Ink..säger!

Maten kommer ni inte att vi besvikna på, det kan jag lova!.. :)

Kalimera
2015-03-15, 18:17
Maten ja; vad ska man äta i Turkiet (mer än kebab)? Det har jag faktiskt inte alls koll på.Vi år lunch och middag ute i en vecka, och allt var supergott. Många smårätter blev det. Ingen kebab. :)

inkfish
2015-03-16, 14:34
Kebab skulle jag definitivt äta i Turkiet, var annars? flabb_flab


Som jag minns smårätterna så var många lika de grekiska, fast med mer drag i kryddningen. Jag var där tillsammans med grekiska vänner och de muttrade lite över maten, så jag vågade inte säga att den för mig var minst lika god som den grekiska :o Ang_elx

Eva L
2015-03-16, 16:07
Jag har varit en gång till Turkiet och då bodde vi i Fetye och åkte runt i den delen av landet lite. Jag tycker att maten är väldigt lik den grekiska men lite godare och mer välkryddad. Helt klart numera något som jag föredrar. Eva

Elisabet
2015-03-17, 09:16
Det låter jättegott allt ni berättar om! Tack! Blir hungrig!! :D

kari
2015-03-17, 10:47
Jag har varit en gång till Turkiet och då bodde vi i Fetye och åkte runt i den delen av landet lite. Jag tycker att maten är väldigt lik den grekiska men lite godare och mer välkryddad. Helt klart numera något som jag föredrar. Eva

Jeg har vært lite i Tyrkia, kun på et par dagsturer (fra Rhodos og Samos)
+ en uke i Side (1998) - og kan/vil ikke si noe om maten generelt,
m e n "det" de kaller "Tzatziki" :eek: kommer ikke i nærheten av den vi får i Hellas, synes jeg.
Den samme "Tzatziki" har jeg fått på Tyrkisk restaurant her hjemme og, rett og slett lite god!

Eva L
2015-03-17, 12:51
Kari tzatziki äter jag ytterst sällan varken hemma i Grekland eller Turkiet så just den rätten vet jag inget om. Eva

Sunny12
2015-03-17, 14:33
Turkiet har så många andra goda "röror" till maten och som sagt portionerna är stora och det är billigt!

Som i Grekland.. ett tips gå dit turkarna själva äter.. där är det oftast bäst även om läget kanske inte är det bästa!.. :)

Elisabet
2015-05-11, 20:33
Kom hem sent i går kväll. Jag har ju rest till ganska många länder, men inget land har överraskat mig så som Turkiet gjorde. Förväntningarna på Kappadokien var HÖGA - och de överträffades med råge! Förväntningarna på Pamukkale var också HÖGA och även där var verkligenheten ännu bättre. Förväntningarna på Efesus var inte heller låga och jag blev ändå väldigt överraskad och imponerad. Det är verkligen inte bara ******** som gör att Turkiet är ett av världens mest besökta länder.

simetra
2015-05-12, 05:10
Vad roligt ni tyckte så mycket om Turkiet :) Jag har besökt alla de platser du nämner (några gånger flera) samt många andra ställen och instämmer i vartenda ord... med råge! ;) / Simetra bye_bye

Kalimera
2015-05-12, 08:02
Kom hem sent i går kväll. Jag har ju rest till ganska många länder, men inget land har överraskat mig så som Turkiet gjorde. Förväntningarna på Kappadokien var HÖGA - och de överträffades med råge! Förväntningarna på Pamukkale var också HÖGA och även där var verkligenheten ännu bättre. Förväntningarna på Efesus var inte heller låga och jag blev ändå väldigt överraskad och imponerad. Det är verkligen inte bara ******** som gör att Turkiet är ett av världens mest besökta länder.Visst är det fantastiskt att man kan bli så överraskad trots att förväntningarna är höga!

Jag har bara varit i ******** och Efesus, så jag har mycket kvar att överraskas av. :)

inkfish
2015-05-12, 09:39
Det har verkat så spännande ... Helt klart en resa man borde göra!