Visa fullständig version : Tilos och utflykter
Hej!
Jag funderar fortfarande på Tilos... En fråga som jag har.. finns det båtförbindelse till någon annan ö som man kan åka iväg på under en dag? Alternativt finns det båtutflykter? Resebolagen har ju inget .
Funderar eftersom vi inte bestämt oss ännu. Är såå sugen på 2 veckor. Men vet inte om det är för lugnt.. samtidigt som det känns som att vi behöver det och att det är en utmaning för en själv att njuta av stillheten och lugnet när vardagen alltid gå på 110 !!
jag älskar att fota så det tror jag kan passa mig.
tacksam för tips!
kram på er alla Kalimera vänner _B-anana
Japp, båda delarna finns, oftast i alla fall. Bättre än resebolagen ;)
Vandrar ni? Isåfall behöver ni inte sakna sysselsättning på Tilos.
Tack för ditt svar! Vandrar inte så men jag skulle vilja och försöker övertala min sambo att det är kul! Är det lätt att vandra på Tilos? Tänker så man inte gå vilse..
flabb_flabflabb_flab
Så fina vyer verkar det ju vara på Tilos. Är grymt sugen på att boka! Uttagsautomater på Tilos?
Jag tycker mycket om att fota så det känns som jag skulle ha lite med det.
MetaxaHasse
2015-02-21, 18:17
Det är härligt att vandra på Tilos,Köp SKAI kartan,finns på butiker i byn.Den är bra.Boka nå´n av båtturerna,de har utomhuskontor efter strandpromenaden i Livadia.Trevliga turer.Gillar ni båtar?Det kommer o går vackra motor o segelbåtar...Och ja..om ni vill komma bort från 110km/h så är det klockrent flabb_flab
Hasse
sjöborren
2015-02-22, 11:35
Bankomat finns. Och många fina vyer och fåglar att fotografera. Biätare, blåkråkor, härfåglar och örnar. Problemet är att få syn på dem. :rolleyes:
De senaste åren har vi varit på Tilos både vår och höst, så några fågelarter har blivit förevigade - flesta av min man. Men och annan berghöna och blåtrast har det blivit. Och om inte falkarna varit för snabba och örnarna flugit för högt ... :D))
Nästa gång jag kommer till ön hoppas jag få se delfiner. I höstas var de inne i viken vid ett par tillfällen. Så visst finns det mycket att föreviga om man har tur. ;)
Tack Sjöborren för ditt svar :)
ja det är väl så att man ska ha ganska mycket tur...flabb_flab
Har du någon aning hur det är på sommaren där? massa turister? Vi har tyvärr bara möjlighet att resa i juli...men så är det. Kan tänka mig att det är grymt varmt då..
Hade du bott på Annas studio?
Juli är som på andra öar en av de turisttätaste månaderna, men på Tilos känns det ändå aldrig speciellt trångt. Mer folk på stranden, men det finns ändå alltid gott om plats. Och visst är det varmt, men kvällarna är underbara!
För att du ska få en liten uppfattning om hur stranden ser ut i juli, lägger jag in några bilder som är tagna i mitten av juli. De två första är från den del som har solstolar, men som du ser på de sista bilderna kan man ta en kort liten promenad till den södra delen av stranden, och där har man stranden för sig själv...
Jag skrev även ett resebrev i juli 2012, och det hittar du här:
http://www.kalimera.se/resebrev/2012/tilos.html
http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/P1110334_zps01a7578e.jpg (http://s128.photobucket.com/user/annki57/media/P1110334_zps01a7578e.jpg.html)
http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/P1080132_zps8bd9f6de.jpg (http://s128.photobucket.com/user/annki57/media/P1080132_zps8bd9f6de.jpg.html)
http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/P1110389_zps6a4e596e.jpg (http://s128.photobucket.com/user/annki57/media/P1110389_zps6a4e596e.jpg.html)
http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/P1110386_zpsbb50fd16.jpg (http://s128.photobucket.com/user/annki57/media/P1110386_zpsbb50fd16.jpg.html)
ÅHHHH, Annki! Varför gör Du så???snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop
Längtansbilder...och årets reskvot fylld.....
Fast jag gillar Dig ändå :D
Synd egentligen att man har flera favoritöar.....det hade underlättat med bara en..
Lissi
Tack Annki! Vilka fina bilder! Ser ljuvligt ut!! flabb_flab
Ja alltså där kan jag verkligen tänka mig att läsa, bada o bara vara!
Fint resebrev! Jag har läst det tidigare;) så kul att få läsa andras semesterupplevelser!
Ja alltså där kan jag verkligen tänka mig att läsa, bada o bara vara! Maddit, är du ute efter ett ställe där du kan läsa, bada och bara vara... Då är Tilos perfekt! :)
Ann-Kristin
ÅHHHH, Annki! Varför gör Du så???snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop
Längtansbilder...och årets reskvot fylld.....
Fast jag gillar Dig ändå :D
Synd egentligen att man har flera favoritöar.....det hade underlättat med bara en..
Lissi
Men Lissi, du är ju pensionär! Ang_elxflabb_flab
Annki: Även jag börjar längta till att återvända till Tilos Vi har varit där 2 gånger men det var några år sedan.
Birgitta.
elisabethk
2015-02-22, 13:22
Annki, nu bli längtan ännu större! Ljuvligt att se bilderna, satt just o räknade veckorna tills det är dags för första resan dit i år, 13 veckor. Hur går det med ert hus Anki, gick förbi o kikade i höstas, såg så mysigt ut.
ElisabethK
Men Lissi, du är ju pensionär! Ang_elxflabb_flab
Birgitta.
Birgitta, visst är jag pensionär.....och på pensionen kan man inte resa hur många gånger som helst....Med 6 resor inbokade 2015 och ytterligare en redan avklarad,så finns inte utrymme till mer. Då får jag jobba ännu mer och då ÄR jag ju inte pensionär ;)
Men tre grekresor är det i alla fall fall ..och jag känner mig väldigt priviligierad!:D
Lissi
Bra frågor för oss Tilosnybörjare, Maddit. Och givande svar från er andra "veteraner". Men jag kan inte se dina underbara strandbilder, Annkisnyft_drop Går det att fixa?
Och svar till ElisabethK och Maddit från tidigare glädjetråd. Juni-juli möter vi Tilos och Dream Island första gången._B-anana
Om ni inte redan läst i annan tråd så måste jag dela min glädje att jag nu har bokat resa till Tilos och Annas studios! _B-anana_B-anana
Känner mig så glad över detta! Två veckor !Ska bli så kul!
Lissi, Hoppas jag få ha det som du med 6 resor inbokade under ett år när jag blir pensionär! Underbart att resa!!
kram till er!_B-anana
Ni kommer att få det helt underbart, ni som ska till TILOS första gången... kommer så väl ihåg när jag skulle dit 2012, efter den skumpiga färden med Sea Star..flabb_flab....och sen när jag klev i land... Åh..så vackert var min första tanke...stressen jag hade med mig från Sverige rann genast av mig och jag kände mig så lugn och avslappnad.... Tilos är läkande för en stressad själ.. Så underbara vandringar som startar direkt utanför dörren... helt underbart!. :p
Annki var även då en god hjälp med tips och hennes bilder är ju så otroligt fina, vem vill inte åka till Tilos efter att ha sett dom!.. :)
Nästa gång jag ska till TILOS ska jag inte åka charter, tror man kan hitta något litet mysigt boende på plats.
Trevlig resa!.. bye_bye
Nästa gång jag ska till TILOS ska jag inte åka charter, tror man kan hitta något litet mysigt boende på plats.
Trevlig resa!.. bye_bye
...och man KAN ju boka på Annas eller Marinas ändå.;)
Det är säkert jättemysigt att bo på något av hotellen eller studiorna efter strandpromenaden, men mer folk runt också.....sen är jag för egen del, kanske helt utan fog, rädd för att det är mer myggigt därnere.
Lissi - som fick sug efter Tilos
flabb_flab...ja, man kan nästan känna att en Tilosfeber är pågång!.. ;)
Maddit!
Till Dig, tre bilder tagna från Annas, rum nr 8 i september 2012
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Annas1_zps406d4d56.jpg
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Annas3_zps7b59415d.jpg
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/annas2_zpsc5054b98.jpg
Lissi
Fina bilder Lissi, från Annas..ser härligt ut!.. :p
Om jag skulle bo där någon gång skulle jag välja en liten balkong högt upp, precis som ni!
Lissi _B-anana Tack snälla! Nu längtar jag verkligen ännu mera! Vilka bilder! Jag som älskar att fota! kommer att bli många bilder därifrån känner jag.
Jag skickade meddelande till ägaren på Annas studios idag och fick svar. De stora balkonglägenheterna var bokade men han kunde boka in oss högt upp! Det tackar jag verkligen inte nej till! Otroligt snabbt svarat dessutom!
Måste återigen tacka alla för ert engagemang!
stor kram till er Kalimera vänner klapp_klapflabb_flab
Grattis Maddit klapp_klap Då är vi fler nybörjare på den omtalade ön. Vi längtar verkligen! Men ärligt talat undrar jag om vi borde ha bokat Annas studios istället för Dream Island på stranden. Nu skrev ju Lissi att det nog är mer folk vid stranden och det är ju inte så bra eftersom vi söker lugnet. Men å andra sidan bor vi långt bort på stranden. Det andra som vi inte tänkt på är mygg. Det är en klar nackdel, men jag får väl ta med något kraftfullt myggmedel. De älskar nämligen mig. Om ni ser nån med böldpest, så kan det absolut vara jag.
Oj vad mycket oro som jag uttrycker här. Varför? Det brukar ju alltid bli helt underbart när vi väl kommer på plats.
Ni kommer att ha det jättebra på Dream Island. Vi har ofta solat och badat nedanför deras hotel och ätit lättlunch hos dem. Där är lugnt!
Lissi
MetaxaHasse
2015-02-24, 08:57
Faen Lissi!!Oj vad härliga bilder..de ger längtan att fara dit igen..Sea View har liknande utsikt(som granne till"ditt"hotell)Ojoj..får njutningvibbar nu :p
Hasse
anki5668
2015-02-24, 09:37
Hej
Var på Tilos 2 veckor i juli 2014. Bodde på Eleni ungerfär mitt på stranden.
Hade 2 underbara semesterveckor, med sol o bad och vandringar.
Även om vi åkte mitt i juli var det aldrig speciellt mycket folk på stranden.
Anna har en fantastiks utsikt, men själv bor jag hellre enda nere vid havet.
Borta vid Dream Garden var det väldigt lugnt så massinvasion av folk behöver man oroa sig för på Tilos.
Åker gärna tillbaka dit.
Helena S
2015-02-24, 12:31
Tack Annki och Lissi för härliga bilder av underbara Tilos! klapp_klap
Det gör inte lusten att åka tillbaka dig mindre precis, men det får bli ett annat år.. :rolleyes:
Helena S - som ska utforska Astypalea och Leros i år :)
Maddit - högst upp på Annas kommer ni att få svårt att lämna balkongen, utsikten är underbar morgon, middag, kväll och natt. Har ni tur (;)) så får ni ett litet strömavbrott under kvälls/nattetid och då ser ni hela stjärnhimlen ovanför. Första gångerna jag var på Tilos 2001-2003 var Livadia inte så utbyggt och upplyst som det är idag, dåvarande sambon och jag hade med kikare och kollade stjärnor från balkongen om kvällarna. Numera är det för upplyst, men vid strömavbrotten ser man den otroliga stjärnhimlen.
Mafric - Dream Island är jättepopulärt och har återkommande gäster, tror inte du behöver oroa dig. Att du skulle ha problem med mygg så nära stranden låter inte troligt i mina öron. Av de tre gånger jag varit på Tilos de senaste åren har det varit mycket mygg under någon vecka vid ETT tillfälle, det var samtidigt som Lissi var där. Men nere vid stranden - det tror jag inte.
Annki - underbara julibilder!klapp_klap
Inkfish, Vi älskar utsikt från lite höjd. Vi brukar boka det om det är möjligt. så du har nog rätt..hihi
Underbart!! _B-anana
Se ni ngn mer med bölder så är det nog jag. Myggorna älskar mig med! Jag längtar så!!
Mafric, Tack så mycket! du ska nog känna dig jättenöjd! Boendet har jättehögt betyg! Vi var sugna på det också men det är lite dyrare... vi har fler resor inbokade.. så..
Åhhh va härligt! När åker ni Mafric?
Tack, tack, tack... för all positiv respons. Den och läsning av Annkis och även Ylvas resebrev (2012), båda med underbara bilder, har lugnat mig helt.
Alla farhågor flög därmed sin kos... Och själva flyger vi mot drömmarnas land vid midsommar Ang_elx
Vi bodde på Annas studios år 2002. Sedan dess har vi inte varit på Tilos. Tyvärr.
Bodde högst upp med den fantastiska verandan. Och den ännu mer fantastiska utsikten.
Nu längtar jag tillbaka!
Birgitta
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1588&pictureid=16230
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1588&pictureid=16229
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1588&pictureid=16228
sjöborren
2015-02-25, 08:33
Håller med dig Inkfish. Varje gång vi är på Tilos hoppas jag på strömavbrott - och det händer då och då. Det är svårt att förklara, men att kika upp mot stjärnhimlen en strömlös och molnfri natt är en magisk upplevelse. Stjärnorna känns så nära ...
Jag minns även den kvällen vi satt på torget och strömmen gick. Några minuter senare lystes borden upp av små ljuslyktor ... :) :) :)
Tips till er som första gången reser till Tilos. Ta med en liten ficklampa.:)
Tips till er som första gången reser till Tilos. Ta med en liten ficklampa.:)
Det tipset fick jag också 2012 när jag skulle till Tilos och jag kan säga att den verkligen kom till användning... :D.....det var strömavbrott ett flertal gånger under dom 3 veckorna jag var där... MEN.... det var bara mysigt!.. :)
En liten ficklampa är alltid bra att ha med till alla öar, fast jag har en bra ficklampa även i min smartphone..
Birgitta - fotbollsplansbalkongen där ni bodde är näst högst upp, det är tre normalstora balkonger ovanför :)
Sjöborren - ja, sådan stjärnhimmel tar andan ur en. Det är en otrolig känsla. Man har aldrig varit mindre och ändå en del av något så stort.
Birgitta - fotbollsplansbalkongen där ni bodde är näst högst upp, det är tre normalstora balkonger ovanför :)
Är rummen identiska med de ovanför? Det är ju stora fina rum högst upp i alla fall....Jag kollade aldrig hur de undre rummen såg ut ...mer än lyan i gatuplan.
Lissi
Jag har aldrig varit inne på den våningen. Men så vitt jag vet är inga studios exakt lika, men ganska likvärdiga i storlek. Bra svar, va? :o
Helt ok svar! Kunde inte svarat bättre själv ;)
Lissi
fb_gilla
Har förresten för mig att Janne har järnkoll på det där. Han dyker nog upp :)
Det är svårt att förklara, men att kika upp mot stjärnhimlen en strömlös och molnfri natt är en magisk upplevelse. Stjärnorna känns så nära ...
Det är inte bara stjärnorna som känns nära.
När man är på Tilos känns himmelriket nära!
OJ! Nu tog jag i ordentligt. Men det kan inte hjälpas. Jag tycker också att det är jätteskönt på Tilos.
Oj då, nu har vi nog halkat iväg lite i den här tråden! "Tilos och utflykter" var ju rubriken. Ursäkta!
Många av dagarna på Tilos var jag helt nöjd med utflykten från vårt boende på Marinas och ner till stranden eller torget.
:) Masse
Vårt rum med den gemensamma jättealtanen var väldigt stor.
Allt fanns i köksavdelningen. Till och med en mikrovågsugn. Och ett antal eluttag.
Vi trivdes alldeles förträffligt.
Birgitta.
Nu är terasserna avdelade från varandra. I alla fall var det så 2012.
Lissi
Nu är terasserna avdelade från varandra. I alla fall var det så 2012.
Lissi
Vi bodde i nest øverste etasje på "Anna's" i 2005, terrassen var ikke felles da, den av avdelt, men fortsatt kjempestor :)
- det fantes fine solsenger + selvsagt bord og stoler på terrassen vår :)
Det eneste minus var at de som bodde over kunne sitte, på sine små/ i alle fall m y e mindre balkonger, og se ned på oss :o
Det var et velutrustet Studio vi hadde, med gulvvifte, AC mener jeg at det ikke var der da.
Gulvvifte? Fantastiskt ord, tack fb_gilla
(Jag förstår att det är golvfläkt, ordet är bara så mycket bättre flabb_flab)
Jag tror att det var just 2004 eller 2005 som Mike delade av terrasserna, för de var inte delade när vi var där (bör ha varit -03) men delades alldeles därpå.
.
Norska språket är bara så charmigt!.. :p:D
Ja, det heter "Takvifte" og "Gulvvifte" :)
- men,..er det så mye bedre?)
Norska språket är bara så charmigt!.. :p:D
Jeg må jo si, takk da :) Men ikke uten å si at jeg synes det Svenske språket er veldig fint og lyder trivelig fb_gilla
?)[/COLOR]
Jeg må jo si, takk da :) Men ikke uten å si at jeg synes det Svenske språket er veldig fint og lyder trivelig fb_gilla
Vilken tur... inget som jag själv reagerat på.. :D;)
Tack, tack, tack... för all positiv respons. Den och läsning av Annkis och även Ylvas resebrev (2012), båda med underbara bilder, har lugnat mig helt.
Alla farhågor flög därmed sin kos... Och själva flyger vi mot drömmarnas land vid midsommar Ang_elx
Så roligt att du tyckte om mina resebrev, man vill ju så gärna inspirera andra när man själv fick en så lyckad resa. Att det blev just Tilos för min del berodde främst på alla fantaskiska resebrev och bilder här på Kalimera (Annki har bidragit med många härliga brev och underbara bilder). Och när jag väl beställt resan så fick jag så otroligt många råd och tips här :)
Vilken längtan det skapar nu när säsongen snart sätter igång och man läser om alla som bokat! Ni kommer alldeles säkert att få det underbart!
Ylva
Vi ska åka till Tilos för femte gången i september. Förra gången bodde vi på Annas studio med balkong högst upp. Det var helt underbart. Men denna gång ska vi bo efter strandpromenaden. Känner att det är roligt att byta boende. Jag har aldrig upplevt att det är mycket folk på någon strand. Jag gillar Tilos för det är så otroligt rogivande och ger mej ett lugn. Vi brukar vandra mycket och ibland tar vi bussen till Eristos beach. sedan brukar vi hyra skoter så vi kan ta oss iväg på egen hand. klapp_klap
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.