handdator

Visa fullständig version : Donoussa


Alexandra
2006-03-30, 19:16
Av vad jag har förstått så är det till fots som gäller på ön, att den är väldigt lugn men med fina bad.
Tar det lång tid att gå runt ön och finns det möjlighet att hitta badvikar längs vägen?

Ni som har varit på Donoussa får gärna ge mig tips och berätta om ön:)

/Alexandra som är nyfiken på vad Donoussa har att erbjuda.flabb_flab

Bossew
2006-03-30, 20:57
Tar det lång tid att gå runt ön och finns det möjlighet att hitta badvikar längs vägen?

För mej tog det 5 timmar inklusive 2 badstopp.

bosse

Alexandra
2006-03-30, 21:42
Vi är väl inte några "vandrare" som går jättefort, men vi drar inte heller benen efter oss. 5 timmar, gick vad hade du för tempo?
Jo i en reseguide som jag har står det att man inte kan gå runt hela vägen, utan att man antingen får vända och gå tillbaka eller gå över nåt berg. Är det svårt och krävande om man väljer att gå över berget, svårt att hitta?

/Alexandra

Kalimera
2006-03-31, 07:44
Jo i en reseguide som jag har står det att man inte kan gå runt hela vägen, utan att man antingen får vända och gå tillbaka eller gå över nåt berg. Ni behöver inte gå tillbaka, man kan gå hela vägen runt. Så den resegudien har fel. Tidigare kunde man gå via en gammal åsneväg runt hela ön, men delarav den förstördes när den nya EU-vägen byggdes. Så bitar av vandringen går längs den nya vägen. (Ny och ny, den har funnits några år.)


Är det svårt och krävande om man väljer att gå över berget, svårt att hitta?
Det är varken svårt eller krävande, men räkna med 5 timmar som Bosse skrev. Vill du vara säker på att inte gå vilse (vilket är svårt) kan du köpa Dieter Grafs eminenta vandringsbok Naxos and the Small Cyclades. Där finns hela vandringen tydligt utsatt med karta och allt. Finns att köpa på Naxos och på Adlibris.

Jag såg att boken var slut på Adlibris, men Walking the Aegean Islands finns i lager. Där beskrivs samma vandring, plus många fler på andra Kykladiska öar. Alla Dieters böcker finns samlade på Kalimeras boktipssida (http://www.kalimera.nu/guide/index.html)

Bossew
2006-03-31, 07:47
Vi är väl inte några "vandrare" som går jättefort, men vi drar inte heller benen efter oss. 5 timmar, gick vad hade du för tempo?
Jo i en reseguide som jag har står det att man inte kan gå runt hela vägen, utan att man antingen får vända och gå tillbaka eller gå över nåt berg. Är det svårt och krävande om man väljer att gå över berget, svårt att hitta?

/Alexandra

Håller väl hyggligt tempo men tar mej tid att njuta av omgivningen.

Jag startade uppför berget och det var bergsdelen som jag gillade bäst på turen, vägdelen var faktiskt ganska tråkig. Nästa gång jag besöker Donoussa nöjer jag mej med en tur fram och tillbaka över berget. Kan inte påminna mej att det var några problem att hitta rätt.

bosse

Alexandra
2006-03-31, 18:49
Men vad bra, skulle vara kul att göra en liten dagsvandring då vi annars mest ligger stilla och jäserflabb_flab Donoussa verkar ju passa bra också, och att se sig omkring till fots lär bli en ny erfarenhet och spännande för oss:D

Bergsvägen verkar vara mest intressant, och om jag inte känner mig själv helt fel är det nog bäst att investera i en sån där bok...:rolleyes:

Andra tips om ön mottages gärna!

/Alexandra