handdator

Visa fullständig version : Grabbarna på berget...


Netwolf
2015-02-15, 12:38
Har nu egen Smartphoneapp (http://greece.greekreporter.com/2015/02/15/mount-athos-now-has-its-own-smartphone-application/). Där de kan använda den julianska kalendern för att synka händelser mot den normala. Visste inte ens att de hade internettillgång, men nya tider stundar även där tydligen :)

/Netwolf

Monica P
2015-02-15, 14:03
Snart är det bara jag som använder en ickesmart telefon.

yannis
2015-02-15, 14:45
Snart är det bara jag som använder en ickesmart telefon.

Nej. Två här.
Birgitta.

LenaochJanis
2015-02-15, 14:55
Snart är det bara jag som använder en ickesmart telefon.

En till, nej två till.
Lena

Hasse
2015-02-15, 17:32
Snart är det bara jag som använder en ickesmart telefon.



Jag med :p


/ Hasse:cool:

kimmen
2015-02-15, 18:31
Snart är det bara jag som använder en ickesmart telefon.
Och en till här...:)

/kimmen

karinafp
2015-02-15, 19:59
Snart är det bara jag som använder en ickesmart telefon.

Och jag... ;)

Netwolf
2015-02-16, 17:51
Inte underligt att vi har svårt att locka ungdomar, med så mycke gamfolk på forumet :D

Sunny12
2015-02-16, 18:19
Inte underligt att vi har svårt att locka ungdomar, med så mycke gamfolk på forumet :D

Fast det har väl knappast att göra med om man använder smartphone eller inte... :rolleyes:..

Men ni som inte använder en... OM.. Ni bara visste vad ni går miste om.. jag älskar min smartphone den är ju som en liten dator, behändig att ta med överallt och sen kan man ringa med den också... flabb_flab;)

Netwolf
2015-02-16, 19:22
Joho, bara motsträviga och utvecklingsfientliga är dom, gamfolket! Annat än mig - som är du med varenda människa! ;)

/Wolfen

Sunny12
2015-02-16, 19:39
Joho, bara motsträviga och utvecklingsfientliga är dom, gamfolket! Annat än mig - som är du med varenda människa! ;)

/Wolfen

:D:D...

kimmen
2015-02-16, 23:41
och sen kan man ringa med den också...
Wow! Fantastiskt! :)

/kimmen

Masse
2015-02-17, 00:12
Min telefon är också ganska korkad.

Men visst är det lite tungt och bökigt att gå omkring på stan med en stor laptop uppkopplad hela tiden. För det måste man ju. Annars kan man ju missa något viktigt som hänt den senaste kvarten. Lite lättare är det ju när man sitter o fikar och umgås med sina vänner. Då kan man ju sätta den på bordet framför sig. :D:D:D

Får nog snart också skaffa en lite smartare telefon.

:) Masse

yannis
2015-02-17, 05:12
Min telefon är också ganska korkad.

Men visst är det lite tungt och bökigt att gå omkring på stan med en stor laptop uppkopplad hela tiden. För det måste man ju. Annars kan man ju missa något viktigt som hänt den senaste kvarten. Lite lättare är det ju när man sitter o fikar och umgås med sina vänner. Då kan man ju sätta den på bordet framför sig. :D:D:D

Får nog snart också skaffa en lite smartare telefon.

:) Masse

Ja, tänk om man missar nåt, så förskräckligt!!!flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Birgitta

Lissi
2015-02-17, 08:37
Så häftigt med en app! Jag och fd maken var på båttur runt Mount Athos för snart 20 år sen och det var häftiga kloster. Jag köpte en vacker bok med bilder och beskrivningarav alla kloster och även en CD där munkar sjunger vackert...I Thessaloniki var vi sen på en utställning med skatter från klostren. Det var första gången de visades och det var för att Thessaloniki det året var Europas kulturhuvudstad.

Lissi

Lissi
2015-02-17, 08:57
Nu har jag laddat ner apppen. Där finns en 6 min lång film som visar bilder från alla klostren. Jisses vilka byggnader. Tänk att leva hela livet där....förhoppningsvis då med en cell ut mot havet....Nä hua!!!!!

Lissi

Hasse
2015-02-17, 11:59
Men ni som inte använder en... OM.. Ni bara visste vad ni går miste om.. jag älskar min smartphone den är ju som en liten dator,






Jo jag vet att jag "går miste" om en hel del men jag känner inte till allt. Jag behöver inte en dator vart jag än går och är.


Som andra möjligen vill mena, motsträvig, bakåttänkande, rädd för ny teknik.......det handlar inte om det.



Jag är nöjd med att ha en osmart telefon, svårare än så är det inte för min skull.




/Hasse:cool:

Lissi
2015-02-17, 12:04
Jag är nöjd med att ha en osmart telefon, svårare än så är det inte för min skull.




/Hasse:cool:

fb_gilla.

Lissi

inkfish
2015-02-17, 12:10
Fast det har väl knappast att göra med om man använder smartphone eller inte... :rolleyes:..

Men ni som inte använder en... OM.. Ni bara visste vad ni går miste om.. jag älskar min smartphone den är ju som en liten dator, behändig att ta med överallt och sen kan man ringa med den också... flabb_flab;)

En av fördelarna tycker jag är hur lätt man kan uppdatera med text och bilder när man är i Grekland. Vilket de flesta som delar ens intresse brukar älska ;)

Sunny12
2015-02-17, 12:23
En av fördelarna tycker jag är hur lätt man kan uppdatera med text och bilder när man är i Grekland. Vilket de flesta som delar ens intresse brukar älska ;)

Exakt det är ju jättebra.. klapp_klap...jag gillar ny teknik.. det är ju tur att vi inte lever kvar i stenåldern!.. flabb_flab

Sen är jag inte så beroende av internet så jag måste vara uppkopplad och uppdaterad dygnet runt... smartphone är bra när man reser eller är någonannanstans och vill fördriva tiden om man inte är i något sällskap... det finns ju så mycket man kan göra med den.

Släpa med mig en laptop på semestern tex skulle jag aldrig göra, smartphone och en liten surfplatta i kombination är toppen. (när jag reser).
Sen kan man ta fina bilder med den och lägga in på Kalimera.. ;)

Lissi
2015-02-17, 12:24
Jag har bara glädje av att lägga in bilder direkt på FB....på Kalimera måste jag ju gå via nedladdade bilder till datorn och sen via Photobucket...eller har jag missat nån genväg direkt från telefonbilder till Kalimera?

Lissi - teknisk nolla!

Sunny12
2015-02-17, 12:31
Jag har bara glädje av att lägga in bilder direkt på FB....på Kalimera måste jag ju gå via nedladdade bilder till datorn och sen via Photobucket...eller har jag missat nån genväg direkt från telefonbilder till Kalimera?

Lissi - teknisk nolla!

Jag laddar ner mina bilder i album på min profilsida, sen lägger jag in bilden i tex en bildgåta eller i en reseblogg.

Sen om det går att lägga in direkt i ett inlägg på Kalimera.. tror jag inte.. (alltså direkt när man tagit en bild). Bilden måste finnas på internet om jag fattat det rätt!

inkfish
2015-02-17, 12:31
Sunny - alltså jag är alldeles för beroende. Jag blir orolig om jag inte har mobilen med mig och jag har upptäckt att när jag tittar på tv så klarar jag att hålla fokus i 20 minuter, sen börjar jag famla efter mobilen eller paddan. Långt bak i skallen verkar det alltid pågå en process som slutar med DET måste jag kolla.

Det där behöver jag göra något åt. Men att mobil/platta är perfekt för att förse hemmafronten med Greklandsnärvaro, det vidhåller jag. Även den hemmafront som säger sig inte gilla smartphone verkar ju vilja ha de där uppdateringarna. :)

Sunny12
2015-02-17, 12:41
Men att mobil/platta är perfekt för att förse hemmafronten med Greklandsnärvaro, det vidhåller jag. Även den hemmafront som säger sig inte gilla smartphone verkar ju vilja ha de där uppdateringarna. :)

Eller hur!..:D

Sen när det gäller det stora behovet av smartphone.. så brukar jag "träna" mig från att vara utan den när jag tex ska ut och promenera eller utföra någon annan motionsform.

Men jag måste erkänna att jag saknar den otroligt mycket under den tiden, så när jag kommer hem så kastar jag mig över den.. flabb_flab..för jag kan ju ha missat något!.. :D

inkfish
2015-02-17, 12:48
Lissi jag tar bilderna med mobilen och använder sedan Photobuckets app på både mobil och platta (utom där de går att ladda upp direkt, som på fb).

kimmen
2015-02-17, 17:21
Sunny - alltså jag är alldeles för beroende. Jag blir orolig om jag inte har mobilen med mig och jag har upptäckt att när jag tittar på tv så klarar jag att hålla fokus i 20 minuter, sen börjar jag famla efter mobilen eller paddan. Långt bak i skallen verkar det alltid pågå en process som slutar med DET måste jag kolla.
Det finns ett nytt ord för det nu - nomofobi. Googla det...:)

/kimmen

kari
2015-02-17, 21:07
Lissi jag tar bilderna med mobilen och använder sedan Photobuckets app på både mobil och platta (utom där de går att ladda upp direkt, som på fb).

Det var til Lissi :) - men nettopp den info jeg trengte, så tusen takk :D
Testet med å legge inn et bilde i en gåte nå bye_bye

inkfish
2015-02-17, 21:30
Det finns ett nytt ord för det nu - nomofobi. Googla det...:)

/kimmen

Hoppsan ... Där kunde jag känna igen mig :o flabb_flab

Apropå google, så har jag mest diagnosticerat mitt nätberoende som googlemani. Det finns ju så himla mycket att ta reda på!

Det var til Lissi :) - men nettopp den info jeg trengte, så tusen takk :D
Testet med å legge inn et bilde i en gåte nå bye_bye

Och det funkade? Så bra fb_gilla

kari
2015-02-17, 22:02
[QUOTE=inkfish;

Och det funkade? Så bra fb_gilla[/QUOTE]

Ja, merkelig nok flabb_flab

Thira
2015-02-17, 22:20
Och även jag får då självdiagnosticera mig som nomofobiker numera.
Har en känsla av att det är kroniskt.

Sunny12
2015-02-17, 22:27
Var tid har sitt intresse och beroende... på stenåldern satt de och stirrade in i lägerelden...numera stirrar vi på tv:n eller smartphonen...flabb_flab

kari
2015-02-17, 23:29
Var tid har sitt intresse och beroende... på stenåldern satt de och stirrade in i lägerelden...numera stirrar vi på tv:n eller smartphonen...flabb_flab

Og midt i mellom "steinalderen og smartphonen" fikk mine foreldre Helautomatisk vaskemaskin;)
- det h e n d t e at noen satte seg foran den og beundret "mirakelet", tøyet som ble slengt rundt der inne flabb_flab

Sunny12
2015-02-17, 23:30
Og midt i mellom "steinalderen og smartphonen" fikk mine foreldre Helautomatisk vaskemaskin;)
- det h e n d t e at noen satte seg foran den og beundret "mirakelet", tøyet som ble slengt rundt der inne flabb_flab

Ja, tänk vad fascinerande det måste ha varit!.. flabb_flab

Masse
2015-02-18, 00:11
Att det finns mycket folk som knappt kan göra någonting eller vistas någonstans utan att glo på och pilla på mobilen de har i näven det gör mig inget. Jag bryr mig inte. Det är deras problem.

Men att sitta vid ett matbord i sällskap med sådana människor avskyr jag. Det känns oerhört förnedrande och nonchalant. Budskapet kan ju inte misstolkas ...... "Du är ett så urbota tråkigt sällskap så jag glor hellre på min mobil än snackar med dig medan vi äter!"

Vet inte vad sådan fobi kallas men där går gränsen för mig!

:) Masse

inkfish
2015-02-18, 09:00
För mig går gränsen vid folk som obehindrat fortsätter prata i mobilen medan de passerar kassan. Så otroligt nonchalant mot den som sitter där och tar betalt. Som om hon, som det oftast är, inte fanns.

kimmen
2015-02-18, 19:52
...numera stirrar vi på tv:n eller smartphonen...flabb_flab
Det är viktigt för en del människor - men inte för andra...:)

/kimmen

Malina
2015-02-18, 22:03
Ja, det där med mobilen och kassan gör mig RASANDE! Jag har en kollega som faktiskt sa ifrån!

Netwolf
2015-02-19, 22:10
För mig går gränsen vid folk som obehindrat fortsätter prata i mobilen medan de passerar kassan. Så otroligt nonchalant mot den som sitter där och tar betalt. Som om hon, som det oftast är, inte fanns.

Ja, det där med mobilen och kassan gör mig RASANDE! Jag har en kollega som faktiskt sa ifrån!

Tja, jag har varit med om precis tvärtom. Att hen i kassan pratar i telefon, när jag ska betala. Precis som jag inte fanns...

/NW

Sunny12
2015-02-19, 22:38
Tja, jag har varit med om precis tvärtom. Att hen i kassan pratar i telefon, när jag ska betala. Precis som jag inte fanns...

/NW

Exakt håller med, inte alls ovanligt att de i kassan har ett nonchalant beteende, tex en del knappt hälsar!

inkfish
2015-02-20, 07:30
Tja, jag har varit med om precis tvärtom. Att hen i kassan pratar i telefon, när jag ska betala. Precis som jag inte fanns...

/NW

Det gör det ju inte bättre, tycker nog jag. Jag ser nästan varje gång jag handlar kunder som pratar sig igenom kassan i sin mobil. Riktigt dålig hyfs.

Jag brukar behandla butiksanställda som jag själv vill bli behandlad och kan inte påminna mig när jag inte blev trevligt bemött sist.

Sunny12
2015-02-20, 09:55
Jag brukar behandla butiksanställda som jag själv vill bli behandlad och kan inte påminna mig när jag inte blev trevligt bemött sist.

Det gör jag med.. men det är inte alltid det funkar dock!!.. :rolleyes:

Nog kan även butiksanställda och andra ha en dålig dag, att även de pratar i telefon när man passerar kassan har jag också varit med om!

Men för det mesta är de trevliga och glada, precis som jag!.. :D

Hasse
2015-02-20, 15:00
Exakt håller med, inte alls ovanligt att de i kassan har ett nonchalant beteende, tex en del knappt hälsar!




Det har jag varit med om i Grekland, flera gånger. Som turist tycker jag att jag kan förvänta mig en hälsningsfras men det behöver inte vara dagens största leende i och för sig.




/Hasse:cool:

Lissi
2015-02-20, 15:05
Det har jag varit med om i Grekland, flera gånger. Som turist tycker jag att jag kan förvänta mig en hälsningsfras men det behöver inte vara dagens största leende i och för sig.
/Hasse:cool:
Mer än en gång har jag gått ut från grekiska affärer där expediter stått med mobilen istället för att expediera och även om de ser att man efter nån eller några minuter börjar gå mot dörren bryr de sig inte....

Lissi

Sunny12
2015-02-20, 15:27
Mer än en gång har jag gått ut från grekiska affärer där expediter stått med mobilen istället för att expediera och även om de ser att man efter nån eller några minuter börjar gå mot dörren bryr de sig inte....

Lissi

Detta har jag också upplevt ett flertal tillfällen i Grekland, inte alls ovanligt!

Masse
2015-02-21, 03:33
Detta vill jag minnas att vi har avhandlat i någon tidigare tråd.

Visst är det så att man särskilt i Grekland, men ganska ofta även i Spanien känner sig som att stå med mössan i handen när man kommer till kassan. Om kassören har någon annan (kollega eller lokal kund) att konversera med så blir man behandlad som luft.

Jag älskar både Grekland och Spanien, men bemötandet i deras butiker är definitivt inte anledningen till att jag återvänder dit gång på gång. Men det får man väl ta. Det finns uppsidor och nersidor med allt.

:) Masse

Lissi
2015-02-21, 08:46
Visst är det så att man särskilt i Grekland, men ganska ofta även i Spanien känner sig som att stå med mössan i handen när man kommer till kassan. Om kassören har någon annan (kollega eller lokal kund) att konversera med så blir man behandlad som luft.

:) Masse

Ja men Masse vi har bara missuppfattat deras uppgift ;) Expeditens uppgift är nog mer att vakta affären än att serva kunder.... Vi kommer och stör dem! Vi får tänka på det! Expediterna har kanske inte insett att det finns ett samband mellan intäkter och lönsamhet. :D.De har redan så usel lön, kanske svart, så de gitter inte anstränga sig....

Lissi

inkfish
2015-02-21, 09:56
Fast om man känner så, är det väl bättre att fundera lite över sig själv, hur man själv agerar och uppfattas. En grekisk kund kommer ofta in i affären, hälsar ordentligt, småpratar och håller konversationen igång. Medan vi är vana vid att anonymt glida in och vill helst bara vara ifred när vi handlar. Vi uppfattas förmodligen som skitbuttra. Vårt beteende att dessutom vandra runt i prylbutiker, lyfta på varenda grej, inget köpa och sedan bara gå igen är förmodligen i högsta grad ogrekiskt.

Att det inte är lika lätt för oss beror nog också delvis på en språkbarriär - men den går ju åt båda hållen. Greker som inte känner sig stensäkra på engelska är kanske helt enkelt blyga. Det kanske är det som ibland ligger bakom det vi uppfattar som nonchalans. Men många gånger går det läget att bryta bara man är lite översvallande, med engelska, kroppsspråk eller vad tusan som helst. En uttråkad tjej i en matbutik på Amorgos började hälsa glatt varje gång efter den dag jag pekat på hennes sandaler och sagt att Åh, de där har jag också, visst är de jättesköna och bra skor?

Lissi
2015-02-21, 10:53
Inkfish....såg Du inte gubbarna ;):D

Jag är antagligen min vana trogen JÄVLIGT oartig överallt i Grekland:D:D

Det var ett lite raljerande inlägg..... fast kanske mer ett dåligt skämt:o:o:o
Självklart är inte alla så oartiga....men de finns faktiskt, hur mycket man än gillar Grekland och PRECIS som i Sverige..

Lissi

inkfish
2015-02-21, 10:59
Det är klart att jag såg dina smileys. :) Fast de tar inte riktigt bort udden i det du skriver. Du ser något som du beskriver på det där sättet.Och det är då jag tänker att man i såna situationer alltid har större nytta av att reflektera över sig själv istället för den andre. Om inte annat kan man faktiskt ofta ändra på den andres uppförande genom att först ändra på sitt eget. Typ att försöka vara lite översvallande mot en "sur" expedit.

Lissi
2015-02-21, 11:07
Om inte annat kan man faktiskt ofta ändra på den andres uppförande genom att först ändra på sitt eget. Typ att försöka vara lite översvallande mot en "sur" expedit.

Lite svårt att få kontakt med en som pratar i mobiltelefon och faktiskt ser att man står med en vara i ena handen och plånbok i andra och ändå fortsätter att prata, MEN eftersom jag inte vet vad de pratar om (kanske varuleverans?) så har jag ju rätt att lämna varan och gå...Jag har ju semester och kan lätt vänta med köpet... och jag är INTE oartig mot någon, blir oftast väldigt väl bemött av expediter, de jag får kontakt med ;)....Det är ingen stor grej för mig men det är tydligen en sån vecka nu att det mesta missförstås här på forumet, inte bara i denna tråd :D Snart närmar sig alla resor och då blir alla på bättre humör;) Det senare är ett skämt....

Lissi

inkfish
2015-02-21, 11:13
Om jag argumenterar betyder det inte att jag har missförstått dig. Det tror jag inte att jag har, du uttrycker dig väl. Men jag kan ju ha synpunkter ändå. :)

Monica P
2015-02-21, 11:34
Som Inkfish skriver, om att prata lite med de anställda, det har jag funnit är väldigt lätt för det mesta, men jag kan förstås språket. Det är ingen som tycker att det är konstigt, och det var nytt för mig i början , att man kunde göra annat än ta varor till kassan, betala och gå ut. Särskilt på mindre ställen gör lite personligare sätt stor skillnad. Det är därför jag nästan handlar allt på samma supermarket, för de har alltid ett vänligt ord och ser mig som kund.

Men hörni, vi har visst slirat långt ifrån grabbarna på berget...

Sunny12
2015-02-21, 12:34
Men hörni, vi har visst slirat långt ifrån grabbarna på berget...

:D:D....

kimmen
2015-02-21, 12:50
Men hörni, vi har visst slirat långt ifrån grabbarna på berget...
Men här är i alla fall några med SmartFån och som sitter på ett liiitet berg...:)
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1401&pictureid=14157

/kimmen

Netwolf
2015-02-21, 17:41
S

Men hörni, vi har visst slirat långt ifrån grabbarna på berget...

flabb_flab