handdator

Visa fullständig version : Ö-luffa i April


EarlGrey
2006-03-30, 23:03
Vi planerar en veckas semester med ö-luffning i den grekiska ö-världen. Kommer att vistas där under andra veckan i april, alltså tidig försäsong.
1. En vecka är kort tid. Flyger till Aten och ska alltså tillbaka dit efter en vecka. Osäkra om det lönar sig att ta oss till Kykladerna vilket dock lockar mest. Läst mycket i framför allt Wilmaguiden och på denna web-sida. Med våra intressen att ta det lugnt, vandra, se oss omkring och bo i vacker omgivning har vi intresserat oss för Amorgos. Dock, vet någon om det finns restauranger, hotell, rum öppna i mitten av april? Ett alternativ är att börja där och ta sig sakta tillbaka till öarna närmare Pireus.
2. Resan till Amorgos är lång. Kommer till Athen vid 15-tiden. Hinner väl till Pireus till kl. 17 och förhoppningsvis någon kväll/nattbåt till Amorgos, alternativt stanna över natten på närmare belägen ö?
3. Finns förslag på annat upplägg för en veckas vistelse? Öarna när Athen, Egina, Poros verkar dock tråkiga att spendera en vecka på.
Tacksam för svar och tips av er som har erfarenhet från tidigare resor.

Abi
2006-03-31, 11:34
Vi planerar en veckas semester med ö-luffning i den grekiska ö-världen. Kommer att vistas där under andra veckan i april, alltså tidig försäsong.
3. Finns förslag på annat upplägg för en veckas vistelse? Öarna när Athen, Egina, Poros verkar dock tråkiga att spendera en vecka på.
Tacksam för svar och tips av er som har erfarenhet från tidigare resor.

En ö som jag kan rekommendera är Syros. Där är inte endast turism, så det borde vara lite mer rörelse trots fösäsong. Och förbindelserna är bra, inte minst med tanke på att det är Kykladernas huvudort.
Vi besökte ön på slutet av vår ö-luff förra året, och det var bara tre nätter kvar innan vi var tvungna att ta oss till Aten. Det blev ju bara två dagar och vi återvänder gärna dit. Vi bodde i Kini, min man o jag, och ungdommarna som var med oss bodde i Ermuopolis. Så tidigt är kanske Ermuopolis att föredra, det var en härlig stad, som vi lätt tog oss till med buss från Kini.

Lycka till med planerandet!
/Abi