handdator

Visa fullständig version : Topp tre platser på Karpathos


Maria B.O.
2015-02-13, 18:26
Tjingeling alla Karpathosfans!

Vi skulle uppskatta om ni som är inbitna Karpathosfans kunde delge oss tre av era absoluta favoriterplatser på Karpathos flabb_flab

Motivera gärna varför man absolut inte får missa just er spot (kan vara en taverna, en strand, en kyrka, en mysig skogsdunge eller nån trevlig by) _B-anana
Alla förslag är varmt välkomna!


Vi har bokat boende i Amoopi och vi kommer att hyra bil under veckan.

Mvh
Maria BO med familj

karinafp
2015-02-13, 19:12
Oj oj oj... bara tre? Det blir inte lätt. :D Men jag gör ett försök, och var mycket medveten om att jag lika gärna skulle kunna ge dig trettio. ;)

1. En kväll på Taverna Pelagos utmed strandvägen i Pigadia. Här får ni höra riktig grekisk musik framförd av duktiga musikanter. Hit går grekerna själva för att festa med musik och dans; jag har hamnat mitt uppe i såväl dop, förlovningfest, förlovningskalas som bröllopsdagsfirande på Pelagos. Alla blir bjudna på godsaker, alla blir inbjudna att vara med i dansen. Här hamnar även alla gästande musiker förr eller senare, och gör kortare framträdanden. Trevlig, familjär stämning, god mat och bra musik; det kan inte bli bättre! flabb_flab Musiken börjar 20.30 och håller på till midnatt. (Officiellt. Efter midnatt får de inte ha högtalarna på längre, men det brukar ofta bli en akustisk sittning någon timme till, tillsammans med de uthålligaste gästerna. Ang_elx )

2. Taverna Under the Trees. Ett par kilometer norr om Finiki ser du skylten på vänster sida uppe på ett backkrön. Sväng ner där och bered er på en fantastisk lunch. Kostas odlar alla grönsaker själv på marken runt tavernan. Ät grekiskt, dvs beställ in flera rätter och smaka av allt. Krabbsalladen är som en dröm, de friterade zucchinistavarna är värda en egen resa, favan är len och ljuvlig ... allt är gott och vällagat och portionerna är STORA. Billigt är det också, för så mycket mat.

3. Ouzerian Faros i Pigadia. Fast då kan du kanske inte ta bilen. ;) Utgå från fontänen som ligger på gatan som går parallellt med och ovanför hamnpromenaden. Om du har fontänen bakom ryggen går du åt höger, förbi La Corte, sedan förbi GrandE (här går Oluf Palmes gränd upp till vänster, och därinne ligger ännu en fantastisk restaurang, Mike's, men det var inte dit vi var på väg nu. ;) och förbi Acropolis. Här börjar det slutta litet uppåt, och här får du ha koll till vänster. Första branta trappen ska du uppför. Det brukar stå en skylt som visar att däruppe ligger Faros. Vid krönet av trappan ligger Faros till höger, ett litet blått hus där Ilias huserar. Att sitta där på hans terrass och se ner över bukten är en ren njutning. Litet småprat med gubbarna som sitter där år efter år, en god ouzo med meze till och livet känns bara perfekt. :)

Vi brukar slå ihop trean och ettan när vi känner för en helkväll. Startar med en ouzo (jag) eller läsk (herrarna i familjen) för att så småningom ta oss bort till Pelagos för intagande av middag. klapp_klap Från Faros går du då inte nerför trappan igen, utan går till höger och slingrar dig fram mellan husen tills du kommer till en riktig gata med biltrafik. Den är det sedan bara att följa åt höger i en dryg kvart. När du nästan slår näsan i det stora hotellet Miramare, ser du Pelagos en liten bit längre fram på vänster sida om vägen.

Karin
som alltid längtar ner, och nu känns det ännu värre!

Maria B.O.
2015-02-13, 19:51
Matglada som vi är :) tackar för ditt inlägg och ser fram emot god mat och dryck. Pelagos och Faros måste nog besökas! Ouzo är konstigt nog bara drickbart precis när man befinner sig i Grekland. Hemma i Sverige är det odrickbart enligt min och min mans mening. Måste vara en mental grej :D

Maria B.O.
2015-02-13, 19:54
Kom just på att jag ju skulle berätta att det tråkigt nog står i e-guiden att Taverna Under the Trees tydligen lagts ner av okänd anledning :(

Greklandsnoviser
2015-02-13, 20:04
Kom just på att jag ju skulle berätta att det tråkigt nog står i e-guiden att Taverna Under the Trees tydligen lagts ner av okänd anledning :(

Jag tror att e-guiden inte är uppdaterad på ett tag.... Vi var på Karpathos förra året o då var det öppet. Rekommenderas varmt! :-)

Om jag inte minns fel så låg "Under the trees" på annan plats tidigare och stängde för att öppna på ny plats? Har jag rätt?

/Vi som åker i maj _B-anana

Maria B.O.
2015-02-13, 20:06
Ohh, det vore ju toppen!

Maria B.O.
2015-02-13, 20:07
Jag tror att e-guiden inte är uppdaterad på ett tag.... Vi var på Karpathos förra året o då var det öppet. Rekommenderas varmt! :-)

Om jag inte minns fel så låg "Under the trees" på annan plats tidigare och stängde för att öppna på ny plats? Har jag rätt?

/Vi som åker i maj _B-anana

Vart låg den nu då?

Ylva A
2015-02-13, 20:08
Karinafp är ju Karpathosexpert, men står känslomässigt kanske alltför nära? Jag skrev ett resebrev "En roadtrip på Karpathos" 2013 och där gav jag en del synpunkter på platser och upplevelser.
Om jag rangordnar platser blir det: Olympos, Finiki och Pigadia.
Ranordnar jag matställen: Delfini i Finiki, Under the trees, Blue Garden i Olympos och Hellenikon i Pigadia, om ni t.ex.vill äta get.
Taverna Pelagos var för oss den kväll vi passerade en typisk turisttaverna. Bra att Karinafp berättade att det inte stämmer.
Karpathos är en härlig ö. Det är bara att gratulera, att ni vill vara med! Res runt utan förutfattade meningar. Läs Jannes guide och förstå att ön är liten och att ni hinner med många platser.
/ Jannis

Maria B.O.
2015-02-13, 21:32
Tack för tipsen! flabb_flab

Taverna Under the Trees finns alltså kvar i ny tappning eller...?

Ylva A
2015-02-13, 22:03
Det stämmer!
/ Jannis

Maria B.O.
2015-02-14, 11:43
Ok var ligger det nya plejset då?

MariaJ
2015-02-14, 13:13
Ok var ligger det nya plejset då?

Det ligger där Karin beskriver !

Jag vill också tillägga stränderna Kyra Panagia och Apela på östkusten, samt Lefkos på västkusten.

Maria

karinafp
2015-02-14, 13:18
Taverna Under the Trees ligger där jag beskrev det ovan, norr om Finiki. För några år sedan (ganska många år sedan, faktiskt) låg det längre söderut, men det blev underkänt av hälsovårdsmyndigheterna för det var för primitivt. Då stod han i princip i ett plåtskjul och lagade maten. ;) Nu är det flyttat till Kostas' egen mark och han har byggt en fin, stor byggnad med alla moderna bekvämligheter. Rent och fint och med en fantastisk utsikt över havet. Nu har dessutom träden han planterade vuxit upp så tavernan gör skäl för sitt gamla namn igen, "Under the Trees".

(Dags för Janne att åka tillbaka till Karpathos för att uppgradera E-guiden, kanske? ;))

Karin

Masse
2015-02-14, 14:20
Eftersom vi är sol- o -badälskare så ligger det nära till hands att tipsa om några av stränderna på Karpathos.

Varje gång vi har besökt, och kommer att besöka, Karpathos så är några dagar på Apela ett måste. Det är den vakraste strand jag har besökt och minns jag rätt så blev den i något sammanhang utsedd till Europas vackraste strand 2004(?).

Nästan lika vacker är stranden Achata som är den strand som vi gillar bäst att ligga vid. Runda släta klapperstenar i stället för sand gör att vattnet oftast är kristallklart.

För båda de här ställena är det inte bara stranden som är vacker utan även vägen dit. De ligger på östra kusten en bit norr om Pigadia.

Det var två tips. Det tredje blir då en strand-taverna. Det är Calypso som finns just där ni ska bo, i Amopi. Calypso ligger vid ändhållplatsen där bussen vänder i Amopi. När vi inte är vid någon av de båda andra stränderna ovan så är det den lilla stenstranden i Amopii som gäller, strax nedanför Calypso.

Det har gjort att det blivit många luncher där. Alltid god och vällagad mat och mycket uppmärksam och trevlig service. Oftast har vi valt några mezerätter. Deras friterade succini är en favorit. Hur det är där på kvällarna vet vi däremot inte eftersom vi alltid bott inne i Pigadia och käkat där.

Lite Karpathosbilder hittar ni under min profil. Trevlig resa!

:) Masse

Kalimera
2015-02-14, 14:28
Kato Lakkos (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/strand/karpathos_kato_lakkos.html): för det underbara vattnet. En bild till (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/kato_lakkos_karpathos.html).

Apela (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/strand/karpathos_apella.html): för att det är en de vackraste stränder jag har varit på.

Mesochori (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/karpathos_mesochori.html): fin byn, men det är läget som får mig att dregla.

Sunny12
2015-02-14, 19:51
Hoppsan nu vart jag Karpathos-sugen också!.. :p:D

Maria B.O.
2015-02-14, 21:47
Tack allihop för era mycket värdefulla tips! Ska bli fantastiskt spännande att åka :)

Kicki5
2015-02-28, 17:00
Ahata Beach är ju ett måste.....flabb_flab

Mollybus
2015-02-28, 20:48
klapp_klap Tack för tips! Inte lätt att planera årets ö-luff när man läser om än den ena ön efter den andra, Och alla låter så härliga. flabb_flab Nu finns även Karpathos på min önskelista vid sidan om rätt många andra öar. :p

Stenkowich
2015-03-03, 10:06
Vi åker till Karpathos för första gången i september. Har spanat in det mesta, bl.a. fina stränder.
Jag har kollat upp ungefär var de ligger, men min fråga är: Är det skyltat vid avfarterna till följande stränder, Kyra Panagia, Achata och Apela?

karinafp
2015-03-03, 10:22
Är det skyltat vid avfarterna till följande stränder, Kyra Panagia, Achata och Apela?

Japp. :cool:

Lotta E
2015-03-23, 12:51
Oj, välja tre... det blir svårt!!

Stranden Achata
Stranden Kyra Panagia
Min tredje blir hela ön :D Den är magisk!
men om jag måste få välja blir det som Karin, Pelagos.