Logga in

Visa fullständig version : Rakadiko

Sunny12
2015-02-18, 21:54
Om jag hinner äta lunch i Pireus i maj innan avresa till Poros, skulle jag vilja äta på Rakadiko..som ju inte blev av sist jag var i Pireus.

Finns det någon som kan ge mig en bra vägbeskrivning, ska bo på Lilia hotel i Pasalimani området!

Sunny:)

Masse
2015-02-18, 22:52
Hej Sunny,

Jag ska försöka göra en beskrivning. Gör den utifrån två kartor som jag rekommenderar att du också tar fram så kommer du säkert att förstå.

Dels tog jag fram ditt hotell på Booking.com och klickade på deras karta som du kan förstora upp lite och se läget.

Sen tog jag i ett annat fönster fram Rakadikos hemsida på den här adressen
http://www.rakadiko.gr
och där kan man under Contact hitta en karta där Rakadiko är utmärkt.

Om du nu kikar på kartan med ditt hotell så ser du att första gatan norr om hotellet är en lång och bred gata som går nästan i västlig riktning. Om du följer den västerut till den 14:e korsande gatan så ser du att det också är en stor bred gata som heter Eth. Antistaseos. Du har nu en grön park till vänster om dig och är NÄSTAN framme vid färjehamnen och de gulmarkerade gatorna. Sväng in till höger på Eth. Antistaseos och gå en kort bit till tredje korsande gatan som heter Karaoli & Dimitriou Str. Tag in till vänster på den till nr 5 och du är framme.

Men som sagt, gör som jag och ta fram båda ovannämnda kartor så ser du ganska tydligt hur du ska gå. Vi promenerade dit från Piraeus Dream Hotel och det tog c:a 15 min. Från ditt hotell ser det ut att vara drygt dubbelt så långt så du promenerar nog dit på c:a en halvtimma eftersom du sannolikt är i betydligt bättre kondition än vi.

Hade gärna gjort dig sällskap där. Smaklig måltid!

:) Masse

Sunny12
2015-02-18, 23:15
Tusen Tack Masse, för din utförliga beskrivning!.. klapp_klap

Ska studera den mer noga i morgon, när jag är piggare!..:D

Sunny12
2015-02-19, 16:15
Nu Masse har jag studerat kartorna noga och de känns som jag varit på en promenad i Pireus...flabb_flab..nu vet jag exakt vart Rakadiko finns.. fb_gilla..

Väldigt nära hamnen, beroende på vilken båt och vilken tid den går, kan jag hinna äta där.. annars får det bli på hemresan om jag även då behöver en övernattning i Pireus.

Sunny, som längtar till Grekland och nya äventyr.... :p:D

våga
2015-02-19, 16:27
Väldigt nära hamnen, beroende på vilken båt och vilken tid den går, kan jag hinna äta där.. annars får det bli på hemresan om jag även då behöver en övernattning i Pireus.
Jag åt en väldigt god lunch på Rakadiko en söndag tidigt i juni 2014, när jag skulle åka med Blue Star 17.30. Jag kom dit ca 14.30 och var nästan ensam gäst, och eftersom jag gärna villa smaka på flera rätter frågade jag redan när jag beställde om det var okej att ta med resterna i paket. Självklart, svarade kvinnan som har restaurangen, ska du med en båt sen?

Jag fick med mig en bit tomatpaj, lite god tzatziki och lite annat smått och gott + halva efterrätten som var valnötskaka med syltade apelsinskal, allt ordentligt inslaget. Hela kalaset gick på 13 euro. När jag packade upp min picknick på båten fick jag många avundsjuka blickar! Bästa Blue Star-maten hittills!! Nästa resa till och från övärlden har jag ingen chans att hinna till Rakadiko trots att jag försökte få till det med flygtiderna. Suck...
Våga

Sunny12
2015-02-19, 16:32
Jag fick med mig en bit tomatpaj, lite god tzatziki och lite annat smått och gott + halva efterrätten som var valnötskaka med syltade apelsinskal, allt ordentligt inslaget. Hela kalaset gick på 13 euro. När jag packade upp min picknick på båten fick jag många avundsjuka blickar! Bästa Blue Star-maten hittills!! Nästa resa till och från övärlden har jag ingen chans att hinna till Rakadiko trots att jag försökte få till det med flygtiderna. Suck...
Våga

:p:p...låter ju helt underbart... måste nog försöka hinna med ett besök där, en dogybag är ju inte så dumt!.. :D

Masse
2015-02-19, 18:17

Kul att min beskrivning fungerade. Och du ....... beträffande vad du skriver ovan ....,

"annars får det bli på hemresan om jag även då behöver en övernattning i Pireus",

..... så ska du veta att om du äter på Rakadiko så löper du risk att drabbas av samma sjuka som vi har åkt på. D v s att i fortsättningen bokar vi övernattning i Piraeus även om vi inte är tvungna. Ang_elx

Sunny12
2015-02-19, 18:29
..... så ska du veta att om du äter på Rakadiko så löper du risk att drabbas av samma sjuka som vi har åkt på. D v s att i fortsättningen bokar vi övernattning i Piraeus även om vi inte är tvungna. Ang_elx

Ja, risken är säkert stor att det blir så!.. :D

Anna Pernilla
2015-02-19, 22:22
Så när vi vill äta gott i väntan på 17.30-båten, skall man äta där?

Masse
2015-02-20, 03:03
Absolut! Det är dessutom en taverna med lite annorlunda miljö.

Lissi
2015-02-20, 06:20
Jag ritar in Rakadiko på kartan jag skickar....Du får visitkort också ;)

Lissi - som ätit flera gånger där....t o m julaftonslunch!

inkfish
2015-02-20, 06:27
Så när vi vill äta gott i väntan på 17.30-båten, skall man äta där?

Kom dit i tid så att ni kan kolla menyn ordentligt. Där finns en del ovanligare rätter så det är synd om man lite hastigt beställer ungefär det man brukar äta.

Sunny12
2015-02-20, 08:49
Jag ritar in Rakadiko på kartan jag skickar....Du får visitkort också ;)

Lissi - som ätit flera gånger där....t o m julaftonslunch!

Tack snälla!.. fb_gilla

Sunny12
2015-02-20, 18:32
Åh, vilken mysig miljö på Rakadiko... :p....hittade dessa bilder på deras hemsida.....

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1289&pictureid=16210

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1289&pictureid=16209

Får nog bli en sen båt till Poros....:D

Lissi
2015-02-20, 18:35
Jag har nog bilder därifrån i mitt resebrev från julen 2011...även matbilder om du vill se:p.
Rakadiko är ett riktigt mysigt ställe!
Lissi

Sunny12
2015-02-20, 18:39
Jag har nog bilder därifrån i mitt resebrev från julen 2011...även matbilder om du vill se:p.

Lissi

OK, det måste jag kolla på!.. :)

Sunny12
2015-02-20, 18:48
Såg inga matbilder från Rakadiko i det resebrevet, men nu vet jag hur det ser ut från utsidan också.

Samt Lilia hotel la jag märkte till att det ligger nära den lilla marinan, bra läge!.. :)

Lissi
2015-02-20, 19:01
Jag kanske la bilderna på FB...eller i en annan tråd om Rakadiko, men i morrn kan jag lägga in några goa rätter. :p.
Lissi

Sunny12
2015-02-20, 19:05
Jag kanske la bilderna på FB...eller i en annan tråd om Rakadiko, men i morrn kan jag lägga in några goa rätter. :p.
Lissi

Ser fram emot det!!.. :p

inkfish
2015-02-20, 19:05
Lissi jag tror att du hade läckra matbilder i min gamla tråd om Rakadiko. Sunny, tror den hette Äta bra i Pireus - eller nåt sånt.

Sunny12
2015-02-20, 19:14
Lissi jag tror att du hade läckra matbilder i min gamla tråd om Rakadiko. Sunny, tror den hette Äta bra i Pireus - eller nåt sånt.

Jag hittade din tråd, där fanns matbilder som Lissi lagt in.. :p....såg så gott ut!
Nu blev jag plötsligt väldigt hungrig!.. :D

inkfish
2015-02-20, 19:25
Ja, där är verkligen supergott. Har för mig att du skrev nån gång att du inte var så noga med maten i Grekland. Går du till Rakadiko är risken att du ändrar dig :D

Sunny12
2015-02-20, 19:59
Har för mig att du skrev nån gång att du inte var så noga med maten i Grekland. Går du till Rakadiko är risken att du ändrar dig :D

Vad jag menade då, var att det inte i första hand är maten i Grekland som är orsaken till att jag vill åka dit.. utan helheten!
Men det gör ju inget att maten är så supergod där!.. :D

Masse
2015-02-21, 02:16
Sunny,

Jag vill dra mig till minnes att du i tidigare tråd/ar varit lite tveksam till vistelser i Pireus. Stopp nu!!! Detta är inget försök att skriva dig på näsan att du har fel, så du har absolut inget du behöver försvara. Vi tycker olika och det är ju helt OK. Men .....

.... jag som älskar Pireus tycker mig ana en lite mera positiv inställning hos dig, och jag ser fram emot att framöver få höra hur du upplever stan.

Ditt svar på hur du upplevde min vägbeskrivning gjorde mig glad. "Det känns som jag varit på en promenad i Pireus."

Jag ser fram emot att få höra från dig när du gjort den promenaden! Pireus är mycket speciellt tycker jag. Hoppas att du tar den promenaden!

Lissi
2015-02-21, 08:30
Masse, jag har ritat in en lite annan väg tror jag , för att Sunny ska få gå en längre bit av mysiga Karaoli& Dimitriou..Vägarna är lika långa....Vi gick denna väg från hotellet de gånger vi åt på Rakadiko.

Sen Sunny får du inte missa området runt saluhallen! Fantastiska gator med butiker som hål i väggen. Precis som runt saluhallen i Aten.

Här kommer några fler matbilder: Från nov 2014

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Rakadiko8_zps4d355f2f.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Rakadiko9_zpsa4828fac.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Rakadiko10_zps741a7d2d.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Rakadiko14_zpsd19f38cc.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Rakadiko12_zpsb9e1dd45.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Rakadiko13_zpsa3b76c37.jpg

Allt vegetariskt!

Lissi - med influensa och feber sen i måndags....UTTRÅKAD!

Sunny12
2015-02-21, 11:21
Sunny,

Jag vill dra mig till minnes att du i tidigare tråd/ar varit lite tveksam till vistelser i Pireus. Stopp nu!!!

.... jag som älskar Pireus tycker mig ana en lite mera positiv inställning hos dig, och jag ser fram emot att framöver få höra hur du upplever stan.

Ditt svar på hur du upplevde min vägbeskrivning gjorde mig glad. "Det känns som jag varit på en promenad i Pireus."

Jag ser fram emot att få höra från dig när du gjort den promenaden! Pireus är mycket speciellt tycker jag. Hoppas att du tar den promenaden!

Masse jag har tidigare skrivit att Piraeus är en aning stökigt! När man kommer direkt från en lugn och harmonisk ö som tex Amorgos, då är kontrasten väldigt stor, sen blev jag lite negativt inställd pga att en del skrev att de blivit rånade där.

Men har insett att rånrisken inte är större där än här i Västerås.. :D.......
Nu har jag ju varit i Piraeus några gånger så nu känns det lite mer hemma för mig, även om jag endast övernattat 2 gånger och därutöver åkt med färja direkt eller till flygplatsen.

Jag bad Lissi om en vägbeskrivning från busshållplatsen nära Lilia hotel så jag inte behöver åka ner enda till hamnen vid ankomst, hon ska skicka en karta så jag kan visa busschauffören vart jag ska stiga av och i samband med det så får jag även en vägbeskrivning till Rakadiko, så nu har jag två vägar att välja på!
Eller om jag tar en taxi dit när jag checkat ut, annars måste jag ju tillbaka och hämta bagaget,känns bökigt att dra på en rullväska hela den vägen.

Efter Lissis resebrev därifrån känns det lockande med en vinterresa till Aten/Piraeus så svar JA jag är mer positivt inställd till Piraeus nu....:D

Sen Sunny får du inte missa området runt saluhallen! Fantastiska gator med butiker som hål i väggen. Precis som runt saluhallen i Aten.

Här kommer några fler matbilder: Från nov 2011

Allt vegetariskt!

Lissi - med influensa och feber sen i måndags....UTTRÅKAD!

TACK, Lissi för de fantastiska matbilderna, ser underbart gott ut!.. :pfb_gilla

Ska försöka hinna med området runt saluhallen, kanske får avsluta med ett par dagar i Piraeus . :D

Krya på dig!

Anna Pernilla
2015-02-23, 23:49
[quote=inkfish;354656] Där finns en del ovanligare rätter quote] Ovanligare som i alla kanske inte gillar de, eller bara annorlunda men väldigt goda? Jag gillar inte alltid allt för ovanlig mat nämligen... :rolleyes:

Lissi
2015-02-24, 08:13
Ovanliga, men goda...:p Inte konstiga...

Lissi

inkfish
2015-02-24, 17:59
Håller med Lissi. Inte konstiga, jag såg inget om brässerad griskind på menyn. flabb_flab Men en del rätter var specifikt kretensiska, de var ovanliga för de grekiska menyer som vi turister oftast möter. Men absolut inget konstigt eller svårätet.

Anna Pernilla
2015-02-24, 21:49
Så bra! Kollade menyn i går och tack och lov utan både griskinder och svansar:p