handdator

Visa fullständig version : Fågel-"fritt" i kykladerna?


snorklar´n
2006-03-30, 13:47
Hej
Har aldrig gillat fåglar, som är där man ska bada, äta och dyka.
Ännu mindre med tanke på fågelinfluensan.
1. Vilken ö av Amorgos och Koufonissi har "minst" fåglar.
2. Hur är Naxos västra sida?
Läste på någons svar i annan fråga om änder på Amorgos vid ngn badplats. Visst de är fina att se på, men på avstånd.

Kalimera
2006-03-30, 14:12
1. Vilken ö av Amorgos och Koufonissi har "minst" fåglar. Koufonissi helt klart. Där finns däremot mängder med fiskmåsar och trutar, men de håller sig främst till hamnen.

Läste på någons svar i annan fråga om änder på Amorgos vid ngn badplats. Visst de är fina att se på, men på avstånd.
Det finns ett gäng ankor i Katapola, men inte där man badar. Kanske någon annan har andra uppgifter?

Elisabet
2006-03-30, 14:17
Då fick uttrycket FF en ny innebörd flabb_flab

Eva L
2006-03-30, 14:31
Javisst "fåglarnas fasa" och det är väl människan som genom sin hantering orsakat spridningen av fågelviruset som från vilda fåglar smittat tama som i sin tur fört ut smittan i naturen i en mycket värre form.

Eva

Peter
2006-03-31, 21:45
Då fick uttrycket FF en ny innebörd flabb_flab

:D :D :D :D

Nu tycker jag faktiskt att du ska försöka vara lite seriös här...

Peter

Peter
2006-03-31, 23:00
och det är väl människan som genom sin hantering orsakat spridningen av fågelviruset som från vilda fåglar smittat tama som i sin tur fört ut smittan i naturen i en mycket värre form.

Jag förstår faktiskt inte om du är ironisk eller inte läst allt som skrivits om detta under sista tiden.

Viruset H5N har funnits, och varit känt, mycket länge. Det finns i flera olika former, men bara en som är farlig för människor. Viruset överförs, så vitt man vet, via fåglarnas avföring. Därför ska alla fågelbesättningar i Sverige hållas innomhus nu, för att inte riskera att någon smittad fågel flyger över och släpper en liten present...

Det finns enbart en form av viruset som kan smitta till människa. Och det har enbart skett när någon haft intensiv och långvarig kontakt med smittade fåglar. När någon tex plockat och tagit ur fåglar. Så risken att smittas är mindre än minimal! Idag. Några hundra har blivit smittade och drygt 100 har dött av viruset. Att jämföra med AIDS och andra farsoter.

Jämför med Sars tex. Det visade sig ju verkligen vara en storm i ett vattenglas...!

Men den dag det muterar så att det smittar mellan människor (hoppas det aldrig händer) så blir även jag nervös. Men det finns egentligen inget som säger att det ska göra det. Att det kommer att fortsätta mutera är en oundviklig biologisk verklighet, men det finns inget som säger att det måste bli smittsamt mellan människor. Det krävs vissa specifika förutsättningar för det.

Hur det är med fåglar på Grekiska stränder har jag aldrig tänkt på. Så det har nog inte varit så många. Den enda fågel jag klappat i Grekland var den tama Pelikanen på Tinos för många år sedan. Men jag skulle nog inte klappa någon nu för säkerhets skull....

Normal Svensk försiktighet och god hygien tror jag motverkar allt från "turistmage" till den ännu så länge ofarliga fågelinfluensan...

Peter

Eva L
2006-03-31, 23:13
Jag är nog mest ironisk och poängen kanske är väl subtil för dom flesta. Ärligt talat lider jag mest med alla drabbade fåglar och känner sorg över att människan bidrar till utvecklingen av viruset. Om du läser på i ämnet så blir människans roll tydlig. Efter att ha tillbringat större delen av mitt yrkesliv i vården och dess omedelbara närhet kan jag aldrig upphöra att förvånas över rädslan för nya medicinska hot även om de flesta kanske är produkter av kvällspressens iver att sälja fler tidningar. Det som verkligen tar livet av folk både här hemma och på semestern är ex trafiken och rökningen vilket verkar föga oroande för många.

Eva

Zanét
2006-03-31, 23:14
Hur det är med fåglar på Grekiska stränder har jag aldrig tänkt på. Så det har nog inte varit så många. Den enda fågel jag klappat i Grekland var den tama Pelikanen på Tinos för många år sedan. Men jag skulle nog inte klappa någon nu för säkerhets skull....

Normal Svensk försiktighet och god hygien tror jag motverkar allt från "turistmage" till den ännu så länge ofarliga fågelinfluensan...Peter
Jag känner inte till hur många smittade fåglar man hittat i Grekland, men för någon månad sedan var det några stycken och 2-3 av dessa hittades i närheten av vår by. Jag vet att man efter det fick restriktioner angående djurskötseln och att alla hönor och andra tamfåglar skulle hållas inlåsta. I det skedet försökte vi tala med hyresgästerna om att de kanske borde ta bort dem helt och hållet, men de tyckte om sina hönor och önskade behålla dem. Att vi tog upp diskussionen berodde på att deras hönsskötsel är i underkant och flera fåglar uppvisade tecken på undernäring i somras och som bekant så är svaga och sjuka individer mer mottagliga för infektionssjukdomar. Hönorna skulle vara instängda i 1 månad, leva i mörker och kyla och ändå förse huset med ägg - en ekvation som enligt min mening inte går ihop.

God hygien, bra foderstat och sunt förnuft är A och O i all djurhållning och sjuka och försvagade djur ska plockas bort så att inte resterande besättning också blir sjuka.

//Zanét bye_bye

Peter
2006-04-01, 00:01
Ärligt talat lider jag mest med alla drabbade fåglar

Det förstår jag och jag håller fullkomligt med dig. Men tyvärr så är det ju så att det finns sjukdomar hos alla djur. Det finns även en kedja där stor äter liten... Sådan är naturen tyvärr. Jag undviker numera ett se vissa naturprogram på TV för att jag far illa av se det.

Men det absolut värsta är människor som inte behandlar djur med respekt och ger dem god omvårdnad. Det finns en del man sett och läst om, som jag och min batong, gärna skulle vilja "prata" med...


och känner sorg över att människan bidrar till utvecklingen av viruset. Om du läser på i ämnet så blir människans roll tydlig.

Jag har läst det mest som funnits att läsa, men jag har inte läst något om att vi människor har påverkat H5N. På vilket sätt skulle vi gjort det? Upplys mig gärna.

Peter

Eva L
2006-04-01, 09:04
Jag har läst det mest som funnits att läsa, men jag har inte läst något om att vi människor har påverkat H5N. På vilket sätt skulle vi gjort det? Upplys mig gärna.

Peter

Jag läste en artikel någonstans kanske DN kanske Läkartidningen om att viruset för länge sen var betydligt snällare mot fåglarna och det är ju vanligt att virus förändras över tid. Den här forskaren eller experten menade att viruset först fanns bara hos vilda fåglar men sen smittade tama fåglar och att de dåliga förhållandena bland fågeluppfödarna ledde till att viruset blev aggresivare. När sen den aggresiva formen läckte ut till de vilda fåglarna igen var det mycket farligare för dessa. Om den här teorin stämmer vilket jag naturligtvis inte vet så har människan en icke försumbar roll i det hela. Om jag har kvar artikeln på jobbet får du hänvisningen sen.

Eva